Västsvenska på Jogen och DM 3 Skaraborg

Ännu en helg och 2 pimpeltävlingar till ända. Lördagen var det Västsvenska pimpelserien på sjön Jogen och det var lite ovant att fara dit då de flesta man brukar åka tillsammans med var iväg i Bulgarien på myska-VM. Men jag och Ronja drog iväg och lyckades med konststycket att vara framme före arrangörerna. Det händer ju emellanåt. Men väl framme var det redan bestämt vart vi skulle gå och det var ju utloppet i söderändan som var längst bort från starten och Ronja hade ju gått dit tidigare fast då i snöstorm så vi visste ju att det var möjligt. Och fisket där kan ju vara bra emellanåt och nu skulle vi gå all-in på detta. Skickade iväg Ronja medans jag själv plockade ned mina grejer för att sedan gå ifatt henne. Sagt och gjort men vi hann inte ända fram utan landade i utkant av grundet där det satt ett gäng när startskottet gick så jag slog ett hål bara för att testa. Men det var inte ett napp och de övriga fick fiskar i storleken som jag själv inte uppskattar då de var i fingerstorlek. Så vi fortsatte bortåt och i nästa hål hade Ronja kommit ikapp och vi sa då att vi traskar vidare direkt då det kom en skugga längs med land som visade sig vara Roy som hade siktet inställt på samma område. Roy stannade på östra sidan och vi tog då västra sidan. Men isen hade nog dragit med sig vass åt lite olika håll så vart vasskanten egentligen gick var ju svårt att sia om. Ofta fastnade kroken i vass och det var bara att flytta sig tills man hade det fiskbart. Och till slut fick jag även fisk men det blev bara enstaka fiskar och varje gång jag kollade in Roy så halade han upp ytterligare en fisk. Gick sedan om hålen och då nappade det igen men ingenting runt omkring. Testade runt längre bort men det var ingen fisk alls där. Men isen var fantastiskt tjock och definitivt säsongens tjockaste än så länge då det var 46 varv på isborren för att komma igenom. Men det visade sig att isen blåst sönder tidigare och blåst under den fasta isen. För i vissa hål var det fullt med isflak som fyllde hålen eller issörja som täppte igen hålen. Men efter nån timme så drog Roy vidare och vi gick över och testade hans område. Konstigt att han gick därifrån när det nappade så bra! Men det visade sig senare att han endast fått 13 borrar där och jag hade oturen att se varenda. Men när vi kom dit och testade gammelhålen så fick vi fisk i stort sett i varenda av dem, även om man fiskade om dem. Men det var ingen fart på dem och till slut borrade vi nya hål. Då dog det helt och Ronja blev lite kall. Så vi traskade tillbaks i en kvarrtt innan vi hittade ett gäng som satt och plockade loppor påå djupet och där fick man fisk i vartende men det var ju ingen mening att engagera sig hårt på dem när man redan var rökt. Så vi avslutade i området och det blev bedrövliga 56 fiskar och 1,6 kilo och en plats i bottenträsket. Men de som satt i klungan hade inte särskilt mycket fisk och vägde in ca 4 kilo och det förvånade mig att de inte hade mer. Bäst för dagen var Inge Svensson som är riktigt grym på denna sjö med. Men det var bara att åka hem och försöka ladda om inför DM 3 på söndagen. DM 3 Skaraborg på Skärvalången. Söndagen började med att vi försov oss och fick stressa till sjön och vi insåg att det inte skulle bli en höjdardag på isen. Snålblåst och snöfall sänkte de sista förhoppningarna som eventuellt kunde ha funnits på denna sjö som aldrig har spelat samma melodi som mig men denna gången var jag besluten om att även här byta ställe då det aldrig har lyckats. Men denna gången var det fler som skulle traska iväg för det var enda stället men kunde få en någorlunda dräglig dag då vinden ven med småflingor