Bernth dominerade på sjuhäradsmästerskapet.

Årets upplaga av sjuhäradsmästerskapet fick läggas på  sjön Tapplesjön söder om Ulricehamn.
Isläget har ju gjort att de större sjöarna inte har bärbar is men isletarna letar som blodhundar och hittar den ena bärbara isen efter den andra. Bra jobbat! Isen idag var ändå bättre än den under lördagen och om vi får bibehålla minusgraderna så skall det nog bli bra. Håll bara Mats borta från ismaskinen så skall det nog lösa sig.
 
Tapplesjön var det några som rynkade på näsan åt då det deklarerades men nöden har ingen lag. Sjön gås över på mindre än 10 minuter men det finns många platser att fiska på om bara borrarna vill simma omkring lite. Några vassbälten och delar av stranden var beklädd av vattengräset pch terrängen tydde på en sjö med varierande djup vilket även stämde mycket väl.
 
Dagen till ära var det även start på cupen och jag ställdes mot Pierre "den förskräcklige" Eriksson som kombattant och det skulle bli spännande att se hur det skulle gå. Hade ju redan innan bestämmt att det skulle bli en gnuggfri dag så att jag inte skulle störa Möller allt för mycket. Möller å andra sidan skyllde på att det var Lisch-slem på de andra byxorna och de låg i karantän så han hade bytt till ett annat par.  Men det blev inget gnuggande innan start som bestämt var.
 
Ut på isen såg man att det var många som stannat runt en vassö direkt utanför starten. Men jag hade bestämmt mig för att gå så långt jag hann när jag väl kom ut då jag var extra sen ut idag. Och det var även för att få igång blodcirkulationen då det var rått i luften trots att det var 4-5 minusgrader. Lätt snålblåst ute på sjön gav även det en kylande effekt. Och man kom så pass långt att man hamnade ihop med Bernth Andersson, Amersén och fjolårsvinnaren Wulf på grundet där han vann förra året.
 
Starten gick och Wulf plockade fisk direkt. Även Bernth fick fisk men själv hade jag bara ett litet pet på grejerna så jag vandrade vidarebort mot andra sidan. Mats satt och plockade lite fisk i varje hål och till slut fick även jag fisk och sedan ett hål där det blev en hel hög med fisk och jag trodde i min enfald att nu hade jag löst knuten. Men upp som en sol och ned som en pannkaka så upphörde det att nappa då det kom allt fler till platsen. Bara Mats fortsatte att plocka myror i någorlunda respektabel takt.
 
Stack iväg på en utflykt in i en vassvik för att se om det var någon fisk som gick lite grundare men det var helt sterilt därinne. Nu hade det fullständigt dött ut för mig och inte förrän jag bytte från tafs till pirk så fick jag återigen napp och fisk i konten. Men Mats satt kvar med myrorna och plockade den ena efter den andra. Emellanåt så ekade det lite över isen då någon fått eller tappat nån bonusfisk. Och när min antagonist för dagen Pierre kom till platsen och plockade myror han med och för den delen brände 2 klunsar i samma hål så var det bara att inse att nu var cupen slut för min del om jag inte får igång något fiske igen.
 
Men det var tji för mig men jag fick en liten bonusfisk i alla fall och fick mest strosa omkring mellan de andra deltagarna som alla plockade myror. För visst svider det när man ser "alla dra hela tiden" och man själv inte ens känner ett pet i grejerna? Men jag stretade på bortåt Bernth som nu hade förflyttat sig till borterkant av klungan  och där hade skaffat sig sin aldeles egen Schweizerost då han var herren på täppan på sin egna grundtopp som var så liten att det inte kunde vara 2 på samma. Och även om han bara flyttade sig någon meter från ett tidigare hål så fick han fisk. Allt på rent pimpelfiske.
Dagens segerherre som visade vart skåpet skulle stå.
 
Hårdast för dagen var nog Alvin Ahlgren som var den enda junioren idag. Han stod ut med de tröga abborrarna och kylande vinden och plockade ihop 102 gram med fisk. Bra jobbat Alvin. För efter vi käkat plopp ihop så slog han mig då han fick fisk men inte jag. Men ploppen var god i alla fall.
 
Tillbaks till invägningen och jag hade köttat ihop hela 51 abborrar och 1010 gram medans man såg alla andra påsarna som var så enorma men långt ifrån vad jag trott ute på isen. Mats hade "bara" 2234 gram och jag var säker på att han skulle ha min vikt gånger 4. Men den räckte till andraplatsen då han blev slagen av Möller med obesudlade brallor med 52 gram. Möller hade dock en riktig bonusfisk med en fisk som var på många hekto. Är ju inte en Jämtlands-sjö precis och då är de lätträknade i dessa vatten. Får man 1 så är man med i täten.
 
1 dam i Heidi Takkinen med 220 gram och de 2 högsta vikterna var i veteranklassen med Bernth Andersson 3160 gram följd av  Inge Svensson på 2364 gram Rutinerade och svårslagna gubbar de där två!
Till min stora förvåning så gick jag vidare i cupen då Pierre inte hade så mycket som jag trodde och då han bommade lunsarna så fick jag en frisläng där. Men det kanske bara var en vänlig gest av Pierre och en anordnad läggmatch.
 
Underbar syn på vägen hem då man fick se Åsunden i vinterskrud med is så långt man kunde se. Men då man kommer hem och ser väderprognoserna för veckan så blir man ju mörkrädd. Vad är det som kommer in om inte regn med kraftiga vindar och plusgrader. Jämmer och ve för Benny Svensson har ju garanterat att vi ska kunna genomföra DM på nästa söndag. Så man kan undra vart det skall gå av stapeln. Månsetorpasjön som förra året eller någon annan sjö. Det är bara att hålla tummarna för att det skall gå att genomföra. Annars får det bli Nora-rycket. Men även där så är det tveksamheter angående isläget. 
 
Så det är bara att avvakta och se vad som sker nästa helg. Sköt om er så länge och ta hand om varandra så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0