Grymt fiske på Södra Barken.

3 Leijon for iväg ifrån Lidköping innan klockan 5 på morgonen via Örebro för att ta sig till sjön Södra Barken för att fiska lite abborre. Vägen upp var bättre än förväntat och vi kom fram i god tid trots att det snöade i stort sett hela vägen. Kom fram bland de första men skyltarna var ju uppe så det var inga problem med att hitta dit.

Parkeringen fylldes snabbt och det var en hel del fiskare på plats då det inte blev några tävlingar på sjön förra vintern. Förväntningarna var uppskruvade bland många deltagare och hyste förhoppning även för oss. Fick en hel del tips innan starten så då valde vi att gå till ett ställe som ingen nämnt. Kännde igen en brygga som jag tror att jag minns ihop med att ha fått fisk och börjar på udden in till viken. Nedsläpp med lodning och lockryck och sedan var det 7 fiskar innan nästa lockryck. Fisken nappade direkt vid nedsläpp och storleken var fin (för tävling) och adrenalinet pumpade. 22 fiskar och det var dags att byta hål. Fisk igen men bara ett par stycken så jag fortsatte inåt. Såg en som satt och plockade fisk i lugn takt men o-avbutet så jag insåg att jag behövde få upp tempot och inte få några bomhål.

'
Snöigt vid starten av tävlingen som inte slutade på hela dagen.

Fortsatte bort längs med kanten men fick ingen ordentlig kontroll på fisket men fisk i många hål men inte tillräckliga serier. Bästa hålet blev 40-50 stycken men sedan var det klenare. Hörde då i slutet en som sa att ;nu hade jag ett bomhål. Så insåg jag att jag gjort något fel under dagens fiske. Tippade på vägen in att man väl behövde mer än 10 kilo för att placera sig och visst fick jag rätt.

En del kom med en påse fisk medans andra kom med 2. Själv fick jag köpa korv!

Chefen kom in med 9 kilo fisk och jag väntade med spänning på de som kom längre bortifrån. Fler och fler kom med 2 påsar och när Jesper Dyberg vägde in sina så blev det över 17 kilo och nytt sjörekord. 2:an Mikael Engvall hade 14 kilo och nedåt så var det många med bra vikter. Sista priset gick på 8 kilo så Albins 6,4 kilo räckte inte fram och heller inte mina 5 kilo. Ronja fick 590 gram.

Men Jesper Dyberg! Vilken prestation. Fiskade till slut på under metern djupt medans de flesta satt på 2-4 meter och vissa fick använda sig av agn. Snacka om att inte mörka formen inför SM!
Inte nog med att han delar med sig av många års erfarenheter på pimpelsport.se utan han går ut och visar att han är en sjujäkel på att fiska 3-krok med.

Nu är det bara att ta en ordentlig skönhetssömn (får se i morgon om det hjälper?) innan nästa tur upp till Dalarna. Nu är det Kättbosjön som hägrar som skall bli en ny erfarenhet. Har hört vissa rykten om ett skapligt fiske och känner mig lockad av att prova på.

Kul också att Pelle Ernst vann pimpeltävlingen i Småland och Andersén vann i Värmland. Grattis bägge.
Kör nu försiktigt i morgon så ses vi snart på en is nånstans i Sverige.

Helgens fiske.

Sitter och funderar på vad som skall bli av denna helgen.
Det varma vädret har gett urusla förhållanden för isarna i trakten och det ser ut som att bli ännu en helg som tillbringas i bilen. Om Knallen kör igång sin serie så blir det ju den som gäller men Mats har väl hällt fullt av sand i tanken på ismaskinen så den verkar obrukbar. Men vem vet? Kanske Björn Ölmdal trollar med knäna och kör "full frys" för hela slanten och kan ordna till något.

I Värmland har de också helt fel väder för att bygga broar, Förlåt isar. Så den flyttade tävlingen från Grumsfjorden till Skattkärrsviken är -Flyttad. Nytt vatten är Humsjön bortåt Arvika. Och det lockar inte speciellt och det finns alternativ. Fagersta arrangerar på södra Barken och det lockar ju lite mer. Men å andra sidan skall det komma snö som ställer till det i trafiken. Bortåt en decimeter skall det komma under lördagen och det är ju bara en uppskattad siffra. Blåser det så blir det drivor och det är ju aldrig kul att köra bil i samt att det är väldigt sövande att köra bil medans det snöar. Så man får se vad det blir under lördagen.

Vad det gäller på söndagen är ju att på Kyrkviken i Arvika går Värmlands DM och det lockar betydligt mer än Humsjön. Tror inte jag har varit där men har hört en del om sjön och det låter kul. Södra Älvsborg ska köra sitt DM med men isläget är ju prekärt och tävlingen inte säker ännu.
I Dalarna är det tävling på Kättbosjön men det är nog allt för långt för att åka bara över dagen. Det börjar bli valkar på bilåkarmuskeln nu!

Så vi får väl se vad som blir nu på de 2 sista tävlingarna innan SM och om det finns några som visar SM-form och blir tippade som spelhästar i pimpeltips-SM. För det är mycket intressant vilka som spelas och den listan över "spelhästar lägger jag inte ut förrän nästa fredag så att alla vet vilka de skall ha uppsikt på. Min egna startlista (som är utom tävlan) lägger jag först ut när starten har gått. Eventuellt med lite motiveringar till varför jag tippar som jag gör.

Har även varit lite intressant läsning på pimpelsport.se där Jesper Dyberg delar med sig av sitt tafsfiske och breddar kunskapen om denna metoden. Där kanske jag skulle kunna skriva om hur man fiskar med en Vänerpirk men det är nog få som är intresserade av det. Jag hade ju en kurs med Charlie Malmgren på Borgviksjön och man kan nog tro att han fattade vinken med hur man skall bete sig med denna pirken för han satt ju bara några meter ifrån och fick se på när jag drog fisk.

Trodde ju nu att jag skulle få nyttja Vänerpirken på lördag men nu blir det nog inte så då de vattnen inte är tillgängliga.
Har även läst om en massa regnbågar som "rymmer" från diverse odlingar som Ströms Vattudal i Jämtland och i Mora i Dalarna där regnbågarna nu förpestar dessa vatten. Hoppas nu det är många som åker dit och tömmer sjöarna på alla dessa rymlingar då de förpestar vattnen å det grymmaste. Så vräk upp så mycket som möjligt då det är ren miljöförstöring att låta dem vara. Även om de sällan förökar sig i vattnnen i Sverige så äter de allt som kommer i vägen för dem så att det inte blir så mycket mat kvar till de inhemska fiskarna.

