Pimpeltips-SM 2016 Örträsk i Lycksele.

Ja nu stundar SM i pimpelfiske  På Örträsk i Lycksele
Och för 4:e gången skall vi genomföra denna tävling.

Reglerna är enkla.
Välj ut en fiskare i varje klass ÄHV, HV, Sen, ÄHJ, YHJ, ÄDV, DV, D-SEN, ÄDJ, YDJ .
Skriv in Klass, startnummer och namn som hittas på.http://www.ortrask.se/SM/160331%20ind%20lista.pdf
Lägg till tävlingens högsta vikt under lördagens fiske på Örträsk som gäller som utslag om det är lika poäng.
Eran "travhäst" ger er den poäng som den får placering. Likt reglerna i Internationellt mete. Blir eran fiskare 4:a så får ni således 4 poäng. Sedan räknas sammanlagd poängsumma ihop och den med minst poäng vinner.
Om eran tävlande ej kommer till start, blir diskvalificerad eller på annat sätt ej fullföljer tävlingen får ni antalet anmälda i klassen +1 i poäng
Kolla att ni skriver in rätt tävlande i rätt klass också för annars blir poängen som ovan.Glöm heller inte startnummret på din spelhäst då det kan finnas fler med samma namn och att jag kan hinna kolla att det blivit rätt med namn och klass.
Rätt att deltaga: Alla som vill.
Pris: Vinnaren får en uppsättning av det gula pimpelsetet så snart poäng och resultat är uträknat. Samt den stora äran av att kunna Sveriges alla pimpelfiskare bäst.
Startavgift. Valfri och EJ obligatorisk. SMS:a Hopp till 72900 så bidrar ni med 50:- till barncancerfonden eller sätt in en gåva på PG 902090-0 eller BG 9020900 som även de går till barncancerfonden.
Om det nu skulle bli inställt så betalas inga pengar tillbaks men en god gärning är utförd.
Skriv ett mail eller lämna en lista till mig med era fiskare om ni träffar mig på en tävling eller kommer hit och lämnar den. Och ni får gärna spela på er själva för här gäller inte Jante-lagen utan det uppskattas om ni har er själva i eran tipslista.
Mailet skickas till: [email protected] senast onsdagen före SM-helgen

Kom ihåg att beräkna in de tidigare resultaten i påsk. Men glöm då heller inte att nu räknas endast abborre och vilka körde med skruvdragare eller ej?
Den som vet mest vinner!

Daniel Blom, Lars Gullstrand och Kaj Hagström är de tidigare mästarna.
Rekordhållare är Lars Gullstrand från Linghed som med sina 48 poäng krossade rekordet ordentligt. Kan det vara möjligt att slå nu under detta SM? Det är ju en klass mindre då arrangörsklassen är borta
Skriv gärna in era kontaktinformationer så att jag kan få tag på er om lyckan skulle vara framme.
Så tveka inte på att lämna in en rad och visa era färdigheter i kunnande om konkurrenter.
Lämna in raderna så snart som möjligt så att jag hinner sortera in dem.
Kör försiktigt så ses vi.

Fångsjön, Gåxsjön och slut på påsken!

Då börjar vi på Fångsjön!
Målet för dagen var att förbättra mig då jag suttit 200 meter från gårdagens gigant Mikael Engvall som fick ihop 34 kilo fisk medans jag fick 4 ! fiskar. Och jag började där jag hade bäst fiske senast vi var där och det var fler som hade den planen.
Kristian och Sven-Åke laddar för fullt i vårsolen.

Pentti Harmala förväntar sig "ruskigt" bra fiske.

Även lokala storfräsare trodde på denna startplatsen!

Starten gick och det kom endast upp några enstaka fiskar så jag fortsatte längs med kanten och efter ett tag började jag till och med misstro på mina grejer men jag vet ju inners inne att de är helt klart rätt för det fiske som vi bedriver.

Men det kom ändå upp lite fisk emellanåt men det var ingen ordning på det för Jämtlandsfiske är inte så här segt. Så jag blev motvalls och gick utåt för att fiska djupare och då kom det en flock med renar utanför så det var ju nåt att se i alla fall.
Renar raskar över isen!

Gick över på tafs och raskt så nappade det direkt men tafsen gick av. Tänkte då att så som de nappar så behöver man inte tafs. Och mycket riktigt så nöp det i direkt och ett 20-tal fisk kom upp. Fiskade runt i området och det blev lite fisk härochvar men alldeles för lite och små och även för sent på tävlingen så det blev bara 58 fiskar och 2,3 kilo och det var ju naturligtvis inget att komma med och man var återigen bland de sista i tävlingen. Men det är bara att köra på för det är ju många tävlingar kvar i påsk och då de som jag mest har laddat för!

På vägen till Gåxsjön Lövberga så fick det bli ett quickstop i stugan för toalettbesök och vidare till tävlingen. Svängde in vid den K-märkta granen och parkerade före arrangörerna och bytte krona på Titanborret till 130mm för att klara av att få upp de lunsar som skulle nappa. Provade ju på morgontävlingen med raceskär men det var i häftigaste laget då det var blötis på stora delar av sjön. (i alla fall där jag fiskade). Planen var att gå över till vassen där jag fick de stora på tävling senast och sedan gå ut på grundet om det var o-rört.

Traskade iväg bortåt och det var spritt manskap som blandades ut på isen men det var inte allt för farligt med folk åt mitt håll så det såg positivt ut och förhoppningarna steg. Orosmolnet var bara att jag började må lite mer illa och lite orkeslös. Första tanken var att jag inte skulle orka borra med 130-kronan och skulle få gå ut i gammelhål och då inte få dem där jag ville. Men det gick lättare att borra med 130-skäret än med race-skäret så det skulle ju inte vara någon fara.

Började utanför vassen ihop med Knoppen men vi skiftade plats rätt så snart då jag gick in i vassen och han gick in i viken. I tredje hålet rasslade det till då jag suttit nån minut och upp kom 6 skapliga abborrar och jag var nöjd då jag var alldeles själv. Och om det funkar inne i vassen så är det ju kanon då det är färre som ser mig med väderkvarnsarmarna samt att man inte behövde veva speciellt mycket då det var under metern djupt. Men det kom endast upp en gädda till här på första rundan. Men det brukar ju bli bättre om de får stå och lufta lite så jag gick ut och fiskade på öppet vatten igen.

Knoppen satt kvar i sitt hål men varför skall man fiska på någon som har hittat fisk? Då jag gick ut såg jag Mikael Rhenman komma till grundet och han började plocka den ena fisken efter den andra. Men jag ville då inte ut och fiska på honom heller då jag hoppades på mina hål i vassen. Så efter ett tag så gick jag in i dem igen och fick snabbt en borre och hoppet steg igen. Men jag blev bara mattare och mattare så när det gått 2 timmar av tävlingen fick jag avbryta då det var omöjligt att koncentrera sig. Och väl var väl det för den sträcka som tog 20 minuter att gå ut i lugn fart tog nu en timme!

