Skattkärr och Månsarudssjön DM 2 Skaraborg 20190119-20

Ännu en helg i pimpelfiskares tecken. eftersom kölden uteblev som var lovad på södra sidan av Vänern så blev det återigen rokader. Och att det är variationer märktes ordentligt redan i lördags på väg upp mot Skattkärrsviken öster om Karlstad som skulle bli min arena på lördagen. Hemma i Lisch var det 6 miusgrader för att sjunka till 2 minus i Mariestad och stannade där ända fram till Nybble där det helt plötsligt blev 8 klämkäcka grader för att efter Kristinehamn bli 10 och framme i Skattkärr stanna på 14 friska och glatt sprittande vintergrader och vindstilla och molnfritt. Och inte en mygga i sikte. Men helt plötsligt kom det en i form av Möller som nästlat sig dit och det fick bli första dusten mot honom för året. Planen var att denna gången gå rakt över och det var även hans plan så vi slog följe över isen och vi informerade om hur det eventuellt såg ut och vart fisken skulle stå men det var inte riktigt allt som stämde med mina förutfattade meningar och även djupbilden jag hade uppmålad för mig stämde speciellt bra. Men när vi kom över isen blev jag glad då Stefan Simon stod där och då vet man att det finns chans till riktig fisk då man inte är på "döskalleområde". Starten gick och jag började medvetet på insidan av de andra men det verkade inte som om någon började dra något och då Möller fiskade på andra sidan av klungan så kunde jag inte ha uppsikt över honom. Men jag fiskade mig in mot vassen med stora luckor och plötsligt fick jag ett par fiskar och fortsatte inåt. Ända tills jag var helt inne vid vassen men det var ingen fisk som behagade nappa så jag gick ut till området där jag fick fisk och fick bra med napp men fel sort var det mesta som nappade där då det blev 13 abborrar och säkerligen 40 mörtar. Men efter denna avreagering så drev jag vidare ut mot klungan och släppte ned pirken. Nappade direkt och spöt var troligtvis skada då toppen small av. Men jag fick 2 till innan jag bytte spö och drog på min kära Vänerpirk. Och då det är en Vänervik så borde den passa! Släpper ned och gör 1 lockryck så nyper första fisken på min krok i storlek 8 följt utav 2 till innan det slutade och jag fick byta hål. Såg då Möller som satt med halva Värmland surrande runt sig och insåg att han hade lekstuga så jag fiskade mig däråt med någon fisk här och vart och såg att han fiskade som vanligt och varierade mellan pirk och tafs och plockade då fram min tafs och insåg då att jag glömt blodisarna i bilen. Men resten av dagen blev det för min del trögt och då det inte verkade vara någon nors inne så blev det bara fisk emellanåt i varierande storlek. SÅ jag gick tillbaks till startsidan då jag visste att jag inte skulle kunna fiska ikapp Möller så kunde jag lätt lämna honom ifred. Väl där så var det samma sak där med att det fanns fisk men de behagade inte nappa i någon större utsträckning så jag fick nöja mig med mina 2,2 kilo fisk och fick förbereda mig mentalt inför söndagens DM istället. Mitt andra alternativ för dagen hade ju att leka följa John med Dennis Einarsson som verkar hitta fin fisk överallt och har tidigare vunnit på Skattkärr men det var Britt Lindgren som gjorde det istället och tog dagens högsta vikt på 9,6 kilo medans Dennis fick nöja sig med 9,3 kilo och vinna seniorklassen. Möller följde efter på 7,8 kilo. Sedan var det bara att ställa in sig på Skaraborgs DM 2 på söndagen som skulle gå på Månsarudssjön igen. Är nog första gången i världshistorien som vi har haft 2 DM samma år på en och samma sjö men alternativen är ju inte många så det fick bli så. Och då det gick bra för Lidköping senast där och min egne lille Mas fick gå segrande av isen så var det bara att inse att det var flera som skulle ställa upp på att dela på fisken och så tänkte jag med. Men en plan fick införskaffas så att man kan fiska där utan att sitta i knäet på någon. Så det fick ju bli att sova på saken. Jag har ju lärt honom allt jag kan och nu är det ju bara att jag skall komma ihåg vad jag lärt ut! Söndagen kom och det var ännu en strålande morgon även i Töreboda med 6 glada minusgrader, vindstilla och molnfritt. Inga mygg idag heller. Ytterligare några deltagare hade kommit idag och vi var 46 startande och även Robert Johansson med juniorer förärade oss ett välkommet besök och idag var det hela 7 startande juniorer. Underbart! Men jag kom ut på isen strax efter alla andra och såg att det var ett tåg längs med högersidan längs med råken och ett fåtal gick emot vänstersidan. Så jag tänkte att till andra sidan hinner jag lugnt så jag tar en lov på vänstersidan för att se hur det ser ut.