Det var ju inte så länge sedan det kom ut en massa regnbågar i Siljan och nu händer det igen. Om det är sabotage eller försäkringsbedrägerier låter jag vara osagt men det är stor synd och skam att det får ske om och om igen. (Gäller inte bara Siljan). Dessa olyckor har ju drabbat flera vattendrag och även Vänern vid flera tillfällen och det blir ju bara att det odlas ändå mer fisk. De kan hållas till slakterier eller put-and-takesjöar och ingen annan stans. För de är ju kul att fiska emellanåt och alla kan få dem till att nappa. Så på med starka linor och töm dessa vatten på rymlingarna så snabbt det går.

Andreas Lundberg vann Järfällamästerskapet

Då har vi äntligen kommit hem efter ännu en resa till Ekolsundsviken i Mälaren.
3 morska fiskare begav sig från Lidköping. Jag, Mälarskräcken Albin och Evert. På parkeringen 31,6 mil hemifrån samlades fler och fler från många delar av Sverige. Grodan hade fått med självaste Herr Ahlgren som skulle säsongsdebutera dagen till ära och Knallarna kom med 2st 3-mannabilar till starten. Smålänningar mötte upp och så de gamla vanliga i Stockholmsregionen så klart.

Man kunde börja med heja hejasången om man nu kunde alla namn som: å Björne var här och Lasse var här och heja heja Mats Petterson är här. Men det skulle bli ganska tradigt om man skulle skriva ut alla deltagarna på detta sättet så jag slutar med det nu.
Deltagarna samlas inför genomgång av dagens tävling på Mälaren.

Ut på sjön och planen var att försöka hitta fisken grunt då det denna gången var snö på isen jämnfört med förra gången då det var blankis. Planen var nog lika för alla för ute på fjärden där hela klungan satt förra gången var det öde medans längs med kanterna satt det små myrstackar här och var. Gick då till exakt samma startpunkt som senast då jag visste en liten vik som såg giftig ut och var grund men senast levererade den nästan inget alls.

Väl framme såg jag att någon tidigare hade haft samma idé och hela viken var uppborrad men jag bestämmde mig för att testa ändå. Första hålet och det nappade direkt. Fick fisk men det var inte den farten som behövdes så jag tog en lov in i den uppborrade viken. Fick fisk i stort sett alla hål men för dåligt. Gjorde då en rokad och gick in mot land på andra sidan pumphuset och där fick jag ett riktigt bra hål och efter 1 timme och 10 minuter passerade jag 100-strecket. Fortsatte in och ut och det nappade i stort sett vart jag än borrade men storleken var lite beklämmande. Skall man komma över 10 kilo behöver man nog hitta lite större fisk.

40 minuter senare är jag över 200-strecket och 300-strecket passerades när det var 50 minuter kvar. Men allt eftersom tiden gick blev vi allt fler som fiskade i området och fisket mattades ut. Satte upp et mål att försöka komma upp i 400 innan slutsignalen ljöd och jag lyckades nästan. 397 abborrar som vägde 8920 gram. Skönt att äntligen få en vikt på 8 kilo, för det har jag aldrig fått förut. Så om jag hade lyckats med att få de sista 3 fiskarna så hade det kanske gått över 9 kilosgränsen.
Nästan 9 kilo i konten idag.

Såg på påsarna att det var inte allt för dåligt fiskat idag då det var många 4-6 kilospåsar idag men några hade också betydligt mer. Värst av dem alla var Andreas Lundberg som fått sitta i stort sett själv invid en vass och fick även hektosfiskar då han fiskade ganska ostört. Ensam över 16 kilo så blev han segrare i Järfällamästerskapen och delsegrare i Pimpelsport cup. Även segraren från Norasjön var framme på prisplats så han har nog drygat ut sin ledning där med.
Dagens segrare Andreas Lundberg ser faktiskt ganska nöjd ut!

Bäste sörlänning blev Patrik E Olsson fiskandes för Tibro SFK med sina 9,5 kilo. Bra jobbat Patrik. Heja Tibro!
Knallarna for tidigt hem med första bilen för de hade nog förtatt sig på gårdagens KM. Vet inte vad Mats ska skylla på då han vilat sig i form i stället!
Kul att se många som börjar fila på SM-känslan redan för om 2 veckor är det ju avgjort!
Hoppas bara att vädrets makter ser till att vi får det riktigt trevligt under SM för det är väl det enda som kan störa. För på Runn finns det ju också gott om fisk och deltagarna har jag ju i stort sett redan träffat alla och det finns många positiva, underbara människor man bara längtar efter att träffa igen. Ni vet alla vilka Ni är!

Vad som gäller nästa helg får kommande vecka utvisa då isarna i söder inte är vad de borde vara så här års.
Så under tiden kan ni knåpa ihop erat SM-tips och skicka in det så snart som möjligt så att jag hinner sammanställa för att snabbare kunna kora en svensk mästare i Pimpelfisketips: Se tidigare inlägg

Aspen idag

Då har vi varit i Värmland idag igen. Ny sjö som aldrig satts foten på av någon av oss i bilen men vissa rykten florerade innan start om att det skulle finnas fin fisk i sjön. (Vilken sjö finns det inte i?)
24 glada fiskare varav 7 kom från Skaraborg. Vi trotsade vädret som var lite sämre än beräknat och det snöade och blåste tävlingen igenom.

Ronja bad om att inte behöva gå för långt idag så då tog vi det lugnt i bilen en stund med lite fika och mysigt. Allt för att hålla värmen och inte behöva stå still för länge innan start.
Vi gick längs med landsvägen och när vi kom bort till fiskesträckan där vi hade planen att börja längst in vid avruskningen längs med inloppsrännan såg vi att det stod 2 fiskare redan som redan ställt sig strategiskt för att ta tillvara på erbjudandet att få fiska längst in mot mynningen.

Gick då längs med en hage för att vi skulle få ett "eget" område att börja på. Längs med stranden så var det en tarm på ca 25 meter som var innan avruskningen mot rännan som var avruskad 3-400 meter! Förståndig avruskning eftersom det strömmade på skapligt och var öppet ganska långt.