rakt i ansiktet på vägen över. Men det är ju alltid en balansgång hur mycket man skall lär ut till barnen och hur mycket man skall "tvinga" dem till att lära sig läsa sjöar och man får alltid nya inputs och frågeställningar som utvecklar en själv minst lika mycket. Väl framma frågade jag Kronvall hur topografin var i denna delen och jag tackade med att fortsätta en bit bort mot land då han trodde sig ha träffat en grundtopp och då lpter jag honom vara i fred. För det är ju inte alltid säkert att fisken står just där man har tänkt sig. Ronja började halvvägs mellan mig och Kronvall och jag satt då strax utanför vassen. Men det var bara Kronvall som fick fisk och även de andra inom synfältet satt orörliga. Fiskade då in till vassen ordentligt och på branten nöp det i direkt och gungade i spöt med lite sköna knyckningar. Men besvikelsen var stor då det var en liten slinka som tagit pirken. Fiskade runt längs med vassen och ut igen mot grundet men kännde inte den minsta stöt i grejerna. Och nu hade Ronja fått 2 fiskar och missat någon. Kronvall fortsatte med att få någon loppa emellanåt och inte förrän jag satte på tafs fisk jag fisk. Och när Ronja brännt 2 stora på sin tafs gick även jag till det området och redan vid nedsläpp gungade det till rejält. Fightade mjukt och fick upp fisken de 10 metranrna och blev återigen besviken då det även denna gången var en gäddusling. Kämpade på i området men det var bara att inse att jag inte kan vinna här så då halva tävlingen gått och jag hade bara 10 fingerfiskar så gick jag in i viken där jag tänkt att starta och träffade då på Bernt Olsson som fått bra med fisk i rätt storlek så han hade nog bortåt 3 kilo redan. Även Tibrojunioren Benny Svensson satt i viken och nu var det fara på färde om även han satt där. Så jag gick tillbaks till 3-krok och började pimpla igen och här i viken var det bättre med fisk. Små men ändå. Man kanske kan rädda någon placering så det var bara att traggla på. Fiskade mig bortåt motsatt sida av Bernt för att inte störa honom även om han säkerligen redan har avgjort tävlingen med sin fina påse. Testade av att fiska intill land vid ett nedfallet träd där jag fick ganska raskt ett par loppor men de finare fiskarna lös med sin frånvaro om nu inte Bernt redan tagit alla. Men förutom trädets fiskar så verkade det inte finnas några runtomkring så jag gick tillbaks in i viken där jag nu visste att det kom in en bäck från en närliggande minisjö som rann ut i vassen och testade intill en brygga. Där var det inget fjupt så att fiska på 1 meters djup i denna sjön var en ynnest och absolut inte vanligt då man brukar fiska på 8 meter eller djupare. Men därinne hade ju inte Bernt varit så det fanns en lite finare fisk även till mig. Men det räckte bara till 33 fiskar och jag kunde väga in drygt 500 gram som nästa räckte till prisplats. Men hur det gick i totalen vet jag inte riktigt än då alla vikter inte var sammanräknade än men det verkar som att Lidköpings B-lag knyckte den andra lagplatsen med då Albin knep hem vandringspriset och var stommen i laget idag igen. Jag och Pierre hade 1 kilo ihop och Albin hade 1,2 kilo efter segrande Anders Rotsén på 1,3 kilo. Men det blev en tight historia. Och hur det gått individuellt får vi reda på så snart det är sammanräknat i resultatlistorna Klart är i alla fall Albin, Daniel Ahlgren och Daniel Blom som skall få åka till Värmland nästa år. Resten kommer senare. Men sköt nu om er så ses vi på någon is. Och om ni har missat så är det Jokernappet nu på lördag på stora Rengen och det kan vara ett fröjdigt fiske där. Men om ni skall komma dit så får ni se till att ta hand om varandra och köra försiktigt så ses vi,

