Nya Guinnearesan!

Sitter just nu I Sorong på hotellet som har en kanon airkondition och bara njuter.
Håller på att avsluta min resa men vill rapportera lite redan nu.
 
Torsdagen den 27 april for jag med Albin och Malin till Arlanda via Västerås där jag svängde in på Willys sportfiske för att se om det fanns några häftiga beten eller annat matnyttigt jag kunde ha med på resan. Men det fick bli en keps med nackskydd för att klara solen bättre. Så vi for upp till Arlanda och checkade in. Sedan var det adjö till de andra och flyget till Dubai äntrades. Ja det är ju ingen korttur som när man far iväg på pimpeltur precis och det tar ju sin lilla tid att fara till andra sidan jorden. Phileas Frogg gjorde ju jorden runt på 80 dagar och jag skall göra det på 10. Men som tur är så skall jag inte fara i en luftballong!
 
Resan gick fint till Dubai och där väntade en 12 timmars väntan innan flyget till Jakarta men tyskarna Udo och Mark skulle komma in 2 timmar efter mig så det skulle ju vara lugnt. Men tiden gick och allteftersom så började ögonlocken bli väldigt tunga så jag fick trixa fram internet som fungerade och det är snabbare sagt än gjort. Jag är ju ingen hacker precis och när jag väl kom in så gick det ju inte särdeles snabbt heller. Men så snart det var fixat såg jag på FB att de andra lämnat Tyskland för bara ett par timmar sedan så det var ju kört att få sällskap under väntetiden. Men i alla fall så blev det lättare vid halv fem på morgonen när böneutroparen körde i gång och Jammade så att det räckte över hela flygplatsen.
 
Fick gå runt och spana i butikerna för att hålla mig vaken för om jag somnade kunde jag ju missa flyget. Och det hade ju varit en katastrof! Fick mig inhandlat en kontakt för att kunna ladda i alla möjliga uttag men annars så känndes det nedervärderande med de flesta grejer som säljs på flygplatsen men så är det ju överlag. Sprit, cigaretter och parfym är ju standard men om man inte vill ha de så är det ju nästan bara choklad vart man än kommer. Försökte att hitta vykort att skriva men de saknades helt på flygplatsen. Kanske är o-modernt med det men det finns ju faktiskt de som inte har facebook och helst går snigelvägen men härifrån var det stört omöjligt!
 
Men till slut på morgonen så kom ju Tyskarna och de sa att de satt på Heineken bar som skulle vara våran samlingspunkt och det skulle bara finnas en  sådan där och den hade jag ju hittat till på de första 20 minuterna så inte ens det nöjet fick jag ha för att fördriva tiden. Men jag gick dit och kikade men hade ju bara en bild från FB att gå på och tyckte inte någon var särskilt lik. Hade suttit med en fiskekeps på mig hela natten i väntan på dem så att de skulle känna igen mig men det visade sig att de hade hittat en annan Heineken bar trots att jag satt på den de menade från början. Så de fick vackert flytta på sig för de var i fel del av flygplatsen då denna låg endast 50 meter från gaten.
 
Men vi strålade samman och begav oss till gaten då det var dags och det var ju lite kul att jag fick guida dem då jag aldrig varit där tidigare men de var på väg åt helt fel håll så det var nog tur att jag rekat så mycket innan. (hade ju inget bättre för mig) Vidare avfärd emot Jakarta som även denna resan gick bra och väl vid inrikesflyget sammanstrålade vi med några av de andra resenärerna Terry som var en 75-årig Gentleman som for land och rike kring och Easton som var en driven företagare inom möbelindustrin och även han en globetrotter inom fisket. De sista träffade vi sedan när vi kommit fram till kajen utanför fiskmarknade i Sorong där båten utgick ifrån.
 
Terry och Michael från Usa hade varit där en vecka redan och snorklat mötte upp på kajen och vi tog en promenad och kunde konstatera att vi uppskattade hanteringen av livsmedel bättre hemma!
Men så snart vi kommit på båten så kom informationen om att nu skall vi åka båt i 12 timmar. Jaha tänkte jag som redan höll på att flyta bort i värmen men fick i alla fall på mig kortbyxor och t-shirt. För värmen var som en vägg när man gick ut ifrån flygplatsen och inte något man var riktigt van med som idog pimpelfiskande nordbo!
 
Men en liten vila och en middag gjord på Queenfish som var alldeles underbart god Och lite chill i sovrummet som hade AC så var det bra igen. Men då kvällen kommit så var vi framme vid Prins Halims ställe på Panun men då började ju solen gå ned så det blev lite fiske från moderskeppet. Så jag plockade fram mina grejer för att visa vem jag var och vad jag normalt sett fiskade med så plockade jag ju fram dalaspöt med en Kinne 55 och en killer i änden. Högljutt jubel utbröt på båten och de undrade om jag verkligen skulle släppa ned det där. Jag hörde ju enorma plask från jagande fiskar i området och bläckfiskar som blinkade runt båten. Men visst skulle jag visa dem!
 
Så sagt och gjort så doppade jag ned grejerna men det var i djupaste laget men linan räckte till och ganska snart så var första fisken ett faktum. Flera fiskar till blev det men sedan klickade det bara till och pirken var ett rart minne! Men i morgon är en annan dag så då skall man använda stora stickbaits och poppers med 0,42 flätlina och tafs på över millimetern tjock nylonlina så då blir det nog andra bullar.
Första fisken på Kinnepirken
 
Andra fisken på Kinnepirken
 
Grouper på Kinnepirken
 
Fjärde fisken på Kinnepirken-
 
Även Easton fick fisk på kvällsfisket.
 
Men sedan var det bara att gå och lägga sig för att ladda batterierna för det vi kommit hit för nämligen ytfiske efter Giant Trevally. Och jag har ju med mig 3 beten och en fluga som skall testas så vi får se hur det går med det. Men det skriver jag om nästa gång för nu skall jag ut och äta middag i den fruktansvärda hettan som är just nu i Sorong!
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0