Pimpel i Värmland på långsjön 2017-01-29

Idag for vi upp till Värmland för att deltaga på Grumscupens andra dag. Första dagen hade dominerats av Peter Pistol men han var ju på DM idag så han fanns inte i startfältet. Men det skulle bli en familjefejd med lite munhugg om vem som skulle bli värst. Albin kaxig då han tog tredjeplatsen på parralellen då SM gick av stapeln i Grumsfjorden och Ronja som siktade på att få ihop 1 kilo idag. Då kontrade jag med att jag siktade på att få 5 gånger hennes vikt o-avsett vad hon än fick.
 
Ryktet gick om gårdagens fiske då det var god fart på fisken och även på Långsjön där matabborrarna var huggvilliga och fritidsfiskarna fått kilovis med matfisk med sig hem. Pulsen höjdes och man fick kolla lite vart man skulle gå. Men då Ronja haft träningsvärk/växtverk innan så skulle vi inte överanstränga henne. Och då högerflanken var det sämre is på så fanns ju alternativet vänster in i utloppskanalen eller andra sidan mot udden som Albin hade som fiskeplats under parralellen. Valet blev udden.
 
Bort till udden och starten gick. Ned med en nygammal krok som äntligen kommit in i lager igen. Fisk i första hålet och man kännde sig nöjd med valet. Men sedan var det trögt. Fiskade runt lite och bytte till segerkombon från Södra hyn i samma hål där jag suttit med första uppsättningen. Direkt vid lodningen satt en borre och vid nedsläpp och tänkte att nu har jag hittat rätt. Men efter flera hål med enstaka fiskar insåg jag att det var något galet så jag vandrade runt omkring som en vilsen hund efter fisk. Även Ronja fick fisk i första hålet så det borde ju ha varit rätt ändå.
Bokstavsmannen?
 
En liten groda som frusit fast på isen påminnde mig om en tur på Bysjön där jag fått hem en bärkasse matfisk och vid rensningen hoppade det ut en groda ur magen på en av fiskarna och skrämde det sista vettet ur min lilla skalle. Men även det gav mig om förhoppningar då det påminnde mig om denna turen. Men tji fick jag. Vi gick bort till Saga Gustavsson där hon satt och plockade den ena fisken efter den andra och försökte göra samma sak. Men det var något man gjorde fel. För jag fick bara 6 stycken på ett 20-tal hål. Bättre gick det för Ronja då hon fick på en fin fisk som hon bemästrade upp helt själv.
Ronja strålande lycklig efter sin dust med en storabborre!
 
Kände då att det kom en doft av gurka och direkt efter en fastfrusen nors. Fasen vad gött det är en sjö med nors i. Bara att plocka fram Vånerpirken och köra på. Nu blir det Eriksgata hela vägen till slutskottet. Öppnar skryllan och bryter nästa ihop. INGEN VÄNERPIRK!!!! Måste ha missat att lägga tillbaks den efter en bryggpimpel eller nåt. Men det måste fixas innan nästa tur. För ingen tur utan Vänerpirken.
 
Fiskade mig tillbaks längs med kanten på olika djup och fick 3 små loppor till men ingen struktur i vart det nappade för mig. För helt plötsligt nöp det i en oavsett hur långt från land, djup eller bottentyp det var så jag kunde inte sätta fingret på något så jag slutade på 20 fiskar och drygt 400 gram och jag hoppas jag blev sist på det. Ronja slog mig med sin stora fisk allena (trots att hon fick fler) Albin blev BIB då han hade styvt 9 hekto. Men det var många som haft det trögt och Kalle Thomasson blev dagens dominator i det avslutande snövädret.
Dagens segerherre mös i snövädret.
 
Prisutdelningen gick av stapeln och även priser för de som fiskat bägge dagarna skulle få pris och då blev det återigen Saga och Kalle som gick segrande ur striden. Kalle hade det tight då han och Kjell-Ove Jenssen fått ihop samma poäng men Kalle 2 hekto mer i totalen.
Saga Gustavsson och Kalle Thomasson segrade i Grumscupen 2017
 
Plockade med en av Albins matabborrar med då Ronja ville ha smörstekt abborre till kvällsmat och så får det bli. Filéade fisken och Visade henne hur hon skulle steka och det gjorde hon med bravur. Härligt att få se reaktionerna på henne när fisken nästan hoppar runt i pannan då den är riktigt färsk och smaken blev helt fantastisk.
Ronja steker abborre.
 
Tänk hur det vore om alla barn fått rätten att få äta färsk fisk istället för det de får i skolbespisningen. Hokifile eller Norsk Fjordlax. Inte undra på att de inte gillar att äta fisk. Och att höra om hur djuvligt gott det är är en ynnest i en faders öron. Och tänk alla barn som aldrig får fiska. Huvva! Som barnen sa på en provdag för ett par år sedan. Att de fått utrustning men ingen hade ännu haft tid att ta med dem ut och fiska. Och detta till och med ett eller ett par år efter de har fått sina grejer.
 
Tänk på det alla som skaffar barn. Se till att de får komma med och fiska. För det finns inga bättre fiskekamrater än sina egna barn. Att få se glädjen vid varje fisk, vid varje framsteg de gör. Och att de får smaka på sin egna fångst. Det är minst lika viktigt. För alla som fiskar vet ju att egenfångad fisk smakar bäst.
Och att sitta som sämst i bilen och bara njuta då man blivit slagen av sina barn är helt fantastiskt. Men nu barn skall det bli svårare att klå farsan. För nu höjer vi ribban.
 
Sköt om er alla så ses vi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0