Skattkärr och Månsarudssjön DM 2 Skaraborg 20190119-20

Ännu en helg i pimpelfiskares tecken. eftersom kölden uteblev som var lovad på södra sidan av Vänern så blev det återigen rokader. Och att det är variationer märktes ordentligt redan i lördags på väg upp mot Skattkärrsviken öster om Karlstad som skulle bli min arena på lördagen. Hemma i Lisch var det 6 miusgrader för att sjunka till 2 minus i Mariestad och stannade där ända fram till Nybble där det helt plötsligt blev 8 klämkäcka grader för att efter Kristinehamn bli 10 och framme i Skattkärr stanna på 14 friska och glatt sprittande vintergrader och vindstilla och molnfritt. Och inte en mygga i sikte. Men helt plötsligt kom det en i form av Möller som nästlat sig dit och det fick bli första dusten mot honom för året. Planen var att denna gången gå rakt över och det var även hans plan så vi slog följe över isen och vi informerade om hur det eventuellt såg ut och vart fisken skulle stå men det var inte riktigt allt som stämde med mina förutfattade meningar och även djupbilden jag hade uppmålad för mig stämde speciellt bra. Men när vi kom över isen blev jag glad då Stefan Simon stod där och då vet man att det finns chans till riktig fisk då man inte är på "döskalleområde". Starten gick och jag började medvetet på insidan av de andra men det verkade inte som om någon började dra något och då Möller fiskade på andra sidan av klungan så kunde jag inte ha uppsikt över honom. Men jag fiskade mig in mot vassen med stora luckor och plötsligt fick jag ett par fiskar och fortsatte inåt. Ända tills jag var helt inne vid vassen men det var ingen fisk som behagade nappa så jag gick ut till området där jag fick fisk och fick bra med napp men fel sort var det mesta som nappade där då det blev 13 abborrar och säkerligen 40 mörtar. Men efter denna avreagering så drev jag vidare ut mot klungan och släppte ned pirken. Nappade direkt och spöt var troligtvis skada då toppen small av. Men jag fick 2 till innan jag bytte spö och drog på min kära Vänerpirk. Och då det är en Vänervik så borde den passa! Släpper ned och gör 1 lockryck så nyper första fisken på min krok i storlek 8 följt utav 2 till innan det slutade och jag fick byta hål. Såg då Möller som satt med halva Värmland surrande runt sig och insåg att han hade lekstuga så jag fiskade mig däråt med någon fisk här och vart och såg att han fiskade som vanligt och varierade mellan pirk och tafs och plockade då fram min tafs och insåg då att jag glömt blodisarna i bilen. Men resten av dagen blev det för min del trögt och då det inte verkade vara någon nors inne så blev det bara fisk emellanåt i varierande storlek. SÅ jag gick tillbaks till startsidan då jag visste att jag inte skulle kunna fiska ikapp Möller så kunde jag lätt lämna honom ifred. Väl där så var det samma sak där med att det fanns fisk men de behagade inte nappa i någon större utsträckning så jag fick nöja mig med mina 2,2 kilo fisk och fick förbereda mig mentalt inför söndagens DM istället. Mitt andra alternativ för dagen hade ju att leka följa John med Dennis Einarsson som verkar hitta fin fisk överallt och har tidigare vunnit på Skattkärr men det var Britt Lindgren som gjorde det istället och tog dagens högsta vikt på 9,6 kilo medans Dennis fick nöja sig med 9,3 kilo och vinna seniorklassen. Möller följde efter på 7,8 kilo. Sedan var det bara att ställa in sig på Skaraborgs DM 2 på söndagen som skulle gå på Månsarudssjön igen. Är nog första gången i världshistorien som vi har haft 2 DM samma år på en och samma sjö men alternativen är ju inte många så det fick bli så. Och då det gick bra för Lidköping senast där och min egne lille Mas fick gå segrande av isen så var det bara att inse att det var flera som skulle ställa upp på att dela på fisken och så tänkte jag med. Men en plan fick införskaffas så att man kan fiska där utan att sitta i knäet på någon. Så det fick ju bli att sova på saken. Jag har ju lärt honom allt jag kan och nu är det ju bara att jag skall komma ihåg vad jag lärt ut! Söndagen kom och det var ännu en strålande morgon även i Töreboda med 6 glada minusgrader, vindstilla och molnfritt. Inga mygg idag heller. Ytterligare några deltagare hade kommit idag och vi var 46 startande och även Robert Johansson med juniorer förärade oss ett välkommet besök och idag var det hela 7 startande juniorer. Underbart! Men jag kom ut på isen strax efter alla andra och såg att det var ett tåg längs med högersidan längs med råken och ett fåtal gick emot vänstersidan. Så jag tänkte att till andra sidan hinner jag lugnt så jag tar en lov på vänstersidan för att se hur det ser ut.