Väl tillbaks fick jag gå ut i skogen för att utföra vissa behov och sedan var det bara att hålla sig undan från alla då jag inte ville smitta dem om det nu var smittsamt. Alla kom in och Mikael Rhenman segrade med flera fina fiskar i konten. Så det var nu bara att åka till stugan så snabbt som möjligt för att försöka tillfriskna då det fortfarande är 3 tävlingar kvar. Lade mig direkt för att vila och slocknade som en bebis med kläderna på i sängen och efter ett antal akutbesök var det bara att kasta in handduken och fråga Patric om han kunde åka med någon annan för annars var det nog färdigfiskat för hans del med. Och då det som tur är att vi har många bilar dit så gick det att ordna.

Så när jag vaknade på söndagen så hade redan starten gått på Vikinganappet och bara det sved i såväl kropp som själ. Hade ju fortfarande förhoppningar om att bli frisk så att jag skulle kunna åka till Storhamra! Men redan innan vi packat färdigt hade vi bestämmt oss för att åka hem då det inte skulle finnas ork till att göra sig själv rättvisa. Fick snabba rapporter om att Rhenman vunnit även här och plockade hem vandringspriset för gott och Bror Olsson bara 6 gram! efter. Duktiga fiskare och väl förtjänt av er bägge!

Skönt att ha en egen privatchaufför som körde hela vägen ner till Västerås då Matilda rattade hemåt med den äran. Och sedan var det bara den sista lilla biten hem. Då var värsta konforntationen med djur på hela resan då ett rådjur klev över vägen bara 500 meter från hemmet. Intressant då vi kört över 200 mil innan.
Men det var bara att däcka i sängen och vaknade lagom innan starten av Storhamra och insåg att vi tagit rätt beslut om att åka hem hur mycket man ändå vill vara med men det finns en gräns för allt. Har ju aldrig blivit så lurad på konfekten som nu då det endast blev 2.5 fisketävling i stället för 7 stycken på påskpimpeln. Även att det blev ingen bra träning inför SM om 2 veckor då man inte hade chansen att testa av de grejer man ville testa.

Men det svider ändå att utebli från årets höjdpunkter men får ta nya tag nästa år och då ladda fysiskt inför detta. Och hoppas att alla har det bra därute på isen.

Påskpimpeln igång!

Nu har påskpimpeln i Jämtland kört igång med 2 tävlingar.
Efter en strapatsfri upp resa med endast ett gäng med rävar, en älg och 2 flockar med odjur så var det rena turen att vi kom fram! Middag på Eastern Palace med Mongolisk buffé och inhandling av frukost så kom vi fram till Raftsjön.

Ut på isen för de andra men själv åkte jag till stugan med Ronja som inte mått helt prima på vägen upp för att vila upp sig inför resten av påskpimpeln. Gott med lite vila då vi båda behövde det och de andra fick tampas ute på isen med mört och abborre. Segervikten var strax under 10 kilo. Sista priset gick ut på 7 kilo så det var tätt mellan deltagarna.

Fredagen så var det nya insatser på Sporrsjön som jag inte kom ihåg vilken av alla sjöarna det var men när jag kom ut på isen kom jag ihåg vilken det var och mös. För även här hade jag ett par "säkra" kort att spela ut då jag hittade fisk på flera ställen senast och medelvikten var god så förhoppningen stag då det gick iväg ett lämmeltåg med fiskare långt bort på isen. Men då jag var sen ut som vanligt så blev det start vid stenskravlet ett par hundra meter från starten.
Folk runt stenskravlet på alla håll och kanter här gestaltat av Anett, Kasper och Gisela Rimmevik ihop med Ronja. Ett glatt gäng där Kasper blev storfiskaren i gänget trots att han fick en "taskmört" som hoppade tillbaks i hålet.

Matilda laddar inför start i vårsolen.

Starten gick och Matilda fick fisk direkt men jag fick agera åskadare då det var folk runt omkring som fick fisk men själv nappade det ingenting för mig oavsett vad jag testade. Så jag fiskade mig bortåt till andra sidan där jag hade haft fint fiske senast och gick över den varierande botten, in i grunddelen och vidare mot viken där Sundberg dominerade senast.

Fortsatte utåt stenen som var ett riktmärke tidigare år för gott fiske tillsammans med Matilda som nu anslutit och väl ute på en grundkant så fick jag 2 fisk i samma hål och började hoppas lite. Men det hade nu gått 1 timme och en kvart men hoppet finns ju alltid. Fortsatte över till andra sidan och testade av men ingen fick något så vi gick åter till stenskravlet då klungan flyttat si utåt och ganska snart fick jag en 2-hektos i ett gammelhål men den var ack så ensam.

Så jag gick åter ut mot området där jag fick fläskehålet med 2 i och på vägen dit träffade jag på Strengelsrut efter 2 timmar och 45 minuter och hade då en stabil ledning över honom då han endast hade en fisk mot mina 3. Men vi skiljdes åt som vänner ändå! Tillbaks till hålen jag gjorde på grundvatten men det var inga fiskar som samlats där så det var bara att lunka vidare och man såg klungorna där folk hade samlats men de flesta rapporter gällde då mört så det var jag inte intresserad av då jag vet att det finns gott om abborre på sjön.

Så vi fiskade oss tillbaks ut på de öppna vidderna och letade efter fisk då det var flera som vittnade om fina fiskar ute på frivattnet. Och till slut så nöp det i för Matilda men det var en arméfärgad som returnerades. Gott då att se att hon drillade på rätt sätt och fick lite coaching under tiden så att chansen för att få upp en luns då det skall fiskas på Gåxsjön i morgon. Själv fick jag en sik innan tävlingens 5 timmar var slut så jag landade på mediokra 4 fiskar och 800 gram medans Mikael Engvall som förståndigt nog satt 200 meter ifrån min startplats och plockade upp 34 kilo och segrade idag.

För många var de som hade hittat på fisk och även de som inte hade gjort det var ju heller inte få. Men man skall ju inte ge upp förrän den feta kärringen sjunger för man kan ju göra som Strengelsrud gjorde då vi skiljdes och han fiskade sig åt andra hållet och fick 2 vräkehål och väger in 28 kilo. Ja, vi är fortfarande vänner! för jag unnar andra åt att få fisk med men nu får det snart vara nog med felbeslut och val för jag trodde att Falunfadäsen var en botten-notering men den är slagen nu. Tonje Hauge dominerade ju damklassen med 26 pannor fisk och visar upp vilken stabil fiskare hon är.

