Skaraborgs DM 2 Int-mete Göta Kanal Töreboda 170528

Då har vi avverkat DM 2 i intmete på Mors dag. Grattis alla mödrar.
Dagens batalj gick av stapeln i Töreboda på Ludvigssons sträcka där kvalet gick för något år sedan. En sträcka som är bra av flera anledningar då det är bra att parkera där och ingen cykelväg i bakom som stör. Fisket å andra sidan brukar ju vara lite sisådär men förhållandevis jämn och rättvis. Man har allt i sin egen hand och det är inte alltid det är fördel att sitta på kanten. För om man gör något fel vid rätt tillfälle så simmar fisken helt sonika förbi med snabba fenslag till nästa man.
 
Dagen förutspåddes med skapligt väder med 3-5 sekundmeter som skulle öka och bli lite duggregn under andra halvan av tävlingen. Planen var som vanligt att försöka få till sig braxen men förhoppningarna små efter vinterns renoveringar av kanalen. Under de sista pimpeltävlingarna så var det ju tomt i kanalen och såg ut som bara ett litet dike med en rännil mitt i. Lotten skulle avgöra hur det skulle mäskas och men fick se vad det skulle innebära. Lottnigen skedde men efter en felräkning så lottade vi om. B5 skulle bli min plats och nu skulle man få skämmas om man inte lyckades! Men hur svårt kan det va?
 
B5 betydde kant åt höger så nu skulle man få känna sig som Kent Adell. Platsen innebar att man hade första tjing på all fisk som skulle komma in på sträckan och det gällde att grunda rätt så att inte fisken simmade vidare utan var nöjd med min plats. Tog då och blandade upp 1 kilo super cup som trimmades med mina krossade boilie-pärlor. Ett halvkilo löjmäsk som rördes ut till gröt och hottades med jokers. För löja fanns det i alla fall i vattnet. Hade ju även sållat fram lite casters dagen innan som fått ligga i frysen över natten (4 maskburkar) Drog då i 2 av dem i grundmäsket och laddade upp 5 apelsiner med rent mäsk och casters. Hade även frysta leemade jokers (1/2 kilo) men de hade inte tinat färdigt riktigt till mäskstart så det fick bli topping över hela kalaset. Även några få pinkies fick åka med.
 
Spöna som laddats var 1 matchspö som jag fick plocka ned igen då jag inte fått med mig matchflöten. Men det skulle nog blåsa för mycket för matchmete ändå. 1 feederspö apterad med en liten korg för att få en sparsam plats på andra sidan. 2 löjpiskor och 3 T.A.P-toppar. 1 topp med fjollrigg, 1 med superfjollrigg (byter man pinkie mot maggot så sjunker det) och även ett Lidantackel med 5-gramsflöte och 12:ans krok. Detta skall väl täcka det mesta? Hur svårt kan det va?
 
Starten gick och jag började med fjollriggen vilken jag trodde skulle regera idag. Laddade med en lyspinkie och 2 blodisar. Napp direkt men missade.2 missade napp till innan jag i alla fall kände fisken. Men då jag även kännt 3 fiskar utan att få upp en enda kollade jag kroken. Det var en begagnad krok och inte särdeles vass så jag bytte. Vips så började fisken krokas utan tvekan. började med en löja, en abborre och en skimmer innan det även blev 4-5 små mörtar. Skiftade då över till löja då jag inte var nöjd med varken storlek eller mängd. Även för att låta platsen vila lite innan man rockade loss.
 
Fick god respons på det trimmade löjmäsket men som vanligt i kanalen är det ju inte världens högsta frekvens på löjnappen heller men det blev i alla fall ett 10-tal då Micke Hjelm till vänster om mig håvade en brax. Tvekade inte särdeles länge på att gå ut på mäskplatsen och flötet dök direkt. Visst fisk även jag brax. Ingen bjässe men det kom 2 snabba till så man matchade Micke ordentligt. Efter ett tag fick han en kraftigare brax och övertog täten igen. Nu får jag skärpa mig och inte släppa förbi en massa fisk då Micke obönhörligen dammsög botten på fisk. Bara att försöka låta bli att släppa förbi dem.
 
