Säsongsavslutning 2017 i Särna.

Årets påskresa fick ta nya former då OS-pimpeln i Storhamrasjön blev tidigt inställt. Fanns ju en del alternativ att välja på. Antingen stanna i Gällö-trakten och fiska på Sundsjön. Eller annars sova i Sveg som vanligt och fara ned till Särna för att vara med på Särna-harrens byatävling på Särnasjön. Valet blev att skippa kvällstävlingen i Gällö och fara ned till Sveg för övernattning i god tid och sedan fara iväg till Särna och testa på detta fisket.

Sagt och gjort så for vi dit trots att alla talat om för oss att det är mört som gäller där. Men kör i vind. Man kan väl fiska mört en gång i alla fall! Väl på plats inför denna 3-timmarstävling fick vi se att vi inte alls var så tidiga som vi brukar och det var många deltagare redan på plats. Deltagare både från Sverige och Norge hade redan börjat samlas och man började samla in information. Fick god hjälp av Jörgen som i alla fall visste vilka ställen man INTE skulle gå till så det var nog till god hjälp. Språkade även med en Norrman som tydligen hade rekordet från denna tävlingen då han fått 18 kilo fisk på 3 timmars fiske.

Men av alla tips man fick så var de flesta att man skulle gå snett vänster in i en vik där det brukar bli bra mörtfiske efter "matmört". Så jag och Ronja började traska iväg efter att vi fyllt bilen med det vi inte skulle ha med oss.
Skaplig syn med underbart väder även i Särna.

Kollade lite runt på sjön vart folk gick och det var ju de utnämnda ställena som belamrades med de flesta fiskarna men det var 3 pers som gått längs med vänsterkanten och det såg ju giftigt ut men alla tips var ju att det var ett ställe man INTE skulle gå till så vi fortsatte över viken. Och när vi närmade oss så såg vi att det var en riktigt populär vik som vi hade valt.
Den populära viken var redan fullbelamrad av fiskare redan innan vi kommit dit.

Starten gick och jag borrade första hålet och skulle ändå testa med pirk och 3-krok och se om det var abborre där. Blev förvånad då det var 10 meter djupt där jag satte mig. Kollade på de andra och det var ingen som fick något speciellt så jag valde att borra längs med udden och direkt blev det riktigt grunt. 1-1,5 meter runt om. Men ingen fisk där heller. SÅg då att de börjat dra lite fisk i klungan så jag gick tillbaks in i klungan men kände ingenting. Såg då att det var riktigt små fiskar de fiskade efter så det var bara att ta fram spö med blåmyska.

En 55 mm pirk på 18 gram för att sträcka linan bra och det tog ändå ett par hål innan jag fick någon fisk. En mört som var så liten att katten hade skrattat ihjäl sig men det var ju ändå fisk. Hade ett napp till där men den följde inte med upp. Kollade då på de andra och de plockade den ena fisken efter den andra och man kunde tro att man satt i Göta Kanal av storleken på fisk att döma. Borrade ett par fruktlösa hål till inna jag gick bortanför en tjej med blommiga byxor jag sett plocka fisk med jämnt mellanrum.

Direkt vid nedsläpp nappade det och upp kom en abborre. Den följdes i rask takt av 7 till innan det återigen blev dött. Men jag vågade inte flytta mig för det var ganska ont om möjligheter att flytta runt i denna klungan. Och de sa innan att man ska vårda hålen om det nappar i dem så jag satt kvar. Och mycket riktigt så kom det några emellanåt och man lärde sig sakta att man skullke knacka i botten för att sedan hålla någorlunda still med blåmyskan i stort sett på botten med ett litet gupp på spöt för att få dem att nappa.

Men till slut blev det så trögt att jag var tvungen att byta hål. Hade möjligheten att flytta hela 2 meter så där fick det bli. Ganska snart nappade det en abborre där med och till slut så ljöd slutskottet. Kunde summera 1 mört och 21 abborrar med strax under 1,3 kilo så det var inget större fel på snittet på fiskarna. Och att det blev övervägande abborrar var ju en förhöjande känsla. Mörten var ju omöjlig för min del även om jag försökte. Men det var riktigt gött att se alla ej tävlingsvana fiskare som for ut hela släkter i alla åldrar och hade en skön känsla i sig när de inte var stereotypa som vanliga tävlingspimplare.
Sköna stilar i Baden baden som bara mös i vårsolen. Är väl det som kallas layed back?