Men nu är det bara att bryta ihop och komma igen för i morgon är det Fångsjön och Gåxsjön Lövberga på eftermiddagen som gäller. Och på Gåxsjön blir det nog att öka borrdiametern för inte vill man missa en fisk för att den inte går upp i hålet?

Vila ordentligt nu till i morgon så åker vi. För nu skall resultaten förbättras.

Uppladdning inför påskpimpeln.

Nu är det mindre än 12 timmar tills vi far iväg på den årliga påskpimpeln.
En av årets höjdpunkter då det gäller pimpelfiske. Och till alla som inte provat på detta höjer jag ett varningens finger då det är gravt beroendeframkallande och hela året blir en väntan på nästa påsk.

De flesta grejerna börjar komma på plats och nu gäller det att stuva bilen så väl som möjligt så att vi får sätena för oss själva och en trivsam resa upp till Jämtland. För att åka bil från 02:00 på morgonen för att kunna deltaga på Raftsjöhöjden är ju inte en resa i sig. På vägen skall vissa ritualer avklaras som en middag på Eastern Palace i Östersund innan tävlingen så man kan rapa friterad mat under hela helgen. Mmmmmm

Men resan upp så får det förvarnas om att det på våra breddgrader är varning för grävlingar som har som ful ovana att korsa vägarna speciellt om det kommer en bil farandes. Kanske har med dålig syn att göra och de vill passa på då det finns lite ljus över vägen?
När man sedan kommer mellan Orsa och Sveg så kan det vara risk för halka då det ofta är dagsmeja och snövallarna smälter och rinner ut över vägbanorna för att frysa till isgata under natten.

När man sedan passerar Överhogdal och upp mot Åsarna så finns det gott om Sveriges dummaste djur i form av renar. De har ju inget trafikvett what so ever så de ställer sig gärna på vägbanorna och vägrar flytta på sig. Kanske får säta en bild av Peo Nilsson i fronten av bilen för den åsynen borde ju skrämma iväg även dessa kreatur!

När man sedan kommer bortåt Brunflo med omnejd så kommer även snön som har fallit att ställa till med lite problem då det har kommit 3 Dm med snö därifrån och norrut. Hur illa det blev i Strömsund vet jag inte riktigt nu men de skulle ut och köra skoterspår så att folk kunde sprida ut sig på isarna. Och de som fiskar där har redan rapporterat om kul fiske. Så det är med spänning vi åker upp för att fiska 5 dagar i sträck.

Bilen skall nu proppas full med fiskeutrustning till bredden så att det skall räcka till alla.
Pimpelspön och pirkar i mass

Tafskrokarna påfyllt och klart.

Adaptrar till Titan eller Rantanenborret så man kan få dit en Mora Nova-krona på dem oavsett om det är 110 eller 130 mm

Krokarna är påfyllt med lite nya krokar och larver håller på och kryper genom sållet för fullt då de kom in idag så nu skall det nog räcka en bra stund. Kanske flera dagar till och med!
Men som sagt vi börjar på Raftsjöhöjden och det är ju en sjö som är ganska tät med mört så vi får se hur nappvilliga de är detta året. Hoppas även att hela sjön är med så några kan få fiska abborre med.

Isarna skall ju vara utom all fara så livlinan lämnar jag faktiskt hemma då isarna däruppe sägs vara bortåt metern och det skall väl räcka åt de flesta? Skruvdragare tillåts på tävlingarna vilket jag är positiv till och tycker det skall tillåtas även på förbundets tävlingar. Inget jag själv kommer att utnyttja men ändå. Låt alla välja själva. För det blir ju jobbigare att bära på en borrmaskin och extrabatteri än en vev som man kan göra hur många hål som helst med. Så de som använder sig av detta sitter troligtvis ändå bara i starten eller har någon axelskada eller liknande. Så låt alla använda skruvdragare på eget bevåg.

Bra också att det troligtvis blir en regel då skruvdragare tillåts att hålet måste fiskas i direkt då man annars kan borra upp en herrans massa hål för att sedan fiska av dem utan störningsmomentet med oljud från borrningen för annars så blir det lite orättvist. För ingen (i alla fall jag) orkar borra 20-30 hål i rad för att sedan ställa borret och bara fiska utan vibrerande armar eller störningen från borrljudet. För de flesta har väl råkat ut för borrskygga fiskar?

Men vi får se vad helgen har att erbjuda då det är hela resan som är en njutning med blandat fiske uppe i Strömsund för att bytas mot Vikinganappet med kvällstävling för att avslutas med OS-pimpel på Storhamrasjön i Noppikoski som är ett häftigt vatten och man vet aldrig vad det har att erbjuda. Bara att det är en herrans massa fisk där om man bara går rätt och gör rätt.

Hur det går med PSC avgörs kanske i helgen då det är flera av dem i täten som skall vara med på såväl Vikinganappet som OS-pimpeln och därigenom samla en hel del poäng om de lyckas. Och Laxen som leder PSC har ju hemmaplan på Storhamra och är regerande mästare där så han är ju alltid ett hett tips. Men även Jonas Gustavsson har ju även lite hemmaplan för det är ju inte så farligt långt från Borlänge och dit! Men vi är många som vill knipa en plast på dessa tävlingar så vi får se vem som gör mest rätt i helgen.

Glöm nu inte att ta det vackert i trafiken när ni är ute och far för jag vill träffa er alla!

Antiklimax

Bittert idag då SM-finalen gick åt skogen.
Kan ju bara gratulera Västerås SK till sit 20:e guld medans Villa får vänta ytterligare på sitt första.
Matchen i sig såg ut som förväntat att Västerås skulle trycka på och ta ledningen och då var jag aldrig orolig för jag såg att Villa hade kylan och vaggade in VSK i trygghet för att sedan blänka till då tillfälle gavs. Och när VSK gjorde 2-0 visste jag att de skulle släppa lite på återhållsamheten och gjorde både 2-1 och 2-2 innan VSK gjorde sin timeout. Ett schema som förespåtts redan innan matchstart.

Men VSK har ett vapen som ingen annan kan visa upp och det är Andreas Bergvall i målet. Inte för att Jesper Thimfors var dålig men det är inte lätt för någon att jämnföra sig med tidernas i särklass bästa målvakt. Men ett flertal spektakulära räddningar av den allra högsta klassen och några uteblivna solklara fasta lägen som 2 straffar, frislag utanför straffområdeslinjen och ett par uteblivna hörnor så var saken klar att det inte var Villa:s dag. Och att det behövdes ett oturligt självmål till 1-0 och en touch på Villaklubba 3-2 för att ställa Thimfors var ju höjden av otur. Men ett bra lag skall ju ha tur med. Tråkigt också att VSK:s supportrar stormar isen när det återstår närmare 10 minuter av matchen gjorde ju att det blev avslaget i slutminutrarna.

