Borgsjöpimpeln 31/3-2018

Påskpimpeln fortsätter i den norra regionen (för mig). Idag blev det ett besök på Borgsjöpimpeln som även var dag 2 i cupen. Det gick ju ut att det var totalvikt i stället för placering som gällde och då var ledande Hans Erlingsson inte allt för långt bort. Men pressen minskade ju inte då PEO nämnde att han bara var snäll på fredagens tävling och ville släppa upp mig som en fin gest och idag skulle han förnedra mig med en totalkross. Så det gällde att hålla tungan rätt i mun och kämpa så gott som man orkade med.
 
Och en god natts sömn hade det blivit så snuvan hade minskat lite men kännde mig inte helt frisk ändå. Men en alvedon till kaffet så blev det lite bättre. Isen skulle ju vara hård idag och det skulle uppskattas. Den hade ju kollats av Jämtlands snyggaste Lars och fisket skulle ju ha varit bra med 5 kilo på en timme enligt ryktena. Ja det är ju en sak att vara ute helt solitär och en när ett 100-tal fiskare ger sig ut på isen. Och ryktena kan ju modifieras från varje person som är med i gissningsleken. 
 
Vi samlades på isen och tro det om ni vill men jag hann ut på isen innan Foppa hade sin genomgång av isen och visade vart de farliga områdena var. Det var ju ingenting jag skulle behöva bry mig om för jag skulle ju stanna i startdelen och hoppades på att det skulle finnas fisk där. Och om det var att traska iväg som gällde så skulle jag vara akterseglad direkt då jag inte är allt för stark just nu. Men det blev det vanliga schackspelet vid utgången då jag ville ha koll på vart PEO, snygg-Lars och Foppa gick. För om det skulle vara några som visste hur det skulle vara så var det ju dem.
 
Så jag stod och pratade med Kristian Bergström från Värmland som även han hade samma plan ihop med dde övriga Värmlänningarna och vi blev lite fulla i skratt när man såg hur alla rörde sig. Många stannade kvar väldigt länge där genomgången var och det var som att se på skating i skridskosprint att alla lurpassade på varandra och någon gjorde ett utfall emellanåt och kanske fick iväg någon annan. Så det var ju påtagligt att det var skapligt fiske på gång i starten eventuellt i alla fall.
 
Men slutligen traskade Foppa åt höger, PEO snett ut lite vänster och snygg-Lars snett ut åt höger. Ja då visste man vart de gick och vi begav oss ut på isen. Kristian stannade inne bland stenarna men gick sedan ut då han blev varnad för att borra i sten. Ja det var ju inte så att han fick gult kort eller så men han gick ut därifrån då han inte ville borra sönder borret det första han gjorde. Så vi satte oss i skoterspåret Kristian lite mer österut och de andra mer västerut. Men vi var samlade inom 200 meter till att börja med.
Före och väder är ju inget att klaga på. Även isen var kanon här.
 
Första hålet gjordes och jag tyckte att jag hade ett pet men ingen kom upp. Kristian å andra sidan såg ut att få fisk ganska snart så jag flyttade några meter inåt. Fick 7 fiskar där men det var inga råhugg precis. Skaplig storlek på fisken men ändå så var det bara ett duttande eller så satt de på när man gjorde lockryck. Fortsatte lite varierande och det blev fisk i de flesta hålen men inga större mängder. Blev 1-10 fisk i hålen o-avsett vart man borrade så jag drog mig lite mer inåt och västerut medans Kristian gick åt andra hållet.
 
Kristian plockade allteftersom men då jag kom innanför den yttersta stenen så fick jag igång fisken bra och röjde ett hål på 100 abborrar i skaplig storlek. Naturligtvis missades massvis av fisk där med då det verkade smälltjockt under isen och bara rasslade till så fort pirken kom ned. Tänkte då att fasen jag har ju bara en reservkasse!!! Konstig tanke att tänka men den kom i alla fall. Och konten blev fullare och fullare och innan klockan blev 12 fick jag ställa en påse på isen och ta av mig jackan för nu var det varmt.
 
Nästa hål och några fiskar där med men sedan lugnade det ner sig. Men visst blev det fisk men inte på långa vägar lika bra som racerhålet men jag fortsatte runt och plockade nån fisk härochvart då jag såg att både snygg-Lars och Foppa var på väg emot starten. Foppa plockade fisken ett 100-tal meter ut men jag såg ingen anledning att flytta mig dit för fisken fanns ju där jag var med. Dock var området väl genomfiskat nu och det blev allt svårare att hitta ledig yta som inte redan var fiskad på så jag testade gammelhål men det var öken.
Carolin Nilsson hade hittat ett område där hon fick sitta helt själv.
 
Testade med att skicka ned en liten pirk (25 mm) men det började snart bubbla i hålet så jag insåg då att det var alla abborrar som gapskrattade därnere åt den där lilla lilla grejen som kom ned så det var bara att återgå till 50 mm pirk. Men då det kom fler och fler tillbaks så fick man höra rykten om hur mycket vissa hade fått och man insåg då att man inte skulle vinna om man inte fick ett smörhål till men jag var nöjd ändå med min insats då jag fick ihop 246 abborrar och kunde väga in över 14 kilo.
Får nog börja omvärdera hur många spön jag skall ha med mig ut då det börjar bli trångt i skryllan.
 
Och jag får glädja mig åt att ha fått ett nytt PB igen och klarade av att hålla PEO bakom mig med min 6:e plats idag. Dagens tyngsta påse hade Bergman med  över 20 kilo. Cupen tog Erlingsson hem men jag var nog inte lång borta från prisplats då sista priset gick på 16 kilo och jag hade 15. Kul kul. Och nu börjar det tryta med pimpelfisket som är kvar här uppe och i morgon finns det bara att välja på Klövsjön och Gåxsjön i Kakuåsen som har kvällstävling. Men det lutar mot Klövsjön och vi får se vad det blir. Annars är alternativet och frifiska och då är det väl Vikinganappet mini light som gäller. För att bo på camp Viking och se ut över Landsomfjärden och veta vad som döljer sig därnere lockar ju med.
 
Övriga resultat kan ni se på Foppas blogg.
Och ta hand om er nu så ses vi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0