R.S.T pimpel och Örebroserien på Alsen

Årets upplaga av R.S.T i pimpel har nu avgjorts på Östersjön i Nykroppa, Värmland. Denna tävlingen har sina egna regler och är en tävling i tävlingen. Örebro, Värmland och Skaraborg av arrangerar var 3:e år en tävling i sitt distrikt där man utser ett lag bestående av 8 man där det skall vara minst 1 dam eller 1 junior. Vikten räknas samman och distriktet med högst vikt vinner en hedersam seger. Ingen vanlighet att Skaraborg klår någon av de andra distrikten men under har ju skett förut. Vid utgången så hade man valet att antingen gå direkt ned på isen från parkeringen eller också gå längs med vägen till en busshållplats där man fick gå ner. Detta för att deltagarna lätt skulle kunna sprida sig och inte sitta i knäet på varandra. Det var ju en del snö på isen och regnade gjorde det hela dagen och på sina ställen var det skare som ibland bar och ibland inte. Så lätt-gått var det inte. Men då det var skapligt före på sina ställen på isen så var det många som drog iväg ändå och jag såg att en av mina tilltänkta startplatser var helt ledig och ganska nära så det fick bli till inloppet där jag placerade mig bra för 3 år sedan och lyckades kvala in till SM då det även var DM den dagen då Skaraborg saknade isar. Visade lagkamraterna som inte brukar fiska där vad som brukar gälla i start-delen då jag allt för ofta hamnar där. Och redan på vägen till inloppet kännde jag att det skulle inte få bli allt för många utsvävningar på isen för jag heter ju inte Stange och har dopat mig med 380 träningstimmar innan säsongen! Att traska i sörjan var ju inte lätt men det är ju ingen längre sträcka dit så jag klarade hela vägen. Och jag var helt själv förutom en olycklig själ som hade startplatsen bortanför avruskningen. Fy vad synd det blir om honom då jag kommer fläska upp varenda fisk i hela strömfåran innan han hinner reagera! Starten gick men det var inte särdeles mycket som hände vare sig för mig eller någon annan heller vad jag såg så jag fiskade mig längs med hela avruskningen och tyckte några gånger att han på andra sidan missade lite fisk. Så jag tänkte att hålen hans får vara tills jag fiskat mig dit så går jag och helt sonika plockar upp fiskarna då hålen fått gotta till sig. Och det tog en bra stund att fiska sig dit då jag var tvungen att testa alla avvikelser som fanns med snömängder eller färg på vattnet. Ganska skumt att se att isen var i stort sett randig av en rand med klarvatten och sedan en rand av humusvatten och om igen. Samma var det under isen! Har aldrig sett något liknande. Men jag kunde slutligen konstatera att i humusvattnet var det fisktomt och i klarvattnet var det öken. Jag kom bort till gammelhålen som var i ett område med skare som bara nästan bar och det känndes redan i låren trots att man knappt förflyttat sig. Men i gammelhålen var det som en blandning av klarvattnet och hummusvattnet och både fisktomt och öken. så jag började fiska mig utåt i hopp om att hitta norsabborren. Men en liten signal i fickan och Albin talade om att han fått ett par 3-hektos och en på knappa kilot och Ronja satt bara och plockade så sa jag hejsvejs jag kommer. Surt då att man valt att gå åt fel håll och inte använda sig av livlinan att gå på vägen. Nu var ju tävlingen igång så då får man inte gå upp på vägen!!!! Så det var bara att börja traska i slasket och det varierade hela tiden så man kunde inte ställa in sig på att det skulle vara si eller så med underlaget och emellanåt gick det i racerfart och emellanåt var det tvärstopp. I slasket tryckte slasket upp i byxorna och stannade vid snöstoppet och till slut blev fotleden som inbakad i en basketboll och tung att lyfta. Ingen mening att skaka ur den för det byggde på direkt och efter 3 steg var det fullt igen. Så det var bara att vänta tills man kom till någon torrare del av sjön så ramlade basketbollen av sig självt. Och det blev ganska varmt att traska i detta och det var ju skönt det med då det var ganska kyligt då det regnade i stort sett oavbrutet. Men till slut blev det lite väl varmt och det var skönt att komma fram och äntligen se någon få fisk. Jesper Dyberg sitter och drar för fulla muggar (visade sig sen att det var hans bästa hål för dagen). Så jag gick 10-15 meter till och slog ett håll men det var lite svårt att fiska då man blivit lite överhettad. 