10 dagar till mete-SM

Nu är det endast 10 dagar kvar tills SM i internationellt mete skall avgöras i Kinda kanal söder om Linköping.
Ett vatten som blir nytt för mig igen och en ytterligare lärdom. Men skall nog krypa till korset denna gången och inte satsa på få stora fiskar utan i stället rikta in mig på flera mindre i stället. För sistaplatsen i Norsholm är ju inget att sträva efter mer än att jag var nöjd med att vara konsekvent bägge dagarna och följa mitt uppsatta mål taktikmässigt.

Har nu bara 2 metepass bakom mig i år vilket är rekordlågt men ändå välbehövligt efter en vinter med mycket bilåkning. Har heller inte haft tid att engagera mig såvärst mycket då det är studentdags på Forshaga Sportfiskeakademin där nu Matilda spenderat de sista 3 åren. (förutom när hon varit på praktik eller sommarjobb) Och då det gäller studenttider så vet ju alla som har gått igenom det att det är en del att göra.

Började dock tidigt med vissa jobb som att måla huset till viss del och sedan rensa upp så att det finns plats för de inbjudna gästerna. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum!
Verkar nu vara att de flesta förberedelserna är startade och snart så knyts säcken ihop och på fredag börjar festligheterna uppe i Forshaga.

Men under den gångna helgen så var det Sensas open i Lidan som jag tyvärr inte kunde deltaga i då det var tidsbrist och konfirmation på agendan. Var dock nere för att hålla koll på hur kombattanterna betedde sig och hur de lyckades med detta. Dels för att lära mig mer om fisket i Lidan, dels för att kolla in dagsformen på de startande innan SM.

Kunde se flera olika tekniker då det gällde allt från grundmäskning till utseendena på tackeln. Kunde snabbt ställa diagnosen hur det skulle sluta och det stämmde väl på resultatet där Anderas Sandberg vann före Mikael Tono och Charles Fasth. Men även bland dessa 3 skulle jag ha ändrat en del men är de top 3 så är det ju inte fel i alla fall. Men det kan bli mer rätt. De kan ju ha ändrat lite på tekniken då jag inte var där och då kan det ju ändra sig fort.
Här sitter "storfräsarna" på rad och de 3 i top satt nära varandra.

Att se hur mäsket var ihopblandat och hur mycket beten som blandades i säger en hel del om de olika tävlandes inställning till vattnet. Och det blev ungefär som jag sa innan tävlingen att den som spottade i händerna och tog på sig hårdhandskarna skulle gå segrande ur striden för om min bedömning gjorde Andreas detta och tog hem tävlingen. En hel del tryckte ner sig själva då de såg den ena grannen efter den andra drog brax och det är sällan bra för självförtroendet.

Alla kan ju inte ha lika starkt självförtroende som jag har men många är det som inte klarar av att se när konkurrenterna får fisk och blockerar sig mentalt. I och med detta hämmas fisket och allt går i stå. Sedan finns det dem som är bäst när det gäller och viker inte ner sig i första taget och desto svårare det är desto bättre fiskar de. Är det en liten tävling så tar de det inte seriöst och placeringarna uteblir. När det kommer till stortävlingar så är de o-stoppbara.

Men en som börjar lägga in om att vara aspirant till SM-titeln 2015 är Kent "Kant" Adell.
Han har ju varit sittandes på flera tävlingar i mitten av sträckan har nu börjat hitta formen och närmar sig kantplats.
Kent Adell närmar sig kanten på tävlingssträckan genom att dra nästkant.

Men nu blir det fixning av utrustning till SM efter lördagens studentskiva. Kanske man hinner att åka och kolla på Landslagskvalet som även det går i Lidan. Och det skall nog bli bra fiske för de deltagande då det inte har regnat så häftigt att det skall ställa till med några problem. Och brax finns det så att det skall räcka och man får se om det är några som har skaffat sig valkar i händerna eller satt på arbetshandskar för det behövs nog både och för att få låga poäng i helgen. Men mer vet vi om det till helgen.

Sköt om er så ses vi!

Vilket "släpp" är det mest förväntansfulla.

Partypinglan väntar på insläppet.
Den miljömedvetne har koll på utsläppet.
Hockeyspelaren väntar på nedsläppet.
Men nu väntar många på gössläppet.

