SM i Göta kanal eller- Vem faen startade fläkten!

Årets upplaga av SM i Internationellt mete gick i helgen av stapeln i Göta kanal i Västergötland. Constellation hade föredömligt tagit på sig oket att ordna till med ett SM då det saknades arrangörer. Stort tack till Er för detta.
För de o-invigda så är detta ett kval för att få äran att representera Sverige i ett klubblags-VM nästa år som jag tror går i Kroatien. Endast det segrande laget får åka så det är seger som räknas.
 
Själva skulle vi kämpa med näbbar och klor då det var på "hemmaplan" alltså bara en styv timme hemifrån.Men sträckan är en som vi själva har ratat bort till fördel för Töreboda där man kan få sitta o-stört istället för att plocka undan spön och kan fritt sprida ut sig över nejderna utan att bry sig mer om hur det ligger mer än att grejerna är inom armlängds avstånd. Något som kan liknas vid compact living då man skall få plats med så mycket nödvändig utrustning som möjligt på ett litet område. För under tävling har man ingen tid att rodda i något annat än själva fisket. Gäller dock inte i Svartån Tranås där det kan räcka med 6 utlägg för att bli o-hotad.
 
Men vårat lag i år bestod av mig, Blom, Micke och JP. Planen var att alla skulle fiska på samma sät med endast några små skillnader i utförandet. Rullspöplatsen var fri till innovation medans Lång och kortplats var förutbestämda och löja var fritt och rekommenderades då det var fin löja i vattnet. Men förhoppningarna var ju som vanligt på bottenfisk då det brukar löna sig i längden att jobba med. Men löja skulle ju finnas med som ett komplement för säkerhets skull. Blom skulle sköta om mäsket då han är i en klass för sig med detta och han blandade till en häxblandning till hela laget så att alla skulle ha samma förutsättningar och det gjorde han med den bravuren att man inte behövde justera nånting under hela helgen . Strongt.
 
Rollerna hade delats upp så att Blom skötte mäsket, Jag anmälde och fixade beten  (mycket Toftamask), pinkies och maggot. Micke blev privatchaufför och JP stod för det förståndiga! Att vi sedan fick lämna Rosenkvist och Challe utanför är ju en annan historia. Challe för den delen rättade mig från mitt förra inlägg då han bara har silver i kust och brons i tradmete och det är väl änna för dåligt av en mästare så han får lägga in en formtopp där nu innan han börjar med flugfiske.
 
Dagen kom och vädergudarna hade bestämt sig för att vara lite tröga så fredagens blåsväder kom på lördagen i stället för på fredagen så nu blev det lite att fundera på innan start. Blåsten kom i ryggen och sträckorna A-C satt med skog bakom sig men D hade ett helt öppet fält bakom sig så nu fick man börja fundera på hur långt spö man skulle kunna använda. Kanske man skulle ta fram pimpelspöt? Nja det hade nog sett kul ut men lite seriös får man vara ibland. Så man gick ut med grejorna till sträckan och fick ett orentligt uppvaknande när man kom utanför skogen för man fick verkligen hålla i grejerna. Höll på att bli av med sittdynan innan jag ens kommit fram till sträckan!
 
Lottninge gick och JP drog plats 3 som skulle bli våran för dagen och bra där tänkte jag för då kan ingen säga att det var bara för att du gjorde som Kent Adell som du vann! Men nu blev det inåt så om jag gör det bra så kan ingen ta det ifrån mig. Men platsen var en av de få som helt sakande beväxtlighet på motsatt sida var ju inget som gynnade rullspöfisket men man vet ju aldrig. Fick sätta mig mellan 2 träd och med lite tur kunde man använda 7-metaren med en tung rev för att kunna få in flötet i blåsten men sen var det nog stopp. Inget T-A-P men jag skulle använda cupping kitet för att precisionsmäska på 5.metaren för längre kunde jag inte gå. Så 7,5,4 meters feeder och matchspö samt 2 löjpiskor plockades fram och cuppingkitet med 7:an lades bakåt ut i fältet med topparna nedåt för att ligga still,
Jag på min plats i kanalen. Observera att jag fick ta kärran i stället för spövilaren för att lägga spöna på då den andra skulle ha blåst i vattnet!
 
Gick en sväng in på sträckan när jag var färdigordnad med utrustningen för att värma mig och det var en så markant skillnad så fort man kom in där det var skog att det känndes som stiltje där. Men att det kom kastvindar där inne med bevisade Andreas Sandberg då han redan vid lodningen knäckte en topp i en kastby. Och det var mängder av grejer som kom flytande då det var en hel del grejer som blåste bort från sina ordinarie platser för att sedan landa i kanalen. Och när jag kom tillbaks fick jag det dystra beskedet att det kommit en kastvind även på min plats så halva cuppingkittet blåste i och låg nu på botten av kanalen. Surt!
 