Starten gick och vi började fiska. Gjorde flera hål men först när jag kom inåt vasskanten på 1,4 meters djup nöp det i en fingerfisk. Ronja kännde ingenting och vi beslöt oss för att flytta. Såg då att den ene fiskaren som startat i början var på väg åt vårat håll och den andre hade tagit några steg ännu längre upp och satt och småfifflade med händerna framför sig. Ack och ve det var ju Ingemar Lindgren som satt och fläskade aldeles själv först innan Lennart Khilestad gjorde honom sällskap. Ingemar som provkörde den nya Kinnepirken också!

Kom fram och då hade även Kristian Bergström slått sig in bland kombattanterna. Alla 3 satt och vevade fisk och storleken var bra med! Fick snart 2 skapliga fiskar men sedan blev det bara mörker för min del. Ronja fick lite småfisk bakom ryggen på Khilestad men annars så var det ökenfiske för oss båda. Vi fick agera åskådare när trion drog fisk efter fisk och själv hade jag knappt några mer känn än de 27 fiskar jag fick. Ändå testade jag igenom i stort sett alla grejer jag hade med förutom balans och mormuska.

Förstår hur Niklas Strengelsrud känner sig då det går troll i grejerna och fisken inte tar som sig bör. Att sedan få se på när denna trion som blev 2:a Ingemar Lindgren 4339 4:a Kristian Bergström 3081 och Khilestad 5:a på 2939 medans jag själv vägde in 929 gram! Trodde dock att jag var mycket längre efter än så då vi var på isen och att de andra hade 7-9 kilo men så var det inte riktigt. J-H Branell klev in som en katt bland hermelinerna och knep 3:e platsen med sina 3932 gram. Men dagens segrare Ola Danielsson SFK Wasa var det ingen som kunde hejda. Med sina 6636 gram var han 2,3 kilo före 2:an Lindgren.

Bäst i bilen blev "brorsan" som slog mig med ett hekto och Ronja petade ihop 304 gram och slog 3 st i den öppna klassen. Bra jobbat Ronja!

I morgon var vi i valet och kvalet om vart vi skulle åka. Antingen till Österjön vid Nykroppa i Värmland som har ett blandat fiske och kan ibland erbjuda nors-abborrefiske eller Ekolsundsviken i Mälaren där Järfällamästerskapen och pimpelsport cup går av stapeln. Valet föll på Mälaren så att vi ska få rycka av oss lite. Albin har ju lite att leva upp till som mästare på sjön då han vann juniorklassen på SM senast där så man får ju passa sig! För Evert blir det premiär på sjön och vi får se vad han tycker om det.

2 Knallfulla bilar blir det med och de åker ända från Falkenberg för att komma dit så det blir nog ingen skönhetssömn för dem även om det behövs! Själva far vi iväg vid 5-tiden i morgon bitti och vi får hoppas på bra väglag så skall vi vara framme i god tid. För övrigt kan jag väl påminna er om SM-tipset som ni kan lämna till mig direkt på plats i morgon. Glöm bara inte att fylla i kontaktinformation om det nu skulle gå bra för Er.

I övrigt ber jag er bara : Kör försiktigt så ses vi vid Ekolsundsbadet i morgon bitti.

SM i pimpelfisketips.

Ja nu stundar SM i pimpelfiske i Dalarna på sjön Runn.
Och det vore väl själva f... om det inte gick att genomföra. Isläget ser betydligt bättre ut än förra året då det var en stor katastrof för alla söder om Orsa.

Men nu skall det i alla fall bli av och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Så nu försöker vi igen med att genomföra SM i pimpeltips.

Reglerna är enkla.
Välj ut en fiskare i varje klass ÄHV, HV, Sen, ÄHJ, YHJ, ÄDV, DV, D-SEN, ÄDJ, YDJ samt Arrangör.
Skriv in startnummer och namn (hittas på falubygdens SM-sida)
Lägg till tävlingens högsta vikt under lördagens fiske på Runn som gäller som utslag om det är lika poäng.
Eran "travhäst" ger er den poäng som den får placering. Likt reglerna i Internationellt mete. Blir eran fiskare 4:a så får ni således 4 poäng. Sedan räknas sammanlagd poängsumma ihop och den med minst poäng vinner.
Om eran tävlande ej kommer till start, blir diskvalificerad eller på annat sätt ej fullföljer tävlingen får ni antalet anmälda i klassen +1 i poäng
Kolla att ni skriver in rätt tävlande i rätt klass också för annars blir poängen som ovan.
Rätt att deltaga: Alla som vill.
Pris: Vinnaren får en uppsättning av det gula pimpelsetet så snart poäng och resultat är uträknat. Samt den stora äran av att kunna Sveriges alla pimpelfiskare bäst.
Startavgift. Valfri och EJ obligatorisk. SMS:a Hopp till 72900 så bidrar ni med 50:- till barncancerfonden eller sätt in en gåva på PG 902090-0 eller BG 9020900 som även de går till barncancerfonden.
Om det nu skulle bli inställt så betalas inga pengar tillbaks men en god gärning är utförd.
Skriv ett mail eller lämna en lista till mig med era fiskare om ni träffar mig på en tävling eller kommer hit och lämnar den. Och ni får gärna spela på er själva för här gäller inte Jante-lagen utan det uppskattas om ni har er själva i eran tipslista.
Mailet skickas till: [email protected] senast onsdagen före SM-helgen

Senast det begav sig så segrade Daniel Blom pimpelfisketips-SM på 84 poäng om jag inte minns fel och det var flera som tippat sig själva på tipsraden då SM gick av stapeln i Värmland.

Hoppas nu alla är taggade till tusen inför 2014 års pimpel-SM och gör det till en riktig folkfest.

Knallarna smäller högt i Värmland.

Då har vi varit ute på Borgviksjön norr om Grums igen.
Borgvikssjön var ju en av de 2 sjöarna som användes senast då SM begav sig. Få orkade gå dit och det var endast de som var med på för-SM som visste något om sjön under SM-tävlingen förutom Värmlänningarna själva. Dagen till ära hade till och med Björnen vaknat ur sin vintersömn och förärade oss ett besök på isen samt att Trollhättans stolthet Johan Mattson snutit sin näsa och kommit ut. Var tydligen inget lego i kranen så det gick lätt.