Skotrar var tillåtet men bara att ta sig ut på isen och tillbaks. Under tävlingen fick man inte använda dem.

Vann gjorde Rolf Andersson som även blev Svensk mästare i år. Han var en av de 3 som gick på "fel" sida av avruskningen in i döda viken och plockade upp 3706 gram abborre. Så det var inte en siffra rätt. Det ska vara en mästare för att lyckas med sådant. Fick känna mig nöjd med min insats trots att jag inte var i närheten av att vara duktig på att fiska mört. Fiskade ju väldigt jämnt med många av de som var i klungan och plockade hem en 16:e plats. Patrik å andra sidan klarade av mörten bättre och petade ihop 2130 gram och kom på 6:e plats.

Men det var en kul form av tävling och vem som helst kunde ju vinna då all fisk räknades. Hade ju räskt att få en 4-kilos gädda så hada man vunnit tävlingen. Men det skall ju mycket till för att man skall få den just denna dagen. Speciellt då det räknas. Kan ju bli att man åker dit någon mer gång men jag hoppas ju på att få komma till Storhamra i stället. För när man träffar rätt där så är det ju häftigt fiske. Och vilken storlek det blir då vet man ju aldrig. Man kan ju hitta plockefiske på såväl 5 grammare som 5-hektos.

Men nu är det bara att bryta ihop och komma igen. För nu kommer rokaderna och de korta spöna byts ut mot de långa. Men nu i helgen ska Ronja på fotbollscup så det får vänta. Får se till att alla grajer är tip-top inför nästa säsong. Kanske några rokader i utrustningen och börja varpa lite mer? Men ordning och reda får det bli i alla fall och kanske ge mer utrymme för fisken istället för att böra runt på grejer som används för sällan. För många spön i konten är ju ett vanligt fenomen. Och nu slutade jag med första påsen över 5 kilo och så dåligt får det inte gå 2 säsonger i rad. så nästa år kommer det att ges på mer.

Och vad det gäller skruvdragare så är jag fortfarande positiv till att släppa dem fria. För hemma tjänar du absolut ingenting på att använda dem då isarna är för tunna och det knappt går att ställa isborren upp i den tunna isen. För maskinen väger ju en del och vikten sitter inte i centrum så de välter lätt. Och när det gäller vikten så måste man ha dubbla batterier och det börjar då bli en respaktabel extravikt att bära med sig. Men att det är en stor fördel vid tjocka vikar råder det inget tvivel om. För 2 timmar räcker ett batteri och inte en gång hade man mjölsyra sprutande ur öronen eller darrande hand när man borrat ett hål. Kör på släpp det fritt! För om maskinen går sönder eller batteriet tar slut så är det gammelhålsfiske som gäller.

Men nog om det. Nu vill jag bara tacka alla pimpelvänner och önska er en trevlig sommar med era långa spön. Det kommer en ny för de korta snabbare än ni anar. Och då blir jag giftig.

Sköt om er så ses vi.

Vikinganappet på Landsomfjärden anno 2017

Då börjar det tryta på påskfisket och resan har börjat söderut igen. Det är synd och skam att påsken är så kort. Borde vara ett par veckor tycker jag. Men livet har ju sin gång och det är ju bara att ge med sig och göra som man brukar. Denna dagen var det dags för Vikinganappet och kvällstävlingen. Och finalen i PSC som skulle avgöras på Vikinganappet. så vi bröt upp vårat boende i Strömsund och for ner till Gällö på Camp Viking och samlades. Många glada människor samlades i vårsolen som lös upp tillvaron här uppe i Jämtland.

Vanliga procedurer genomfördes och Ronja hade redan satt planen för dagen att gå över hela viken för att fiska på en udde. En präktig marsch för en snart 11 årig tös men hon ger sig inte så lätt. När starten gick skickades Ronja iväg och jag plockade färdigt själv för jag har ju lite längre ben än henne. Hon hade kommit en respektabel bit bort när jag väl kom ut på isen och skulle börja gå. Men det skulle nog bli varmt idag för det är inte riktigt lika molnigt som det stod på väderutsikterna.
Skapligt väder redan vid utgången. Och Ronja var en av de små prickarna i fjärran.

Traskade på i respektabel fart och halv-vägs över kom jag ikapp Ronja och fortsatte vidare. Var ju bara 9 minuter kvar av gångtiden och det skulle jag inte hinna. Men det är bara att bita ihop och inse fakta. Starten gick och det var ett par hundra meter kvar så jag fick traska förbi de som satt tidigare än utsedd plats och de fick fisk och det var ju skönt. För då är det inte döda viken i alla fall.