Månsarudsjön i arla morgonstund. Kollade lite vart folk traskade och det droppade av folk lite överallt och alla valde ut sina hotspots. Själv hittade jag en udde som påminnde lite om en udde där jag haft kul fiske i Jämtland så det fick bli startplatsen. Jag hade nu 300 meter kvar till där jag egentligen ville vara men det blir säkerligen för mycket folk där så jag börjar helt allena med min lilla Vänerpirk . Och redan i första hålet och 1 lockryck krokade jag första fisken och den följdes raskt av 3 till och de 2 nästa hålen gav var sin och jag borrade återigen in grundare för att se om det var några huggvilliga där men det var inte ett enda pet där och jag gick ut igen men fick bara 2 till så jag fiskade mig bortåt där jag tänkt att starta och det känndes lite knepigt att se den ena efter den andra lämna området då jag mötte dem på väg dit och de hade inga resultat heller. Så jag borrade med längre luckor utåt och inåt och kännde ingenting förrän jag kom in mellan några stenar som kom upp i dagen och det nöp 2 stycken direkt. Rundade stenarna på insidan och på väg ut i sundet fick jag ett par fiskar så jag plockade ned en minipirk med en Pelle Ernst-krok och fick fisk med en gång. Och det nappade som sjutton men gick inte att kroka. Fasen de hugger ju på pirken istället. Plockade då upp en 25:a med 3-krok och fläskade upp 43 fisk. Borrade runt och kom på en bra teknik för att få igång dem med minipirken och fick fisk med varierande fart i de flesta hål och det började samlas lite folk i området. Det var ju inte djupare än att man drog dem rätt i näven men är man en väderkvarn så är man. Fiskade runt i området tills solen gick i skugga bakom träden så jag gick ut och testade Börjessons gammelhål från starten då han hade bytt till djupare vatten och genast blev jag av med pirken. Slet upp första bästa spö så det blev en Kvack med spöket i storlek 12 som känndes för stor för dagen men direkt nöp det i en hel radda med abborrar så jag fick väl upp 15 fisk av lite bättre storlek i hålet. Men runt om detta hade Börjesson gjort ett bra jobb och även doserat i rotenon i hålen så det blev inget mer napp där. Så det fisk bli en utryckning till honom där han satt och mosade upp den ena fisken efter den andra och det blev några fiskar till. Vid slutsignalen summerade jag 157 fiskar och hade det bara blivit 1 till så hade jag dubblerat förra gångens resultat som jag hade som mål. Nu fick man hoppas på att det var rätt storlek på dem om målet skulle uppnås. Och förvånande vägde jag in 4,7 kilo som räckte till en hedrande 3:e plats. Mest nöjd var jag att jag hittat egen fisk utan att borra på någon för jag hann ju aldrig alla 300 meter fram till Daniel och Albin som dominerat sitt område trots många kombattanter runt sig men plockade hem första och andraplatsen med Blom som etta med 5,5 kilo och min egne lille Mas blev tvåa på 4,9 kilo Men dagens segerherre fick jag se med egna ögon då han hade ett par riktigt smöriga hål med bättre fisk och Leif slog nytt sjörekord med 7,8 kilo
Dagens grymmaste pimplare Leif Börjesson Skara SFK Klart är nu redan att Distriktsmästaren i seniorklassen kommer från Lidköping. Och då Ahlgren befinner sig i Bulgarien på myska-VM nästa helg så är det just nu är Albin som leder med 1-2 och det är endast Daniel Blom som kan gå förbi honom. Ahlgren för den delen borde vara klar för SM i Värmland med 1-4 då han knep 4:e platsen idag och 5 poäng borde räcka till. Albin är ju definitivt klar och även Challe som vann idag. Även Lidköpings A-lag med Challe, Ahlgren och Blom har redan vunnit lagserien med 2 st ettor medans B-laget blev 3:a iadag då Skara knep andraplatsen med ett par hekto mycket tack vare Leif Börjesson som fiskade för 2 idag
Lidköpings A-lag blev idag distriktsmästare. Charles Fasth, Daniel Ahlgren och Daniel Blom Nu får vi hålla tummarna för Ldköping, nej jag menar Sverige nästa helg då 3 av 5 ordinarie i laget kommer från Lisch. Challe, Ahlgren och junior Branell åker i morgon måndag för att träna inför helgens drabbning. Och vad som händer nästa helg får vi se. Har ingen fokus på vad som gäller. Ej heller hur det är tänkt med kung Bore om han ger oss vintergrader eller ej. Så ni får ta hand om varandra så ses vi snart igen.

