Värmland och DM Skaraborg

Helgen avklarad med 2 tävlingar. Lördagen gick upp till Värmland med tanken om att få gå ut på isen som regerande på Södra Hyn. Något som jag naturligtvis bara har ett fåtal chanser av att göra då jag brukar bli 2:a om jag jobbar på bra. Tanken var att få upp lite självförtroende efter debaclet på Nora-sjön förra helgen under PSC1
 
Men på fredagen fick jag reda på att det var flyttad tävling till Acksjön som ligger på norra sidan av Södra Hyn. Borde inte det bli Norra Hyn då? Tänkte då att det borde vara likadant som på grannsjön så jag for upp för att skaka igång fiskearmarna innan söndagens DM i Skaraborg.
 
Väl framme började suktandet efter information om sjön och det skulle vara gott om fisk i sjön med lite bättre snitt och en del klunsar med för den delen. Så det var med gott mod man gick ut på isen och hoppades få upp lite granna fiskar som gjorde lite motstånd och nappade som besatta. Så det var bara att traska genom skogen för att se sjön som var som en vattendroppe som precis skulle släppa från sitt fäste med en liten tarm åt väster. 20 cm snö på isen som på många ställen hade vatten på sig gömt under snön och en hel del gashål som vi blev varnade för innan utgång.
Slaskigt på isen i Värmland
 
 
Gick i blindo ut då man inte visste något om djup eller grynnor utan tänkte att den var jämndjup som storebror ett flugkast bort. Och då många valde att inte traska iväg så gjorde jag det. Bort emot vattendroppens fäste och stannade där den började smalna av och satte mig ca 50 meter ut från vassen . Där borde det ju vara 1,5 meter djupt i alla fall. Lite längre bort satte sig 2 myskafiskande guttar från Raufjöringen så då skulle man få se om det var bättre med tafs/myska än 3-krok.
 
Startplats på Acksjön
 
Starten gick och till min förvåning fick jag repa av närmare 5 meter lina och sådana djup finns väl inte på Hyn? Men med gott mod fiskade jag mig in emot vassen och väl inne vid en brygga fick jag det första på kroken. Men tyvärr var det inte fisk utan grönalger. Även i nästa hål samma sak. Så fort man var nere i botten där det bara var 1 meter djupt så blev både krok och pirk beklädd med den gröna sörjan. Så det var bara att fiska sig utåt igen.
 
Vid 4-meterskanten nöp det i och jag fick 3 förhållandevis snabbt men det var många bomhål mellan fiskarna och man visste inte om det var 1 eller 2 om det fanns någon alls som ville bita. Efter halva tiden då man sett att det var "suraktivitet" på alla fiskare vilket menas med att de rör sig som om det vore surfiske med folk som gick fram och tillbaks och gjorde stora rokader i väntan på nappvillig fisk. Jag gick iväg och språkade lite med guttarna och de hade ungefär samma resultat som mig medans jag hade 1 bonus på säkert 150 gram som nöp en singelmyska efter ett missat napp tidigare. Men det var enda fisken jag fick på myska.
 
Fiskade mig hemåt med stora luckor för att testa av men det var ingenting som hände förrän man kom tillbaks till de som satt i starten med Yngve Ehrenkrona och Ari Munnuka i spetsen och plockade sporadiska fiskar a´la Björköfjärden. Tafs betad med maggot och bara hålla still. Ja då är det inget för mig. Men jag var ju tvungen att testa i alla fall och visst fick jag ett par fiskar och även nån hektos men återigen 23 fiskar och bara 8 hekto. Men det var ju ett steg upp från Nora-sjön då jag bara fick 5 hekto så det var ju i alla fall ett fall framåt!
 
Högsta vikterna var på strax över 3 kilo men så still kan jag nog inte hålla grejerna utan får se mig akterseglad när det gäller detta fisket.Synd bara att de vanligaste fiskarna ligger mellan 50 och 100 gram men inte såg jag några sådana i påsarna. Bara att bryta ihop och komma igen. Nya tag på söndagens DM.
 
