3 veckor kvar till påskpimpeln

Tiden går fort för en pimpliot och säsongen är aldeles för kort för att utföra allt man planerat under resten av året.
Efter en vecka i säng med en åkomma som troligtvis kommer från allergi (ja så långt är det gånget i Skaraborg).Skillnad då för de lyckligt lottade som bor längre norrut än oss då de fortfarande har isar och får njuta av vårens ankomst ute på isarna utan att drabbas av mygg, myror, humlor, fästingar och allergier från pollen.
Har varit så klen att det nog inte blir något pimplande för mig i helgen om det inte händer något drastiskt.

Värmlänningarna kör nu i helgen dubbeltävlingar. På lördag Toosjön och på söndag Hån. Se vidare info på Team Vidars sida där Kalle har sammanfattat informationen.

Jämtarna kör även de dubbeltävling på lördag på Bybergspimpeln och på söndag Hedsjöpimpeln som i år skall gå på en ny sjö, Mellansjön eftersom isen är för dålig på Hedsjön.

Inför påsken så har jag nu bokat 3 stugor med 12 bäddplatser så nu vill jag ha bekräftat av dem som skall med på touren. Först till kvarn får först mala som det heter och blir vi fler så får vi boka fler stugor. Det är dock boendebrist i området så det gäller att vara ute i tid.
Isläget just nu gäller i Strömsund 60 cm kärnis och ser mycket bra ut inför stundande påsk-pimpel medans i Bräcke är det lite sämre läge men fortfarande optimism inför påsken.
Schemat för oss som det ser ut just nu är:
17:e april Kvällstävling på Raftsjön 16-20
18:e april Vikfjärden 9-12
18:e april Hammerdalsjön 14,30-17,30
19:e april Gåxsjön Lövberga 10-14? Alltså inte samma sjö som förra året som var på Gakuåsen
20:e april Vikinganappet på Landsomfjärden 10-14
20:e april Kvällstävling på Revsundsjön med utgång vid sågen.
Dessa 2 tävlingar har alltså återfått sina ursprungliga klassiska utgångsställe med campingen på morgonen.
Vad som gäller den 21:e är inte spikat då inga tävlingar i dagsläget är inbokade då OS-pimpeln redan är avgjord med Dyberg som segrare.
Ser helt klart fram emot detta då det på Landsomfjärden blir större ytor att fiska på då många kommer att springa iväg långväga åt alla håll och fisken inte kommer att vara speciellt skrämd av klungfiskare.
Se nu till att ordna med era resor till paradiset Jämtland snarast så att ni kan få lov att tillbringa påsken på det härligaste stället som finns för en pimpelfiskare.

OS-pimpeln på Storhamra 2014

Då var årets upplaga av OS-pimpeln på Storhamrasjön avklarad.
Ingen perfekt uppladdning med Ronja som blev magsjuk under lördagskvällen och tveksamt till start över huvud taget. Bestämde oss för att gå upp som vanligt och känna efter. Det var Ronja som fick bestämma hur vi skulle göra. Alternativen var flera som att lägga sig igen och sova för att fara de 35 milen hem. Men Ronja ville i varje fall upp till Storhamra så så fick det bli. Var uppe vid sjön vid 8-tiden och såg Storhamra breda ut sig i full prakt. Strålande sol och nästan ingen vind. Allteftersom så dök det upp fler och fler hugande pimplare och till slut var vi 240 fiskare som skulle ge sig ut på isen.

Planen sedan tidigare var ju att se jur långt Ronja orkade gå men den fick vi revidera redan innan start och hoppas på att hon orkade ta sig över första baljan. Vi gick ut och när startskottet gick hade vi bara kommit till de första skären så jag gjorde ett par hål här för att testa av men det var ingen hemma där. Ronja traskade vidare och jag gick ikapp. Vid halvmåneön gjorde jag ytterligare 2 hål utan resultat och Ronja kom ikapp igen. Gick då till guldkusten där det ibland samlas större mängder av fin fisk och började med en 55:a och 10-ans krok. Napp direkt men missade fisken. Fortsatte inåt land och gick ner på mindre pirk och fick dagens första fiskar. Längst in i viken sög det i ordentligt och jag kände gött det är stor fisk inne. Men besvikelsen infann sig när det var en gädda. Fortsatte längs med öarna med blandat resultat men det var alltför små fisk och i för litet antal så efter 2,5 timme började vi röra på oss igen. Över öarna och fiskade oss bort mot ofiskade områden. Såg att det plockades lite fisk här-och-var men inga större mängder. Blev förvånad då det inte ens var metern djupt på en lång sträcka. När jag väl kom till kanten av flaket nappade det på lite med 14 st i bästa hålet och storleken börjede likna något. Men runt omkring var det dött. In i nästa vik som visade sig knappt ha vatten så gick jag vidare för att fiska oss hemåt. Morgan Rehn satt och plockade lite fisk så jag slog ett hål i utkanten av hans område och fick ett 20-tal direkt. Fiskade ett tag i området men fisken var för liten här med. Fortsatte tillbaks längs med kanten och fick fisk i vartenda hål jag testade. Så att vi varit på fel ställe visste vi ju redan inne men det var värt en chansning.

