HD-cupen 2017 Sandsjön och Målingen

Här kommer några rader från helgens drabbning på Sandsjön och Målingen som fick bli säsongens premiärarenor.
Jag , Albin och Ronja hade sedan länge bestämt att vi skulle premiärfiska på HD-cupen om det ite blivit isar längre söderut. Och då det varit aldeles för varmt så fick ju det bli fallet. Andersén skulle bestämma sig sent och tog en biltur under natten upp till tävlingen. Men själva var vi uppe i Orsa för att bo i stugorna som vi har gjort oss hemmastadda i då det har blivit en och annan bokning där. Och bilen var så där lagom laddad med grejer så att vi fortfarande hade lite rörelsemöjligheter i bilen.
Bilen laddad med vad man behöver.
 
Väl framme så kom man i skaplig tid och fick se den strida stömmen av pimplare komma på plats men det var redan en hel del på plats och roddade för att få allting på sin rätta plats. Sekretariatet var i ordning och korven värmdes av Frälsningsarmén i detta fallet Fäsa som kokade Sibyllakorv för glatta livet.
Håll grytan kokande. Sa Fäsa.
 
Allteftersom kom det bara fler och fler in på parkeringen och det var många som ville prova sjön som inte fiskats sedan 1986! Men rykten fanns om fina fiskar och att det kunde nappa lite varstans medans man fick även höra dem som inte haft ett enda napp på sjön så det var spridda skurar inför fisket.
Parkeringen vid Sandsjön har nog aldrig setts så full som nu med alla pimplare som kommit på plats.
 
Det var väldigt enkelt att få vägen förklarad dit . Det var ju bara att åka E45 norrut och där är det. Ja hitta dit var ju en baggis. Och att det var mycket laddning i luften känndes och det var ju första pimpelfisket sedan Särna på annandag påsk för min del så var det mycket förväntan i luften. Några hade ju redan varit ute på is både en och flera gånger så de kunde väl bara skratta åt alla sörlänningar som var uppspelta. Taktik och förväntningar diskutterades lit här och var och en och annan gliring utdelades i glatt format.
Snillen spekulerar.
 
Själv märkte jag att jag hade missat en viktig del i stugan då min nyinköpta fiskejacka låg kvar i stugan. Men en äldre Changdobel herre visade lite gentlemannaskap och lånade ut en jacka till mig så att den lille parveln inte skulle frysa. Tack för det Farbror. Och en krokask fick lånas av Albin då krokasken låg i jackan. Största abret var ju att huggkroken låg kvar i jackan. Och det är ju då som lunsarna brukar komma. Så planen var redan klar att handen skulle stoppas ned i hålet för att plocka upp de bumlingar som behagade nappa.
Man såg ju nästan lite bajsnödig ut. Men frös det gjorde man inte.
 
Snacket gick och utrustningar förfinades med lite nya grejer . Antingen hade man dem med sig eller så var det några som ville förnya krokoteket eller ha lite levande beten att lura upp de randiga eller blanka med så då var det bara att införskaffa sig en burk eller två.
Lite nya grejer kanske vore bra?
 
Men alla fick ihop sina grejer och samlades på isen innan utgång med genomgång av regler och idag gälldes allt förutom gädda. Så inget konstigt alls. Isen var bra och avruskningar i bägge ändar (inlopp och utlopp).
Samling vid utgång på Sandsjön.
Visst ser det inbjudande ut?
 
Men vi gav os ut på isen alla 78 startande. Och det skulle bli en test för egen del av hur man skulle orka över huvud taget. Och det var tur att man inte hade allt för högt ställda förväntningar för redan efter 100 meter på isen var man helt betagen och fick vila lite. Tur att det var trevligt sällskap där så man kunde språka lite. Men ganska snart var det startdags och Jag och Ronja valde ett område som var ledigt och det var ju bara 50 meter till så det orkade man.
 
Starten gick och hålen borrade. 15 varv på borren var ju aldeles lagom tyckte jag och drygt 4 meter djupt och det vafr ungefär vad jag hade önskat men någon fisk som ville nappa fanns det inte. Fortsatte en lov in mot land och rundade Sven-Göte på insidan och var inne på metern djupt men fortfarande samma resultat. Gick då ut i mitten men efter en timme hade jag inte sett någon som fått fisk och det var samma resultat för alla andra. Såg att det satt en rad med fiskare i Norr-änden men avvaktade att närma mig dem men till slut bestämmde vi oss för att gå dit. Ajajaj. De hade fått fisk allihop och drog fortfarande när vi kom dit men det var på upphällningen då.
 