Västsvenska på Lönnern och DM 1 Skaraborg

Nu har ännu en vinterhelg spenderats på isar. Det blev en hel del rokader då isletarna tog fram sina skills och hittade isar. Otroligt bra jobbat av er alla! Själv trodde jag inte att det skulle bli något av någon av dem och var bergssäker på att få åka till Borgvikssjön på lördagen i Värmland och Nora-rycket på Norasjön på söndagen. Men här blev det rokader med då Borgvikssjön blev flyttad och Nora-sjön blev avruskad som också är ett tecken på sundhet av arrangörerna. Bra jobbat där med! Men Västsvenska isletarna hittade en is på sjön Lönnern som kan bjuda på skapligt fiske efter fisk i skaplig storlek och Tibro hittade is på en av Skaraborgs i särklass suraste sjö! Men allt är ju inte som det brukar och tur är väl det då man inte kan räkna med att alltid hitta fisken på samma sätt eller med samma teknik på samma plats år ut och år in. Det är ju det som är tjusningen i fiske. Synd bara att det tas med alldeles för lite juniorer men i helgen var det i alla fall 2 nya på isarna. Är ju inget kul att ta med juniorer på o-säkra isar och om det även är surt fiske så kanske det inte är bästa premiärdagen för en ny fiskare. Men de har mer humor än ni tror och det är många gånger det räcker med en kommentar som att det var bra jobbat att bara orka med och få en korv med bröd efteråt. Det är vi själva som har för höga krav. Men lördagen for vi iväg för att deltaga på Lönnern och hade lite förväntningar på den då det brukar vara skaplig storlek på fisken och gällde bara att gå rätt och kämpa, kämpa, kämpa. Denna dagen hade vi finbesök av Emma Blom som förstagångsfiskare på tävlingsis och vi slog följe bort mellan öarna där jag hade hittat lite fisk ihop med Bror Olsson och Ahlgren för ett par år sedan och började där. Daniel och Emma började på utsidan av ön och Ronja mittemellan. Stendött är väl ett bra namn på fisket då vi var flera fiskare som inte kännde och det blev att fiska sig runt ön och fiskade närmare land, grundare, djupare och emot land på andra sidan. Fortsatte till en liten bäck som rann ner och ett fallet träd besöktes men det var samma resultat där. Såg Thommy Lång som satt på en djup-kant och fick tydligen lite fisk då han stannade på kanten. Och det visade sig att han fått i stort sett hela sin fångst första kvarten. Men själv kännde jag ingenting o inte heller de jag mötte hade kännt något. Så jag fiskade mig runt ön helt och sammanstrålade med de andra och Daniel hade då fått en i första hålet av skaplig storlek och Emma hade tyvärr tappat 2. Och medans jag fiskade där så fick även Ronja 2 stycken så jag började dra mig över mot andra sidan där pimplioterna satt längs med hela kanten. Stötte då på Emil Löfgren som fått dispens att pimpla . och han hade då fått 55 myror medans jag inte haft ett enda napp på 1,5 timme. Men redan i första hålet insåg jag att jag återigen hade startat på fel ställe då jag fick 13 stycken i första hålet. Men vilken storlek! Fiskarna var av den kalibern var att om man skulle agna med dem så skulle man agna med dem hela! Men det var bara att bita i det sura äpplet och försöka fånga dessa myror men det har alltid varit min akilleshäl och stört omöjligt att fiska efter dem som håller samma storlek som pirken. Och jag som körde med 25 mm pirk! Men det gick ju som det gick och man fick agera statist emot dem som som klarar av detta fiske och plockade ihop 19 fiskar med den hugande vikten av 460 gram och en snittvikt på under 6 gram. Och då hade jag ändå någon bonus på 25-30 gram. Men det kom upp lite fina fiskar i området med och Ronja drog en av de största och höll på att klå mig bara med den fisken men jag klarade mig med andan i halsen och fick i alla fall bli bäst i familjen vilket inte är alltför ofta. Men det är ändå kul att få stryk av sina egna barn. Bäst för dagen var Leif Börjesson som fick ihop 2,3 kilo och hade fått lite bättre fiskar i början lite längre bort men räknade med att det var alltför dåligt då sjön brukar prestera mer. Undrar då bara vad som skall hända på sursjön under söndagen! Bernt och Björn var med och tampades om höga poäng igen och hade 1,5 kilo vardera Ronja hade 17 fiskar och Emma hade 13 fiskar och kämpade väl under hela tävlingen. För egen del räckte det nog inte till några poäng idag heller så nu får man öka lite så man inte åker ur A-klassen. Söndagens DM på Månseruds-sjön vid Törebodas golfbana där jag varit 1 gång tidigare och fick i alla fall en bra placering då med en andraplats med 400 gram. Men själva fisket känndes det som att det inte fanns någon anledning till att haussa. Och även denna dag var det en ny fiskare på isen i form av Raul Schulheiss. Och det var ovanligt lite folk som samlades och endast 36 deltagare kom till start. Men deltagarantalet i lagtävlingen var ovanligt högt och hela 6 seniorlag äntrade isen. Men lagom innan tävlingen skulle starta så började det snöa och förhoppningarna sänktes ännu mer men under har ju hänt förut! Så vi drog ut dit där vi fick fisk senast och en ny krok bands på en liten 25 mm pirk då jag räknade med att det skulle vara riktigt ökenfiske efter loppornas yngel. Men döm om min förvåning då jag kännde fisk direkt och till och med fick 3 stycken som alla var större än lördagens största.2 hål till med fisk i innan första bomhålet.
Dagens startplats på Månserudssjön i snökaoset. Testade av igen in mot Ove:s ö och kollade hur djupkanten såg ut men inte en fisk förrän jag kom tillbaks där jag började. Testade runt åt alla håll men det blev ingen ordning på fisket trots att de nappade fint om de väl nappade. Testade med olika beten på såväl 3-krok som minitafsen men nappade de så nappade de o-avsett. Fiskade mig mot fastland och invid vassen var det lite bättre fart på fisken men man blev inte klok på som gällde och det nappade varierande. Efter halva tävlingen hade jag skrapat ihop 49 fiskar och insåg att en ändring skulle behövas så jag och Blom lyfte på häcken och stack rakt över sjön och fick se andra sidan av sjön med. Väl där så satt Albin och plockade lite fisk på ena sidan av viken och Henri Karpinen satt på dan andra. Såg en liten vik som lockade en del men jag ville fiska lite inåt först och fiskade mig inåt i viken. Och det blev fisk lite här och var men inte förrän jag bytte till större pirk blev det bett i fisken. Tänkte då gå in i den delikata viken men där satt nu Blom och hivade som aldrig förr. Kollade på klockan och det var ingen mening att gå och störa honom för tiden rann ut. Och det blev exakt samma antal fiskar idag 79 stycken men vikten 2,2 kilo vilket bara räckte till en 12:e plats Bättre gick det för Albin som fick ihop 5,5 kilo och krossade alla idag som även verkar vara nytt sjörekord. Ahlgren som 2:a med 4754 följd av Thörneling 3862 och Blom knep 4:e platsen. Även i lag gick det bra med A-laget som 1:a och B-laget 2:a Helt otroligt men sant. Nu får vi se vad nästa helg har att erbjuda då vi ska få minusgrader i veckan. Men jag vill passa på att gratulera Per "chefen" Nilsson som dagens segerherre på Nora-rycket. Ta nu hand om varandra så ses vi

