Norra Barken 2017-03-19

Ännu en pimpelhelg avklarad. Det börjar nu tryta ordentligt på möjligheterna för att pimpelfiska. Denna helgen var tänkt med 2 dagars fiske men blev bara en. Dagen till ära for jag och Patric E upp till söderbärke för att deltaga i pimpeleventet där. Vi skull hålla fanan högt för LSFK, Skaraborg och jag höll på att säga hela södra isfria Sverige men kom då att tänka på att det var Knallar, Östgötar och Smålänningar med så där fick jag hålla igen.
 
Förberedelserna höll på under lördagen och vad jag minndes från den var ett skapligt plockefiske och 5-6 kilo som stod sig slätt då Dyberg vann senast på 18 kilo. Sent omsider kollade jag upp det och det var för 2 år sedan och då på Södra Barken. Men då vi skulle gå ut vid folkets park så trodde jag att jag visste vart vi skulle men väl framme insåg jag att jag aldrig varit på denna sjön förut. Men tanken denna gången var att träna på att gå så då är det lika bra att inte lyssna på för många tips. Men alltid lika trevliga Kjell och Ellen pekade ut ett gott tips till mig men det låg för nära så jag bestämde mig för att bara gå tills utgångstiden rann ut.
Jag hann ut för att se tåget gå idag i alla fall.
 
Men då jag tog lite väl lång tid på mig och pratade lite för mycket så var det bara att traska iväg och se hur långt det blev. Kollade lite på vart de flesta gick och vart man kunde bli någorlunda ensam inom rimligt avstånd. Tog då sikte på en ö längre fram och traskade iväg. På bägge sidor satt det folk i klungor och förberedde sig för den kommande fighten.
Klungan på västra sidan var ganska gles jämnfört med den i en vassvik på östra.
 
Ett mindre lämmeltåg gick vidare längs med den östra sidan men de flesta hade stannat tidigare. Inte en kotte gick vidare så länge jag såg åt den västra sidan så dit kanske det blir nästa gång. Men siktet var inställt på den lilla ön mitt i men väl framme såg jag att det var 2 till som hade samma tanke. Och i min tanke fanns det att det simmade runt fina borrar runt ön och jag hade valt rätt sida för att få dem medans de andra satt på den andra sidan. Funderade bara på hur jag kunde få väderkvarnen till att vara diskret men det går väl som vanligt att det är rena semaforen.
Den lilla ön med fyren på fick bli min startplats idag.
 
Starten gick och lina halades ut. Blev lite förvånad att det bara var 2,5 meter djup. Konstigt för det var ju en angörningsbrygga på ön men det behöver ju inte vara djupare för det. Fiskade mig närmare ön då jag inte kännde något och efter ett par hål började jag kolla på alternativt ställe. De andra hade heller inte nån stöt i grejerna så efter det att jag testat ut på östra sidan om ön och kommit ned på 8 meters djup så valde jag att gå vidare. Och nästa alternativ var en bit av den östra sidan som var ledig. För klungan ville jag inte gå in i.
 
Hittade en intressant vik och började fiska mig inåt. Var ju en del stenar som lyft isen och botten var kanonläcker med kullriga stenar i olika storlekar och verkade vara ett perfekt habitat för de randiga riddarna. Men inte heller här var det någon fisk som ville ge sig tillkänna. Och det kom folk till mig i viken och vi var nog 5-6 stycken där som mest. Men ingen fick något och då jag frågade dem så hade de flesta heller inte haft något napp. Och i viken bortanför satt Patric och Andersén som hade fått ett par fiskar var. Känndes inte som någon meing att gå till dem så jag fiskade söderut längs med den östra sidan.
 
Fick då träffat på några som faktiskt fått fisk. Och det hade ju inte gått mer än en dryg timme!!! Men jag fortsatte in i nästa vik och där häpnades jag med att se 2 man sitta och hiva lite fisk. Anslöt mig i det glada gänget och när jag väl kommit dem nära så fick jag helt plötsligt fisk. 14 stycken kom upp innan det sinade i hålet och man undrade vad det egentligen var som hände. En bra bit över en timme utan pet på grejerna och helt plöstligt 14 i samma! Men jag fick bara 4 till i området så det var bara att gå vidare i det fina vädret.
En del hade vett att bara mysa i vårsolen!
 
Gick vidare längs med kanten och stötte på en herre när jag gått förbi saxviken eller vad den hette. De hade haft lite race där på början av tävlingen och pratade om 5-6 kilo i kontarna så jag undrade om det egentligen var samma sjö. Men herren sade till mig att han hade haft race på grunt vatten (under 1 meter) så då blev man ju sugen på att testa det. Slog ett hål nära land och ganska snabbt kom det upp 2 borrar och man undrade om det var det enda man gjort fel idag. Men det stämmde ju inte med det tidigare då jag fick de första fiskarna på 2-3 meters djup. Men jag slog ett par ofruktsamma hål till innan jag gick vidare.
 
Sprang då ihop med Per Morelius. Slog då följe med honom en stund och snackade lite om GT-fiske och annat skoj. Kul med lite trevligt sällskap på isen om det inte nappar. Så Per och de andra fick fisk i området och jag harvade på men fick ingen fisk alls trots idogt försökande. Började då min hemfiskning då det var inna på den sista timmen. Och då med endast 20 fisk i konten! Kom då ihåg tipsen från morgonen och då det satt många på högersidan av än så valde jag västersidan. Testade längre i än vart de andra som varit där tidigare och fick en lite finare fisk igen på grunt vatten.Men inget mer.
 
Borrade mig utåt och testade gammelhål med. Och helt plötsligt så nappade det bra i ett hål. Och är jag lämnade det så var jag uppe i 57 fisk. Blev ju bästa hålet idag men då jag fortsatte i området tills det bittra slutet så kom jag upp i 87 fiskar och 2,1 kilo som ledde mig till en 17:e plats idag. Blev ju inte precis vad jag hoppats på men vissa grejer är testade inför SM om 2 veckor så jag har en liten vägledning där. Och på det där med placeringar så räckte min placering till priskuvert idag och det var ju länge sedan.
2 sörlänningar med var sitt pris.
 
Andersén kom på en 10:e plats och blev värst av oss och får skratta ytterligare en vecka. Själv har jag fått testa en del grejer inför SM, fått en skaplig promenad och jag fiskade i alla fall inte lika dåligt som Möller. Nu är det bara att fortsätta ladda inför första resan uppåt om 2 veckor. Får väl se om man kan luska ut lite om SM-vattnet med. För än så länge har jag inte träffat på någon som har kunnat ge mig info om hur fisket är där. Men det blir säkerligen inga fler pimpelpass innan så man har ju inte rosat placeringslistorna det senaste. Men varje steg är ett steg framåt och vi får se hur det går om 2 veckor.
 
Glöm nu heller inte att lämna in era pimpeltipsrader så får vi se vem som vet mest om pimpel-Sverige. Kan det bli ännu en ny mästare eller blir det någon som blir först med att vinna 2 ggr?
 
Sköt nu om er så ses vi snart.

Kommentarer
Postat av: Sören Stange

Ja du lejon 5 kilos påsen får vi tro kommer på SM +5kg

Svar: Ja nu finns det inga genrep kvar. Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Och så som jag har sparat på de tunga påsarna nu borde det bli något alldeles extra på SM.
Tomas Leijon

2017-03-20 @ 13:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0