Påskpimpeln igång!

Nu har påskpimpeln i Jämtland kört igång med 2 tävlingar.
Efter en strapatsfri upp resa med endast ett gäng med rävar, en älg och 2 flockar med odjur så var det rena turen att vi kom fram! Middag på Eastern Palace med Mongolisk buffé och inhandling av frukost så kom vi fram till Raftsjön.
 
Ut på isen för de andra men själv åkte jag till stugan med Ronja som inte mått helt prima på vägen upp för att vila upp sig inför resten av påskpimpeln. Gott med lite vila då vi båda behövde det och de andra fick tampas ute på isen med mört och abborre. Segervikten var strax under 10 kilo. Sista priset gick ut på 7 kilo så det var tätt mellan deltagarna.
 
Fredagen så var det nya insatser på Sporrsjön som jag inte kom ihåg vilken av alla sjöarna det var men när jag kom ut på isen kom jag ihåg vilken det var och mös. För även här hade jag ett par "säkra" kort att spela ut då jag hittade fisk på flera ställen senast och medelvikten var god så förhoppningen stag då det gick iväg ett lämmeltåg med fiskare långt bort på isen. Men då jag var sen ut som vanligt så blev det start vid stenskravlet ett par hundra meter från starten.
Folk runt stenskravlet på alla håll och kanter här gestaltat av Anett, Kasper och Gisela Rimmevik ihop med Ronja. Ett glatt gäng där Kasper blev storfiskaren i gänget trots att han fick en "taskmört" som hoppade tillbaks i hålet.
 
Matilda laddar inför start i vårsolen.
 
Starten gick och Matilda fick fisk direkt men jag fick agera åskadare då det var folk runt omkring som fick fisk men själv nappade det ingenting för mig oavsett vad jag testade. Så jag fiskade mig bortåt till andra sidan där jag hade haft fint fiske senast och gick över den varierande botten, in i grunddelen och vidare mot viken där Sundberg dominerade senast.
 
Fortsatte utåt stenen som var ett riktmärke tidigare år för gott fiske tillsammans med Matilda som nu anslutit och väl ute på en grundkant så fick jag 2 fisk i samma hål och började hoppas lite. Men det hade nu gått 1 timme och en kvart men hoppet finns ju alltid. Fortsatte över till andra sidan och testade av men ingen fick något så vi gick åter till stenskravlet då klungan flyttat si utåt och ganska snart fick jag en 2-hektos i ett gammelhål men den var ack så ensam.
 
Så jag gick åter ut mot området där jag fick fläskehålet med 2 i och på vägen dit träffade jag på Strengelsrut efter 2 timmar och 45 minuter och hade då en stabil ledning över honom då han endast hade en fisk mot mina 3. Men vi skiljdes åt som vänner ändå! Tillbaks till hålen jag gjorde på grundvatten men det var inga fiskar som samlats där så det var bara att lunka vidare och man såg klungorna där folk hade samlats men de flesta rapporter gällde då mört så det var jag inte intresserad av då jag vet att det finns gott om abborre på sjön.
 
Så vi fiskade oss tillbaks ut på de öppna vidderna och letade efter fisk då det var flera som vittnade om fina fiskar ute på frivattnet. Och till slut så nöp det i för Matilda men det var en arméfärgad som returnerades. Gott då att se att hon drillade på rätt sätt och fick lite coaching under tiden så att chansen för att få upp en luns då det skall fiskas på Gåxsjön i morgon. Själv fick jag en sik innan tävlingens 5 timmar var slut så jag landade på mediokra 4 fiskar och 800 gram medans Mikael Engvall som förståndigt nog satt 200 meter ifrån min startplats och plockade upp 34 kilo och segrade idag.
 
För många var de som hade hittat på fisk och även de som inte hade gjort det var ju heller inte få. Men man skall ju inte ge upp förrän den feta kärringen sjunger för man kan ju göra som Strengelsrud gjorde då vi skiljdes och han fiskade sig åt andra hållet och fick 2 vräkehål och väger in 28 kilo. Ja, vi är fortfarande vänner! för jag unnar andra åt att få fisk med men nu får det snart vara nog med felbeslut och val för jag trodde att Falunfadäsen var en botten-notering men den är slagen nu. Tonje Hauge dominerade ju damklassen med 26 pannor fisk och visar upp vilken stabil fiskare hon är.
 
Men nu är det bara att bryta ihop och komma igen för i morgon är det Fångsjön och Gåxsjön Lövberga på eftermiddagen som gäller. Och på Gåxsjön blir det nog att öka borrdiametern för inte vill man missa en fisk för att den inte går upp i hålet? 
 
Vila ordentligt nu till i morgon så åker vi. För nu skall resultaten förbättras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0