Klippte ned en nypa mask som blandades upp med mäsk och leemade jokers och koppades ut. Fantastiskt lätt med T.A.P att få grejerna på exakt rätt ställe. Ganska snart var där mer brax på min plats och jag testade med att gå ut med Lidantacklet. Och jösses vad rätt det var. Har aldrig varit med om att kanalfisken nappar så fint på en krok apterad med 3-4 maskar och en maggot! Helt fel för kanalen i vanliga fall men inte idag. Med maskarna sållades småfisken bort och ett tag blev det bara brax. Och om det dog ut så bättrade man på mad ytterligare koppade bollar som även trimmades extra med mer casters.
 
Efter en gyllene stund med braxen och det lugnade ned sig testades feederplatsen av med 2 utlägg. Men inget hände så det var bara att byta tillbaks. Testade då superfjollriggen och det var brutalt vad det nappade! Men det var mest mört av liten storlek med någon liten abborre emellanåt. Till slut kröp braxnarna fram igen och började nappa. Både napp där det bara stannade, sjönk sakta och lyftnapp. Underbart! Sista timmen kom regnet och värmen som tryckt under hela dagen försvann i ett brådrask. Men fisken nappade allt mer frenetiskt och jag gick tillbaks till Lidantacklet.
 
Visst funkade det fint med lite trixande och brax efter brax nappade. Otroligt lätt att presentera betet på rätt sätt med T.A.P så man kan nästan säga att detta spöt är som skruvdragaren i pimpelfiske. Allt går att manövrera lättare och presentationen blir helt annorlunda. Är helt säker på att jag inte hade varit i närheten av detta fisket utan spöt. Skruvdragaren är samma sätt. Man knäcker sig inte på att borra och slipper darriga händer och flåsande efter att ha borrat hårt och kan därigenom koncentrera sig på själva fisket istället. Skruvdragare och T.A.P är båda en investering och håller förhoppningsvis ganska många år. Skruvdragaren kan ju även användas till annat med som borra hål och skruva i skruvar och blanda mäsk.
 
Slutsignalen gick mitt i regnet som inte var dugg utan ganska skapligt så man var blöt in på bara märgen. Visade då Micke hur mycket fisk jag hade på platsen. Lade ut masken på mäskplatsen och bara någon sekund senare krokade jag. Fick håva min största fisk för dagen och fick slänga tillbaks den. Men det gjorde mig ingenting för även jag kännde att min vikt skulle hålla ganska långt. Frågan är bara hur mycket man har slått sitt PB på sträckan. Förra var ju på 2,1 kilo och det hade jag nog slagit första timmen. Och vid invägningen visade det att jag hade bärjat över 11 kilo fisk i Göta Kanal Töreboda. Helt otroligt!
Dagens högsta vikt tog jag själv på Kent Adells plats. 11 kilo mestadels pankor.
 
Andraplatsen tog nog Pierre med 2,3 kilo om jag inte har fel. Men på A-sektionen var det jämnare. Challe knep sistaplatsen men var ändå över 2 kilo. Helt fantastiskt då detta brukar vara en ordentlig segrarvikt! Vattenbytet har nog gjort gott. Segrade gjorde en Mästerlig fiskare vid namn Thomas Askolin på över 4 kilo. Men en gångbar vikt på sektionen var runt 2,2 kilo där de flesta hamnade. 9 man över 2 kilo, 2 under 1 kilo och segervikt över 10. Kunde nästan tro att man var i Lidan istället. Vägde ju in 12 kilo förra helgen där och om man lärt sig lite mer om T.A.P så hade man inte dragit loss 2 braxnar då man varit för snabb.
Thomas Askolin ser inte helt missnöjd ut efter dagens seger. 4 kilo i Göta Kanal! Bra jobbat Mäster.
 
Skönt även att se att hela DM-serien är helt öppen nu med 4 man med 1:or och att inte någon dödat serien som seriemördaren Rosenkvist brukar ha en förmåga att göra. Tror att Mäster Askolin leder med sina 3 poäng efter 2 deltävlingar och sitter på förarplatsen. Men det avgörs inte förrän i september då sista tävlingen avgörs i Lidan. De som har det förspännt där är ju Challe och Blom som segrade senast med 23 och 24 kilo och har ett övertag där. Men det är ju poängen som går först så det gäller att segra på sin sektion för att bli Distriktsmästare i September. Men hur svårt kan det va?
 
Det är i alla fall ett getingbo och det finns även de som "bara" har en 2:a nu som kan vinna serien. Så det blir spännande ända in i kaklet. Får se bara vad det är för förutsättningar som gäller till hösten. I värsta fall kan det vara löja som avgör om vi har riktig otur!
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0