Men det är bara att grotta ner sig och nu koncentrera sig på det roligaste som finns på isen och då man ser ut så lockar det ju en hel del att få komma ut och svarva is igen. Värmlänningarna är ju ute på Sulviken idag och det är väl närmaste isen som finns kvar och isläget flyttar sig drastiskt norrut. Och man får hoppas att snön trycks ihop så att alla inte sitter i knät på varandra men det ser lovande ut med detta och att det blir skapligt före såväl i Jämtland som på Storhamra.

Och nu har man ju även laddat 130-krona så att man skall ha så det räcker på Gåxsjön till klunsarna. och den skall testas så fort tillfälle ges. I övrigt är väl grundpackningen färdig och det är mest finlir kvar innan Raftsjöns mörtar skall få sig en omgång. På torsdag börjar vi med våran påskresa men några åker redan idag och kommer att toppa formen till SM i Örsträsk. Så det är bara att fortsätta att ladda och komma igen.

Sköt om er så ses vi.

Blommor och bin i väntan på nedsläpp!

Våren kommer med stormsteg i södra Sverige.
Tranorna har siktats vid Hornborgasjön, Fiskemässan är i full gång. Idfisket i Lidan besöks av än den ena och än den andra och förberedelserna inför påsken är i full gång.
En av årets första humlor är ett fakrum i Lisch!

Knopparna börjar visa sig på lövträden och antalet mygg bara ökar. Såg till och med de första fjärilarna i dag men de rackarna var för snabba så jag inte hann få dem på bild.
Men i morgon blir det en vilodag från fisket och koncentrationen blir mest på att packa inför påsk-resan och rengöra bilen så att vi kan åka ståndsmässigt till paradiset. Men på eftermiddagen så blir fokusen upp till Tele 2 arena där jag gärna hade varit men orkar inte åka dit utan det blir framför TV:n i stället som man får se Villa i final för fjärde gången och denna gången skall det väl gå vägen?

För senast var det ju final emot Sandviken och förlust med 5-6 då de hade blivit tagna på sängen och låg under med 1-5 i paus. Men denna gången tror jag att Villa är så pass mycket starkare att det inte finns något lag som stoppar dem att ta sitt första SM-guld. För de har världsspelare på samtliga positioner och Västerås har Bergvall i mål. Skaplig målvakt men jag tror ändå att Villa kommer att peta in flest bollar bakom honom i morgon. Planens gigant blir nog Lars Fall som kommer att dominera bakifrån och slå läckra bollar fram till Davva, Esplund och Daniel Andersson och efter kommer Muhrén och snor in returerna. Forza Villa!

Men åter till fisket. Då det inte blir något fiske för mig får jag följa kombattanterna uppe i Värmland som beger sig ut på is eller de andra isjägarna norrut. För jag tror inte det finns några bärkraftiga isar kvar söderut mer denna vintern om det inte är någon som har en egen ismaskin att foga över. Och till påskpimpeln nästa helg så åker de första upp redan på söndag för att vara med om det fantastiska pimpelfisket som det kommer att bli.

Men för guds skull så glöm nu inte att det är vår även för djuren och det är många otrevliga djur förutom mygg, bin, humlor och fjärilar som har vaknat till. För som vi såg senast när vi åkte hem efter fisket på Runn så har även grävlingarna vaknat till liv och de är inte så trevliga att köra på. För vi fick närkontakt med en när vi åkte upp till Norsjö första gången redan i Örebro och jag trodde då att hela resan var över innan vi ens kommit iväg. För Örebro är ju nästan hemma då vi bara åkt i 2 timmar och hade bortåt 10 kvar. Men det var bara stänkskyddet under bilen och förvärmarröret som fick tas bort så vi kunde köra vidare. Men som Harry sa. "Sicken jävla smäll"

Men vid samtal med Strömsundare idag så hade snön sjunkt ihop och var i stort sett borta med värmen som varit däruppe men jag tror nog att på sjöarna så finns det kvar snö då det är kallare utanför "stan". Och det skall tydligen snöa 2 gånger innan påsk så det kommer nog inte bli blankis men skapligt lättgått. Och på Storhamra så lär det vara 40-50 cm is och 1 dm med snö på så där verkar förutsättningarna också vara bra.

Och frågorna är många inför påsken och det är bara att hoppas på att det i alla fall blir hälften så bra som jag önskar för då kommer det att bli helt fantastiskt som vanligt. Mycket fisk både abborre och mört och att gäddorna håller sig borta. Sen att man skall gå rätt på såväl Vikinganappet som på Storhamra. Vikinganappet har jag ju inte lyckats på än men närmar mig lite då jag har hittat några ställen att fiska på och till slut skall det nog gå bra då det kommer nya idéer vartenda år och detta året skall de nog inte behöva byta vatten.

Storhamra å andra sidan har jag en toppnotering på 7:e plats om jag inte minns fel och den skulle smaka mumma att bättra på. Och samma sak är det ju där att för varje gång man kommer dit så får man nya tankar om fisket. Men det är ju många sjöar att klara av innan vi kommer dit  och det är mycket trevligt folk att träffa innan på alla tävlingarna. Och man undrar ju bara hur mycket luns kommer det upp och kommer man själv att göra bättre ifrån sig än man gjorde på Runn. Det skall väl inte vara så svårt tycker jag då det var det sämsta jag presterat någonsin.

Men nu är det bara att ladda batterierna till max och njuta när Villa tar hem guldet och se till att äta mycket och god mat hela helgen så man blir stor och stark så man orkar busa med bröderna bus och häcklas lite med Peo och kanske få ta en dust med Lilja på Storhamra. Se hur Arvid har växt som fiskare och även de andra duktiga juniorerna. Kommer Rehnman att dominera i Jämtland? Hittar lill-Thomas ett mörtfläskarhål? Kommer Hillman väga in över 20 kilo? Vem vinner Storhamra? Har bröderna bus varit på träningsläger? Har Möller tvättat byxorna? Får man se någon borre över 2? Får Matilda upp sin första över kilot eller klår Ronja henne på detta? Ja om en och en halv vecka har vi svaret på detta.

Så sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Slaget om Runn avklarat!

Slaget om Runn som i dagarna 2 har avslutats och det blir lite svårt för mig att skriva om det men jag gör ett försök ändå!

Första dagen är ju redan rapporterad och det var ju en dag som inte går till historien som en av mina bästa insatser men det kan ju då bara gå bättre!?