Dagen till ära så packade vi bilen till bristningsgräns så att rätt känsla skulle infinna sig genom att sitta packade som sillar. När vi kommit till Grums och skulle bege oss norröver stannade jag och hängde mina byxor på dragkroken då de skulle bli som Möllers och samla så mycket matjord i fickorna som möjligt. Planen var att följa med Blom ut på områden dör det fanns grövre fisk men min telepati saknade kraft och budskapet gick inte fram då han innan vi skulle beträda isen sa att han skulle fiska småfisk!!!!!  Ridå ned.

Bröt ihop med en tår i ögat i säkert 2 sekunder och tänkte att det finns nog grov fisk i starten med och det är för sent nu att sticka iväg bortom ön eller till grundet i östra viken där Jensen brukar briljera. Vid för-SM var det ju mycket tafsfiske där och det är jag inte så förtjust i utan eftersom det är Väner-vatten så vill jag naturligtvis ge Vänerpirken en chans. Kommer man på norsabborren så är den outstanding men som tävlinspirk står den sig slätt (oftast).

Då Blom skulle fiska smått så skulle han ju fiska direkt vid vassen utanför starten medans jag ville ut och dunka skulle gå längre ut. Om någon av oss lyckades skulle vi signalera till varandra för att lyckas bättre. Kalle Abresparr hade som vanligt lagt ned ett hästjobb med att ruska av de farliga ställena och de var många. Tror att han ruskat av 8 områden och den värsta vid inloppet hade han senast i fredags flyttat 100 meter för att få en bättre säkerhetszon. Såg att Andersén och Möller stod och väntade på att se vad vi skulle göra så vi gjorde ett par snabba kroppsfinter så var de bortlurade till korvförsäljaren för att köpa ett dussin korvar var.

Jag valde att gå 250 meter ut längs med avruskningen till inloppet medans Blom for tillbaks till vasskanten. Första hålet borrades och det var 5 varv på borren och jag anade lite oråd. Nästa hål 10 meter längre in var det bara 4. Kalle som varit ute och skjutit startskottet kom tillbaks och jag vinkade dit honom och informerade om isläget. Samtidigt nappade första fisken som var en hektosfisk. Snabbt beslut togs av Kalle och avruskningen flyttades snabbt och lätt för att säkra att ingen gick igenom. Isen var 8 cm men utan vintergrader duger det inte och Kalle ska ha en eloge både för sitt tidigare jobb samt flyttning av avruskningen.

Fiskade mig inåt och det nappade i stort sett i varje hål men det var ju bara "loppor" och eftersom jag körde med 10:ans krok så skiftade jag till en 55:a och tafs. Nappade mer men missade de flesta nappen men kämpade på och kom ihop med Blom som kommit utåt. Att sitta på 10 meters djup och fiska loppor är ju inget man suktar efter så efter halva tiden och troligtvis bara ett halvkilo i konten började jag fiska mig utåt igen och växlade tillbaks till Vänerpirken.

Slog ett hål 20 meter utanför det hål jag började i fast nu efter den nya avruskningen. Gjorde de traditionella Väner-rycken men inget hände. Nytt hål 10 meter utanför och samma manöver fast nu hann jag inte loda djupet innan jag fått 2 fiskar. Fick 3 till innan Blom var möjlig att signalera till så han kom ut. Fortsatte att nappa men kunde inte kroka dem så jag överlämnade hålet till Blom som plockade upp ett par loppor direkt. Nästa hål och 2 fina matfiskar kom upp. Såg att klungan framför plockade någon fisk emellanåt men storlek och frekvens var allt för låg.

Fiskade omkring i området och Laila Vuotolainen kom tillbaks från ön och visade upp sin magra fångst med enbart loppor så jag sa till henne att stanna då det fanns norsabborre i vattnet. Ganska snart började även hon att få lite bättre fiskar. Möller kom förbi så jag fick lyfta upp en fisk för att visa honom hur de ska se ut men han fattade inte vinken utan stack in i klungan. Fortsatte i området fram och tillbaks och djupet var lite varierande men det var inga markanta skillnader utan verkade vara sandbankar eller liknande. Allt eftersom blev det lite mer fart på fisken och de spydde upp nors. Charlie kom förbi och jag fick lov at visa honom hur en Vänerpirk skall fiskas och det var ju ett bra tillfälle för andra tror ju man pratar skit. Möller tror att man skrämmer iväg måsar och man blir kallad för "Kronblom" men resultatet talar för sig själv. Fick ihop 4,9 kilo som räckte till en 3:e plats bland de 110 startande och det är ju helt OK
Så kan det se ut när Vänerpirken levererar.

Tog nog det mesta på den utrustningen då de tagna på tafs säkerligen inte kom upp i hektot.
Knallarna å sin sida hade toppat formen och ställde ut Berndth Andersson och Jörgen Bertilsson som båda vann sina klasser. Jörgen som vann Seniorklassen hade dagens högsta vikt med 5,7 kilo. Vackert Jörgen.
Jörgen hade fått en hel del fina klunsar och nu tog han tillvara på det han lärt sig från påskpimpeln i Jämtland och plockade upp fisken som såg ut att vara en hel del halvkilosbitar fångade en bit över botten.
Möller fick bryta ihop då Andersén knep hans kära 7:e plats och se sig besegrad idag. Kanske det regnat på byxorna? Laila kom med sin fina spurt på andra plats i damklassen och även Rotsén knep ett pris.
Skön hemresa att vara bäst i bilen och ha flera passagerare som Blom, Grodan, Evert och Junior. Alla som nu står på reservlistan till ABBA:s nyinlagda sillar.
Dagens värsting Jörgen Bertilsson som pulvriserade de andra 109 deltagarna idag.

Södra Hyn idag igen

I blåsten utanför Forshaga på Södra Hyn avgjordes dagens tävling.
85 startande med ordentliga inslag av sörlänningar då det till och med var en hel del Knallar som vaknat ur sin skönhetssömn och begett sig ut på isen. Förra helgens skrällman saknades dock men inga sura miner för det.