Gösen har nu varit fredad på 5 områden i Vänern där det beräknas ha pågått lek mellan den 25 april till den 25 Maj. Dessa områden får man således inte fiska efter gös så den 26:e är det full fart på gösfiskarna i Vänern. Har nu plockat upp massvis av nya wobbler som jag tror skall ge en hel del gös och de som tittar in får se vad som erbjuds. De som varit hos mig tidigare vet ju att jag har ett skapligt jigsortiment och wobbler i färger som man tidigare bara kunde drömma om.

Men vad som gäller i år vet man ju inte och kanske är det mete efter gösen som gäller detta året?
Havsöringfisket på västkusten har ju inte varit någon hit i år ännu men vem vet, nattfisket under sommaren kanske blir fantastiskt bra i stället?

Till helgen stundar Sensas Open i Internationellt mete och tyvärr kan jag inte vara med då tiden inte räcker till. Men en tur ned som åskådare skall man väl hinna med? För de som skall fiska så ser det bra ut då regnandet inte har blivit så mycket som var utlovat tidigare och vattnet är inte så skitigt som var befarat så fisket borde nog bli bra. För om de vattenmassor hade kommit så hade det blivit svårfiskat med en brun sörja som strömmat allt för fort för att fisken skulle hinna med.

Men nu ser allt bra ut och vi får se vem som står som segrare efter helgens dust. Och det troligaste blir ju att det är mestadels braxen i keepneten och att segervikten blir 20-30 kilo på lördagen och det dubbla på söndagen. Bara de fiskande vågar tänja på gränserna lite så skall det nog bli bra. För jag tror inte att det blir någon som "fjollar sig" som tar hem det utan det blir nog en hårdfiskare med valkar i händerna så både Bernta och Snygg-Lars hade blivit fulla av avund.

Väl mötta i helgen och kör försiktigt ni som skall ta er till Lisch.
Och för de som inte skall fiska så kan det vara kul bara att se hur det går till. Speciellt under söndagen.

Träningspass i Lidan

En vecka innan Sensas Open fick jag lust att testa vattnet inför stundande tävling.
Har dock inte bestämt mig om deltagande ännu men ett par pass till innan SM vore ju att föredra.
Bestämde mig på morgonen att stråla samman med de andra och gick ut och plockade upp lite mask och grävde fram grejerna som bara stått sen senast. Utrustningen var fortfarande lerig från förra passet i Tidan men det skall väl inte spela nån roll?

Plockade fram lite maggot och doserade upp ännu en Kajsa Varg-blandning av mäsk och tog med lite Urban soil för att  dryga ut mäsket med. Och med tanke på hur det var i onsdags så drog jag i majs och havregryn så att braxnarna skulle ha lite att plocka i när de kom till mig. Hade tänkt mig att ha lite maggot i mäsket med men då jag glömde dem på garagegolvet så fick det gå bra ändå.
Väl framme möttes jag upp de andra vid älvbrinken där de satt i full kareta och hade fiskat i 40 minuter innan jag anlände.
Anssi satt uppströms och fiskade en liten stund ihop med oss innan han skulle ut på ramslöksjakt.

Började med 6 bollar på 7-metersplatsen och övergick till Borlängetackel för att koncentrera mäsket. Lade ut ett tiotal gånger innan jag nöjde mig och lade ut med en mask på medans jag plockade upp 7:an. Lade om det flera gånger under tiden men det var sparsamt med napp. Fortsatte ett 10-tal utlägg till innan jag bytte till flöte på 7:an. Tog en stund innan första nappet kom och en björkna kom upp. Fisket ökade på så sakteliga och även ett par braxar lades i keepnetet. Lade sedan ut ett par småbollar för att låta platsen vila en stund.

Plockade upp grejerna och gick och snackade med de andra och det var trögt överlag men snart så skall de väl nappa?
Challe var väl den ende som plockade skapligt men i övrigt var det magert. Gick tillbaks till min plats men inget vidare nu heller. Testade lite med olika mäskfrekvenser och trodde flera gånger att jag löst upp knuten och kommit på vad som gällde då man fick ett par stycken. Men sedan blev det tomt igen.
Nappen som kom var i fjolligaste laget och innan man greppat att Lidanfisken kunde bete sig så fjolligt så testade man igenom många metoder på driftfisket med långspö.