Lilja var ju med och räddade sin idol-status och slog mig med 2 kilo så det kändes bra. Själv fick jag ihop 3,6 kilo och Ronja 9 hekto och det får vara efter förhållandena godkänt.
Dagens segerherre var Jesper Dyberg med 13 kilo och det var honom väl förunnat. Se hans rapport på pimpelsport.se
Av våra egna fiskare så visade Möller att allt bara handlar om tur och att han inte har tvättat byxorna på länge för de är ju fulla med matjord. Kommer själv att lämna ut mina egna byxor till störste bonden i området så att de kan bli ordentligt impregnerade tills nästa år.

På vägen hem så satt jag i bilen och funderade lite grand. Varför är Dalarnas vägar röda? Svaret kom jag på i höjd med Vansbro då det regnade skapligt. Alla bilar som varit på Storhamra har ju fått 3:e graden av nedsmutsning. (skitig-görsketen-Noppidyrti) När sedan regnet kommer så sköljs bilarna av och färgar vägarna röda. Har ju sett det på den egna uppfarten som inte brukar bli svart förrän efter midsommar.

Att Göteborgarna har varit i området och tjuvtränat kan ju inte undgå någon. -Det är ju fullt av KAL-hyggen.

På vägen hem började det klia lite i halsen och kladda i ögonen. När man väl var hemma så tömdes bilen på larver och huvudet intog en plats långt in i kudden. Har sedan legat däckad så det är ju rena sjukstugan här hemma nu med 2 nyopererade och mig som har fått den värsta sjukdomen förkylning. Det är riktigt synd om mig just nu men det blir nog bättre längre fram. Fast Ronja mår nu fint.

Inför påsken så är det enligt rykten ingen fara med isarna i Strömsundstrakten men verkar vara lite sämre runt Gällö. Vad det gäller annandagen så är ju redan Storhamra avklarad så vi får se vad det blir då. De har säkert någon tävling vid Strömsund då med.
Nu i helgen går det rykten om tävlingar i Värmland??? Får se när vi vet vad som gäller.

3 starka i topp på Nässjön

Kort sammanfattning av dagen.
Mitt egna fiske hoppas jag renderar i en sista plats med 660 gram i påsen. Detta kommenteras inte mer.

Segrade gjorde Jörgen Storm på 6,6 kilo
Laxen blev 2:a med 6,1 och Jesper Dyberg som 3:a på 5,7 kilo
Bäst ur vårat gäng var Möller med 3,6 kilo.
Denna dagen glömmer vi men gratulerar de som kunde fiska här.

Morgondagen ser vi fram emot med Storhamra som arena.
Lilja skall komma på besök för att bibehålla idolstatus.
Jag och Ronja skall mångdubbla dagens resultat och det skall väl inte vara så svårt.

Uppladdning med mat på bykrogen skall ligga som grund inför morgondagen.
Nu har vi mörkat formen för att explodera i morgon efter att utöva Söndagsfiske på en Lördag.
Rapport från OS-pimpeln kommer på måndag.

Skitfiske på Er i morgon

Nässjön och Storhamra i helgen.

Då blir det ytterligare en helg att tillbringa i bilen. Allt detta för att göra det som är roligast av allt-pimpla.
Får börja med att be Charles Fasth om ursäkt för mitt påhopp om att han har vunnit SM i kustfiske. Han har ju bara ett silver där och en silvermedaljör är ju den första förloraren. Samma resultat gäller i Internationellt mete.
Så här kommer en reviderad lista angående Challe.
Pimpel: SM-guld
Havsfiske: SM-guld
Mormuska: SM-guld
Kustfiske: SM-silver
INT-mete: SM-silver
Ändå ett imponerande resultat av en total-fiskare av rang.
Men ett SM-silver är det ju ingen som kommer ihåg förutom Kristian Ekman på fjolårets INT-SM. Respekt!

Angående helgens drabbningar så har vi bokat ihop oss i 2 stugor på Orsa Camping där vi trivs och har närhet till många alternativ till mat. Vandrarhemmen är fullbokade enligt rykten sedan 1-2 veckor tillbaks men det finns alternativa boenden.
I Älvdalen kan man bo i anslutning till starten på Nässjön. Antingen i en 2-bädds-stuga eller i en större stuga.
För information och bokning kan ni ringa Kurt Malm på 073-0699741 eller 0251-21140.
Vid detta boende är ni stationerade vid starten på Lördag men har en bit till Stor-hamra på Söndagen.
Själv föredrar jag att ha åkt en bit redan på Lördagen så man får sova lite längre på Söndagen.

I stugorna bor vi Skaraborgare, Knallar, Östgötar och bohuslänningar sida vid sida i harmoni.
Skall bli kul att se om man kan bemästra odågorna som fart fram som furier det sista. Möller som vann Kälarne cup skall ju tillbringa helgen i våran gemenskap och kommer bli svår att slå. Och Andersén som vann även på Gryveldammen verkar ha lagt in en formtopp så här på sen-säsongen. Inte att förglömma alla de andra som kommer till helgen som har varit iväg på andra upptåg uti vida pimpel-världen. I stort sett hela NM-laget skall troligtvis dyka upp. Samt de som deltog i Mormuska-SM är nog många på plats.