Tog det vääääldigt lugnt att packa ihop mina saker men det var ju ingen brådska då jag ändå inte hade tänkt att gå speciellt långt. Dels ville jag inte trötta ut Ronja eller kyla ned henne i blåsten i onödan. Men största delen var ju att jag visste precis vart jag skulle gå då jag sett själv vart de olika segrarna suttit förra gången. Målet var att fiska sig över viken emot ön och passera omrdet där Britt satt för 2 veckor sedan och fick fina fiskar för att sedan fiska in mig på området där Thomas Larsson (Nora) satt och vann med sina 6,8 kilo.

Dröjde mig nog lite väl länge för jag hann inte fram till tänkt startplats men kör i vind för det är ju ofiskat här. Släppte ned en prototyp på Kinne 33 och häpnades över det enorma djupet. Det var mer än 3 meter djupt! Kännde lite på pirken och den gick fint i vattnet och sträckte ut linan kanon. Riktikt distinkt. Kännde ingen fisk så jag fiskade mig emot "the Britt area". Höll samtidigt koll på om det var fisk hemma på grundet eller vid vassen men det var bara småfisk som kom upp.
Det var trångt utanför vassen vid ön idag.

Hade koll på samtliga och särskilt på Britt som även hon satt väldigt lugnt, i varje fall när jag tittade.
Fiskade mig in mot klungan och först när jag fiskat mig igenom klungan och närmade mig Laila och Heikki Vuotolainen så fick jag äntligen fisk. Små rackare men ändå, det var fisk! Fortsatte vidare och fick ett hål med ett 40-tal fisk i och fick lite självförtroende om området igen. Det visade sig att det hålet blev i särklass bäst för mig denna dagen.

Testade ett par lyspinkies i ett par hål men kännde inte en enda stör så jag slet av dem och slängde ned pirken och fick fisk direkt. Efter en stund blev jag lite "wild and crazy" och gick ändå närmare vassen och fisken minskade i storlek till under 10 gram. På rent vres gick jag ändå närmare vassen och fick genast en 3-hektos följt av en 70-grammare som fick ses som en bonusfisk idag. Fick någon matis till innan tiden rann ut och summerade 164 abborrar som vägde 3021 gram och jag fick se mig slagen av bilåkaren Andersen. så fisken snittade under 20 gram trots ett par matisar visar ju att det inte var storfisk som gällde för mig idag. (Tänk om detta varit på Ottsjön? Då hade det vägt 35 kilo, för det finns ju inga abborrar där under 200 gram!)

Dagens segrare Stefan Forslund hade 5479 gram och därefter var det ett getingbo med Mats Pettersson från Göteborg (Silver på SM i Jämtland) Följt av Patric Ceder Tärnan Tidaholm. I Veteranklassen blev Berndt Andersson 2:a följt av hela klanen av Knallar. Britt vann Damklassen med 4,7 kilo och hon hade nog förmanat fiskarna att inte nappa för tidigt på "hennes" område för jag hade inte ett pet när jag gick över där på morgonen. Möller som bara får skitigare byxor allteftersom var väl bäste Knalle och Patric E Olsson bäste Tibroit.

Så nu är det väl bara att släpa brallorna efter bilen ända fram till Borgviksjön i morgon för de verkar alldeles för rena och ta nya tag. Får se om det skall jagas klunsar i morgon eller om det är småglin som gäller. För frifiskarna kan gälla att det är skapligt fiske på Skattkärrsviken då det är fin abborre inne.

Värmland i helgen

Isens frånvaro på sydligare breddgrader gäller fortfarande.
Men norr om Karlstad och Örebro så finns det fiskbara isar. Väder-rapporterna far som väloljade jojo:s och har svårt för att bestämma sig för om det ska vara höst, vår eller vinter. Eftersom temperaturerna har varit i snitt 4-5 grader på fel sida av nollan så finns det inga gångbara isar i närheten. Då får man sätta sig i bilen för att komma till dem. För om inte Mohammed kommer till berget så får berget komma till Mohammed.

Till helgen så blir det dubbla tävlingar i Värmland med Södra Hyn på Lördagen. Det var ju inte alls för länge sedan som det hölls en tävling där men den mesta fisken är ju kvar i sjön då de inte var riktigt i nappatagen då. Flera talade redan innan tävlingen att det var för tidigt och fisken inte ställt sig där de brukar vara och så var nog fallet. För visst blev det några granna fiskar men inte i den mängden som sig bör i sjön. Segraren Thomas Larsson dominerade då och tog en av sina segrar i vinter men det var mestadels småfisk.

Det finns ju några som utmärkt sig i vinter redan och förutom Jesper Dyberg så är det ju just Thomas Larsson, Morgan Rhen och Per "chefen" Nilsson som har startat säsongen starkast. Nu är det nog bara Morgan som kommer till start på södra Hyn då örebroarna har egen tävling. Säkerligen så är Roul Steiner revanschsugen efter förra tävlingen på sjön så han blir säkerligen giftig. Även denna helgen kommer att förgyllas av deltagare från vårat västra grannland så det blir ju återigen ett härligt återseende.

På söndag så är det tävling på Borgviksjön som var en av sjöarna som SM gick på för 2 år sedan. Det var sjön som var längst bort från starten så det är nog mest folk från för-SM som provat sjön (förutom Värmlänningar). Kalle Abresparr har återigen lagt ner ett hästjobb med att ruska av farliga partier på sjön men har nog hela sjön i kontroll. Många ruskor har det blivit! Fisket här är en kombination av vanligt pimpelfiske som en liten del av Vänerfiske så allt kan fungera här och storleken på fisk vet man inte ett skit om förrän tävlingen är igång. Det kan likaväl vara att man sitter på surfiske efter småloppor som att man saftar upp klunsar i värsta Jämtlandsstil.

Vad det gäller isarna på SM-sträckan har jag ingen säker information men ryktena gör gällande om skapligt isläge och det är ju positivt. För om det var magert isläge skulle oroskorparna flaxa ordentligt i cyberrymden. Nästa vecka verkar vintern stabilisera sig och det vore tacknämligt så att man får kortare resvägar till tävlingarna för än så länge har det inte varit under 2 timmar enkel resa. Blir väl en sjuk känsla om man "bara" har en halvtimme till tävlingen?

Nytt sjörekord på Norasjön av Berndt Berggren

Norarycket i Nora på just Norasjön är en klassisk tävling som många vill deltaga på. Tyvärr brukar den krocka med andra tävlingar söderut som DM och serietävlingar. Men när nu inte isen vill infinna sig stabilt så får man åka upp och glädjas över att få vara med på denna fantastiska sjö.