Västsvenska pimpelserien och Rämmen i Värmland 5-6/1 2018

Januari månad och det är silly season för oss pimpelfiskare. Silly på det sättet att man aldrig kan veta hur säsongen blir. Som alla har märkt så har det varit en dyster trend med vinterläget och tävling efter tävling får ställas in. Och isläget kryper sakta norrut år efter år. Och som vädret har varit det sista så hade jag ställt in mig på att fiska Siksjön i Hällefors på lördagen och övernatta i Dalarna för att fiska andra dagen på Vikasjön. Men på fredagen kom beskedet att Västsvenska pimpelserien skulle bli av på lördagen och vi skulle åka söderut till Bottnaryd ca 1,5 timme med bil i stället för 2,5 timme norrut för att deltaga på härliga Siksjön där mina framgångar har bara ökat och var dags att ta ned på jorden igen. Men nu blev det Svansjön i stället som jag varit på vid ett par tillfällen tidigare med ganska magert resultat. Att det fanns lite fisk och även finare fiskar visste jag men att jag själv skulle få inrikta mig på microber var jag övertygad om och det skulle vara någon som skulle få några klunsar vid bron och någon på grundet. Men själv blev jag mycket sen ut på isen så jag och Ronja stannade i startviken där jag tidigare fått en del fisk. Starten gick och vi började ihop och skulle sedan fiska var sin sida av viken utåt och Ronja skulle få fiska sig över området som senast genererade mest fisk känndes bara bra. Ingen var direkt i närheten och vi kunde lugnt fiska av viken. Och vi kunde ganska snabbt konstatera att det här skulle inte bli någon höjdare. Inte ett pet och vi gick vidare utåt. Sjön är formad som en taskigt tillverkad hästsko och vi befann oss i den tunna skänkeln på väg mot roten. Fiskade mig intill ett gäng som suttit i klunga men skingrats och fick höra talas om en som fått hela 3 fiskar själv. Hade då bara träffat på 3 st som fått var sin pinne av den mindre modellen. Själv hade jag nog gjort ca 50 hål innan första pillet kom i den lilla viken. Och det var inga problem att borra då det var mellan 4 och 10 varv beroende på vart man var. Isen var stenhård och fin så det var inga problem och helt fascinerande att isen kunde vara så bra då isarna inte särskilt långt bort var till 80% öppna. Men visst finns det alltid något guldkorn.
Ronja gottar sig i solen på Svansjön Fick till slut 13 fiskar i viken innan vi fiskade oss bortåt och mötte då Wallin som fått 2 finare fiskar direkt på nedsläpp vid en råk med tillhörande vitis men sedan gick det tomt igen. Så vi fiskade oss däråt och fick då höra rykten om den ena lunsen efter den andra som kommit upp tidigare men för våran del blev det inga. Fiskade då in närmare land och hittade då till slut ett litet område så under de sista 20 minuterna fick jag 20 fisk till och kunde väga in 440 gram som naturligtvis ite räckte till några poäng i serien utan en 17:e plats i A-serien Ronja fick 11 fiskar Men det var inget att göra emot Wulff som knäckte koden och plockade fina fiskar och vann på över 3 kilo. Och det var till och med så gott om stor fisk att till och med Samuel kunde få några och toppade med en på 960 gram. Men annars så var det ganska mediokra vikter men någon gång skall väl även jag lyckas på denna sjön. Men man får ställa om önskemålen efter vad som finns i sjön och inte alltid tro att det ska bli race de lux. Söndagen och Rämmen i Värmland: Då det blev rokad i tävlingarna och ingen övernattning i Dalarna så blev det till att sova hemma och åka till Värmland i stället. Det skulle ju faktiskt vara en tävling på kyrksjön i Bottnaryd men då det verkade att det skulle bli ganska mycket folk på denna lilla sjö så valde vi i stället att åka till Värmland på sjön Rämmen där vi har varit vid ett flertal tillfällen med blandat resultat. Ingen gång den andra lik. Ena gången är det myror och nästa gång är det klunsar. Ibland grunt och ibland djupt. Men planen var i första hand att lämna Jenssen ifred för en gångs skull. Sedan var det att utforska sjön lite och jag hade 2 ställen jag ville gå till ett åt höger och 1 åt vänster. Starten gick och vi var återigen ganska sena ut men tur var väl det för man såg 2 lämmeltåg som gick skottrakt åt de 2 ställen jag ville gå till. Så man funderade då en liten stund på vart man skulle gå och hade fått lite tips om att börja direkt utanför kyrkan. Men det kan väl inte vara möjligt att det finns plats för oss där men döm om min förvåning så var det bara Kalle Thomasson som satt helt allena där och 2 damer runt hörnet så valet var inte i närheten av svårt då det var gott om plats för oss utan att vi skulle springa varandra på nerverna.