Men då nappen var som gräsnapp med ett fåtal undantag då det blev riktiga lyftnapp eller hoppande flöten. Vanligast var ju att flötet bara stannade och de var ganska kinkiga på betet. Vattentemperaturen behöver nog höjas lite innan det är full fart på fisken och Rock`n Roll-fisket kan börja. Förhoppningsvis nästa helg så att de tillresta fiskarna skall få ett grymt fiske. Och det är ju knepigt att man har så högt ställda krav på Lidan som fiskevatten. För nu tycker jag att jag har haft "surt" fiske och kinkiga fiskar och ändå blev det en och en halv mäskbalja med fisk fördelat på 1 mört, 10-15 björknor, 10-15 löjor och resten brax.
En del av dagens fångst.

Inga riktiga brunbraxar och är inte säker på att någon väger mer än ett kilo så man får väl räkna dem som småbrax. Och ingen annan fisk för mig men Challe som fick i stort sett det dubbla så hade han abborre och gers också i sitt keepnet. Men inga ålar den här gången. Mekenfisken visade sig inte så den får förbli orörd en stund till. Men skam den som ger sig. Förr eller senare skall den väl få visa upp sig så att vi får se vilken art det är?

Nu fiskar de andra i Nossan i Västra meteserien men där skall jag inte vara med. Ronja skulle ju ha spelat fotboll i morgon men då det blivit vajsing med fel datum så blir det inget med det. Får se vad det blir i stället.

Sköt om er så ses vi.

Första metaredagen

Idag har det ju varit Kristi himmelfärds dag som i folkmun kallas första metaredagen.
Och vart skall man vara då om inte på fiske. Ronja fick med sig en klasskamrat som ville vara med och fiska så iväg bar det. Till Mariestad för mete i Tidan på den öppna tradmetetävlingen. Hade inte bestämt mig för om jag själv skulle fiska eller inte. Det fick bero på hur det gick för junisarna.

När vi kom fram packades bilen ur och vi drog iväg till gänget som bara väntade på att få gå ut i blåsten på piren. För det blåste ju en hel del idag och rakt in från Vänern så det var riktigt snålkallt och gick gäss på Tidansidan medans det var blankvatten i båthamnen. Men innan vi kom fram till anmälan kom det fram att Ronjas kompis inte riktigt var bekväm med situationen och ville åka hem. Men efter lite peptalk stannade vi utom tävlan för att meta lite ovanför bron.

Ovanför bron var det en liten trevlig sträcka att sitta på i lä och enligt Steénsson och Bosse var det en bra plats att fiska på med junisar men de brukade mäska lite. Hade inget sug på att mäska då jag tyckte det kunde bli orättvist gentemot de som fiskade på tävlingssträckan. Inte för att vi deltog men ett doftstråk kunde läggas från våran plats och ge de låga nummren lite hjälp. Så vi lade ut 2 spön som Ronja och Lucas fick sköta om och välja och vraka mellan majs, mask och maggot. Under tiden tog jag en lov för att se hur det gick ute på piren för de tävlande.

Så ut i blåsten och glada miner trots att  fisket var minst sagt trögt. Lätträknat med fiskarna men fin storlek för vissa.
Heikki Vuotolainen trotsade blåsten och tog på sitt värsta "fighting face"

Håkan Wallin blev förvånad över att jag inte fiskade utan bara kollade på.

Malte startade på allra bästa sätt med en fin sutare.

Men efter en tur fram och tillbaks på piren och räknade ihop endast 12 fiskar  på hela fiskesträckan insåg jag att idag var ingen bra dag att introducera någon på fiske men när vi kom tillbaks så fick Ronja en björkna och de hade ett par napp till men sedan blev det heldött. Tog då förståndet tillfånga och packade ihop. Men vi avslutade med årets första mjukglass som satt fint på vägen hemåt.

Väl hemma åkte vi ned till Lidan istället där laget satt och tränade. Spöna togs med ned så att junisarna fick meta lite här i stället. Här var det betydligt skönare och riktigt varmt vid strandbrinken och det tog inte lång tid innan både Ronja och Lucas plockade fisk. Tog då och gick och testade Bloms grejer då jag måste testa hur det är att hantera ett T.A.P. Platsen var ju färdigriggad och uppmäskad så det är ju bara att köra.