Så det var bara att plocka  ned det och ladda färdigt det sista och hade gjort en braxblandning till rullspöplatsen som skulle feedras över i mån av tid. Starten gick och grundmäskningen gick fint med precisionskastning av mäsket så att inte ett öga var torrt som följdes av feederkastning som även det gick galant. Hann med 12 stycken feedrar inna starten gick. Började med 7:an som hade ett 4-grams flöte på sig men det var inget som ville nappa där. Så jag gick in på 5:an och i första utlägget fick jag en liten brax. Gött att det var utjämnat mot Litzell på min vänstra sida tänkte jag då han började men kort T.A.P att plocka småfisk. Gick in på 4:an och fick 2 abborrar innan det nöp brax nummer 2. Ja det kommer att bli bra det här tänkte jag och bara väntade på att långspöplatsen skulle börja fungera.
 
Och i väntan på detta så var det ju bara att alternera mellan spöna men det var bara lite småabborre och gers som ville ta och vips så var tävligen över. Helt otroligt att inte få en enda fisk på huvudmäskplatsen men det var nog ganska säkert att det var flötesstorleken som avgjorde detta. För fisken var inte på sitt bästa humör någon av dagarna. Men löjorna man fick var stora och feta så det var egentligen synd att man fick de 2 braxarna i början för annars kanske man hade fiskat löja i stället och det hade varit helt rätt. Enda i laget som hade gjort detta och fått en plats med lite sol när det behövdes var Micke som drog hem en andraplats medans JP blev 5:a och jag och Blom drog till med 7:or.
Micke Hjelm smartast i laget dag 1
 
Så nu var det bara att summera. Vi låg på en 5:e plats och borde inte ha något med segern att göra då det var lite väl långt avstånd till Splash och FK Match som låg i täten men det går ju ändå att klättra så vi for hem och laddade om. Skönt att få sova hemma mellan tävlingarna tycker jag!
 
Dag 2
Nya insatser och förberedelserna var detsamma men idag hade det mojnat och skulle inte blåsa med än 6 sekundmeter så nu skulle väl långspöt tas fram. Men då lottningen gjorts av JP så drog vi peg 11 och det brukar ju inte vara optimalt dag 2 i kanalen för fisken har nog gått in och ställt sig på sträckan så jag skulle nog velat ha en eller 2 platser vänster men så blev inte fallet. Skälet att jag inte var nöjd med det var att Hossa suttit där och vunnit dag 1 på feeder. Men han hade fiskat kort feeder så det skulle stämma överens med långspöt ändå. Fick ju även idag Litzell på min vänstar sida och jag klarade ju att klå honom dag 1 med några gram så det får jag vara nöjd med.
 
Starten gick och mäskningen gick lika klanderfritt som dag 1 men denna dagen grundade jag ingenting på 4-5 metersplatsen då jag inte ville skrämma alla braxar som bara stod och väntade på mig där så jag dundrade ut allt på långplatsen. Men fy vad tji jag fick för jag fick inte en enda fisk på dessa spön idag ej heller på löjspöt och jag tror inte ens jag hade några napp på dem. Så allt gick på T.A.P och de var riktigt fjolliga och nu inser jag hur mycket man kan sakna ett cupping kit. För underhållsmäskningen gick ändå ganska bra men inte tillräckligt så jag kunde inte samla fisken och göra det effektivt. Men jag kämpade på väl och lyckades trots förutsättningarna peta ihop 1,3 kilo som räckte till en 4:e plats och jag får nog känna mig nöjd med detta efter förutsättningarna.
 
Kvar stod ju då att se hur det gått för alla andra då. Räknade med storstryk av Litzell idag som jag trodde hade dubbla min vikt men han slog mig bara med 1 hekto. Sedan Thomas Söderlund som vann sträckan på 2,4 kilo.Sedan hade jag ingen koll längre bort då jag hade fokus på mitt egna fiske men det var bara Henrik Bengtsson som klådde mig av de innersta fiskarna och blev 2:a. Nästa sektion vanns av Blom och då tändes lågan. B-sektionen blev JP 5:a på och Micke blev 7:a. Ja det är ju under snittet så vi halkade nog inte bakåt i alla fall som FK Match gjorde när det inte fanns löja i vattnet.
Blom vann sin sektion dag 2 (Bilden från dag1)
 
Sedan var det bara att vänta. Men ganska snabbt stod det att vi klättrat 1 placering och slutade 4:a vilket ändå är en ganska bra placering men man önskar ju alltid att vinna med i helgen var det elefanternas helg och Splash vann före Constellation med 4 poäng och tar platsen till Kroatien-19 Bra jobbat av hela laget 4 sektionsvinster grundar bra. 3:a blev SWEA. Men det var i alla fall en lektion i innovation då förutsättningarna ändras så abrupt som de blev i och med vinden men det är läropengar i allt som mamma sa. Och snart är man väl full-lärd. Nej det tror jag aldrig man kan bli inom fisket för då skulle man nog slutat.
 
Sköt nu om er så ses vi. Om det blir bakom långa eller korta spön får vi se.

Kommentarer
Postat av: Olov Eriksson

Sm i internationellt mete gick ju i Söderhamn oxå eller? Är det två olika?

Svar: I Söderhamn var det individuellt och i Göta Kanal var det lag.
Tomas Leijon

2018-09-28 @ 11:49:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0