St Högsjön annandagspimpel 2017

Då har vi varit iväg på annandagspimpel 2017.
Skönt att det inte var några inplanerade i Skaraborg då det inte är i närheten av pimpelisar i distriktet. Närmaste tävling var på St Högsjön nordost om Hällefors med endast 22 mil till samlingsplatsen som fick ges ett besök under annandagen. Hade lite vaga minnen om en sjö med 2 öar mitt i och små lynniga abborrar med inslag av ordentliga bitar även om de var ovanliga.
 
Och mycket riktigt. Då vi kommit fram var det bara att konstatera att det var sjön som jag minndes och planen var utstakad att plocka upp den granna abborre jag brännde där senast! Och efter resan via Degerfors och Karlskoga så var det bara att göra sig klar för drabbning. Fram till Karlskoga var det torra vägar och efter detta var  det snöglopp ända till Hällefors sedan var det uppehåll fram tills strax innan start då det började småregna. Och för dem somm minns så är det just i Hälleforstrakten som sör-Älgen ligger där SM gick för några år sedan så de som var deltagande då kan sätta sig in i området vad det har att erbjuda.
 
Ut på isen och det var fler som ville börja där jag tappade klunsen senast men det var ju bara jag som visste precis var och började således på mer rätt ställe än de andra. Men efter en stund så insåg jag att den grove jag brännde där senast hade käkat upp de små och simmat vidare för det var ingen som hade napp där vad jag märkte. Men jag fiskade mig närmare ön och efter ett par hål så fick jag plötsligt fisk och det var inget tvek i nappet så man blev lite positivt överraskad,
 
Fiskade omkring på denna sidan men så fort jag bestämde mig för att flytta och testa vidare kom det någon annan så man fick vända men så är det ju att alla får gå vart de vill och de kan ju inte veta vart jag tänker gå! Så det blev att testa andra ändan av ön men det var tydligen de andras tanke med för helt plötsligt sprang vi på varandra där med. Så jag fiskade mig tillbaks mellan hålen där jag fått fisk tidigare och plockde nån emellanåt men det var ingen vidare fart, storlek eller mängd i hålen så jag gick vidare till fastland bortanför ön efter att ha hjälpt till att lyfta upp en fin gädda som nappat för en deltagare och fick krokas loss 2 gånger då den snarade sig själv då den returnerades. 
 
Gick omkring med Kinne 25:an och den blev bara blankare och blankare allteftersom. Måste varit någon form av syra i vattnet för det var ruggigt vad blank pirken blev. Testade med tafs men det funkade inte för mig så jag återgick till pirken igen som var bestyckad med en röd/gul krok och betades med en gummiblodis och en pinkie. Hittade en fläck med torr snö så att det blev en vitfläck och fick genast ett par borrar där och tänkte att nu har jag knäckt koden. Men som vanligt så var det bara tillfälligheter för det kunde nappa lika bra där det var klarare som där det var vitt. Isen varierade en hel del och vi får hopas att kylan kommer snarast till området så kan det bli riktigt bra.
 
Men det fanns ingen riktig logik i vart fisken nappade och hur man skulle bete sig för att få dem nappvilliga för ena gången skulle man hålla still medans nästa gång pilka på som en blådåre eller knacka i botten som en imbecill. Ena hålet nöp det direkt för att i nästa hål få sitta och vänta innan det var någon rackare som ville bita. Så ingen konsekvens i nappet här inte. Och det var lite oroväckande att det inte var några som bytte sida på sjön då den inte är en jättebamsing till sjö och med lätthet kan traskas över under tävlingens gång. Man såg att det var folk som bytte sida men inte ände. Och det var fler och fler som satt i starten och de hade antingen fiskat av sig eller gett upp.
 
Sista hålet vart det något tyngre som lyftes i men ville inte hänga med till invägningen så jag fick nöja mig med 48 fiskar och lite över kilot. Samma som Dyberg men han hade 51 fiskar så jag fick 5:e platsen och Jesper 4:e Snälla de där Nora-fiskarna som är gästvänliga och släpper fram mig i resultatlistan.
Challe fiskade bra och hade tävlingens näst högsta vikt med 1,6 kilo och blev 2:a efter Ulf Eriksson som dominerade med sin enkelkrok på 2,6 kilo. Segraren i seniorklassen hade knappa 1,3 kilo 2:an Christoffer Holmkvist hade1160 och på 3:e plats komm bloggarkungen Stange på 1104 gram så det var jämnt så det förslår. Var flera som hade samma vikt. Tror det var 4 lika vikter på prisplats totalt.
 
Kul i alla fall att få komma ut på is och träffa det trevliga folket som delar samma intresse. Får se bara vad som sker det närmaste om det blir något fiske innan nyår eller inte. Tanken var ju att åka till Färnsjön på nyårsafton men det gav inget stabilt intryck då vi åkte förbi idag. Och blir det mycket längre så skippar vi nog detta och inväntar nästa fiske. Men det kan ju även bli en dubbeltävling med övernattning men får ändå inte bli för sent hem på nyårsafton.
 
Tänk nu på att om ni åker uppåt så är det inte världens bästa vägar just nu då det har kommit mycket nederbörd i olika former och kommer nog att ta ett tag att få ordning på.
 
Det blev inga bilder idag tyvärr då det krånglade med nedladdningen och får bli lite fler bilder framöver då jag lagat linsen på mobilen.
Sköt nu om er så ses vi snart på någon is.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0