Avslutning Väst-Svenska Pimpelserien 2018 Stora Hornsjön

Sista tävlingen i Väst-Svenska pimpelserien är nu avklarad på Stora Hornsjön i Horred.
En sjö där jag aldrig satt min fot på och hade inte någon susning om vad det var för sjö. Hade inte kollat upp sjön någonting utan valde att sondera läget med at fråga lite folk vad som gällde på sjön och varför inte så kan man ju slå följe med Möller som sällan går fel.
 
Hade i alla fall fått reda på att det fanns fin fisk och att djupet var troligtvis mer än 10 meter att fiska på och det fanns flera grynnor ute i sjön. Och de flesta gick åt samma håll så det var ju bara att traska iväg med de andra och luskade lite på vägen ut vad som gällde. Men när vi väl var i stort sett framme så började helt plötsligt Möller att småjogga och sånt trams ville jag inte veta av idag och lät honom sticka iväg på ett mindre kosläpp på isen. Det var ju fullt av urinvånare där jag var så det kan ju inte vara helt fel.
 
Ett 10-tal fiskare stannade i området som skulle visa sig vara ett av grunden i sjön och Möller råmade och stack iväg till ett grund längre bort. Jag och Jari som även han var en gröngöling på sjön började lite bortanför de andra men då vi fick repa av lite väl mycket lina innan vi nådde botten insåg vi att vi inte riktigt var på toppen av grynnan. Ca 30 meter djupt och inte ett napp gjorde att vi flyttade oss närmare de andra där det var en fläck med klaris som såg spännande ut. Och direkt blev det 15 meter grundare.
 
Men ingen fisk och jag fortsatte ut på vitisen igen då de andra satt och lekte väderkvarnar för glatta livet. Varierande storlek på fisken men  skaplig storlek så kännde jag min första fisk. Jag började med en 55:a och blåmyska för att leta reda på fisk och kolla lite om vad som skulle nappa. Fick lite fisk men det slutade alldeles för fort så jag fick byta hål igen och det kom något bomhål och något med fisk tills jag hittade hål med 10-20 fiskar i och emellanåt så sög det i någon stekare. Fick ett hål där det var lite finare fiskar i men missade flera i rad och drog upp för att se att blåmyskan saknades och de hade då varit och dragit i enbart pirken.
 
Satte då på en länk med en 10:ans 3-krok på och när linan sträckte upp så ville det bara fortsätta och nästa stekare var ett faktum. Plockade till en mindre middag innan det var småfisk igen. Men då jag kommit upp i närmare 60 fiskar gick det lite trögt. Så jag flackade omkring för att leta fisk men fick ingen ordning på fisket som nu bedrevs på ca 15 meters djup så satte jag på en tafskrok gjord av Pelle Ernst. Ganska snart så började jag återigen få lite fisk men inte tillräckligt. Så jag såg då att Emil och Mats utanpoäng Pettersson satt ute på klarisen och plockade oavbrutet.
 
Så då jag efter halva tävlingen hade 70 fiskar slog jag ett hål 10 meter vid sidan av Emil och kännde- ingenting! Ja det kan ju inte vara möjligt tänkte jag och gjorde ett par ordentliga lockryck och fick direkt en stöt. Sedan var det igång. De andra pratade om att de fick fisken högt över botten och visst fick jag någon med men jag var livrädd för att lyfta upp dem för om något händer då så sticker de all världens väg. Så jag höll mig på Benny-djup en halv meter över botten och om det dog ut så släppte jag ned och knackade 2 gånger i botten så var de tillbaks.
 
Efter en stund så kunde jag ställa ur en påse på isen då jagf passerade 100-strecket och det var mer än en timme kvar av tävlingen. Fortsatte att plocka vidare  och i slutet av tävlingen var det segt men då fisk nummer 100 plockades i det hålet kollade jag klockan igen och då var det 3 minuter kvar så jag bestämde mig för att även avsluta i samma hål. Fick en till och hålet gav mig 101 fisk under andra halvan av tävlingen och det var bara 1 hål. Totalt 171 fiskar och ett nytt personbästa med 13548 gram som även skulle räcka till seger.
Inte var dag man får väga in 2 påsar.
 
Det visade sig att 4 av topp 5 suttit i mitt området och det var bara Möller som fiskat någon annan stans och knap andraplatsen strax efter mig. Mats Pettersson blev 3:a och räddade sig kvar i A-klassen med ett nödrop. Men dagens batalj var ju mellan Henriksson och Dan som gjorde upp om totalsegern i serien och det blev Dan som tog hem serien före Henriksson och Möller.
Topptrion i Väst-Svenska pimpelserien 2018.
 
Riktigt fascinerande att få vara med om sådant fiske och även få äran av att klå hela det här gänget. Vikten känns mer som en summering av allt jag fått under hela säsongen (inklusive ett besök på Mälaren). Men nu är det bara att ladda om för att i morgon beträda isen på Lien i Östergötland då cancerpimpeln går av stapeln. Och för dem som vill fiska i närområdet så är det en pimpeltävling på Skarva-Lången i morgon.
 
Så sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Grattis Tomas, lite skillnad mot Mälaren där man fick 4 centimetrare mellan vasstråna. Kul med en sådan sjö i närområdet

2018-03-03 @ 22:51:14
Postat av: TEK

Gööött Leijon!!!

Svar: Öm i fingrarna nu! Men det fär jag ta.
Tomas Leijon

2018-03-03 @ 22:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0