Startplatsen på Rämmen var ju inte farligt långt bort. Starten gick och jag släppte ned Kvacken då tron om att det var ca 2-3 meters djup. Men lina repades ut och det var 5 meter men direkt när jag började rycka lite så var det rock´n Roul och bara rasslade så där underbart i spöet. Thomasson bara blängde på mig och Ronja som plockade fisk mellan 20 och 200 gram. Men säg det som varar för evigt. 13 fiskar och ca 1 kilo i första hålet var en bra start. Men nån fisk härochvar i varierande storlek och jag fiskade mig utåt. Blev då förvånad att det blev bara grundare och till slut kom jag upp på ett kullerstensgrund som verkade väldigt intressant. Fortsatte sedan med en platta ca 1 meter djupt men inte en enda fisk som ville nappa. Men det kändes riktigt intressant med detta grund men jag fiskade mig västerut med samma resultat som på den norra sidan. Testade runt med tafs och minipirk och jag märkte ingen skillnad på vad jag än släppte i. Så det blev lite gammelhålsfiske tills jag ko tillbaks till kanten av grundet. Bestämde mig då att jag skulle testa av djupet med balans så jag gick till området jag började för dagen och släppte ned balansen. Lodade djupet och 1 lockryck så stramade det till och första borren tog direkt. Sedan tomt. Nästa hål lodades djupet och 1 lockryck så nöp nummer 2. Fortsatte och fick fisk direkt om det kom någon och fortsatte upp på grundet och fick nu fisk även där. Men jag missade en hel del fisk så jag tog fram fjollspöt och gick över hålen utan ett pet. Testade då att börja med balansen tills det stötte till och bytte då raskt till fjollspöt och kunde lyfta upp ett par microber som hade retat upp sig på balansen och nöp 3-kroken direkt. Till slut gick det att plocka dem direkt med fjollspöt. Men det blir ju inget resultat av att plocka dessa puttefnasker så gick en runda till med balansen men nu lite mer åt Thomassons startplats och skulle visa Ronja hur balansen fungerar så hon inte bara tror att det är något som gamla gubbar pratar om fungerar. Hålet efter jag var hos Ronja blev det knas direkt jag släppte ned men det var en gädda som nöp vid nedsläpp. Men den krokades av och jag bytte hål. 2 hål senare nyper det direkt igen men denna gången var det rätt sort och en borre på 860 gram fick läggas på isen då jag stod fritt och pimplade. Trodde då att det skulle komma folk från alla hål men det var ingen alls som kom så det var bara att fortsätta. Plockade säkerligen 20 fisk på balansen totalt vilket jag själv är nöjd med Storleken på dem var mellan 10 gram och 860 gram. Ganska kul med att få de små rackarna som var i stort sett i samma storlek som balansen! Men jag kom upp i nytt personbästa på sjön med 4166 gram och en hedrande 3:e plats bland alla Värmlänningarna, smålänningar, Göteborgare och Skaraborgare. Men det var ingen som rådde på Nyårssegraren från Färnsjön Dennis Einarsson som fick bra med klunsar igen och vägde in över 6 kilo.
Arkivbild på Dennis från Färnsjön Så ett steg närmare och ny vetskap om sjön så kan det ju fungera i framtiden med att man inte ränner efter Jenssen då heller. Och det är ju alltid ett avvägande av hur när och var man skall förflytta sig eller ändra teknik eller om man till och med skall gå tillbaks för att fiska gammelhål. Och att jag inte var på Siksjön var nog bara bra för där hade jag nog blivit förnedrad bigtime då det var många som plockade upp en hel del fisk. Men vem vet, nästa gång så kanske? Nu får vi se hur det blir nästa helg. Planerat är Västsvenska på lördagen och DM på söndag men om det blir isar vet vi inte förrän i slutet av veckan. Alternativ finns med dubbeltävling i Värmland med planerat Borgsjön på lördag (SM-vattnet bortre sjön) och Longsjön på söndagen. Men det kan vara lockande att vara med på Longsjön på lördagen och åka till Nora-rycket på söndagen men det går ju inte att bestämma förrän man vet vilka tävlingar som blir av. Så vi får se Sköt nu om er och ta hand om varandra så ses vi nån gång.