Efter en natt på Främby udde i Falun så var det bara att åka till startområdet och var där i tid och hittade rätt med en gång och det var nog det bästa jag gjorde och mest rätt under hela dagen!
Men det var det sedvanliga och man träffade många glada likar och det var till och med Bollnäs-fan som var positiva till framtiden och såg fram emot dagens fiske. Så även jag då man hade till minnes förra året då jag gjorde en skaplig insats och plockade ihop strax under 9 pannor med fisk trots att man hade en hel del dötid.

Och valet föll på att även denna gången stanna i starten och jag hade även fått tips från en säker källa att jag skulle dit och gå till vänster. (alltså var tipsen INTE från Peo) Så jag och Ronja gick lagom långt ut där det fanns en ledig lucka för det var många som stannat i starten och det var fullbelamrat längs med hela Roxsnäskusten. Och så långt man kunde se så var det fiskare överallt då det var många av de 284 startande som valt denna viken. Och det var ju inte konstigt då förra årets segrare suttit där. Och det var i olika klungor som det samlats men vissa delar av sträckan var fortfarande tom.
Så här såg det ut längs med udden vid starten av slaget om Runn 2016 från min startposition.

Men vi hittade en lucka och starten gick och första hålet borrades. Men redan vid borrningen anade jag oråd då det kom upp sörja i hålet men det fick testas ändå. Naturligtvis ingen fisk där så jag gick ett 50-tal meter ut så att det skulle finnas vatten under isen. Tog ändå ett par hål innan första nappet kom och fick där 7 fiskar. Såg att grannarna plockade lite fisk men det var inte det förväntade öset och jag borde nog tagit mitt pick och pack och lämnat redan då.

Men av tips i olika former under många år om hur Runn fungerade så stannade jag och såg klungorna flyttas och då klungorna allteftersom förflyttade sig såg jag att udden blev alltmer folktom och såg då min chans. För så många gånger så har det ju varit så att i ett område där det sitter mycket folk så börjar de inte nappa förrän efter 2 timmar. Så jag smög mig precis emot allt annat folk och drog mig i bästa Herr Nilsson-anda just åt höger. Men efter 2 timmar så märkte jag även att jag hade ett större problem. Ronja hade inte fått något ännu och det var ju ändå kört för mig så jag ägnade en stund åt ren peppning.

Körde med henne för att hon skulle få upp farten med att byta hål så vi ställde hennes borr för att bakhålsfiska. Detta för att hon skulle komma igång med själva fisket. Och efter ett par hål så kom första fisken och sedan var hon igång. Kul att lyckas med något i alla fall denna dagen. För det värmer mer om barnen får fisk än om man själv skulle få dem. Och när vi var som närmast udden såg jag att vi var i stort sett ensamma här då de flesta gått åt vänstersidan. och klungan drev på bred front bortåt.
Klungan försvann bortåt från udden och vi var i stort sett ensamma kvar.

Testade även lite hur grunt man kunde få fisken så jag borrade allt närmare land och till slut var det knappt vatten under isen och även där fick jag fisk. Men aldrig några bra hål utan bara lite ströfisk. Och det var nu allt för sent att ge sig in i klungan även om de fick fisk utan det var bara att kämpa på tills den feta kärringen sjöng och man började lunka tillbaks. Och detta med det usla resultatet av under 100 fisk och 1,8 kilo. Inte ens hälften av vad jag fick i första hålet förra året. Så man kan ju inte precis säga att jag är nöjd. Jag fiskade till och med sämre än Mats!

Nej det här är en tävling som jag inte ens kommer upp på någon skala alls utan får underkännt i allt utom att hitta dit och få Ronja till att få fisk. Och det finns absolut ingenting att skylla på mer än att vartenda beslut jag tog på isen var helt fel. Redan när vi gått ut på isen märkte jag hur svårt det är att klä sig rätt då vi har årets underbaraste tid här. Det var mulet när vi gick ut och då vart det lite kyligt. Men innan starten så sprack det upp och med solen stekande och i stort sett vindfritt så blev det ganska hett. Jag testade en ny pirk i början men då fisket uteblev så bytte jag runt bland grejerna men det hade nog varit det bästa att låta dem vara. Jag gick åt höger då fisken var åt vänster. Fiskade vid botten då fisken stod högre upp. Ja det fanns nog inte någonting som jag gjorde rätt denna gången och jag får hoppas att jag samlat ihop alla misstagen så att det är över nu!

För i området som jag ratade så satt i alla fall 3 av top5 så jag var ju inte helt fel ute och Engvall var ju förståndig och lyssnade på mig att börja nära mig och gå åt andra hållet. Men denna gången så testade jag ju inte själv det hållet så då blev jag helt utan race-hål. Kom inte ens upp i 10 fiskar i ett enda hål. Detta är ju en omöjlighet på denna sjön och vilket blåbär som helst skall ju klara av det. Även Ronja klarade av det denna dagen så denna dagen rankar jag som min sämsta prestation någonsin. Till och med sämre än på Hornungen där jag klev av isen utan ett enda napp! För på Runn skall man inte klara av att få så lite fisk som jag fick.

Men det var många som klarade av att fiska bra. Men i toppen så var det ingen "blåbärsskog" precis utan det var ren och skär rutin med storfräsare högt och lågt.
Och i PSC återtog Laxen ledningen före Karl-Olof Wickström och helgens gigant Jörgen Andersson med Jonas Gustavsson som follower. Mikael Engvall ligger 5:a och Berggren på 6:e plats.
Glädjande att se att även en Knalle gled in på listan i form av Bernth Andersson som just nu ligger 10:a efter sin fina påse på Runn. Härligt Bernth!
Bernth Andersson var nöjd efter fisket på Runn. Foto:Andreas Möller

Men efter min sämsta prestation någonsin på Runn så är det bara att försöka glömma denna och blicka framåt. För det är i alla fall lite roligt pimpelfiske kvar i år. O-avsett hur det blir i helgen om det går att ordna någon tävling inom farbart område. För det är nog lite väl häftigt att åka till Kilaforsnappet nu på lördag. Och det lockar ju även med att se SM-finalen i bandy nu när Villa skall ta sitt första guld någonsin.
Forza Villa!

Men det är mindre än 2 veckor kvar till påskpimpeln för på nästa torsdag så börjar det!
Och då hoppas jag att besluten tas rätt och man får det efterlängtade drömfisket då möjligheterna finns varenda gång man beträder isen där. Och då vi nu är 16 man som åker upp dit så ökar ju chansen till att man i alla fall kan glädjas åt någon som lyckas!.

Ösjön och slaget om Runn dag 1

Första dagen i slaget om Runn har idag avklarats på ösjön.
En strålande morgon med fina vägar hela vägen fram till båthamnen och en sprakande sol och helt vindstilla värmer långt in i själen då vårvintern är en stund på året som jag trivs allra bäst. Och att även få beträda fruset vatten är en ynnest så redan där är man en vinnare!

