Septeber-oktoberrapport.

Nu har det varit lång frånvaro från bloggandet men det har haft sina skäl.
Får summera denna tiden lite grand för det har ju ändå hänt lite grejer varstans.
 
Får börja med SM i internationellt mete i Söderhamn.
Ett vatten som det finns gott om fisk och jag har endast varit där 1 gång tidigare på trad.SM då jag inte kom underfund med hur man skulle göra. Gott om fisk i fin storlek som borde passa mig som handen i handsken men ingenting stämmde. Nu skulle det bli andra bullar då det är mäskning på dessa fina fiskar.
 
Planen var klar innan avfärd hemifrån och det skulle göras en ordentlig grundmäskning för att underhållas ganska lite då man inte ville skrämma fisken under tävlingens gång. Gjorde i ordning långspöna och blandade mäsket så att en ny grundtopp skulle finnas på 9 metersplatsen där jag hade räknat med att fisken skulle stå då det var en liten kant där. En hel del godis i mäsket och även lite majs då det fanns id i vattnet. Var dock lite rädd för att löjorna skulle ta överhanden men om man mäskade rätt skulle det nog inte vara några större problem.
Pierre blev min wingman på kant nedåt då jag drog plats 2.
 
Pierre var i mina ögon storfavorit då han i egenskap av kantfiskare nedströms nog skulle ha en fördel.
Starten gick och mycket riktigt så plockade bägge mina grannar fisk omgåeende men när jag väl fick fisken till mig så plockade jag bättre. Både i antal och storlek så att det räckte till att klå dem. Men det var de som kunde fisket bättre som satt längre in och det räckte till en sjätteplats. Ingen höjdare men ändå OK så här i efterhand.
 
Dag 2 blev det att sitta på södra sidan istället på höga kajen och målet var satt igen. De hade haft problem med löjan där under lördagen men att göra på samma vis idag kan ju inte gå fel. Och det började skapligt och man höll jämna steg med infödingarna som fiskat där många gånger men efter första timmen avtog fisket markant för min del. Testade med de trix jag använder mig av hemma i Lidan fungerade men med motsatt effekt. Så det var bara att sitta och titta på då grannen pulvriserade sträckan och klådde mig med 10 kilo. Men helt klart intressant vatten som man får blanda teknikerna som att grundmäska som i Lidan på en småtävling, underhållsmäska som i Snoge och fiska som i kanalen fast på fisk mellan 1 och 4 hekto! Udda kombination men denna gången hade det varit rätt.
 
Kul då att se andra som lyckades och på motsatt sida gick Stormbarnsföraren Jörgen och peppade grynen i yngre juniorklassen som dagen till ära endast bestod av Orsas stoltheter Oscar och Amanda Storm som fiskade kanon och fick mer fisk än de flesta deltagarna under helgen. Bra jobbat alla 3!
Amanda och Oscar Storm där Amanda vann syskonkampen och blev Svensk mästare.
 
Medaljörerna i äldre juiorer.
 
Begränsade klassen.
 
Medaljtrion i Elitklassen med Peter Eriksson från Gagnef som Svensk mästare 2016. Och titta till höger ordentligt så ser ni att det är Peter Lind som återigen krupit upp som topp 3. Fantastiskt bra jobbat.
 
På hemmaplan så avslutades DM-serien och där blev det Pierre Eriksson som drog det längsta strået och det är bara att lyfta på hatten. Kul att det inte bara är Lidköping som kan vinna DM-serien.
 
Sedan var det dags för RST i Varnan i Kristinehamn. Ett vatten som man både kan älska och hata. Men i vanlig god ordning så var det kurvan som var den vinnande sträckan och Värmland överlägsna i distriktskampen. För inte ens om Örebro och Skaraborg slog ihop sina lagvikter så hade det inte räckt till suveräna Värmland. Och då var Skaraborg enda laget med fullt manskap i alla klasser. Men själv gick det inget vidare och jag blev sist i seniorklassen. Blev ju lite trakasserier på hemresan då Albin i stället vann densamma.
Glad segrare i Varnan genom Albin Leijon.
 
Anna-Karin var dock värst av alla och ny R.S.T-mästare 2016 då hon sopade banan med alla.
 
Sedan var det dags att avsluta våran lagserie i Internationellt mete.
Kolhögarna i Lidan var arenan och nu skulle det testas nya tag. Då det var sista tävlingen för säsongen och vi ledde med 4-0 så skulle det testas å det grövsta. Det blev en all-in och bartömmning i frysen och allt fruset skulle användas. Så det blev en allsköns blandning av frysta blodisar, casters, maggot, majs och även en hel del majs i grunden. Och då jag även hade leam så skulle ju det i med.
Nostalgifiske vid kolhögarna i Lidan och regerande distriktsmästaren Pierre till vänster om mig.
 
Så i grundmäskningen hade jag nog i lika mycket beten som de övriga 7 hade tillsammans och då hade jag ändå 3 liter frysta maggots att toppa med under tävlingen. Askolin på min högra sida och Pierre på min vänstra och så kunde vi börja. Laddade upp på 9-metersplatsen med lite på 7:an med. Feedrade ut lite på andra sidan farleden med som backup om det skulle kärva.
 
Starten gick och det var lugnt i 5 minuter. Sedan började det nappa för mig och det var skapliga skimmers som kom upp och första timmen hade jag 26 fiskar som är OK men inte bra. Ledde dock stort men här SKA jag dominera. Men labbandet fortsatte med när och hur mycket mäsk man skulle få i och slutligen hade jag dödat platsen och Askolin plockade i en jämn ström. Så andra timmen var katastrof för mig men planen hölls.
 
 
Labbade runt lite timme 3 för att återgå till normala rutiner timme 4 och till slut fick jag igång fisken igen. Men det var lite för sent så Askolin slog mig med 2 hekto och får suga på den karamellen för det händer inte igen!!!!
Men det räckte ändå för laget då det blev 2-2 för dagen. Lidköpings SFK distriktsmästare i Internationellt mete.
 
Efter detta så har det varit lite karpmete i kompisens gårdsdamm. Det torra vädret har sänkt vattennivån så att det börjar bli risk för bottenfrysning. Är ju synd på så vackra fiskar så några har säkrats upp till en djupare damm. De är ju lite kinkiga i nappet då det knappt finns vatten men vi har i alla fall fått upp 25 stycken som har fått byta miljö. Men med så kopiösa mängder fisk i vattnet så är det stor risk att de inte klara vintern ändå. 
Ronja tog den klart snyggaste karpen.
 
I avvaktan på is så blir det mest nät-fiske och kolla hur det går för Matilda på hennes resa och jag kan ju tala om att de har fått fisk och har det bra. Men resten får hon rapportera själv då det säkerligen kommer en ordentlig rapport från henne när hon kommer hem.
Men fick i alla fall en god sändning beten inför den gången man åker pp extremfiske igen. För det kommer jag att göra.
Har nu bunkrat med GT-beten så att jag skall klara mig en resa eller 2.
 
Men glädjande är att det nu börjar rulla in rapporter om ispremiärer för dem som bor norrut och det kryper sakta men långsamt nedåt i landet. Så det är bara att avvakta och se när HDH-cupen kör igång.
 
Kör försiktigt och ta hand om varandra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0