3 hål och inte ett napp här heller. Ser ju att även Ronja sitter och plockar några meter framför mig men jag känner ingenting innan 4:e hålet där det nyper i 3 stycken. Men då jag får reda på att det varit fler som fått på stora eller bränt dem så tar jag fram balansen. Nappar i stort sett i varenda hål men det är bara några stycken som krokas och ser då att de ofta nyper på bakkroken och den har en röd styrfena. Tar då fram tafsen och börjar fiska men det blir bara någon emellanåt fram tills jag petar på en röd maggot. Efter detta får jag i alla fall några små serier med fisk och Albin börjar bli nervös att jag skall fiska förbi honom. Och då det gått troll i fisket för honom nu så stack han vidare till småbåtshamnen och får även där ett par bättre. Jag, Ronja och Jesper gjorde honom sällskap men de verkar ha varit de enda. Så jag fiskade mig tillbaks till området där jag fick fisk och fick mer fart på dem nu. Och det var bara gammelhålsfiske och om-fiske som gällde och det var fiske ända till slutet. Tyvärr inga bonusar men i alla fall var det minst 2,6 kilo. Glömde väga in 5 fiskar med men det hade inte hjälpt mig in i laget. Men invägningen visade sig att det var fler Skaraborgare som fiskat bra idag och jag tror att de 3 högsta vikterna kom från distriktet då Benny Svensson skrällde med dagens högsta vikt 5,9 kilo. Albin blev 2:a med 5,3 och Heikki Vuotolainen vann veteran med 5 kilo. Skrällen var ett faktum och Skaraborg vann R.S.T Söndagen på Alsen med Örebroarna. Efter övernattning hos våran egen Daslmas styrdes kosan till Askersund på vägen hem för att deltaga på Örebroarnas serietävling. Alsen har ju många ansikten och nu skulle jag gå till hamnen för att träna på småttingar. Idag blåste det ju en hel del men det regnade inte i alla fall men jag tänkte att det kunde vara skönt att i alla fall sitta i lä. Och trots att alla pekat ut Stange som mobboffer och att jag skulle vara ett plåster på honom så valde jag att låta honom vara ifred för jag vill ju bara ha lite kul fiske. Och det blev fisk i första hålet men bara 13 stycken och det följdes av ett bomhål!!! Då skulle varningsklockorna riga men i nästa hål blev det ett 50-tal. Storleken var lite väl liten men man kanske hittar lite bättre storlek tänkte jag men sen blev det bomhål igen. Såg en klunga utanför hamnen men de ger sig nog iväg snart. Så jag fortsatte träta inne i hamnen och då jag bestämt mig för att gå ut till klungan när chefen går förbi även han med samma tanke. Då börjar det nappa lite bättre och jag drar 100 i det hålet. I och med detta hålet så höjdes ju förhoppningarna men det var inget som ifriades och jag slutade på 264 abborrar som vägde 4,1 kilo som inte ens var hälften av dagens segrare som hette BENNY SVENNSON!! Dagens dubbel med våran hjälte från R.S.T under lördagen som segrade med 8,9 kilo. Det var endast 4 veteraner som vägde in mer och Per Häll hade tyngsta påse med 11 kilo. Och de som suttit utanför hamnen hade fått fina fiskar och det hade varit helt rätt att lämna då jag skulle ha gjort det för de fick de mesta sista halvan av tävlingen. Men nu får man kika lite på vad som händer i veckan för det går just nu väldigt hårt åt våra isar och på Lördagen skall Degerforsarna ha tävling i Kristinehamn på Vänern men finns det is då? Det är bara att avvakta och se och ta det försiktigt om ni ger er ut på isarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0