Fiskevattnen i helgen får jag sammanfatta med att Lördagens tävling på Nässjön vid Älvdalen blir återigen en tävling på ett nytt vatten för mig. En långsmal sjö som skall vara förhållandevis djup i mitten och det är fiske längs med kanterna som gäller. Startdelen skall enligt rykten vara den fiskrikaste men det kommer nog att bli en hel del folk där för att dela på fisken. 7 kilo som vinnarvikt har varit gångbart i vinter på sjön och vi får se vad lördagens drabbning kan bjuda på i fiskväg.

Söndagen blir det an-rika OS-pimpeln på Storhamrasjön i Noppikoski. Där har vi varit flera gånger och faktiskt redan en gång i år. Då var det ett helt annat fiske än vad det brukar vara och vi fick faktiskt en hel del mört på kroken. Nu är det vårfiske och enbart abborr-fiske som gäller. Vi kan förvänta oss gott om fisk med fint snitt. Bara att leta och leta tills man hittar område med nappvillig fisk i rätt storlek och ösa på. Är ju en klar fördel att hitta dem grunt så kan man fylla konten på kort tid. Inte alls som i vintras när det var för sjön "surt" fiske. Kan man hitta hektosfisken på grundare än 1 meter så kan det gå väl men fiskar man djupare så borde man få fisk med större snitt för att hålla sig framme i täten. Vart man skall gå på sjön har ju varit olika varenda gång jag har varit där och det är nog några hurtbukkar som kommer att ta sikte på den norra änden så man kan ju ha koll på Södergårdarna från Sveg om man skall ta sig dit om man orkar. Själv har jag aldrig kommit dit när utgången har varit som nu vid dammen. Enda gången var förra våren då vi startade mitt på som jag gick 25 minuter för att nå fram till min vik som renderade i 7800 gram och en 7:e plats på OS-pimpeln. Får se hur långt man kan ta sig denna gången och vart man hittar fisken för någon gång under de 5 timmarna som fisket bedrivs så borde man hitta på fisken någon gång. Se till att ha med vätska på isen så att ni inte får vätskebrist.
Fisket i första baljan brukar vara lite sämre än om man går över denna för att fiska mellan öar och skär mera Norrut. Finns ju även lite grynnor här och vart och enligt rykten skall det finnas massvis med risvasar i sjön så om man hittar dem så hittar man säkerligen fisken med. Om dessa är utmärkta eller inte tvistar de lärde om så man får vara varsam när man stoppar ner pirken. om det skall vara så jävligt att man behöver fiska med tafs är jag tveksam på för vanligt 3-kroksfiske är det nog som gäller. Segervikt mellan 10-20 kilo är ganska trolig och vem som får det är svårt att säga. Fjolårssegraren Per Moreus eller Stormen som alltid går bra på sjön är ju ett par heta kandidater men även Mr 100%, Laxen och varför inte Lilja. Men han fiskar väl inte så mycket längre och är väldigt nära att bli av med Idol-statusen.

Snöläget i området är att det har kommit 25-30 cm torr snö på Stor-Hamra. Fram till Söndagen skall det bara komma regn och vi får se hur pass mycket som snön har skjunkt ihop. Broddar verkar just nu inte behövas men jag kommer att ta med mina för säkerhets skull.

Is-lösa vinterfiskare med skoningslösa framgångar i helgen.

Ännu en vinterhelg är över och framgångarna i helgen som varit har varit goda för många is-lösa fantaster.
Matildas guld på Nordiska Mästerskapen i Norge har nog ingen missat för telefonen har gått varm med gratulationer även till mig och jag är ju bara Pappa till mästarinnan. Än värre har det varit hos Matilda och ingen mening att räkna hur många gratulationer hon fått men det är många. Det värmer att så många bryr sig och hör av sig.
Se länk vänster från Lidköpingsextra och Radio P 4

