Lillsjön 30/12-17 Värmland

Kung Bore har ju varit lite klen för oss sörlänningar och isarna lyser med sin frånvaro. Man får ligga i och jobba hårt för att leta med ljus och lykta för att kolla vart det är närmaste pimpeltävling. Stangemannens tävlingslista i all ära men med nutida vintrar så krävs det snart en app som uppdaterar isläge och inställda tävlingar i parti och minut. Är det inte det ena så är det det andra som ställer till med förtret för oss pimplioter.
 
Men sökandet gav napp i form av SFK pirkens tävling på Lillsjön norr om Deje där vi har varit tidigare. Men det är en sjö som tas till i brist på annat men det var i alla fall skönt att få komma ut. Tanken hade varit att ta de 2 sista dagarna med en övernattning mellan tävlingarna men det blev ingen relevans i vart tävlingarna gick och vart man skulle ta vägen så det fick bli en endagarstur upp i Värmland istället.
 
Jag och Ronja for upp till sjön men väl där blev vi lite osäkra på om det var rätt för det var inga tävlingsledare där eller någon annan än en dam som tog en rökpaus i sitt bilåkande på parkeringen. Men efter en stunds väntan dök det upp den ena bilen efter den andra och till slut hade alla kommit fram. Och döm om min förvåning så var inte Andersén sist dit! Han hade ändå fållat alla fillingar under natten för att ha rätt uppsättning fillingar vid rätt tillfälle. Bara att trolla fram dem.
 
Men alla kom ju fram och ut på isen och det skulle endast vara en kvarts utgång. Och en kvart räcker gott för att ta sig ett varv runt sjön men vi var jiu inte så många så det räckte gott ändå. Jag och Ronja valde att gå åt vänster för det var det inga andra som gjorde. Var ju där förra gången med och hade lite minnen från den delen och skulle fortsätta med att plocka dem man missade senast. Och inte en Värmlänning i närheten så det måste ju vara ett bra val!! Inte någon annan heller för den delen så vi fick vara själva om fisken i denna delen av sjön.
 
Började där jag slutade senast och det var 3-4 meter djupt men ingen fisk. Fortsatte bortåt det vänstra hörnet och närmare vassen helt utan framgång. Men efter en hel del hål så kom jag till första sommarstugan och slog ett hål bredvid bryggan. Vips så nappade det fingerfiskar och 9 stycken i första hålet. Nu var jag inne på under metern i djup så man kunde ju se fisken när den nappade. Men det var vääääldigt många napp som missades och man fick vara varlig med vartenda nafs man fick. Ingen logik i hur fisken skulle retas igång eller vart dem stod.
 
Storleken på fisken var heller ingen höjdare och slutligen slutade det nappa så vi fortsatte bortåt. Testade inåt och utåt men så fort jag kom mer än 2 meter utanför vasskanten så fick jag inga napp. Men inne i vassen nappade det men bäst vid bryggorna. Vid nästa stuga var det lite bättre storlek än vid första men fisken nappade lika varierande här. Bara små pill för att i nästa sekund svälja alltihop. Slutligen var jag nere med singelmyska och plockade friskt (för dagen) innan det helt bröt nacken av sig då jag fått min 50:e abborrpinne. 
 
Efter detta blev det en låååååååång pina i väntan på fisk för jag testade runt och hade säkerligen inte napp på närmare 2 timmar o-avsett vad jag gjorde. Men då jag mötte Rock´n Roul och han vände i en vik fiskade jag mig på insidan av där han vände och fick 7 till innan tävlingen var slut. Det som var extra kul var att Roul hade kommit fram till exakt tvärtom vad jag kommit fram till och fick endast fisk längre ut ifrån vassen och ingenting om man kom för nära vassen. Det som var mer fascinerande var att vi hade fiskat jämnt och hade i stort sett samma antal fisk och vikt.
 
Andersén å andra sidan hade trollat med sig rätt fillingar och fiskat på både mitt och Rouls djup och således fiskat upp mer än dubbelt mot oss och hade dagens högsta vikt med 3.2 kilo och får avsluta året skrattandes.
Andra lostboys från södra Svedala är ju Möllerhannen som for iväg till tävlingen i Sala och placerade sig med sin påse med 1002 gram. Fanns ju andra som for dit med och det var ju inte dåligt av dem att få fisk på dessa nya sjöar. De nollade ju på hemmavatten förra säsongen om jag inte minns fel. Men vi nämner inga namn på vare sig honom från Horred eller han  från Halland som hejar på GAIS.
 
Nu i morgon på årets sista dag så har SFK pirken en tävling till men det blir inga Leijon på isen utan vi helgar vilodagen och blickar framåt mot nästa år. Så nu önskar jag er alla ett gott slut på 2017 och ett gott nytt fiskeår 2018. Och till dem som skall ut i trafiken i morgon ber jag er att ta det vackert och visa hänsyn.
 
Ses under nästa år på en is någonstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0