Gick fram till startplatsen och skulle fiska mig inåt. I andra hålet nyper det till med 2 matabborrar och 2 små direkt på det. Skön start! Fiskade mig in mot land och fisk nummer 6 var en lite bättre fisk på 5-6 hekto som svalde pirken på nedsläpp där det var en meter djup. Djäklar nu kan det bli Rock´n Roll fiske och tungt att bära hem. Men det var som om något hänger över fisket uppe i norr och fisken fortfarande går ensamma då det bara kom upp en eller 2 fiskar i hålen om det kom någon alls. Men det var många bomhål med.

Träffade på Engvall som satt lite längre bort och visst fick han fisk med men ingen vidare storlek vad jag såg. (hade väl blivit förblindad av min 6-hektos) Han fiskade sig mot mig men som den gentleman han alltid är så avvek han från "vårat " område och fortsatte längs med kanten. Fortsatte borra upp en hel del hål längs med land var ju planen från början för att fixa till en massa hål att gå och bakmeta i då det brukar funka precis som på Gåxsjön.

Men då de har fått stå och dra ett tag ser jag att en annan kommer och bakmetar hålen som inte fått stå tillräckligt länge och får fisk där det varit dött innan så gick även jag in och testade dem för att inte bli helt av med konfekten och få skörda det jag har sått. Och det blev några fiskar för mig med men hålen skulle behöva vila längre för att det skulle bli önskad effekt. Så när vi blev ensamma igen så vek jag av ifrån de hålen för att lämna dem i fred. Men det var samma visa vart man än gick. Det blev en här och en där men inga serier.

Efter ett tag gick jag in igen och då var det lite mer fisk. Visade då Ronja hur man skulle göra för att bakmeta och vad man skulle tänka på. Så även Ronja fick lite fisk med. Först i slutet av tävlingen började det nappa mer frekvent i gammelhålen och jag kunde summera 61 fiskar i stor variation. från 20- 600 gram. Så frågan var ju om snittet räckte så att jag kunde spräcka den där försmädliga 5-kilos vallen. Men det gjorde den med råge och jag vägde in 6,1 kilo och kom till och med på prisplats med detta. Första gången jag kommit på prisplats på Vikinganappet med så det var ett stort fall framåt.

Är mycket fascinerad av att jag återigen hade Daniel Ahlgren på platsen precis efter mig vilket har hänt lite väl många gånger i vinter. Segrade gjorde Martin Södergårds på 12 kilo om jag inte hörde fel. Och tyvärr så kunde inte Möller knyta ihop säcken utan fick se sig slagen på mållinjen. Men glädjande idag var att glidaren Leek fått ett nytt smeknamn i och med att han vann en ordentlig samling av "effekthöjande och säkerhetstänkande varor" Men när han även vann på ett lotteri så blev han uppkallad som "kondom-mannen"! Tror faktiskt inte han har hört detta för sista gången.

Ett stort fall framåt men man får ändå fara söderut och nu är vi redan i Sveg. Tänkte jag skulle in och nalla Martin Södergårds samlade fiske skrifter och se vad han har för hemligheter. Klocka har blivit för mycket nu då den redan blivit 8 så vi får ju ta hand om vad vi skall ha i magen. Men det råder ingen nöd på oss. Har ju en tävling kvar i morgon i Särna och det skall väl bli kul det med. Får gå ut med inställningen att det är Milsjön så kan det nog inte bli värre!

Men vi skall ha så kul som bara går i morgon och till er andra får jag tacka för en härlig pimpelsäsong och hoppas att vi ses på nästa.

Sköt om er så ses vi.

Gåxsjön Lövberga 2017-04-15

Andra tävlingen för min del i påskpimpeln har nu gått av stapeln på en favoritsjö som heter Gåxsjön. En sjö som jag aldrig fullföljt en tävling utan inblandning av luns i någon form. Många hade befarat att denna 5-timmars tävling skulle utarma fiskbeståndet om alla som var uppe och att sjön bjöd till.

