DM 1 Skaraborg på Flämsjön 22/1 2017

Äntligen har vi fått starta våran DM-serie. Skara lyckades efter många om och men skaka fram en is på Flämsjön. Isen fick ruskas av på flertalet ställen då isen varierade ordentligt. Men starkt jobbat att skrapa fram en is med de förhållanden vi haft. Dagen var en mulen dag med lite snålblåst längs med sjön och trots att det var varmare än i Värmland under lördagen så var det mycket kyligare då det var riktigt fuktigt både i luften och på isen.
 
Natten då man svävade på moln efter första segern i Värmland men övergick i en natt med onda andar som viskade i huvudet. Gå till vänster................. Gå til höger................. Gå rakt fram lite till vänster ekade i skallen och man hade knappt sovit en blund under natten. Jäkla andar som skall spöka så. Undrar var de kommer ifrån?
Börjesson och Ritheim går igenom dagens regler gällande avruskningar.
 
Men planen var att börja i första viken vid Börjes grund och där blev det start tillsammans med Challe och Bosse och en tafs i änden som start. Detta för att lura upp några klunsar för att hänga med redan från start.
Dagen till ära hade jag även mask med ut på isen och det skulle testas. Men redan vid starten märktes det att mina farhågor stämde att det skulle vara surt idag. 
 
Borrade runt lite men ingen action så jag borrade mig in emot ett hörn av sjön jag inte fiskat på och när jag kom in i viken nappade ett par fiskar men det blev ingen fart trots att jag gått över till lördagens vinnarkombo. Nappen var helt OK men det var för få och för små fiskar. Efter en stunds gnetande i viken borrade jag mig ut längs med kanten till ön och vidare tillbaks till grundet. Fortsatte på en oborrad sida av grundet och fick ett par fiskar där med men det var inte många i hålen.
 
En bättre fisk nöp tag i tafskroken och man kände en skön känsla då det gungade ordentligt nere i djupet. Och att det finns klunsar i sjön då det är var och varannan gång man har kontakt med dem. Men tyvärr var det både fel färg och form på fisken då det var en gädda som bestal mig på Pelles tafskrok. Men det var bara att köra på och ta på en ny krok och köra vidare. Ronja hade varierande fiske hon med men det var inget direkt drag för henne heller.
Ronja trivdes idag trots att det var långt emellan nappen på den blöta isen.
 
Men allteftersom i det milda vädret så fiskade vi oss hemåt via grundet i viken men det blev ingenting där heller. Då hade Ronja fått nog och könde sig osäker på isen så det var bara att följa henne upp. Satt kvar precis utanför starten och direkt fick jag napp och började dra ett par fiskar. Storleken på dem är väl som många säger att det var årsyngel. Men dessa var så små att jag undrade om de verkligen kläckts färdigt men de hade ingen gulesäck kvar så det var nog årsyngel.
 
Fick ihop 31 abborrar med en vikt av 780 gram så det var ingen hejdundrande succe denna dagen. Men det hade varit segt för de flesta idag och det var några som fått lite fisk i alla fall och värst av alla var Jan-Henrik Branell som fått ihop 3,3 kilo och vann första deltävlingen i DM. Seniorlaget vanns av B-laget med Challe, Bralle och Albin. Bra jobbat.
Dagens segerherre Branell efter en väl genomförd tävling.
 
Men för dem som undrar om isläget i Skaraborg kan jag bara ge er rekommendationen att från i morgon inte ge sig ut på isarna. De är ojämna och inte allt för tjocka. Nästa helg så är det mormuskatävling som skall vara en del i mormuskacupen som är rikstäckande och det är bara att hoppas på att det kommer köldgrader så att tävlingen går att genomföra.
 
Så vad som gäller inför nästa helg är ytterst oklart och verkar som att vi återigen får bege oss norrut i sökandet efter isar. Så sköt om er och ta hand om varandra och ge er inte ut på några farliga isar så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0