Under Söndagen så åkte Jag och Andersén upp för att deltaga på Älvdalens klubbmästerskap på Gryveldammen. Inte för att vi är medlemmar där utan för att tävlingen var öppen. 03:30 lämnade vi Lidköping och färdades de 41 milen till Gryveldammen. Väl där så dök det upp en hel del folk både från Sverige och Norge.
Allteftersom vi kom uppåt så blev det mysigare och mysigare. I Kristinehamn vände gradtalet och fick det lilla minustecknet framför. Efter Filipstad kunde vi till och med se att det var lite vitt på backen. Allteftersom så kröp gradtalet ned för att till slut landa på 10 glada minusgrader och strålande sol. Riktigt propagandaväder så till och med min fru hade trivts i solgasset.
Utgången skedde på en för mig ny utgångsplats på den sydliga banken. Jag och Micke dividerade vart vi egentligen var och gav oss ut på isen. Målet för mig var den lilla viken som jag hade bra fiske i förra gången medans Micke ville gå till grundet där han och Albin satt senast. Halv-vägs över sjön hade Micke fått syn på en stolpe i isen som han hade som riktmärke och jag lämnade honom för att ge mig vidare mot min vik. Naturligtvis blev man spelad ett spratt och fick runda en ö för att hitta min vik men jag hann innan utgångstiden var slut. Började som förra gången utanför viken för att fiska mig innåt. Redan i andra hålet sög en 70-grammare i utan pardon  som sig bör på Gryveldammen. Gjorde ytterligare några hål utanför men inget mer hände. Gick då in i viken. Vattnet hade sänkts en del och nu rann en bäck fylld med stubbar så man fick gå på isen som var upplyft bland stubbarna. Väl inne i viken gjorde jag ett 20-tal hål men inget hände så jag fortsatte ut mot ön där jag avslutade senast och där satt 2 masar och plockade lite fisk. Gick då på sidan av ön för att störa så lite som möjligt men hade inte ett enda pet. Gick då tillbaks för att slå ett hål mitt emellan dem men fick inte nåt. Gjorde ett hål närmare land och bytte pirk och krok och fick genast fisk. Var det timingen eller betydde pirk och krokval så mycket?
Fick sedan fisk i varje hål under en stund men behövde få bättre storlek för att det skulle hända något i skryllan. Gick då tillbaks till mynningen av viken för att se om det berodde på grejerna eller om det var fisktomt. Fick då några små i några hål så fisk fanns ju. Slog då en lov in i viken igen med ytterligare 15 hål men inte så mycket som tillstymmelse till napp. Ut ur viken för att fiska mig utåt på grynnorna och sprang till slut på Laxen som sa att han precis fått några 2-3 hektos. Hade tänkt att gå vidare men finns det sådan fisk så kan man ju inte låta bli. Laxen gick Norrut så då valde jag söderut. Ned med pirken och kände ett tickande i spöt. Höjde 10 cm så smackade det på en 120 grammare. Fortsatte runt omkring i området medans Laxen seglade vidare utåt. Fick fisk i många hål och om det fanns fisk så nappade det direkt. Största fisken först och sedan blev de bara mindre. Gjorde en lov in mot ön och där var det 20 cm djupare. Fisken var som tokig där och i flera hål hann jag inte loda djupet förrän jag fått ett par fiskar. Tyvärr var det inte så många minuter jag fick där innan slutskotte ljöd, men jag har fått ännu en inblick i hur fantatisk Gryveldammen är. Att man sammanlagt gått 2,5 timma på sjön utan napp är helt o-förklarligt då det finns fisk på de flesta ställen och man borde i alla fall ha fått något napp. När man väl fick fisk så gick det fort. Fisk mellan 10 och 300 gram överallt.
Trodde på vägen in att segervikten säkerligen måste vara över 15 Kg och mina knappa 4 skulle inte räcka särskilt långt. Hade rätt angående mitt resultat men dagens högsta vikt hade Mikael Andersén med 9275 gram.
Han hade haft ett jämnt fiske och fått fisk i de flesta hål men inte många i något. Bra jobbat Mikael.
Dagens segrare Mikael Andersén laddar om efter dagens seger.

På Mormuska-SM fick vi under lördagskvällen rapport om att Challe Fasth låg bra till med en 3:e plats inför avslutningen på Söndagen. Surfiske i Malungstrakten är ju något som verkar vara Challes specialitet. På vägen hem från Gryveldammen fick vi en bild med Challe ståendes i mitten. Han hade lyckats att på sin andra mormuska-tävling någonsin klämma till med att ta SM-guld.
För de som inte vet så är Charles en fiskare med många strängar på sin lyra.
När jag träffade Challe för de första gångerna så var han den glade deltagaren som inte fick så mycket fisk men var nyfiken och frågade om allt om hur man skulle få fisk. Sög åt sig som en svamp och nästa gång så fick han mer fisk. Numera så är det ju han som drar mest fisk men är fortfarande nyfiken. Vi brukar skratta åt det på vägen hem ifrån fisketävlingar för vi har i stort sett alltid olika uppfattningar om fisket vi har varit på. Oftast helt tvärtom.
Har jag fått rycka som en idiot för att få fisk så har han hållt still. Har jag kör stora pirkar har han kört små. Har han kört vita krokar har jag kört svart osv, osv
Men få i Fiske-Sverige kan mäta sig mot hans prestationer. Eller vad sägs om:
Pimpel:SM-guld
Havsfiske:SM-guld
Kustfiske:SM-guld
Mormuska:SM-guld
Nu återstår bara Trad och Int-mete så vi får väl se vad Svartån och Arboga-ån med Hjälmare kanal kan göra åt detta under 2014.
När det gäller idolskap så kan man ju inte ha honom som idol inom en gren då han har ett för brett spectra så man får sätta honom som total-idol. Bra jobbat Challe!
I mitten Charles Fasth Lidköping. Numera även Svensk mästare i Mormuska-fiske

Guldregn över Sverige.

Även om de Svenska herrarna inte lyckades i årets NM så var det nånga andra Svenskar som gjorde det.
Vi är ju många som har väntat på "liverapporteringar" och inte minst på slutresultatet. Kanske har de problem med nätanslutning i området men det har jag svårt att tro,

Nog med gnäll nu för det finns roligare saker att berätta.
Herrarna blev:
David 3:a, Trål-Jocke 5:a,  och Daniel 7:a
Damjuniorer blev:
Matilda 1:a, Anna 3:a och Alexandra 4:a
Lagtävlingen vanns Damjunior, Herrjunior, Damer, Herrveteran av de Svenska lagen.

Gladast är jag ju själv över Matildas guld i damjuniorerna. Med näst högsta vikt av alla juniorer då det var en Finsk herrjunior som hade mer ån henne. Så nu Lotta får du se upp. Det kommer en hel del duktiga juniortjejer.
Att Lotta vann igen kom inte som någon större överaskning för Lotta, du är grymt duktig.
Matilda Leijon Nordisk mästarinna i pimpelfiske 2014.