Men det var inte fullt manskap på tävlingen så nu skulle vi få mer fisk att dela på och större ytaor att gå på. Och förhållandena var underbara. Is som var beklädd med lite fastfrusen snö så att traska omkring skulle inte vara några problem. Vinden var inte så stark som utlovat och molnen ja de fanns men var inte särdeles samlade. Jämtland på påsk i ett nötskal. Visst har vi varit med om alla dess väder under de 12 år som vi har tillbringat men över lag så är det alltid bättre väder än utlovat.
Skaplig vy vid utgången på Gåxsjön 2017

Planen var att gå till min lilla del av sjön på andra sidan och borra upp en radda med hål inne i vassen för att kunna gå och bakmeta ett par timmar senare och under tiden gå och plocka upp en och annan luns utanför vassbältet. Det funkar ju alltid! Och nu med skruvdragaren skulle man orka borra fler hål och då det var 5-timmars i stället för 3-timmars så skulle det vara gott om tid att fisken skulle kunna stimma sig i gammelhålen så nu skulle det fläskas!!!!

Väl framme på plats aså smordes planer för glatta livet in i det sista och då jag och Ronja kommit fram nämnde herr Björnee att det var en aningen ovanlig kombination på isen med Björn, Lax och Leijon på samma ställe. Så vi fick förena oss i en tidernas idolbild som alla tjejer får sätta in i nästa års kalender.
Årets idol-bild är nu tagen.

Starten gick och vi började 20 meter ut från vassen och vi fiskade oss in i vassen och 3 hål in i vassen fick jag en fisk. Fortsatte med en hel rad in och ut i vassen men det var inte en enda stöt i grejerna. Såg ingen som fick något vidare utåt så det fick bli ett ordentligt antal hål inne i vassen så man hade lite att välja på. Men inte förrän jag kom ut i vassrännan så fick jag nästa fisk. Och det var skaplig storlek på dem men oroväckande att det var ingen som fick något vidare utanför så det gällde att smyga upp fisken ordentligt.

Det bildades en liten klunga strax utanför men det  var mest småfisk de fick upp så det var inte intressant att sälla sig till detta gänget. Tog i stället en liten test i en annan herres gammelhål där han inte kännt något innan och fick en trio borrar i ena hålet. Jaha tänkte jag att nu kör det igång. Så jag testade av några av mina gammelhål men det var helt livlöst i dem. Klungan hade nu decimerats och det gillade jag med lite blandad känsla. Antingen var det ingen fisk där eller också har de sett något jag har missat.

Slog då en radda hål i vasskanale och fick några skapliga borrar i rask följd. Och de nappade omedelbart  om de nappade men ganska föriktiga napp. Tyckte det var lite konstigt för de brukar dra till ordentligt här så frågan var om det var en avig dag för Gåxsjön. Men det är ju 5 timmar som gäller så mycket kunde ju fortfarande hända. Och precis som på fredagenm körde jag slut på första batteriet på 2 timmar.  Testade lite utåt men det gav bara någon enstaka fisk så jag gick in i vassrännan och fick någon där med.

Slet omkring i området och testade av gammelhålen igen inne i vassen men det var troligtvis bara en gädda som nappade och gick runt ett vass-strå och gick loss. Så jag fiskade längs med vasskanten och fick ett skapligt hål men bara 6 fisk ändå. Och efter ett tag testade jag utåt och då jag testade ett gammelhål i djuprännan så fick jag en liten abborre och sedan gungade det till. Fick upp fisken till hålet och såg att det var en abborre så jag tog det väldigt försiktigt. Styrde den lugnt till hålet och den kom upp så fint i hålet utan huggkrok och en ca 7-hektos fick läggas i konten.

Fiskade runt lite men den var ack så ensam. Denna dagen kunde man inte tro att abborrar var en stimfisk utan levde sitt liv helt i solitär status. För det var fruktansvärt ensamma fiskar idag. Och på vägen därifrån fick jag ytterligare en borre följd av en mört. Hade nästan klarat mig från dem men till slut blev det ändå en. Slutade på 24 abborrar och en mört och fick ihop 4 kilo så snittet blev ju fint. Börre Omang fick dagens borre (eller Börre) på 1,8 kilo men det var ovanligt lite storfisk mot vad det brukar vara. Får vara nöjd med insatsen ändå för Mr Magic hade bara 9 hekto mer i samma område.Sgerevikten skrevs till 10 kilo så det var ovanligt lågt trots att det var 5 timmar på sjön.