Inte att det var världens race men de plockade fisk i alla fall och några mer än de andra. Så jag slog ett hål och redan i andra hålet fick jag en fisk. Och det var inga tveksamheter i nappet heller så pulsen steg igen. Men det blev bara 3 ströfiskar inna det känndes helt tomt. Men jag borrade runt åt alla håll jag kunde tänka mig och slutligen kom Peo dit så vi kunde snacka lite igen. Satt då i ett hål där jag testade allt. Började med stor balanspirk för att sedan gå nedåt i pirkstorlek. Fortsatte med tafspirk och blåmycka men inte ett napp. Drog då ned en stor singelmyska med en maggot på och blev häpen. Jaha var det så lätt tänkte jag då jag drog 4 på raken. Men så lätt var det inte för sedan gick jag utan napp resten av tävlingen.
 
Ronja plockade sent omsider upp 3 fiskar 141 gram och blev med detta näst bäst i stugan. Själv vägde jag in mina 7 fiskar och 454 gram vilket räckte till en 7:e plats. Segervikten kom naturligtvis från gänget som suttit i Norränden hela tiden och 4 klass-segrare satt i alla fall där. Men av dem som satt där vart jag nog sist. Men i alla fall man har fåt vara på is!
 
Målingen.
Dag 2 på HD-cupen och det var en sjö jag varit på tidigare. Senast vann Anders Hedström på 10,5 kilo om jag inte minns fel och fisken drog han i stort sett i ett hål. Prickfiske som hette duga den gången och man fick se vad den hade att bjuda på idag. Hade min plan klar att gå ut till ett skär där jag hittat en kan som hade lite fisk. Anders Rotsén plockade bra där senast och även Heikki fick fina fiskar där. Men det var ganska långt (för mig) menman mådde ju lite bättre efter gårdagen och faktiskt så orkade jag gå hela vägen dit och blev glad bara för det.
 
Men det var fler som gick dit men de satte sig närmare skäret så jag tog sikte direkt på kanten vi hittade förra gången. Och redan i 3:e hålet nöp det i en 150-grammare. Hoppet steg och då de andra lämnade skäret var jag och Ronja själva därute. Men det blev bara sporadiska fiskar och då vi fiskat av kanten hade jag bara 10 fiskar och fick bege mig därifrån. De flesta hade ju gått åt vänster så jag valde att gå bort emot högersidan och hittade ett ledigt område. Fiskade mig in emot ett par klippblock och fick fisk i nästan varje hål. Men bara 1 och de var ack så små. Efter 15 fiskar i området fortsatte jag tillbaks och fick höra att de hade haft race där i början och plockat en hel del fisk där. Och det är ju bara att glädjas åt dem som lyckas för nästa gång kan det vara min tur.
 
Men man fick ihop 37 fiskar och 1,5 kilo så jag fick ändå vara nöjd. Helgen var ju till för att testa kroppen och det gick ju allt bättre. Det är ju bästa medicinen att få komma ut och pimpla! Borde finnas recept på det. Ronja gjorde ett beställningsjobb då hon fått order att dra 4 fiskar idag. Hon var lite orolig för hon trodde bara hon hade 3 men då hon kontrollräknade hade hon just 4. 160 gram fick hon ihop och vann juniorklassen. Synd att inte fler får chansen att vara med. Finns många barn som skulle behöva komma ut på sådana här äventyr.
 
Stromen hade utkrävt revansch på oss efter gårdagens debacel då han skulle ge igen. Han lyckades och fick mer än hela Leijon-familjen tillsammans. Om än bara med något hekto eller två men ändå. Högsta vikten var precis över 4 kilo och det var många som hade fått fina matfiskar. Prickfiske idag med och då passar det inte att vara så slö som jag är. För om de nappade nappade de omgående. Andersén klämmde till med en 3:e plats så nu får jag sluta skratta åt honom igen! Segrarna hette Widerberg i såväl hherr som damklass så det var nog extra glatt i den bilen på vägen hem. Grattis på er! Bra jobbat.
 
Och angående ryktesspridningar på isen så kan man ju säga att de går fort. För redan på söndagen hade jackans ägare fått höra att han har blivit ödmjuk! Och det måste ju ha berott på att de tagit fel på person som var i jackan! Kan ju även ha setts som ett påhopp. Men det var underbart att träffa detta gänget med pimplioter som är så där alldeles underbara medmänniskor. Ni är bäst.
Medaljörerna i HD-cupen 2017 Foto: Hans Erlingsson
 
Och det är ju som i Länsförsäkringarnas reklam för ett par år sedan. Har du varit där? Jovisst, det var fälan bra men det låg ju lite o-centralt! Må så vara men när det är så himla kul med pimpelfiske så är det ju bara att bita i det sura äpplet och åka dit. Vi var ju hemma klockan 22 så det gick ju bra!
Och ett litet tips är ju att den 17;e är det pimpeltävling på Gryveldammen som kan rekommenderas.Kul fiske efter blandad storlek. Kul, kul. Kan tyvärr inte åka dit så man får väl lugna ned sig lite.
 
Sköt nu om er alla och kör försiktigt så ses vi snart ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0