För dem som inte vet vad ett T.A.P är så kan man förklara det med att det är ett kort spö som är försett med en invändig gummitråd som fungerar som stötdämpare för fiskens knyckar. Spöet har sedan en förlängare som man för ut det lilla spöet med och kan därmed presentera betet på exakt önskad plats. Man kan föra betet fram och tillbaks över mäskplatsen utan att behöva plocka upp reven ur vattnet. I vissa vatten är det så viktigt med presentationen att det är synnerligen svårt att mäta sig med vanligt långspö. Göta kanal är ett lysande exempel.

Agnade på med en mask på kroken och släppte ut grejerna men redan när jag tog tag i första delen kände jag att det var ruskigt lätt så man undrade om det verkligen gick att hålla i. Plockade ihop med förlängaren och drog ut grejerna och snabb var jag ju inte då man var livrädd för att bryta av grejerna. Väl ute lyfte jag upp för att lägga rätt reven och såg att jag saknade bete. En löja hade redan nypt masken för mig då jag var allt för långsam ut. In med grejerna igen och agnade om och skyndade mig ut denna gången. Det var väl i snigelfart jämnfört med en rutinerad fiskare med dessa spön men jag fick med mig agnet ut och Blom coachade mig till lite grundhantering av spöt.

Blom talade om vart han lagt mäsket och jag sökte av området men reagerade inte på vad som var napp och Blom visade lite till. Men då fisken var lite fjollig i nappen så blev ju fisket lite hämmat av det. Missade första nappet och fick återigen agna om. Tar ganska lång tid att göra detta för mig då jag endast har fiskat långspö i hela mitt liv. Nästa utlägg och fisken krokad. Blev fullständigt livrädd då jag skulle drilla in fisken då spöet känns som om man klämmer sönder det bara igenom att hålla i det. Men in kom fisken och min första T.A.P fisk blev en brax runt 7 hekto.

Fortsatte en stund och plockade lite fisk och man fick se hur saktfärdig man är då det är helt andra förutsättningar än man är van vid. Att plocka brax på långspö är ju rena barnleken men att ta dem på detta sätt var ju inte så lätt om man är livrädd för om grejerna skall hålla. De håller ju mer än man kan tro för det är ju inga EPA-spön precis och om de kan fiska karp med dessa så undrar jag varför man beter sig så fjolligt. Plockade upp ca 10 braxar och 2 björknor innan vi begav oss hemåt.

Kan väl summera testen med att det är fantastiskt hur bra man kan presentera betet med detta spö och allt man har haft problem med i presentetionen försvinner spårlöst med denna tekniken. Visst så vet jag att jag är ruskigt mycket snabbare att dra fisken med ett långspö men med ett T.A.P kan jag få dem att nappa snabbare. Så det får nog bli snart att beställa ett för att lära sig rutinerna med detta och sen blir jag o-stoppbar. För om man kan klara av  bägge fiskesätten och väljer rätt metod för dagen så har man mycket vunnit med det. Kan väl liknas med 3-kroksfiske kontra tafsmete. Om man kan alternera mellan dessa 2 sätt så kommer placeringarna oftare och oftare.

Men jag kan ju rapportera om karparna som sattes i för 3 år sedan och jag har försökt att fiska efter utan resultat har gjort gott åt sjön. Sjön hade räknats ut som död av ägaren då det bara fanns ytterst lite fisk och inget liv över huvud taget. Men nu rapporterar han om de inneboende att andra halvan av sjön mot den jag fiskat i nu är full av liv. Karparna har vävt till sig och är fina nu och Gäddorna blir bara svullnare och svullnare. De plockar dagligen 5-6 5-kilosgäddor och de har knappt sett en gädda över kilot där tidigare. Även abborrarna har vuxit sig grova och det fanns ju bara tusenbröder där tidigare. Får nog åka iväg och testa sjön snart för att flytta några karpar till dammen de kom ifrån. Det blev ju syrebrist där tidigare så att alla de gamla dog. Men nu är det syresatt i dammen igen så vi får se om det går att få upp någon för flytt.

Men först blir det en arbetsdag till innan helgen stundar.

Och man får passa på att gratta mästerfiskaren Martin Södergårds till vinsten i 1/2 8 hos mig. Han får väl stå för maten nästa gång Nordiska mästerskapen arrangeras i Sveg. Strong insats där återigen och kul att få se honom som segrare där. För vinterns meriter av de största tävlingarna är ju 3:a i pimpel-SM, 2:a i pimpeltips-SM och numera segrare i matlagning TV.
Bra jobbat Martin!