Efter ett samtal med Matilda strax efter tävlingens slut så insåg jag att det nog hade gått väldigt bra för henne och det blev en fuktig känsla vid sidan av näsbenet. Det finns nog ingen som jag unnar denna guldmedaljen så mycket som dig. Härligt jobbat hjärtat.

Anmärkningsvär var den 9-åriga Finska silvermedaljösen som fiskade ihop 5145g. Visst med borrhjälp men det tycker jag själv är OK. Visst finns det regler för att man skall klara det själv men det måste också finnas någon gräns nedåt då vi skall värna om varenda junior som går att uppbringa. Bra jobbat Iida Issakainen.

Nu är det bara att studsa i sängen för att i morgon bitti sälla sig med de andra som inte varit på NM eller SM i MORMUSKA.

Snabbrapport från NM

En liten apetizer inför kvällens bankett på NM-festen.
Fisket idag har varit en hel del fisk som har varit huggvilliga.
Blandad kompott på resultaten i alla klasser.
Sveriges herrar verkar ha fått stryk av en trippel men Norrmän och Thomas Larsson verkar vara värste Svensk med 7,1 kilo.
I Damklassen är det o-visst men om jag tolkar det hela rätt så är Lotta återigen bästa Svensk-Dam.
I Damveteranklassen är det en Finska som plockat upp över 10 kilo fisk.
I klasserna så är det jämnt i de flesta klasserna förutom herrklassen där Norge var i särklass.
Kan ju ha blivit någon framskjuten placering för Svenskar i de andra klasserna men det får vi se efter kvällens bankett.
Skriver ut så fort jag vet något.
Live-rapporteringen har ju inte varit särskilt aktiv från vare sig NM eller Mormuska-SM så här långt och fisket på NM är ju redan över. En rapport från startskottet och en bild på en mys-glad Norrman efter tävling är allt.
Hade själv som många andra hoppats på en lite livligare rapportering. Speciellt just nu när det är så långt till isarna.

NM i pimpelfiske har startat

Nu har årets upplaga av NM i pimpelfiske startats i Norge.
Gårdagen var det uppvärmning på Skrukkelisjöen och bäst på isen var Niklas Strengselrud.
Dock är han inte med i Norska laget i år för då hade han varit väldigt farlig.
Farligast bland de Svenska herrarna var då Fredrik Ankarberg före Stormen och Thomas.
Värst av alla var ändå Lotta Engvall som inte sparade på krutet och hade dagens näst högsta vikt efter Strengselrud eller Svenskerud som han kallas efter Kälarne cup förra helgen då han till publikens förtjusning tog en tre kronortröja som pris.
Micke Engvall ser taggad ut som kapten så att han är svart i ansiktet och det ser jag som ett gott tecken.
Daniel Leek mörkade formen och tog sista platsen i prologen. Förhoppningsvis testade han bara olika metoder. För om han skall rå på Rolf-Magnus från Norge får han lägga in en formtopp. Rolf-Magnus stiftade jag bekantskap med för första gången på NM i Finland då jag stilstuderade honom när han satt med varpspö för att smyga upp fisken. Just då så var det inte så mycket smygande för varje gång han hade napp så lättade han 10 cm med rumpen från konten så man kunde stå och räkna antalet napp han hade på 200 meters håll. Säkerligen är detta bortarbetat vid det här laget.
Juniordamerna Anna och Alexandra blev 2:a och 3:a i går medans Matilda vilade upp sig inför NM-dagen.
Seniorherrarna var nog även de ute och testade metoder igår för de hade hälften av vad Svenskerud petade ihop.
Lotta som sagt brukar ju toppa formen till NM. Förra året så var hon ju värst av alla såväl herrar som damer.
Gun-Britt från Sundsjöfiskarna har även hon visat vad hon går för och seglar upp som jättefavorit idag.
Saknar ju bara Cecilia Alftin i laget. Hon kom ju in i "the twilight zone". Alltså hon blev för hammal för att fiska i juniorklassen. Hon hade ju dock den tredje högsta vikten av damseniorerna men eftersom hon fiskade som junior på SM så fick hon inte vara med i dam-klassen. Surt, men jag hoppas att hon hoppar på tåget och tar en plats i dam-laget vid nästa SM.
Nu är det bara att invänta rapporter från pimpelkonk så vi får veta hur det går för våra hjältar.
Kommer det in någon matnyttig information så lägger jag ut den här eller länkar vidare. Men ha utkik på pimpelkonk för de skall försöka att ha liveuppdatering.
Heja Sverige. Kan ju inte skriva Tobro här för de har ingen deltagare med förutom de som de försöker värva.
Norska Landslaget anno 2014
Finska Landslaget anno 2014

