DM 2 Internationellt mete skaraborg 13/5-2018

Potatislagret Mariestad var arenan för DM 2 i Internationellt mete. Denna sträckan kan ju bjuda på allt som våran skapare kan komma på. Ena gången vinner man på 2 hekto för att nästa gång behöva 2 keepnet. När det är som bäst så är det bara stora suggor som nappar och man får ha grejer som håller då det är svullna braxar, Idar, Sutare och Färna som hugger på allt som serveras. Och vad det skall bjuda på nu vet man ju inte men om Daniel Malmqvist kan plocka ihop 17 kilo på tradtävling så är det ju fläskafiske på gång.
 
Jag , Challe och Micke åkte ihop och blev de sista att anlända till platsen och det visar ju bara hur taggade alla var inför dagens drabbning. Det enda som förvånade mig var att det var vattenpölar överallt och hemma hade det inte regnat någonting. Och det är ju bara 6 mil mellan Lidköping och Mariestad. Var ju lite skillnad till Närkingarna som tydligen hade ordentligt åskväder men här hade det regnat 2 nätter i rad och satt fart på vattnet. Undrar om det var bra eller inte?
 
Lottningen blev att Askolin fick platsen vid trädet och Gädd-Pelle tog nästa plats innan jag fick 3:e platsen med Blom DÄ och Jompe på min sektion. Ja min förhoppning fick ju bli att det blev rullspöfiske för annars finns det inte så mycket chans att klå de 2 första platserna uppstöms Färna-trädet. Eller ?
Min plan var att testa min urban soil som blandades med polenta och riven kokos som blötlades med carameldoft. Innan start blandades den upp med 1/2 liter frysta maggot nästan en burk majs förra veckans överblivna mäsk och en dos mörtmäsk för sammanhållningens skull så man kunde kasta ut dem och konsistensen på bollarna blev perfekt.
 
Ordentlig grundmäskning som toppades med lite jokers och mask innan feederplatsen fick sitt. Hann med en bra hög med feederkast innan starten gick och fick ut bra med rent mäsk på rullspöplatsen. Nu hade man 2 uppmäskade platser och jag testade ju som vanligt om jag hade di grove på plats direkt från start men man fick överge detta och testa feederplatsen ganska snart. Testade ett par utlägg innan jag lät den ligga en längre stund för det var ganska dålig nappfrekvens för de andra på flötespöna. Och efter ett tag så nappade det dels små rappa napp dela långa dragningar men alla med samma resultat. Ingen krokad fisk och inget spår av napp (oftast) då betena såg orörda ut. Såg att de andra hade samma problem och efteråt visade sig det att det var inte många fiskar som kom upp på rullspö idag.
 
Men jag gick tillbaks på T.A.P platsen och gick ned på pinkie och blodis och då fick jag lite fisk. Inga problem med storleken på de flesta men det var bara småbeten som gav resultat såväl i napp som i krokad fisk. Men emellanåt kunde man gå på mask och maggot i stället och hade klockrena napp och krokning. Men då fisken lyfts så var det som förra helgen och fisken släppte innan den kommit mer än någon meter. Och det upprepades många gånger och många napp kännde jag inte ens vid krokning så man undrar vad som händer emellanåt. Men då jag brännt bortåt 15 troliga braxar bröt jag ihop då jag fått se ena braxen och fightade den och precis innan håvning klev den av.
 
Satt en liten stund och bara tänkte och blev uppmanad att svära lite men det skulle ju inte ge mig fisken åter så jag bestämmde mig för att byta krokmodell. Hade en helt annan med längre skaft än den kortskaftade som jag egentligen aldrig kommit överens med trots att det är en sensaskrok. Och ganska snart så fick jag upp ett par braxar. Men det vanliga draget blev ju aldrig av. Ingen hade något större drag fast Pierre som valt en plats där han kunde sitta och titta ned på oss andra fick ju någon bumling emellanåt och varje hördes över hela sträckan. Ja ja strö salt i såren bara!
 
Askolin drog på en saftig Färna vid trädet och Blom fightade en fin brax på andra sidan Men det var ju inte problemet med att få braxen på plats utan att kroka dem. Spelade ju ingen roll hur man gjorde om man väntade länge eller krokade direkt. Om man hade stort bete eller litet. Men till slut krokade jag en och fick upp den på styva kilot och då känndes det lite bättre i alla fall. Men man behöver hitta något för att få dem att nappa distinktare och det börjar i alla fall bli en liten plan om hur man skall göra för de skall ju kunna krokas på alla krokar och beten! Men man får väl vänta till Göta Kanal innan man får riktigt braxenfiske!!!
 
Kunde slutligen väga in 3920 gram för en 3:e plats vilket man kanske skall vara nöjd med ändå eller? Nä det skall man inte då man har haft kontakt med så mycket fisk. Braxarna var ju uppe och tittade på oss över hela sträckan och att  de gjorde långnäsa åt oss bara för att retas. Men Gädd-Pelle fick ihop 5740 gram och Askolin vid trädet 5360. så med 2-3 brallar så hade man varit med i matchen. Men det blir nya insatser nån gång snart igen. Hade dålig koll på Sensas open för den är ju redan nästa helg men förhoppningsvis finns en stand-in för mig på lördag.
 
Dagens högsta vikt hade Mikael Hjelm som i det tysta plockade upp 7640 och var 1,5 kilo före Pirre på den sektionen. Men vi får vänta på den gången då det nappar ordentligt för det har det ju inte gjort ännu. Man kanske är bortskämd med fisket men jag har ännu inte fiskat så att jag själv kan vara nöjd och stolt över mig själv men det kommer. Trägen vinner.
 
Sköt nu om er så ses vi snart igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0