Dagen till ära hade Nora och Normark arrangerat en barnpimpel för barn upp till 16 år. Ett 30-tal barn hade kommit för att bli ledsagade av bl.a Jörgen Storm. Att alla fick fisk var ju glädjande men inte förvånande då dels Norasjön är ett väldigt produktivt vatten samt att bli ledsagade av Jörgen för att lura upp de randiga. Kan skicka en hälsning här nerifrån då Ronja valde att fiska med barnen i stället för att deltaga i den stora tävlingen. Det känndes lite konstigt först men sedan var det bara kul att det var så mycket barn som delade glädjen i fisket.

Att sedan Normark gått in och sponsrat med priser till alla barnen ska de ha en eloge för. Mycket uppskattat, syntes på de deltagande barnen.
Jörgen förrättar prisutdelning för barntävlingen.

Segrande Filippa (tror jag) får sitt pris av PEO

Pojkklassen vanns av självaste Kuling.

Härligt att se att Skaras stoltheter och framtidslöften Emil och Hugo Ek övertalade Pappa Tobias att åka dit men ville hellre fiska i stora tävlingen för då fick de fiska i 4 timmar!

Mitt egna fiske blev lite nytt för mig då jag kom ut riktigt sent och fick lite tips av PEO och Nisse och jag var inte trögbedd att ändra min plan då den låg mitt i vindfånget och att sätta sig på ett säkrare ställe mer i lä lät ju helt OK. Följde med dem till där de skulle starta och fortsatte 100 meter till. Starten gick men inget hände. Fiskade mig utåt där de tidigare anglat gös och abborre då det fortfarande var en ruska att rikta in sig på. Slog ett hål var 50:e meter fram och tillbaks men kännde inte någonting.

Efter 40 minuter kom jag in till de andra och satte mig mitt emellan dem och fick 6 st direkt. Fortsatte bortåt och alla satt och plockade fisk mer eller mindre. Efter 1:20 hade jag bara 17 fiskar och det är ju underkänt då man är på Norasjön. Försökte bättra på mig och fiskade runt i området och petade totalt upp 217 fiskar som vägde 4818 och räckte till en 21:a plats precis efter Andersén. Gårdagens skräll förtog sig nog lite grann så att jag får summera dagen som godkänd. Möller verkar ha tatt sina nya byxor till samma gödselstad som förra året och blev bäste Knalle igen med en 7:e plats med sina dryga 7 kilo.

Dagens suverän blev Berndt Berggren fiskande för Borlänge SFK som slog till med ett nytt sjörekord på 12 680 gram taget vid starten. Kul att se att det i stort sett alltid är olika vinnarplatser.

Vad som gäller för nästa helg får framtiden utvisa. Man kan ju alltid hoppas på att det blir lite kyla söderöver.
Kanske det kan bli nåt på hemmaplan annars är det väl Värmland som gäller?

Thomas Larsson vann i blåsten på Fåsjön.

Ett 40-tal startande på dagens tävling i Noras Fåsjön. Säkerligen var det ett manfall då Blåst och snö kom som utlovat. Dagen började med dimma som varierade. Kom själv ut sent och såg då bort till öarna och udden söderut. Gick då iväg söderut mot det område jag siktat in mig på men strax innan såg jag en vitfläck som inte kunde ignoreras. Såg inte vid startskottet vare sig öar eller udde trots att jag gått åt det hållet en bra bite.Började med Vänerpirken och 10:ans krok för att lokalisera fisk och sedan besluta mig för vad jag skall göra.

Borrade mig bortåt udden med 100-meters luckor och utanför El Corazon nöp det i en liten krake och jag gjorde fler hål där utan resultat. Borrade mig vidare mot udden där det satt 2 fiskare och emellanåt vevades det med armarna. Stannade 100 meter ifrån dem för att sondera läget och vips så nöp en 150 grammare. Nästa hål och det knäpper till och jag krokar. Knak i spöt och en 5-6 hektos kom upp. Fortsatte runt i området men fick bara ett par små.
Dålig sikt redan innan snön kom.

På udden satt Blom och Mankan men Mankan avlägsnade sig efter en stund och jag kröp närmare udden.
Fick lite fisk på Vänerpirken men storleken var väl inte rätt för pirken så jag bytte till fjollpirken och fick lite fisk här och vart. Snön ökade och ihop med vinden så nöp det bra i fingrar och kinder. Satt grunt tills det var 20 minuter kvar då jag gick ut lite djupare och fick en lite bättre innan slutet kom.
Vägde in 2,6 kilo som inte ens räckte till att spöa Mats så det blev underkänt!

Thomas Larsson vann på 6825 gram före dagens bäste Knallelandsfiskare Peter Tettinen på 5058 gram. 3:a kom Laxen och Dyberg blev 4:a med Gäddkungen hack i häl. Möller 6:a strax före dagens skräll Mats på en 7:e plats.
Bäste Skaraborgare blev Heikki Vuotolainen på 2688 följ av mig och Blom också på 2,6.

Nu är det bara att torka kläderna tills morgondagens drabbning på Nora-sjön med det klassiska Nora-rycket.
Då kommer säkerligen deltagarantalet att öka markant då jag vet att det är flera billaster med Skaraborgare som står i startgroparna för att åka upp i morgon. Morgondagens tävling är även den första i Pimpelsportcup som är en sammanräkning av många av de största pimpeltävlingarna runt om i Sverige. Kul initiativ av Svegarna som skriver på denna sidan.

Glöm nu inte heller att det är knattepimpel på ett begränsat område av sjön med Jörgen Storm som handledare. Bra tillfälle att pröva på dels för att de ska få fisk och få intresse för sporten dels för att träffa nya kamrater. Klä på dem bara så att de kan njuta i vinterlandskapet som nu är aldeles vitt överallt.

Jesper vann på Siksjön.

Dagens tävling blev lite speciell på många sätt. Dels för att jag felbedömde tiden för att åka dit, dels för att jag var så självsäker på att jag visste rätt väg att jag inte kollade kartan innan avfärd som är brukligt. När vi åkte igenom Hällefors pekade jag på vägen förbi macken och sa till Albin att därin så har vi fiskat också några gånger men jag kommer inte ihåg vilken sjö. Javisst sa Albin, den känner jag igen. Sedan åkte vi en bit till innan vi insåg att hjärnsläppet var stabilt och vi hade åkt till fel ort. Vi skulle ju kört in vid macken!