Men åter till själva tävlingen. Visste redan innan att vi skulle bli sena ut på isen och att traska den biten som krävs är inget jag utsätter Ronja för hu hård hon än är. För det är ju en morgondag med som skall fiskas. Så planen var lätt och det var att fiska i starten och då gå så extremt som möjligt och börja vid avruskningen. Så det blev inte speciellt många steg ut på isen och men blev inte helt ensam heller då det var en trio med Knallar invid bryggorna som hade samma plan men skyllde på levern eller vad det nu var.
Nästan armbågs lucka vid starten.

Emellanåt kan det ju vara bra fiske långt in i viken och senast förra året var det fin fisk inne så man fick ju hoppas på att det var likadant i år med. Och nu var ju vattnet sänkt också så då skulle det ju gå ändå fortare att få upp fisken oavsett nappfrekvens. Men starten gick och det var ingen fisk där som ville nappa så jag vek bortåt och fiskade mig förbi 2 gånger Munnuka som fick lite stöfisk utanför de nedfallna träden. Och strax bortanför dem så måste det ha varit alldeles fullt med fisk för då fick till och med jag fisk.

Testade lite inåt och utåt och det kom en eller ett par fiskar utan att man kunde utröna vilket djup de gick på för det var ingen ordning alls på hur de nappade. De ville gärna ha något bete på och det var många små pill men de som kom upp hade slukat hela kroken. Så man kunde inte säga att det blev någon ordning på om de ville ha larver heller. Hade som plan efter ett tips från en pålitlig källa att gå runt udden för att fiska lite längre bort. Men då det kom en hel del folk därifrån tidigt så struntade jag i att gå dit då det måste vara kasst!

Fortsatte i området fram och tillbaks med bara lite ströfisk utan styrsel på hur de betedde sig för dagen. Tror ändå att det inte var mer fisk i området då jag fiskade jämnt med Ari och då har jag inte gjort bort mig i hur jag fiskar i alla fall utan varit i fel område. Fick sedan höra att dagens segrare Jan Funestig hade gått just dit som jag blivit tipsad och plockade upp 6,9 kilo som blev högsta seniorvikt. Själv fick jag endast upp 58 fisk som vägde 1030 gram. Naturligtvis långt från prisplats. Men Henrik Bengtsson blev bäste fiskare från Knallebussen och leder deras interna liga. Fiskade så dåligt så Andersén får skratta i alla fall till i morgon då det är nya tag.

Men Ronja fick 14 fiskar och 206 gram och blev Borlängemästare i år igen. Och Prisutdelare var självaste Mr 100% Jonas Gustavsson som fick en specialpremie i form av en gyllene keps efter sina 14 segrar denna säsongen. (än så länge) Han vann ju inte idag så han är väl ändå hetare i morgon.
Ronja får pris hos Jonas

Såhär glad blir man när man blir Borlängemästare. Och den var ändå snyggare i år för det var blått på den!

Uppe i Kälarna har Mikael Rehnman kopplat ett litet grepp om cupen på Hemsjön och leder den. Pentti Harmala leder veteranklassen Bra jobbat.

Men i morgon är det nya tag på isen oavsett vart man är för på sjön Viken så är det ju 5-timmars och uppe i Kälarne så är det lottade 2-mannalag som gäller.
Men för våran del så gäller det att spänna musklerna lite då slaget om Runn dag 2 går av stapeln. Och det är ju även PSC som denna tävlingen ingår i och jag skulle bli förvånad om PSC inte leds av en Dalmas efter morgondagens drabbning. Ja förståss det kan ju vara jag som leder men det är ju en helt annan sak!

Så vi får se vilka som har mörkat bäst denna dagen då inga av de förhandstippade dominerade idag. Möller som var med om ett otäckt spöregn har ju halv-tvättade byxor nu. Jonas kom så långt ned som 5:a eller vad det nu var och är revanschsugen. Laxen som har haft ledningen länge och väl vill väl ha tillbaks ledartröjan till Orsa-domäner. Men det finns ju en hel del aspiranter till för chefen bestämmde ju inte idag och han vill säkert upprepa fjolårets resultat. Morelius vill väl även han ge sig i lag med detta och Södergårds såg inte helt nöjd ut idag. Men som sagt, det finns många aspiranter till segern och ingenting är omöjligt. Så kämpa på i morgon!

Sköt om er så ses vi.

En helg i Dalarna.

Nu stundar slaget om Runn och det skall bli kul att få stifta bekantskap med vattnen i Borlänge och Falun igen.
Det är ju många som vallfärdar dit då det kan vankas kul fiske av abborrar oftast i den mindre storleken. (dock inte de minsta) Så det är många som har det som huvudpunkt i fisket om de inte har lärt sig att åka norrut över påsken vill säga för det är ju ett par steg häftigare.

Men vad som gäller i PSC så är det nu en ny ledare då Joakim Norberg tog över ledartröjan från Laxen i och med seger i senaste tävlingen. Laxen har ju haft ledningen sedan Nora-rycket och ligger nu "bara 4:a. Men det är intressant läsning och det är svårt att ta poäng i mer än en tävling än så länge. Den enda som tagit poäng i 2 deltävlingar är Jonas Gustavsson från Borlänge som även får gälla som favorit i helgen utan tvekan. För om han inte skall ta poäng i helgen har han gjort bort sig.

Trots att Chefen Nilsson dominerade förra årets upplaga om fisket på Runn och Laxen förhoppningsvis har tillfrisknat och deltager så står nog Jonas som ledare i PSC efter helgen. Han kallas ju inte mr 100% för inget. Och nu har han hemmaplan så det var en lyrboll bara att smascha in för honom?
Men det finns aspiranter som kan sätta käppar i hjulet för honom i form av många andra duktiga fiskare och det är besluten som fäller avgörandet. Skall man gå kort eller som Jonas och springa runt halva sjön för att hitta på fisken. Men man måste ju hitta dem direkt annars är man akterseglad.

Erik Södergårds är en av aspiranterna som inte nämnts men han är giftig och har även han hemmaplan. Och att Knalle-gänget far man ur huse för att deltaga här gör ju att det kommer flera aspiranter där med. Bilåkaren Andersén och Möller med de skitiga byxorna är 2 heta aspiranter till goda placeringar. Tror även att Mikael Engvall kommer att göra en god insats här och man får hoppas för hans skull att han kommer rätt från start. Men jag tror inte att det blir någon från Sveriges norra hörn som tar över eller behåller ledartröjan då de flesta därifrån stannar och fiskar Kälarne cup.