Säsongsmellanrum

Nu efter vintern har det varit lugnt på fiskefronten. Har varit medvetet efter den långa pimpelresan med påsk och pimpel-SM som avslutning. En fantastisk resa som man aldrig vill ska ta slut med trevliga fiskekamrater nya som gamla. Trevliga fiskevatten nya som gamla. Nya bostäder goda som dåliga. Nya matställen bra som usla. Men det är ju läropengar i allt.

Och att det sliter på kroppen trots att det är en njutning vartenda pimpelpass så syns det på de flesta informationssidorna. Om det beror på att ingen vill förstöra pimpelsäsongen och sparar alla kroppsrenoveringar tills säsongen är över. Med de varma vintrarna vi har haft det senaste sliter det än mer på kroppen än annars för om man skall ge sig ut och fiska får man åka bil en längre bite (4-6 timmar) för att komma till fiskeplatsen. Man får övernatta på diverse härbärgen med nya sovförhållanden som även de tär på kroppen. Samt att det inte varit en enda helg i vinter som det har varit FÖR kallt för att pimpla och man tar en vilohelg för det.

Många är det som redan lagt upp sig på läkarbordet med operationer av knän, höfter, axlar och även lite andra kirurgiska ingrepp på diverse ställen av sina kroppar. Hälsning till alla Er att ni skall krya på Er så att ni alla kommer  kuranta till nästa säsong. Även de som är "vanligt" utkörda av vintern råder jag er till att ta till vara på er och ladda batterierna efter bästa förmåga. Ingen nämnd och ingen glömd.

Härhemma har det varit lite "normalt" liv med förberedelser inför Matildas student den 29 Maj från Forshagaakademin och skall då vara lite festligheter på hemmaplan. Och då får man göra det lite extra fint och har målat husgaveln ovanför terassen så att det skall se lite respektablare ut. Frugan har rengjort stenarna på terassen och alla utemöbler så de är rena och fina. Nästan allt som skall planteras är planterat och de flesta har även grott och frodas i växthuset innan utplanteringen. Har lite kvar att göra men det börjar rätta till sig allteftersom och vi betar av grej efter grej och ser bättre och bättre ut.

Har även kollat efter nyare bil och vi får se vad det blir av det för nu är det dags att föryngra sig då 740-eran tar slut då det inte finns några tillräckligt bra att köpa längre. För en bil skall man bara vrida på nyckeln och ta sig från A till B utan att vara orolig för transportsträckan. Men innan sommaren måste det vara klart för då skall vi ut med tattarvagnen igen och följa väderkartan efter trevligt semesterväder. Blir det inget härhemma får vi väl ta en roadtrip söderut. Finns ju även lite att se utomlands med men inget man bestämmer sig om förrän det är dags.

Idag var vi på fotbollsmatch där 06:orna spelade match och vi fick äran av att vara med när Ronja "målade" första gången och det var ju som om hon aldrig gjort något annat. Snygg passering av målvakten och in i burgaveln var nog ett av de snyggaste junismålen jag sett men jag är nog partisk också men snyggt var det.

4 veckor kvar till INT-SM och har endast varit ute en enda gång med metspöna men det får väl bli en formtoppning då det är dags. Fram med de långa spöna och svinga men vad jag har hört om Kinda Kanal är att alla fiskesätt kan vara vinstgivande med vad folk kommer ihåg ifrån de svunna dagarna då det var många tävlingar där. Löjfiske, långspö, rullspö och T.A.P har alla varit vinstgivande och jag kan ju hänga med på alla förutom just T.A.P. Och Nej jag har ännu inte skaffat något sådant ännu och nu är det för sent att lära sig inför SM:et för jag inser att man behöver mer erfarenhet än så för att klara av det och kunna matcha storfräsarna under SM-helgen. Fast planen är ju inte färdigställd för den helgen och får nog putsas både en och två gånger.

Men nu får det nog bli lite att träna för att få upp hastigheten och rätt reflexer och det får man inte om man håller sig borta från själva fisket. Att bara gå ner och titta på dem som sitter vid Lidan och metar ger ju inte så mycket för att få in justeringar i rätt tid. Men av det jag sett så är det ingen som fiskar likadant som mig i Lidan och heller inte någon annanstans. Men det är skönt att ha lite trumfkort att spela ut. För alla har jag inte talat om! Hoppas bara att det är just dessa kort som gäller söder om Linköping i Juni!