Sent omsider så kom vi fram 10-15 minuter innan utgång och fick då stressa med att få ihop grejerna och förse en del med larver i alla fall. Sedan bar det ut på isen. Väl ute på isen kännde jag igen mig direkt fast den här gången var det utan snö. Hadea fått en beskrivning av Blom om vart han satt och hur han fiskade förra gången då han vann på 6,5 kilo och hade plan på att göra om bedriften.

Sagt och gjort så gick jag åt det hållet men det blev lite för kort då utgångstiden inte räckte till för oss för att ta oss ända fram och det var en hel hop med storfräsare på väg däråt. Började i en vik mellan ett par öar och igenom klarisen såg man botten emellanåt så jag gick ut några meter så att man inte skulle borra i botten. Starten gick och jag släppte ned och undrade om jag inte borrat igenom isen helt men det var bara 4 dm djupt där och man såg inte botten! Gick utåt 10 meter och där var det hela 5 dm. Gjorde några hål till utan någon fisk eller större djup så jag gick mellan öarna emot en annan fiskare som drog lite fisk och hade i varje fall lite hankande för att få upp fisken.

Halvvägs dit slog jag ett hål men fick fortsätta direkt då det kom upp sörja med borret. Förbi den andre fiskare och satte mig längre till höger och där hade jag 1,2 meter direkt. I andra hålet fick jag 2 fiskar men inget mer. Fortsatte emot ena ön med 7 meters lucka och fick fisk 2 eller 4 i hålen. Små loppor men det var fisk! Fortsatte längs med sidan av ön och slog en linje och fick fisk i nästan varje hål och det var aldrig mindre än 2. Testade såväl grundare som djupare men det var i stort sett ingen skillnad i nappandet. Var som grundast inne på under metern och djupast var nog 4 meter.

Hade skapligt fiske i en timme då det trögade ut och det var nog då man skulle ha gått över till tafs men tjurskallig som jag är så fortsatte jag att gneta med 3-kroken och gick länge utan fisk. Under den perioden kom det tillbaks många storfräsare från den bortre viken. Jesper satte sig på den andra strandbrinken och plockade fisk efter fisk på tafs medans jag inte kännde en enda stöt på 3-kroken. Fiskade mig över till Jespers sida och det resulterade endast i en liten abborpinne medans tafsfiskarna plockade allt som oftast.

Gick tillbaks till "min" sida igen och borrade emellan de tidigare hålen och fick upp några fiskar till innan slutskottet gick. Hade då plockat upp 122 fiskar som tillsammans vägde 2,3 kilo och renderade i en hedrande 7:e plats. Trodde inte själv att jag skulle kunna placera mig i det här klientelet med fiske efter loppor. Så detta är ett stort fall framåt och man har i alla fall fått lite självförtroende då det gäller att pimpla småfisk. Jesper å andra sidan hanterade tafsen så väl att han vann på 4,3 kilo vilket var 715 gram mer än Chefen på andra plats. Snacka om giganternas kamp när Norafiskarna gör upp!

Bäste Skaraborgare var återigen Laila Vuotolainen med sina 2935 gram. Imponerande start Laila!
Tibro å andra sidan hade satt in A-laget idag så bäste herrfiskare blev Kjell Kronvall med sina 2605 gram
Ronja fick ihop 291 gram men det var svårt att koncentrera sig idag då det blev lite snålblåst och o´boyen var kvar i bilen. Men hon var nöjd ändå.

Knallarna hade också tävling idag på Kyrksjön i Bottnaryd och Roger Henriksson van den bataljen med sina 2048 gram.
Även här hade Tibro toppat laget och bokstavsmannen Patric EGT Olsson vann herrklassen med 1818 gram. Kul att även Evert placerade sig som 3:a på denna tävlingen. Tur han inte var med på Siksjön för då hade han nog petat ner mig.
Frågan är nu om Benny blivit petad som frontfigur nu eller var det bara tillfälligheter?

Nästa helg så är det meningen att Knallen ska köra serietävling och Skaraborg ska ha DM men jag tror inte att denna drömmen uppfylls utan alla får samsas antingen i Värmland eller i Nora. Själv kommer jag säkerligen att åka till Nora med fiske på Fåsjön norr om Nora på Lördagen och det klassiska Nora-rycket på söndagen.

Viktigt att tänka på gällande Norarycket är att det blir en knatte-tävling för barn upp till 16 år som under ledning av självaste Jörgen Storm skall fiska emellan 12 och 14. Alla barn välkommna. Så passa på att tala om för så många som möjligt om detta erbjudande till alla som ni kan tänkas har något barn eller känner något barn som vill prova på detta. Kul ställe att göra sin pimpeldebut på och under sådan ledning kan väl inget gå fel. Sedan finns det ett fint prisbord till de startande junisarna. Se till att pimpelfisket blir den folkfest det förtjänar.

Thomas Larsson fiskade bäst på Södra Hyn.

Dagens fiske skedde idag på Södra Hyn utanför Forshaga i Värmland.
Ett 90-tal fiskare samlades och det kom deltagare från ett stort uppsamlingsområde då isläget söderut är minst sagt prekärt. Skaraborgare, Bohuslänningar, Knallar och till och med nån Dalmas hade smugit sig dit och beblandat sig med Värmlänningarna. Även finbesök från SFK Raufjöringen och SFK Acerina från Norge som förgyllde dagen.

Har varit på sjön tidigare men när jag kom ut på sjön kännde jag inte igen den för 5 öre. Då jag kom sent ut så fick det bli att inte gå till andra änden där det skulle kunna vara bra fiske. Såg då att det var en klunga på sydsidan av vassön och gick däråt. Blev nöjd då jag såg att Tonje och Niklas från Norge stod i kanten av klungan och visste då att i området har det i alla fall funnits gott om fisk tidigare då Niklas har plockat upp 6 kilo ur sjön tidigare som då renderade i en 7:e plats i den tävlingen.
Tonje och Niklas SFK Acerina ser förväntansfulla ut innan startskottet.