Nyårssmällen på Färnsjön Filipstad 31/12-2018

Nytt år och nya rapporter. Nyårsafton 2018 blev det återigen tävling på Färnsjön i Filipstad.
Förra året vart dety inställt och året innan var det tveksam is i vassen så jag och Ronja valde att gå på stan och fika istället. Men nu var isen bättre så vi for upp med förhoppningar om att få lite fröjdefullt fiske som avslutnig på året.

Vägen upp blev bara mysigare och mysigare då vi hade nollgradit i Lisch och i Kristinehamn möttes vi av blågrader som sakta sjönk på vägen upp och väl framme i Filipstad hade vi 3-4 blågrader. Ett ymnigt snöfall
gjorde oss sällskap på den redan snöklädda isen där snön hade fruset fast i isen på de flesta ställen och det var mycket lättgånget över hela sjön. En hinna med 2-5 cm snö låg fastfrusen och hade således lagt ett lock över sjön. Och enligt urinvånarna så skulle det ju vara klarväder med blankis för att det skulle bli det bästa fisket och di grove skulle bjuda upp till dans så det var att förbereda sig på surfiske. Men till vilken grad skulle det bli surfiske?

Valen om vart men skulle gå var ju många och då man inte kan så mycket om sjön så kunde man ju gå helt förutsättningslöst men lite att man skulle få igång såväl Ronja som mig på att gå ordentligt på utgången så valde vi att gå söderut så långt det gick och börja i den änden. Men de flseta gick i stort sett rätt över sjön medans en hel del gick höger som den onde anden sagt och egentligen var det dit även jag skulle gå men nu blev det andra hållet som gällde.

Vi traskade på tills vi var helt ensamma och var då i södra viken med 500 meter till nästa fiskare så visst skulle vi få fiska ensamma och ha chans att ta alla fiskar i viken själva. På västsidan kunde vi se en väl utspridd klunga på närmare 40 man och längs med östra sidan var det 2 man som satt inom räckhåll för oss om vi nu skulle vilja fiska på några. Men förhoppningarna var ju att det skulle vara tjockt med fisk i "våran" vik men det är ju alltid oroväckande när det helt saknas urinvånare där.

Starten gick och det tog säkert 5 hål innan jag fick min första stöt och en liten pinne fick syna insidan på konten. Ronja var ju snabbare och fick redan i sitt andra hål. Men vi fiskade av viken väl och fiskade långt ut och inne vid vassen men det blev ingen ordning på det och några från bamseklungan hade flyttat sig emot oss och då måste det väl vara surt där med? SÅ vi började fiska oss tillbaks längs med den östra sidan och då jag missade ett napp så släppte jag ned singelmyska och drog 2 snabba och tänkte att var det så ätt att bara köra med myska? Men som vanligt så blev det en hög med bomhål då jag envisades med att köra med myskan.

Bytte över till 26-mm pirk och fick då lite fisk men vi hade ju missat börjans rusch som var första timmen och schweizerosten kunde bara testas av av oss. Och Ronja rapporterade en bommad fin fisk så jag plockade fram balansen som hade laddats inför denna sjön då det finns en hel del grann fisk i sjön bara de är på hugget. Och jag fick direkt en liten borre krokad i hakan och i nästa hål nöp det i en 150-grammare och man tänkte återige att det är så lätt att hitta vad man skall göra. Men återigen så gick det i stå. Så det var bara att fortsätta längs med kanten varierande långt ut från vassen och det var fascinerande vilket dansgolv det kan vara i en sjö för det var inte mycket variation i djupet oavsett vart man borrade.

Och det var bara att inse att vi inte alls hade varit på rätt ställe eller använt rätt teknik för längs med hela vägen hade jag inte ett enda napp under sista timmen. Jag så emellanåt lite fisk komma upp men det var ingen som fick några fläskehål utan det var sporadiskt nappe. Så jag fick nöja mig med 21 fiskar och 6 hekto vilket var dagens näst lägsta vikt förutom Benny Svensson som trots mygglarver hade hälften. Och alla påsar hade mer eller mindre med klunsar i sig och 3-5 kilo var normala påsar för dagen. Men en som inte var normal var Dennis Einarsson från Wasa som hade både en påse och sin 3-kantiga skrylla fylld till bredden med fina abborrar och vägde in 13 kilo och blev ensam herre på täppan i årets sista pimpeltävling. Ingemar Lindgren vann veteranerna på 7 kilo och nästa vikt var 5 kilo i seniorklassen.
Dagens grymmevinnare Dennis Einarsson från Wasa

Ronja plockade ihop 143 gram men fick se det som ett träningspass inför Nordiska under våren och det är läropengar i allt.Men det är bra om vi lär oss att lämna ett mindre produktivt område snabbare och längre sträckor. Men problemet är ju att man inte hittar avvikelserna i vattnet och hittar guldkornen. Men här var det så slätt att man nog skulle flyttat minst 500 meter åt gången om man väl skulle byta. Och hela den sidan vi fiskade på var ju helt fel idag och man fiskade ju lika bra som Peo som även han tog nästjumboplats på Borgsjön
Men nu är det bara att avvakta och hoppas att Kung Bore kommer tillbaks från semestern så att vi kan få lite tävlingar på hemmaplan för som det ser ut just nu så är det mycket resor norröver det närmsta. Men jag önskar er alla ett gott nytt fiskeår och hoppas att ni kör försiktigt så ses vi snart på någon is.