Månsarudsjön i arla morgonstund. Kollade lite vart folk traskade och det droppade av folk lite överallt och alla valde ut sina hotspots. Själv hittade jag en udde som påminnde lite om en udde där jag haft kul fiske i Jämtland så det fick bli startplatsen. Jag hade nu 300 meter kvar till där jag egentligen ville vara men det blir säkerligen för mycket folk där så jag börjar helt allena med min lilla Vänerpirk . Och redan i första hålet och 1 lockryck krokade jag första fisken och den följdes raskt av 3 till och de 2 nästa hålen gav var sin och jag borrade återigen in grundare för att se om det var några huggvilliga där men det var inte ett enda pet där och jag gick ut igen men fick bara 2 till så jag fiskade mig bortåt där jag tänkt att starta och det känndes lite knepigt att se den ena efter den andra lämna området då jag mötte dem på väg dit och de hade inga resultat heller. Så jag borrade med längre luckor utåt och inåt och kännde ingenting förrän jag kom in mellan några stenar som kom upp i dagen och det nöp 2 stycken direkt. Rundade stenarna på insidan och på väg ut i sundet fick jag ett par fiskar så jag plockade ned en minipirk med en Pelle Ernst-krok och fick fisk med en gång. Och det nappade som sjutton men gick inte att kroka. Fasen de hugger ju på pirken istället. Plockade då upp en 25:a med 3-krok och fläskade upp 43 fisk. Borrade runt och kom på en bra teknik för att få igång dem med minipirken och fick fisk med varierande fart i de flesta hål och det började samlas lite folk i området. Det var ju inte djupare än att man drog dem rätt i näven men är man en väderkvarn så är man. Fiskade runt i området tills solen gick i skugga bakom träden så jag gick ut och testade Börjessons gammelhål från starten då han hade bytt till djupare vatten och genast blev jag av med pirken. Slet upp första bästa spö så det blev en Kvack med spöket i storlek 12 som känndes för stor för dagen men direkt nöp det i en hel radda med abborrar så jag fick väl upp 15 fisk av lite bättre storlek i hålet. Men runt om detta hade Börjesson gjort ett bra jobb och även doserat i rotenon i hålen så det blev inget mer napp där. Så det fisk bli en utryckning till honom där han satt och mosade upp den ena fisken efter den andra och det blev några fiskar till. Vid slutsignalen summerade jag 157 fiskar och hade det bara blivit 1 till så hade jag dubblerat förra gångens resultat som jag hade som mål. Nu fick man hoppas på att det var rätt storlek på dem om målet skulle uppnås. Och förvånande vägde jag in 4,7 kilo som räckte till en hedrande 3:e plats. Mest nöjd var jag att jag hittat egen fisk utan att borra på någon för jag hann ju aldrig alla 300 meter fram till Daniel och Albin som dominerat sitt område trots många kombattanter runt sig men plockade hem första och andraplatsen med Blom som etta med 5,5 kilo och min egne lille Mas blev tvåa på 4,9 kilo Men dagens segerherre fick jag se med egna ögon då han hade ett par riktigt smöriga hål med bättre fisk och Leif slog nytt sjörekord med 7,8 kilo
Dagens grymmaste pimplare Leif Börjesson Skara SFK Klart är nu redan att Distriktsmästaren i seniorklassen kommer från Lidköping. Och då Ahlgren befinner sig i Bulgarien på myska-VM nästa helg så är det just nu är Albin som leder med 1-2 och det är endast Daniel Blom som kan gå förbi honom. Ahlgren för den delen borde vara klar för SM i Värmland med 1-4 då han knep 4:e platsen idag och 5 poäng borde räcka till. Albin är ju definitivt klar och även Challe som vann idag. Även Lidköpings A-lag med Challe, Ahlgren och Blom har redan vunnit lagserien med 2 st ettor medans B-laget blev 3:a iadag då Skara knep andraplatsen med ett par hekto mycket tack vare Leif Börjesson som fiskade för 2 idag
Lidköpings A-lag blev idag distriktsmästare. Charles Fasth, Daniel Ahlgren och Daniel Blom Nu får vi hålla tummarna för Ldköping, nej jag menar Sverige nästa helg då 3 av 5 ordinarie i laget kommer från Lisch. Challe, Ahlgren och junior Branell åker i morgon måndag för att träna inför helgens drabbning. Och vad som händer nästa helg får vi se. Har ingen fokus på vad som gäller. Ej heller hur det är tänkt med kung Bore om han ger oss vintergrader eller ej. Så ni får ta hand om varandra så ses vi snart igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0