Ett gäng satt lite närmare vassen men känslan var att det skulle gå lite större fisk härute. En klunga satt ett par hundra meter längre bort men i vinden var det inget alternativ att dra ut Ronja då det blir stark windchill. Vi var ca 25 man som satt och jag såg endast Tonje smyga upp en fin fisk och en annan Dam plocka upp 2 i samma hål men mer syntes inte. Efter ca 15 hål nöp det i och en 150-grammare som fick syna insidan på konten. Satt sen avslappnat då det small till så att jag tappade spöt. Fick tag på spöt innan det for ned i hålet men fisken var redan borta. Ett par lockryck och det smäller till som en argsint gädda men en abborre på 4-5 hekto fläskades upp och man fick flashbacks från Jämtlandsfisket under påsken.

Allteftersom så tunnades det ut med folk och Thomas Larsson satt och plockade småfisk inne vid vassön och jag testade att å över så många gammelhål som möjligt men fick inte ett enda napp till. Man ska nog inte ge det så lång tid som jag gjorde utan förpassa sig mot nya fiskevatten. Men det är ju en av tjusningarna att man aldrig vet när man skall byta område. Är det när det "bara" blir en fisk per hål eller när man inte har tillräcklig frekvens på nappen, eller fel storlek?

Tog med Ronja in mot Thomas som suttit farligt still i ett område en längre tid. Såg att det bara var loppor men WTF, får man inget annat så får man ju försöka sig på att lura på dem som kan nappa. Första hålet fick jag inte ett napp. Bytte då sida och första hålet gav 41 fisk. Fortsatte runt omkring och märkte det att gick man för långt in så blev fisken aldeles för små och utåt blev de större och färre. Var inga problem att få igång fisken i gammelhål men Thomas for ut på vidderna igen för att testa om det var några grova igång igen innan han landade på den andra vassudden. Där satt han fasligt stilla resten av tävlingen och det märktes vid invägningen. Dagens högsta vikt hade han med strax under 7 kilo. Själv fick jag ihop 3,8 kilo som räckte idag till en 6:e plats.
Dagens segrare Thomas Larsson från Nora-Gyttorp ser faktiskt lite nöjd ut.

Bäste Skaraborgare var Laila Vuotolainen med 5,5 kilo och Anders Rotsén bäste Senior. Ronja petade ihop 591 gram och vann sin klass. Benny Svensson är på rätt väg och fick ihop 791 gram och blev därmed outstanding bäste Tibrofiskare. Hejja Tibro!

Närmsta tävling är nu på Tisdag då Hällefors arrangerar på Siksjön i Hällefors.
Nästa helg kommer Nora-rycket att gå av stapeln på just Norasjön och det kommer nog att bli folkstormning dit om vädret fortsätter på inslagen bana.

Propagandaväder när Sundberg vann på Ekolsundsviken.

Inte ny sjö men väl ett helt nytt fiskeområde för egen del när vi äntrade isen på Mälaren.
Ekolsundsviken öster om Enköping med utgångsplats från badplatsen skulle vara arenan för dagen.
86 glada fiskare äntrade isen som var OK men vintern behöver bita i lite mer innan det blir bra.

Ut på isen och min vana trogen så gick jag till ett folktomt område tillsammans med Kälarne-dräparn Möller och när startskottet gick var det ingen fiskare närmare än 2oo meter. Första hålet blev ingenting men redan i andra som borrades innåt land fick jag 15 småborrar. Nästa hål och samma sak. Skönt att se då Möller gått utåt istället och jag var helt själv. Borrade runt ett 10-tal hål utan tillstymmelse till napp. Fortsatte bortåt mot udden bortanför gården där det satt ett par och plockade lite fisk och fick själv ett par stycken.

Var inte helt nöjd med detta så jag fortsatte bortåt. Ut på lite djupare vatten och hade ca 5 meter då det började nappa lite sporadiskt. Såg att det började lämna folk även från andra sidan och Södergård kom ut och satte sig helt själv rakt utanför udden. Fortsatte bortåt och träffade på Gäddkungen och Thomas Larsson (Nora) som även de fick lite sporadiskt med fisk och sicksackade mig emellan dem och vidare.
Vacker vy på Ekolsundsviken på Mälaren idag.

Fortsatte bortåt ett par hundra meter och fick fisk lite varstans men inte mer än ett par stycken i varje och det duger ju inte när man är på Mälaren. Gick även intill ett nedfallet träd intill vassen och det nöp i en borre direkt. Sedan var det följt av dagens störningsmoment mört. Då mörten inte räknades i tävlingen var det bara att flytta som det hade varit på många ställen. Gick ut på djupet igen och fick ett slag på pirken och gjorde ett par hastiga lockryck och det gungade till sådär gott som det gör emellanåt. Men strax under isen såg jag att det var fel modell- en gädda. Gäddan släppte och pirken räddades och jag fortsatte tillbaks.

Återigen förbi Gäddkungen som satt kvar där jag lämnade honom och vi fiskade växelvis tillbaks mot området där Södergård satt sig. Nu var det flera fiskare i området och första hålet i utkanten av hans borrhål gav 21 fiskar. Följt av 5-10 i varje hål innan slutskottet gick. Ja det är ju inte svårt att skita när röven är full som de säger. Pirken sträckte bara upp linan innan nästa fisk var där och pillade.
Fick ändå ihop 3,8 kilo som inte räckte nån vart utan jag tror att jag var bland de sista.
Segrade idag gjorde Lars Sundberg och det var väl en lågoddsare. Duktig fiskare och hemmaplan på det.
Efter honom var det tätt och det var bara gram emellan varje pristagare och det är ju perfekt då det är många med och tampas.
Möller får väl räknas som Södra Sveriges stolthet då han med 9,4 kilo knep en hedrande 6:e plats.
Själv får jag nöja mig med att vara bäst i bilen. Är ju ingen höjdare att behöva åka så långt för att hitta is. I och för sig var det en tävling även på Baggtjärn idag med men valet föll på att åka till Mälaren i stället.

Och det med att åka långt är väl inget att gnälla över. När jag kommit hem hade Möller och Andersén 2 timmar kvar i bilen!

2 glada Knallar mellan fiskepass och biltur.

I morgon vankas det pimpeltävling på Södra Hyn vid Forshaga i Värmland. Halva restiden men fisket skall väl inte vara sämre för det? Hyn har ju levererat tidigare och skall förhoppningsvis göra det i morgon igen.