Skaraborgs DM 2 i pimpel.

Ja nu har vi klarat av vårat andra DM i pimpeloch det blev ungeför som befarat om inte lite sämre.
Själv klarar jag inte av microbfiske något vidare så det blev till att inrikta sig på större fisk i stället.
Ridå ner när både Martin Lidén (Höjentorpdräparen) och Pelle kom till start. Följde min plan ändå tillsammans med Ronja ut till Ormsjöns grund som emellanåt levererar klunsar. Började dock lite för långt bort så jag missade grundet medans Martin och Pelle hittade fram till toppen som är på 2 meter. Runt om så är det 8-12 meter djupt så man fick hålla ett varsamt öga på dem om de började få kluns. Fortsatte ut över djupet med ena ögat mot grundet hela tiden men det var bara småfisk som kom upp där. Fortsatte in mot vassen dör det redan satt många och skulle fiska på kanten. Bytte till 3-krok och agnade på med pinkies och blodis och fick äntligen napp. Mer än så blev det inte och jag förflyttade mig vidare med en blodis mindre. In mot vassen och så att de fiskar som de fick var av den riktigt ilsket lilla storleken och vände. Återvände till branten och satte på en mindre enkelkrok som agnades och vips så fick jag en fisk. 2 fiskar senare sa jag åt Ronja att gå och doppa i gammelhål. Dels för att hon inte fick något och dels för att hålla värmen. Jag skulle demonstrera hur hon skulle göra i hålen och la ner pirken på botten för att ställa in djupet. När jag sedan lyfte spöt igen var det tungt. Hoppsan en 2-hektos tänkte jag glatt. efter halva vägen ändrade jag mig och tänkte oj då det är en halvkilos. 4 meter under isen blir den förbannad och börjar svänga av och jag ser -en braxen eller? 2 meter ser jag att den är prydd med ränder och en av de större abborrarna i sjön. Den kommer upp till hålet men väl där så skakar den till med isen som mothåll och kroken lossnar. Sablar också! tänkte jag och såg Ronjas min efter att hon blivit rädd för fisken och backat undan ifrån hålet med kommentaren- Den var stor den pappa. Var det verkligen en abborre?
Fortsatte runt i området tills det var en timme kvar och då skrapat ihop mäktiga 11 abborrar. Hörde då med Albin om det var någon mening att skicka dit Ronja så att hon kunde få i alla fall 1 fisk och visst det nappade ju förträffligt sa han. Släppte iväg henne till Brorsan för att se om jag kunde mjölka upp någon mer. Kanske den store?
Men ack nej. Med 40 minuter kvar lommar jag tillbaks mot starten gansla slokörad då det inte lyckats med de stora. 20 centimeter skiljde mig och fisken och med en sådan idag så hade man vunnit men utan den så blev det endast 559 gram på mina 11 fiskar. Ronja fick sin fisk och är nu klar för SM 2015 medans jag får lära mig pimpla innan jag kan få deltaga individuellt på ett SM utan att det är öppet.
Bättre gick det då för den omutlige Charles Fasth som var ensam över 2 kilo och går nu som Skövdemästare.
Flera blev nu i och med dubbla segrar klara för SM 2015 trots att det återstår 1 deltävling.
ÄHV Leif Börjesson Skara SFK
HV Charles Fasth Lidköping SFK
ÄDJ Matilda Leijon Lidköping SFK
YDJ Ronja Leijon Lidköping SFK
Seniorlag. Lidköping SFK (Tack för det Challe)
Är säkert någon mer men jag saknar resultatlistorna för DM-tävlingarna men det blir nog en sammanställning när den 3:e är avklarad.
Seger i Seniorklassen blev det för förra årets suverän Daniel Blom Lidköping SFK på 1,2 kilo.
Angående nästa helg så skall Tibro anordna tävling (om det finns godkänd is) och då eventuellt på Sjön Viken. Vidare info om detta kommer när vi vet.
Kylan skall komma om en vecka men frågan är om den kommer för sent eller ej. Detta gäller såväl Skaraborg som andra Distrikt inkluderat SM-vattnen.

Kommentarer
Postat av: Patric

Det är inte lätt att lirka upp stora abborrar, men du hade ju turen att få se fisken innan den klev av.
Kanske Jämtland kan leverera bättre i år =)

Svar: Bara det finns is!Annars levererar Jämtland alltid.
Jämtland, Jämtland, Jämt och ständigt som Evert Ljusberg hade sagt
Tomas Leijon

2014-02-09 @ 18:41:23
Postat av: Patrick E.Olsson

Hejja Tibro!!! Hade plander på att lägga mörtar i Challes skrylla idag, det hade varit fint med en diskning på honom så vi andra ar en chans ibland med =)

Svar: Förstår känslan. Men han är duktig våran Challe och tur är väl det för annars hade jag aldrig fått fiska något annat än arrangörsklassen i pimpel.
Tomas Leijon

2014-02-09 @ 21:48:46
Postat av: Patric

Patrick E.Olsson, du tävlar ju inte ens i samma klass som Challe???

2014-02-10 @ 09:48:11
Postat av: Ahlgren

Jag hittar inte min termos. Kan nån kolla om den låg i challes påse :)

2014-02-10 @ 19:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0