På söndag så anordnar Tibro SFK tävling på sjön Viken sin årliga 5-timmars (OBS ! start klockan 9:00 vid grusgropen) och det svider att inte vara där men man kan inte klona sig för att kunna deltaga överallt så då får det bli en helhelg i Dalarna. Och vad väderrapporterna säger så ser det riktigt gott ut så om ni tvekar på att åka ut så gör för guds skull inte det för det skall bli kanonväder i helgen så man kan nog i alla fall bättra på solbrännan och det behövs nog för att inte bli som Mankan när man far till Indonesien. för att komma som en riktig blekfis och spendera 8 dagar på en båt där man skall fiska i stort sett hela dagarna så kommer det nog att bränna i skinnet redan första dagen.

Men glöm nu inte att även om det är bra väder så är vägarna halkiga så ta god tid på er när ni åker till och från tävlingarna. När det är dagsmeja så smälter snön i kanterna av vägen och lägger sig på vägbanan. Och när mejan är över så fryser det till och blir snorhalt. Så ta det vackert när ni kör så att vi kan ses fler gånger.

Flämsjön 6/3

Då har Skara SFK arrangerat en tävling på Flämsjö i stället för Lerdala-Lången som hade för dålig is.
Vädret som var utlovat var uppehåll men mulet under hela tävlingstiden och det var konstigt att det inte kom fler! Men det var  bara ut på isen och kötta på. Ut i medvind för att ta sig ut i snöovädret och planen var att hitta ensamplats idag och allt eftersom så trappade det av folk och sista viken blev min egna.

Rotsén gick näst längst bort idag och ser nöjd ut innan starten!

Gick in i sista stora viken och började utanför udden. Men det var ingen som villa nappa där så jag fortsatte bort in  längs med vassen, I stort sett där vassen tar slut så nappade i och jag fick i rask fart 12 fisk med skaplig storlek men det känndes som att det var mer fisk i hålet så jag bytte till blåmyska men det enda som ville ta var en saftig mört. Så jag återgick till 3-krok och fick ett par ströare i området men efter ett tag fick jag gå över viken till andra sidan.

Väl där hittade jag en kant där det nöp i 2 snabba och jag betade på med ny pinkie och släppte ned. Då blev det tung-gung i grejerna men det var av fel sort och en 2,4 kilos armé-klädd fisk fick komma upp och sedan blev det bara mer kamouflage ur hålet då det kom upp en hel del växter på kroken. Fick sedan förflytta mig bort emot min lilla vik som liknar dem i Viken och Gryveldammen. En liten vik som kan hålla max en fiskare och antingen har den nappbonanza eller ingenting. Och med 19 fiskar innan så kan det ju bara bli bättre!

Väl inne i viken slog jag ett hål och fick genast en liten borre. Gött, de är hemma så nu kan det bli bra då jag var helt själv. 3 bomhål och sedan ett med 11 fisk i blandstorlek och hoppet tändes igen. Men sedan var det bara lillfingerfisk som ville komma upp men i alla fall så gav viken ifrån sig 23 fisk så jag begav mig tillbaks emot området där jag fick fisk i början. men det var bara några enstaka som ville komma upp så jag fiskade mig tillbaks emot startudden. Väl på den så fick jag lite småfisk så jag kom upp i 48 fisk som renderade i 1880 gram och en tredjeplats till mig!

Men dagens värsting blev Daniel Blom som fick 2,9 kilo och därmed dagens högsta vikt medans Ceder tog andraplatsen med 1,9 kilo.
Veteranklassen vanns av Börjesson på 2 kilo och Heikki vann äldre medans Laila vann damklassen som idag blev sammanslagen. Och vad det gäller Kamstad så tog Junior hem juniorklassen medans pappa Anders i vanlig god ordning tog hem priset för största fisk. Börjar bli en ful ovana av honom då det är allt för ofta han tar hem det.
Såhär glad blev Anders Kamstad när han återigen tog tävlingens största fisk.

Men nu kan det vara så att det var sista tävlingen i närområdet då isen inte var av den allra bästa kvalitén och det kan nog vara Tibro som anordnar de sista tävlingarna nästa helg. Skall ju vara 5-timmars på Viken på söndag och de förvarnar om att de kanske kan anordna en tävling även på lördagen.
Men kanske det blir Falun/Borlänge för egen del men det återstår att se. Det är ju även Kälarne cup då men det får räcka med 2 långresor uppåt då det tar för mycket på krafterna att sitta för mycket i bilen.

Och i mormuska-SM så tog Ahlgren en hedrande 10:e plats i Seniorklassen och visade framfötterna här med. Snart kommer medaljen! Bror blev 26:A och Bralle 33:a. Challe kom på 16:e plats i HV.

Men nu får vi vänta en vecka med att pimpla och se vart det bär av nästa helg.
Sköt om er så ses vi!

Rammsjön och morgondagens fiske.

Nu har man äntligen tagit sig ut på is igen!
Dagens fiske begav sig på Rammsjön vid Dannicke. Och det var inte med största iver man begav sig ut utan fick nöja sig med att få komma ut efter förkylningen som har suttit i lite väl länge och som till och med hindrade mig från att deltaga på Kyrksjön då det inte fanns någon ork kvar.

Men allt eftersom så har det kommit tillbaks lite kraft så man orkade ta sig ut på isen igen. Och det var förhållanden som de norr om Orsa varit avundsjuka på då det var 15 cm is täckt av ett tunnt skikt snö som bettat i isen och var lättgånget. Någon plusgrad så det skulle inte bli några problem att fiska i gammelhål om nu det skulle vara melodin. Men jag hade planerat att ta det riktigt vackert så det gjorde jag. Och då de flesta gick på lämmeltåg långt bort så stannade jag direkt utanför starten för att säkra mig om att bli själv.
Fina förhållanden vid Rammsjön.

Och för de som aldrig varit där så är det en sjö där det mestadels är mindre abborrar 10-30 gram och det gäller då att få många för att plocka ihop lite vikt. Men jag borrade första hålet 20 meter ut och hade då ett djup på 4 meter och fiskade mig inåt. I 3:e hålet fick jag första fisken och det var förhållandsvis brutalt napp men den var ack så ensam. Så jag fiskade mig bort mot inloppet för emellanåt står det lite bättre med fisk där såväl i mängd som storlek. Och i rännan från bäcken fick jag lite fisk men det var inte i önskad mängd så efter ett tag så fiskade jag mig därifrån förbi udden och ett par nedfallna träd men först i nästa vik fick jag fisk igen.

Och då jag började närma mig de andra som suttit på grundet så gick jag tillbaks till inloppet igen då det visades inga indikationer på att det var bättre där. Fick några fiskar i viken igen och då kommer Bosse och slår ett hål mellan mina vid udden och bara där plockade han fler än jag fått på hela dagen i ett enda hål! Utklassning! Slog ett hål på andra sidan om den nedfallna granen och fick 2 fiskar men inget mer. Så jag lämnade honom i fred för att inte störa och testade inloppet igen. Visst blev det någon fisk härochvar men inte nog. Och att vi har varma förhållande fick jag med på bild då jag fick se en mygga flaxa omkring på isen!
Mygga i mars!