NM-fiskarna på väg

Nu har en busslast med Svenska pimpelfiskare farit iväg till Norge för att fiska NM i pimpel.
Länk till aktuella rapporter finns på : http://nordisk-mesterskap-isfiske-2014.blogspot.no/
Av våra söderländska fiskare så får vi förlita oss på Fredrik Ankarberg, Daniel Leek och Matilda Leijon.
Även Joakim Eriksson, Britt Lindgren, Leena Vaaris, Alexandra Höök m Anna Mattson och Lotta Engvall kan nästan räknas som Sör-länningar eller Mellan-Svenskar.
Il Kapitano Mikael Engvall håller i trådarna med peppning och strukturerar upp allt med den bravur som bara han kan. Borde kännas lite svidande att åka iväg på en sådan tävling utan att själv få fiska.
Var ju själv med på Matildas första NM i Finland. Fick då i varje fall prova på tävlingsvattnet dagen innan men under tävlingsdagen testade jag bara lite vid sidan av tävlingssträckan för att få ett litet hum om hur fisket var för dagen.
Att vi har ett starkt lag i år är det ingen tvekan om med många fiskare som det är svårt att mäta sig med.
Storm och Lill-Thomas har ju ställt upp på ett flertal tävlingar i vinter och visat att de fortfarande kan och är giftiga.
Lite oroväckande för många av de andra är att det satts käppar i hjulen med det prekära is-läget som har varit i vinter.
Ser då till Britt Lindgren och Leena Varis från Värmland som har haft det kämpigt med att hitta isar som går att fiska från. Daniel Leek har ju i alla fall fått komma ut på ett par av Knallens serietävlingar och Jocke Eriksson slog ju PB på Björköfjärden för ett tag sedan. Han kallas inte trål-Jocke för inget.
För Norrmännen är det väl ungefär samma status på uppladdningen is-mässigt medans Finnarnas läge har jag ingen aning om.
I varje fall så hoppas jag på ett ordentligt skitfiske till er alla och hoppas jag lär mig pimpla ordentligt så att jag får följa med er nån gång.

I helgen går SM i mormuska av stapeln och där var jag inkvalad men avböjde eftersom vårat distrikts 2 roligaste tävlingar på Kyrksjön och Viken skulle gått av stapeln. Hade väl inget där att hämta men även en blind höna kan väl hitta en böna!
I stället har jag fiskesurfat och i vart fall hittat en tävling på Söndag på Gryveldammen vid Älvdalen. En riktigt kul sjö som kan bjuda på än det ena och än det andra i fiskeväg.
Får se om det blir den eller stanna hemma och bryta ihop.
Men i sådana fall är det ju bara att bryta ihop och komma igen för nästa helg är det fiske igen.
Vad det blir på Lördagen får man se eftersom det är både fiske på Nässjön och Bergsnappet samma dag. 2 intressanta tävlingar. På Söndagen går det klassiska OS-pimpeln på Storhamrasjön av stapeln. Den är tidigarelagd i år från att ha varit planlagd till annandag påsk. En sjö som för många inte behöver någon förklaring men för er andra så är det en fiskrik sjö som töms på vatten under vintern. Man kan då hitta ganska gott om fisk i grunda vikar och då formligen ösa upp fisk i alla storlekar. 5 timmars fiske är vad som krävs där och det är 9 Km att gå till norra änden om vi startar längst söderut. Men det är nästan bara Svegarna som orkar ta sig dit och själv behöver jag träna upp mig lite för att hänga med dem i farten.
Annars får man hålla koll på hemma-hoppen som kanske har en del äss i skjortärmen vad det gäller sjön. Storm, Lilja och Laxen är ganska bra riktmärken. Ser man dem så kan man inte vara helt fel. (jag har själv aldrig sett dem på isen mer än Storm som svishat förbi).
Fjolårssegraren Moreus har jag inte sett ännu i vinter men han kanske redan har börjat med trollingen för han är ju duktig där med.
Föret på sjön verkar bli som på Autobahn. Just nu så har det enligt rykten körts fast en skoter mitt på sjön som fått pallas upp för att inte frysa fast i isen. Detta med en veckas minusgrader med ned till 15 blågrader kommer det nog att frysa till fast form. Tänk bara på att ha halkbroddar med och kanske en extra påse till fisken.

En helg i Jämtland

Då var man hemma till slut efter en helg i Jämtland med Kälarne som centrum.
Kälarne cup var ju en ny upplevelse för många av oss som sökt upp isen norrut.
På vägen upp så tog vi kustvägen och det var lite skrämmande att se första isen vid Söderhamn vilket ligger 46 mil hemifrån Lidköping. Men allteftersom så bättrade det på sig och blev allt vintrigare eftersom.
Ett provfiskepass på sjön Alan innan färd till stugan i Kälarne gjorde att resdammet försvann och man kunde andas frisk Jämt-luft.
Ut på Lördagen på Hemsjön som jag skrev om tidigare med allt som bjöds på.
Utgångsbild från Hemsjön i Jämtland Mars 2014

Tillbaks till stugan på lördagkvällen medans de andra tog en tur till en närbelägen sjö för att fiska vidare. Men Ronja hade haft lite för kul i snöhögarna nedanför skidbacken var blöt in på bara kroppen så det blev att lägga henne i torktumlaren i stället.

