Gasjön idag

En händelserik dag på flera sätt.
En resa upp på morgonen där vi kunde följa vinterläget allteftersom vi kom längre norrut. Hemma 2 plusgrader till Gullspång sedan var det 3 fram till Filipstad som vanligt där det blev minusgrader och efter Vansbro kröp det sakta nedåt för att landa på 6 friska grader norr om Venjan,
 
Där väntade Gasjön som skulle bli en ny upplevelse för mig och flera andra då den inte har använts på ett 10-tal år inom tävlingsfisket. Rykten florerade om fin snittvikt på fisken och segervikter på 10 pannor. Men annars hördes även också att sjön kalkades i samma veva och blev betydligt sämre. Men förhoppningarna fanns.
Soluppgång över Gasjön idag lovade oss en fin dag på sjön
 
Hade fått ett tips om att starta 300 meter vänster från starten och gjorde så då jag lovat Ronja att inte dra ut på för långa sträckor på isen. Redan i andra hålet missade Ronja en fin abborre som klev av i iskanten. Själv hade jag inte ett enda pet på vad jag än stoppade ner. Så efter en timma i området flyttade vi oss norrut där det satt fler fiskare. Fick genast ett par snabba loppor och sedan ett par till. Men för att inte tråka ut er med en massa bomhål och tråkigheter går jag vidare.
 
När en timme återstod hade jag redan sedan länge insett att jag har inget i den här resultatlistan att göra så jag började hetsa Ronja då hon endast hade haft det där nappet i andra hålet. Trots påhejningar från Andersén och Rock´n Roul så fick hon ingen fisk att bita över grejerna. Tog då mitt egna fjollspö och satte det i händerna på henne och släppte mitt egna fiske. Fick igång henne bra och till slut fick hon en liten rackare att lägga i skryllan. I rena farten tog hon 2 till och hade 72 gram att väga in. Själv hade jag endast 15 fisk och 372 gram vilket jag inte hade på känn inför denna tävling. Förhoppningarna var större.
En riktigt lycklig fiskare strålar ikapp med solen då det äntligen kommer upp en fisk ovanför iskanten.
 
Att man i slutet var på ett bättre område än man var i början var det ju ingen tvekan om för både Andersén (7:a) och Dagens suverän Rock´n Roul Steiner som var den ende i startfältet som kom över kilot. Men nu får väl fiskeSverige se upp för Värmlänningarna i pimpel med och inte bara i tradmete där de dominerade under året SM. Bra kultur i Värmland nu med många duktiga fiskare som sporrar varandra.
Dagens segrare på Gasjön i Dalarna.
 
Hemresan startades direkt och temperaturen följdes på väg hemåt och vid startplatsen var det 3 minusgrader för att vid Venjan sjunka till 8. Lite varmare i Vansbro men sedan åter kalt fram till Filipstad. Från strax innan Kristinehamn så varierade det mellan 1 plus och 1 minusgrad och det är ju som bekant inte optimalt för att greppet skall vara bra. Blixthalka i Kristinehamn och det var nog inte så många som märkte det. För innan vi kom till Mariestad fick vi återigen vara med om en trafikolycka där hela vägen var avspärrad och tömdes för att helikoptern skulle kunna landa och undsätta de skadade. 2 gånger på 2 resor nu. Har aldrig varit med om det tidigare.
 
 
Otäck trafikolycka norr om Mariestad.
 
Tänk nu på att det varierande vädret ger varierande vägbanor med varierande grepp och då duger det inte med friktionsdäck utan det är dubbdäck som gäller för en frusen isyta beklädd med lite vattenånga är snorhal och det finns inte ett friktionsdäck som biter i det.
Så kör försiktigt där ute på vägarna.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kaj Hagström

Trevlig läsning som vanligt! Förutom olyckan förstås!

Svar: Ja se till att köra försiktigt Kaj.Hoppas vi ses snart på en is nära dig!
Börjar redan bli lite jobbigt att åka så långa sträckor.
Tomas Leijon

2014-12-06 @ 22:42:42
Postat av: Möller

Du ser, bättre att spara sig till säsongen börjar på riktigt. Fortsätter du åka runt så här gör så gör det inget om man har pressveck på brallorna! 😜

Svar: Men att redan ha avklarat de sämre resultaten redan i prologen måste ju innebära att det går bättre i DM-serien och Knalleserien?Då du!
Tomas Leijon

2014-12-07 @ 13:27:07
URL: http://knallens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0