Men jag bestämde mig för att fiska bort från Bosse som förnedrade mig och jag behövde få lite fisk som ville nappa på min krok! Så jag fiskade mig tillbaks till starten och väl där så fick jag fisk i nästan vartenda hål och till slut fick jag även lite små serier men det var ju allt för sent och då slutsignalen ljöd så var fisken som heltokiga nere i hålet så jag släppte ned för att se om det fanns fler och drog 3 snabba som fick simma ner i hålet igen och det bara för att det var så himla kul med att det nappade. Men jag visste att jag inte hade något med placeringar att göra med mina 68 fisk och 1440 gram så om någon velat diska mig så hade det gått bra för då hade det varit någon  annan som blivit sist.

Men det var underbart att bara få röra sig på isen igen och det blev nog ett brunt stråk efter mig på isen för man kännde sig riktigt ringrostig trots att det bara varit en helg man låtit bli att pimpla. Kul också att det var så pass jämnt då Henrik Bengtsson vann på 3,5 kilo följd av Mikael Johansson strax under 3 kilo och Andersén på 2,8 sedan var det fallande skala ned till mig på sista platsen. Så jag är nöjd ändå trots att det hände igen att fisken var 10 meter från platsen jag startade men åt andra hållet jag gick. Så nu kan Mikael Engvall hänga på mig till helgen utan att vara skraj att han är i fel område. Bara han går åt andra hållet mot mig!

Och i morgon så ställer de till med Knallemästerskapen på Grytteredsjön men för min del så blir det Flämsjön då det bara är en halvtimme dit. Då blir det djupfiske efter lite större fiskar och med inslag av klunsar om de vill bjuda till och det är en förståndig flytt då isen på Lerdala-Lången visade sig undermålig. Flera öppna fläckar med öppet vatten gör att det är ohållbart att ha en tävling där nu. Och då skall man väl ta i lite mer än idag och kanske använda armbågar om det behövs. Men det beror på vart alla går.

Så sköt om er så ses vi snart.

Onsdagstankar!

Ja nu har det gått ett tag sedan jag skrev senast och det beror på att jag haft en envis kill-förkylning. Ja en sån där som gör att man i stort sett är halvdöd och tycker riktigt synd om sig själv!

Borde nog sjukskrivit mig och bäddat in mig under de varmaste täcken jag bara kunnat men vad gör man inte för arbetet då man vill slutföra ett arbete som man börjat. Och då det just nu var tillfället som Fransoserna skulle komma och rätta till allt som jag klagat på. Och då kan man ju ara inte lämna över till någon novis som skall ta över så att det inte blir så bra som man har bestämt sedan länge!

Men man bet ihop och ordnade till det men det gjorde att fisket blev lidande och hela helgen gick åt till att ta hand om sig själv så att kroppen fick återhämta sig lite inför stundande slutspurt. Fick reda på att Västsvenska pimpelserien avslutades en tävling kort och segrade gjorde Andreas Möller före Challe och Mats Petterson. Grattis till er alla 3 och bra fiskat av er.

Men som denna serie är så finns det alltid vinnare och förlorare och 5 man får lämna A-serien till förmån av de 5 främsta i B-serien. Och där var det tätt men man får glädjas över att vara en av de 5 som får fiska med de stora pojkarna nästa år ihop med Patric Eriksson som blev 3:a i serien. Själv nöp jag andraplatsen på samma poäng som segraren men lägre vikt. B-serien vanns av Stefan Thorsson. Så nu får ni passa er för alla Skaraborgare för nu är det många från distriktet med i A-serien. Challe, Ahlgren, Eriksson och jag från Lidköping och Börjesson från Skara så nu är 20% Skaraborgare i klassen.

Det krävs nu att Möller låter bli att vaska sina pimpelbyxor i någon laxälv över sommaren och att Mats låter bli ismaskinen så skall vi göra vårat bästa för att bråka med er om poängplatserna. Isägarna har jobbat febrilt efter gångbara isar i vinte och med den äran att de har hittat smått fantastiska isar efter förhållandena. Och det verkar finnas hopp om is i helgen med trots allt. För Kung Bore har gjort lite comeback och Mats har slutat sura och stängt av fläkten som han startar så fort han själv inte kan åka och fiska!

I lördags vart det en härlig tävling på Kyrksjön i Mölltorp och det var med vemod som man följde vad som hände från internet då man bara tittade ut i det vackra vårvädret och saknade att svarva is. Att det sedan blev en förstagångpåsjönfiskare som vann värmde hjärtat då Jimmy "Brax" Johansson for förbi hela Vättern och dominerade på sjön. Bra jobbat Jimmy, Det var nog peptalken innan som avgjorde!

På söndagen var det mormuska-DM på bysjön och Challe dominerade i vanlig ordning och tog hem vandringspriset . Ahlgren vann seniorklassen och Maria Ahlgren damklassen och Kerstin vann damveteranerna. Kul att det var lite nya ansikten där men i år åkte jag inte ens dit då orken tröt.

Men nu till helgen hoppas jag vara fit for fight så jag kan deltaga i de arrangerade tävlingarna och på lördagen blir det säkerligen att åka mot Ulricehamnshållet. Annars så arrangeras det ju tävling även på Gryveldammen som är en av alla mina favoritsjöar. Det är lite väl långt bara för att fiska en dag och troligast är väl att man låter bli den och åker till någon närmare tävling.

På lördag arrangerar annars Skara SFK en tävling på Lerdala-Lången. En sjö som jag hoppas mycket på. Trots att jag var där och frifiskade för någon månad sedan med magert resultat så vet jag ju att det finns gott om fisk i sjön och även en hel del matabborrar. Senast vann ju Heikki på 10 pannor randiga riddare! Men hur det blir nu är svårt att sia om då det har varit magert fiske med mestadels djupfiske som gäller och en sjö som har normaldjup på 2.5 meter! Och att det vräker ner snö nu fram till helgen är ju ingen förmildrande omständighet. Men vi får se på söndag om fisken vill vara med om huggsexa eller ej!

Så nu är det mycket som händer varenda helg fram till påsk som snart sker med Jämtlandsfiske som bjuds och våra 6 stugor skall fyllas med galningar från södern för att plocka klunsar i Jämtländska sjöar! Sedan pimpel-SM och efter detta så är det ju bara den lilla resan till Papua Guinnea som hägrar. Och mitt i allt det här så skall pimpeltips-SM avgöras med. Får se bara när arrangörerna kommer ut med startlistorna så att vi kan börja med detta.

Sköt om er och kör försiktigt på vägarna så ses vi!