Upp på söndagen och städa ur stugan innan färd till Fisksjön Där 141 fiskare hade samlats för att avsluta cupen.
Hade inte varit här heller förut så det fick bli att chansa lite. Hade en hel del tips men man fick sålla bland dem då jag inte ville knäcka Ronja (om det går). Valde då att gå förbi första vassen på vänstersidan och innan udden på den stora vassen skulle det bli våran startplats. Följde med Snygg-Lars som stod för fiskhämtningen denna helgen och fick en hel del goda tips. Starten gick och Challe började dra fisk direkt. Själv fick jag göra ett par hål innan första fisken kom. Körde återigen med 55:an då jag tycker den är ypperlig till Jämt-fisket normalt sett.
Borde ha insett att det var för tidigt på säsongen att använda denna då fisken var full av blodsugare på sig och altså inte var i full stöt.
Testade med tafs och 25 mm pirk men det blev ingenting på detta. Gick efter en stund tillbaks till fiskhålen och fick återigen fisk där på 55:an och även på tafs. Testade in mot vassen och lite ut med men ingen respons på fisket. Fortsatte mot min vilja ut mot klungan där Lill-Thomas och de andra satt och i utkanten av klungan nappade det lite mört. Ner med tafsen och plockade mer. Hade tyvärr för klen lina på spöt så jag fick trassel och dödade hålet.
Fick ingenting runtom så vi fortsatte mot ön med långa luckor mellan hålen. Sprang på Arvid som slet som ett djur (ett litet men ändå ett djur). Skön kille som endast 11 år gammal redan verkar ha fått upp killerinstinkten att jaga fisk. Så nu Kenneth Lilja ligger din idol-status risigt till för jag tror jag har hittat tronarvingen till att vara min pimpel-idol.
Fortsatte in tillbaks mot startområdet där PEO med långa spöt satt och plockade Jämt-loppor. Fisk på 50 gram! Vad är det ?
Gick ned till en 38:a i S/M med orange garn och gult öga för det kan ju inte vara fel.Fick dock inget där så vi fortsatte det sista in mot starten där Björne och Sundberg satt och plockade för fulla muggar. Valde då att slå ett hål ett 30-tal meter ifrån dem och fick fisk direkt. Nästa hål blev dagen bästa med 14 fiskar i jämt tempo. Sedan var tävlingen slut.
Fick ihop 4,4 kilo som här var ett väldigt mediokert resultat. Men ser man till det stora hela så hade dessa 2 resultat räckt till en förkrossande DM-seger hemma i Skaraborg medans här så räknas de inte alls.

En som hela helgen hade nybörjartur var ju Andreas Möller från Knallen som på Lördagen fick 13 kilo och på Söndagen 16 kilo. Han hade nog gjort alla nybörjarmisstag som finns för han gick och vann Kälarne cup på 29,5 kilo. Grattis Andreas, det där gör du inte om !?

Hemresan efter tävlingen är ju aldrig kul men det gick bra. Vi startade från Kälarne 15:15 och kom hem 23:30 och hade ändå stannat och ätit på vägen hem. Skönt då att man inte börjar jobba förrän 06:00

Vad som kommer framåt får framtiden visa. Vi hade ju från Sundsvall och hela vägen ner 9 plusgrader. Oroväckande då det är lååååångt kvar till påskens paradispimpel.
Skulle inte alls bli förvånad om det blir inställt som allt annat i år. Men är ändock övertygad om att Ovansiljan är vakna och tidigarelägger Storhamras OS-pimpel om isläget fortsätter att förvärras. Vem vet ? Kanske i en samling med Venjanrycket samma helg? Det låter ju inte jätte-tråkigt precis.

Våra Landslagshjältar åker i helgen till Norge för att göra upp om vem som är Nordens bäste pimplare. Några av dem var med i Kälarne för att putsa formen medans några har valt att vila sig i form.
För oss andra är det endast få alternativ. Dubbeltävlingar i Bräcke-området med Bensjön som en av arenorna.
Även ett öppet KM på Gryveldammen i Älvdalen.
Vem vet , det kanske är någon tävling på Lördagen med?

Och vad som gäller Mormyska-SM går det återigen rykten om att det eventuellt skall ställas in. Vore ju ett bakslag till för tävlingsfiske-Sverige.
Man borde lära sig av tidigare misstag utan att behöva göra dem själv hela tiden.
Läs bara min blogg så behöver ni inte göra dem ni med.

Kälarne cup dag 1

Dagen visade upp allt som Jämtland har att erbjuda.
Vind så det räckte med snö som inslag. För att nästa stund bjuda på vindstilla mysväder.
Fisket då?
Samma här. Började direkt utanför startplatsen utanför de övriga. Såg att de fick fisk men tyckte att de var alldeles för små för Jämtland och begav mig utåt. Efter ett par hål utåt med 55:an och krok storlek 10 lodade jag djupet och gjorde ett lockryck. Vid nästa ryck tog det stopp. Upp med en matabborre och ytterligare en. Nytt hål och samma visa. Fick inte många i hålen men snittet var bra. Tyvärr så syns Leijons väderkvarn för bra och en fiskare kom springandes på isen och dagen förstörd. Löparen drog åt sig uppmärksamheten och inom loppet av några var jag mitt i en klunga på 30 man.
Detta skrämde naturligtvis fisken och det dog snabbt ut.
Valde då att gå ut på sjön för att hitta ny fisk. Hittade en massa grynnor som var intressanta men fick under denna dryga timme inte ett enda napp. Valde då att gå tillbaks till där jag fick fisken tidigare.
Släppte ned tafs och fick fisk direkt. Efter ett par hål fick jag igång ett hål och plockade närmare två kilo i detta. Sedan gick fisket återigen i stå och jag fick inte så mycket mer.
Vägde in 4,3 kilo och blev till och med slagen av PEO som nog hade sina allra längsta spön med sig.
Min vikt räckte naturligtvis inte långt då vi är här uppe.
Segraren hade 15 kilo och Möllerponken petade ihop över 13 kilo och en hedrande tredjeplats. Bra jobbat Andreas!
Flera sörmlänningar var uppe och hämtade pris. Ahlgren hade visst lite mer att ge och man får visst aldrig räkna bort honom.
Nu får vi se i morgon vad Fisksjön har att erbjuda. Ny sjö, Nya insatser.