Sköt om er nu och krya på er alla med olika krämpor så ses vi snarare än vad ni tror. För nu är det nog bara 6 månader till nästa pimpelsäsong!

Ny sträcka på Lag-DM Intmete Skaraborg

Då har vi klarat av premiären med de långa spöna. Igår var det nedplockning av grejerna och kontroll av att det mesta var på plats men ingen överdriven genomgång utan mer framställan av grundutrustningen. Lite mask plockades och lite maggot plockades med. För nu skulle vi prova en sträcka som de flesta av oss aldrig sett. Vi har inte fiskat särdeles långt därifrån men förutsättningarna är klart annorlunda emot potatislagret i Mariestad som brukar vara den vanliga arenan. Vattnet strömmade på rätt så skapligt och vanligt långspöfiske skulle bli förhållandevis svårt då drifterna blev ganska korta.
Uppladdning på den nya metesträckan i Tidavad.

Lottning skedde och Tibro fick uppströms och Lidköping nedströms. Jag fick Askolin på min lott och han hade dagen till ära försett sig med såväl benskydd som hjälm för att sitta säkert på metestolen. På B-sektionen drabbades Thörneling och Rosenkvist samman i giganternas kamp och sedan på C var det Pirre och Challe som tog en dust. på D satt Gädd-Pelle och Micke med långa spöt och fightades.

Mäskblandningen för dagen blev en Kajsa Varg och jag blandade ihop 2 fattiga mäskblandningar med 2 burkar mixad majs samt lite hela korn. Toppade det hela med urban soil och resterna av maggots sedan pimpel-SM. Tilsatte sedan lite gardons bara för själva principen.

Starten gick och grundmäskningen skedde på 7-metaren för 9:an chansade jag inte med då ryggen fortfarande är lite klen. Fortsatte att feedra ut med rullspöt men det var taskig botten så det gick några feedrar innan jag hittade en fiskbar fläck. Löja fanns i vattnet och 2 spön hade laddats men inget löjmäsk. För det skall väl gå att få något annat?

10 minuter senare börjar vi fiska och 7:an lades ut och driftade över platsen i rask takt. Var lite gräsfläckar så en liten justering fick göras. Men ingen fick en enda fisk de första 10 minuterna så jag lade ut feedern. Redan på första utlägget innan jag druckit upp kaffet kom ett litet ryck och linan slaknade. Krokade genast en brax som följde med in till håven och in i keepnetet. Skön start och det började komma upp lite fisk här och vart.

Tänkte att efter denna starten så kan det bli riktigt bra men efter flera utlägg utan fisk gick jag in med 7:an igen. Strömmade på för fort och jag bytte till Borlänge-tackel i stället och fick en snorluva. Strax efter fick jag en saftig sarv på samma tackel innan det dog igen. Nedströms på B-sektionen satt Thörneling och Rosenkvist och drog den ena fisken efter den andra och det var fördel Rosenkvist då han till slut började få upp de större fiskarna med. Och nedåt på C började även Pirre få lite på feedern Men på A var det fortsatt trögt och Askolin plockar till och med fram löjpiskan. Jag testade själv med löjspöt intill vasskanten då det knackat i stråna ett par gånger men ingen ville nappa.

Efter drygt 2 timmar fiske kom det ett ihållande regn som bromsade upp nappandet ordentligt och det var inte många fiskar som landades under regnperioden. Men strax innan regnet hade Thörneling saftat upp en härlig stridslysten sutare och strax efter regnet tog han en ändå fetare. Askolin tog fram 6 metaren i slutet och där stod det mört och han spurtade allt han orkade men det räckte inte hela vägen så jag fick äran av att vinna över honom med 1 kilo. Tur han inte plockade fram det spöt tidigare!

På B-sektionen blev det giganternas kamp mellan Rosenkvist och Thörneling och först till invägning var Thörneling som plockat det mesta på feeder med sina sutare på topp vägde in 6,1 kilo.
Thörneling med 2 saftiga sutare från Tidan Tidavad.