DM-Premiär på Mullsjön
Söndagen var det äntligen dags för DM-premiär och det blev även en ny bekantskap med Mullsjön i Mullsjö. En sjö vi inte hade en susning om mer än att det skulle vara en förhållandevis liten, rund sjö med skapligt abborrbestånd och även här en hel del klunsar. 5 minusgrader och dimma som gjorde sig påminnd och det var tur att det var klart innan start så man fick se sjön och bilda sig en uppfattnig om den innan tjockan slog till.
 
In i dimman på Mullsjön
 
Lattjo att se hur taktiken var och rävspelet som sker ute på isen. Har ju hört talas om en duktig pimplare som fick en svans efter sig och gick rakt in i en grundvik där det inte fanns vatten under isen för att bara lyfta borren när startskottet gick och låta följarna borra i botten. Men här fick man hålla koll på vilka som gick åt vilket håll för att bilda sig en minimal kunskap om sjön men alla spred sig åt alla håll så det var ingenting att lägga för stor vikt vid.
 
Jag och Ronja valde att inte lyssna på rösten från Hackås och gick direkt vänster bortanför ett par mörtstugor och vid en udde. Där måste det ju vara kanon tänkte vi och vips så hade starten gått. Redan i första hålet fick jag 2 fiskar och brände en fin och tänkte såklart att alla rykten om värstingfiske i sjön är sanna. Nu är det bara att fiska sig hemåt så man orkar bära hem all fisk. så det var med en god känsla man fortsatte och även andra hålet gav fisk. Även Ronja fick fisk i första och även en andra fisk strax efter. Men sedan var det surt och det var bara ett litet, litet område som gav fisk och då bara 1 i varje hål. Och de vi hade en stund inom synhåll hade nu alla gått iväg så då gjorde vi det med.
 
Rakt över viken till en vass och det blev fisk direkt. Men även här var det solitära abborrar och ingen riktig stöt i dem. Testade med tafs och blåmyska men hade inte ett pet på det. Så efter halva tävlingen och 24 fiskar valde vi att gå bort emot människobyn. Just då klarnade det upp och man såg att det var små grupperingar på olika ställen men man såg inga som drog mer än de andra så jag valde att gå dit där det var lite tommare med folk så det blev i området av Albin, Bernt Olsson och Kronvall. Ja Kronvall ska man ju inte bråka med på isen för då tacklar han ned mig som en bärfis i ett äppleträd. Han är ju känd för att Kronvalla sina motståndare.
 
Men Albin fiskade som om även han var veteran och skulle visa att gammal är äldst och själv blev jag i stort sett utan och med bristande självförtroende så blev man för stillasittande. Fick några till slut och såg Daniel och Alvin Ahlgren sitta i hörnet längs med strandpromenaden och det skulle visa sig att det var dagens genidrag. Men själv drog jag mig åt andra hållet för att låta dem vara i fred och till slut hittade jag lite fisk som ville bita på 3-krok så jag petade ihop 40 fisk till slut 1486 gram och en sjundeplats.
 
Ahlgren vann på 3 kilo Blom 2:a 2.4 kilo Albin 3:a 2,3 kilo Branell 4:a 2,2 kilo Fredrik Ahlstrand 5:a 1,9 kilo Claes Thörneling 6:a 1,7 kilo och sedan jag. Ingen dålig utdelning för Lidköping  då jag blev 7:a och sämst från klubben då vi var 5 startande. Lagtävlingen blev vi såväl 1:a som 2:a så det var lååååååååångt över förväntan. Men det är ju 2 tävlingar kvar förhoppningsvis så att i alla fall jag kan förbättra mitt resultat. Tanken är ju att vi skall vara på Vristulven i helgen men det måste ju finnas is också. Ronja fick till slut en 3:e fisk med och jag är övertygad om att sjön kan bättre. Och med lite självförtroende och ork så kan nog jag med.
 Strongt jobbat av alla juniorer som bet ihop trots det dåliga nappet Och det var Ahlgren, Ahlstrand och Ek som var med så det var gott att se att det inte bara var Leijon. Ta nu med så många kompisar som möjligt så vi kan fylla upp juniorplatserna 
 
Nu hoppas vi på att Kung Bore skärper till sig och inte släpper in mildvädret så att alla förutsättningar för starka isar försvinner.
 
Sk

Kommentarer
Postat av: Sören Stange

Du skulle gått till badlandet

Svar: Ja vad som helst utom det jag gjorde!
Tomas Leijon

2018-01-22 @ 18:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0