Uppladdning inför Kälarne cup

Efter en resa som påbörjades klockan fyra i morse kom vi fram till Sjön Alen vid Albackens jakt och fiskecamp i Jämtland.
Väl där satt ett gott gäng fiskare och hade paus. Challe, Patric, Ahlgren, Tettinen och Bernt satt och pustade ut mellan två fiskepass.
Skapligt fiske för dem med blandad kompott. i mängd och storlek.
Ingen fisk över kilot men Tettinen var nog närmast. Ahlgren blir nog ofarlig i morgon då han fiskade av sig ordentligt idag.
Själv tog jag bara en kortare sväng men fick ihop ca 150 fisk, 3-4 kilo
Ett skapligt hål med 50 fisk i men inte så många stora. Var dock en hel del som var och bet i grejerna.
Inför morgondagens fiske kommer en liten vink om hur det är just nu.
Föret som var idag var med 10-20 cm stöp med skorpa som ibland bar och ibland brast. Alltså inte optimalt för att ta sig längre sträckor.
Vinden just nu är 12 sekundmeter men känns hårdare här då hela sjön ligger på in emot campen.
Fisket verkar vara ungefär som vanligt med bitvilliga fina fiskar i början av dagen för att sedan bli kräsmagade och man får trilskas för att få dem att bita.
Anmärkningsvärt var ändå att vi var flera som testade tafs utan att ha ett enda napp på det. Även mörtarna som tog nöp i på 3-krok. Största Mörten för mig idag var på 3 hekto.
Ska bli kul att se i morgon vad Hemsjön är för en sjö!

Helgens pimpelfiske.

I Skaraborg råder det full vår-yra.
Villa skall ikväll spöa Sandviken på ute-is eftersom schlagerfestivalen gick i arenan och därför är obrukbar just nu.
Challe metar id för fulla muggar i Lidan. Stange pressar Gäddmadamer i Vättern men vattentemperaturen är fortfarande låg. Vårblommorna står i full blom och snart har de blommat över.
Kalle i Värmland letar med ljus och lykta efter bärkraftiga isar i Värmland med sin nya skoter. Att man nu ändå kan tänka sig en pimpelresa är en ynnest så god som någon.
Helgen börjar redan fredag morgon då vi far upp mot Sundsvall för att se om Björköfjärdens is är bärkraftig nog för ett pass. Risken är ju överhängande att isen även där är för klen så att det inte blir något där utan vi får fortsätta mot kvällens destination Kälarne i Jämtland nära gränsen till Ångermanland och Medelpad. Låter ju exotiskt och innehar för mig nya fiskevatten i helgen med Hemsjön och Fisksjön som arenor. 2 vatten som verkar rankas högt av Jämtarna själva och då kan det ju inte vara några skitvatten precis. Kanske man tar ett pass på Ansjön med som ligger precis intill campingen men man får nog spara på orken lite då det enligt uppdaterad info är 70 cm is. Låter ju helt otroligt med tanke på den usla vinter vi haft här hemma.
Att det kommer många dit är det nog ingen tvekan om då det kommer folk dit från Stockholm, Småland, Örebro, Skaraborg, Älvsborg och Bohuslän för att nämna några.

Samma helg kommer det att köras dubbeltävling i Dalarna med Oxbergssjön vid Älvdalen ena dagen och Lossjön vid Los norr om Noppikoski andra dagen. Lossjön var vi ju på för ett par år sedan med fin fisk i sjön. Den gången var det 3-krok i början och tafs i slutet som gällde så man var ju ordentligt distanserad av de som kunde detta.
Det var nog Jörgen som vann den gången om jag inte minns fel och själv hamnade jag på en 11:e plats följd av Andersén på en tolfte vilket var våra placeringar bägge dagarna då vi dagen innan hade varit på Storhamra.

Helgens fiske ser jag fram emot för att få fiska i Jämtland är ju något speciellt och man tänker lite som Forrest Gump. "Life is like a box of chocolat, You never know what You´ll get"
Det är väl samma sak när man släpper ner pirken i de Jämtländska sjöarna att man vet aldrig vad man skall få.
Man vet inte vilken storlek som skall nappa, ej heller vilken art. man kan sitta och bara få små loppor eller mört och helt plötsligt kommer en kluns och suger i sig kroken. Eller varför inte en saftig sik , röding eller öring.
Omväxlande så det förslår och kul som bara den.
Har hört rykten om att till och med Snygg-Lars skall komma till tävlingen så man får väl förbereda sig mentalt på detta och vila upp skrattmusklerna för när han och hans bror kommer så vet man ju aldrig vad som skall hända.
Kanske det kan bli någon ny fin bild på bröderna bus som kan förgylla dagen.
Nu är det bara 3 dygn kvar innan man får beträda is igen och som sagt. Jag ser verkligen fram emot detta och är nog inte ensam om det.
Kör nu försiktigt upp för en varning om vägarna är att det är ordentligt svinhalt på mornarna.