Sedan var det Rosenkvists tur och han hade fått det mesta på T.A.P och även bränt en hel del grisar med bland annat en sutare närmare 2 kilo och en hög med braxar. Att det skulle bli jämnt insåg vi men Rosenkvist vann med 7,6kilo
Rosenkvist med dagens högsta vikt.

På C-sektionen var det ändå magrare fiske och Pirre och Challe fick kämpa hårt för att få fisk över huvud taget och Challe vann sin sektion  med 1,9 kilo tillgodo på Pirre.

D-sektionen var dagens jämnaste av dem alla. På denna sektionen fick de endast fiska på halva vattnet då botten var för usel för att feedra så för deras del blev det T.A.P för hela slanten. Tur då att det var flest fiskar här men storleken var mindre och de hade en hel del mört och småpankor och jämnt så att det förslår. Gädd-Pelle vägde in 5140 gram medans Micke vägde in 5160 så Lidköping vann även denna sektionen. Totalt 4-8 till Lidköpings favör efter den första deltävlingen.

Heja Tibro!

Nästa helg skall det vara dubbeltävling på eller vid Sörvattnet mellan Idre och Särna där det skall finnas god chans att fånga grova fiskar av olika arter som Sik, harr och abborre. Mer info skall komma på ovansiljans telesvar och även på FB när alla tenkikaliteter är färdigutredda.

Men för egen del blir det säkerligen inget isfiske förrän nästa istid!

Nu är det dags!

Nu har jag väntat in i det längsta med att släppa taget om det underbara pimpelfisket men får nu krypa till korset.
Tog en tur med familjen till Liseberg under Söndagen och fick testa de nya attraktionerna Mecanica och Helix. Enligt mig 2 riktiga höjdare som går in på de flesta topplistor ihop med Balder och Kanonen. Bör testas!
Spännd förväntan på ett åk i Mecanica som får 8 poäng på min skala. Helix å andra sidan fick 10 poäng.

På eftermiddagen kom regnet och ryggen gjorde sig påminnd igen så jag fick avstå flera åk. Men jag var nöjd ändå för de nya attraktionerna var så häftiga att man lever på dem länge.

Idag har jag varit på spaning efter en nyare bil så att man kan åka lite stabilare på alla resor men vad det skall bli får vi se. Men naturligtvis ligger Volvo nära till hands men det finns ju flera uppstickare och det är många faktorer att ta hänsyn till som packutrymme, bränslekostnad och komfort då många resor blir ganska så långa emellanåt.

Och även om Jörgen retas med att ha en pimpelkula nästa helg så har jag idag tagit fram meteprylarna. Har väntat in i det längsta med att ta fram dem men eftersom det är lag-DM i morgon så har jag redan idag tagit fram de långa spöna. Men när de väl kom fram så undrade jag om man egentligen är rätt vaccinerad?
Ställer man fram utrustningen bredvid varandra så kommer tankarna igen: Skall man verkligen behöva så mycket grejer för att fiska?
Meteprylar till vänster och pimpelgrejer till höger!

Men det skall ju vara hängslen och livremmar åt alla möjliga håll och när man kommer till pimpelfisket så ryms de ändå i konten även om man har grejer till 3-krok, tafs, mormuska, balans och Vänerpirk. Men vid varje ändring i metet så drar det med sig en hejdundrande massa grejer. Olika längder på spön. Rullspön. Om man skall fiska löja så är det ännu en uppsättning med spön och även en extra balja med mäsk. Och löjspöna skall tacklas upp i mass för att vara förberedd på håligång på olika längder ut ifrån land. Och om man får dit braxen skall de underhållas med diverse beten för att stanna på plats och då skall man vara förberedd på det med.

Men nu är det bara plockat lite mask och det får bli som det blir. Och då man inte plockat i grejerna innan i år så blir man väl en "sitting duck" och ett lätt byte för motståndarlaget Tibro. Men skam den som ger sig så jag skall bita ihop och i alla fall ge en match till den som får fiska mot mig och denna ankan skall bitas om så behövs. Så ta på er benskydd för man vet ju inte om jag smyger längs med vattenkanten och bara hugger till för att distrahera, Hjälm kan vara att rekommendera då jag inte lagt ut en enda feeder i år så då kan jag sprida dem lite varstans. (som om jag vore castingvirtuos annars)

Men nytt vatten för mig i morgon och för flera andra så vi får se vem som tar tag i taktpinnen i morgon.