Men alltid underbart att fiska i Jämtland och möjligheterna finns ju hela tiden var man än stoppar ner pirken. Och nu är det bara att ladda batterierna inför morgondagen på Landsomsfjärden och se när PSC avgörs. Men alla vill väl lägga sig i själva Vikinganappets utgång och det finns ju många aspiranter till detta. Nu har det ju tillkommit lite fler som inte fått ge sig ut på Dalarnas påskpimpel utan kommer upp hit i stället så nu finns det ändå fler kandidater. Ingen nämnd och ingen glömd.

Men kör försiktigt i morgon så ses vi vid Camp Viking i morgon bitti.

Äntligen Jämtland.

Efter ett års vänta har man nu äntligen fått komma upp till pimpelfiskarnas Mekka.
En taskig leverans gjorde att man inte kunde vara med på Vikfjärden på skärtorsdagen utan fick ha bilåkningen dagtid i stället. Men det är ju min andra hobby så det gick ju fint. Bara att börja njuta av det som är kvar av säsongen.

Dagens drabbning blev på Sporrsjön där vi har varit några gånger innan och man har inte placerat sig någon gång ännu men börjar hitta lite struktur på sjön. Man är ju lite för o-rörlig av olika skäl så det tar ju extra lång tid att bilda sig en uppfattning om än det ena och än det andra. Vissa platser där man hittar lite fisk läggs in i minnesbanken både på gott och ont. För om det nu var ett race på ett ställe ena gången och sedan inte under flera år får man inse att det var en engångsföretéelse. Och om det var trögt en gång så är det väl alltid kass just där?

Men planen vart man skulle gå var ju klar redan innan och minnesbanken skulle få lämna sitt veto. Då vi inte vare sig hann eller kunde gå långt idag så var det rutten som vi valt ut som skulle gälla. Ut bortanför de som satt vid stenröset och fiskade mört och kolla vart de fina borrarna går. Finns inga där så gör vi ett gäng hål inne i den grunda viken som sedan får stå och dra för det är ingen som vill fiska så grunt här? Och holla koll på Björne och Sundberg om de får något i Sundbergs vinnarvik är ju ett måste. Sedan vidare ut på öppna vattnet för att göra en Strengelsrudare. Sen måste det vara klart ju?!?!

Daniel och Alvin Ahlgren preppar inför den stundande dusten med sjöns fenbeklädda djur.

Laxen såg nästan över laddad ut.

Liten klunga mörtfiskare vid stenskravlet redan vid start. Den skulle bli ordentligt större allteftersom.

Starten hade redan gått då vi kom fram till stenskravlet och det var dålig frekvens på armarna så det var lätt att gå förbi dem och få det bekräftat att man inte skulle stanna där. Men på andra sidan skulle vi börja leta efter klunsar så Ronja fick testa att borra med skruvdragarn men det var i häftigaste laget för henne då isen var ganska blöt och det greppade lite för mycket för henne så jag fick ta över. Och visst var det ganska häftigt att köra med skruvdragare men vi får se vad jag tycker efteråt.

Första hålet och konstig känsla när pirken kom ned och vips så klonkade det till. Fin fisk på men släppte vid iskanten. Welcome to Jämtland. Ned igen och det gungar till flera gånger. Men fisken kom inte upp. Drog upp och kollade och jag hade ju ingen krok! På med en ny och napp direkt men fisken kom inte upp nu heller. Var tvungen att lyfta upp och kolla om kroken var borta men det var den inte. Nästa hål och 2 fina borrar direkt vid nedsläpp. Ett par bomhål och några små borrar men ingen ordning på det så det fisk bli att valla vidare.

Fiskade över mot grunda viken utan påslag och såg heller ingen annan som fick något vidare. Men in i viken och en ny skaplig abborre i 3:e hålet. Men efter ett helt gäng med bomhål så kom Ronja eftersläntrande med en fin sik. (hennes första) Men ett par fiskar blev det i alla fall men inte bra så det var bara att traska vidare. Fiskade bortåt på bästa sätt men redan efter 2 timmar var första batteriet slut. I och för sig så hade jag borrat en hel del hål men blev ändå förvånad att det inte höll längre. Måsta vara den blöta isen som sänker prestandan.

Efter ett par hål med jämna mellanrum bestämde vi oss för att flytta os lite längre så vi gick bort till en klunga (som hade gått åt höger) och där satt självaste herr Peo. Såg att det kom upp lite fisk men hoppsan de sitter med tafs! Plockade upp tafsen och testade och det blev fisk direkt. Men det var en mört som direkt följdes upp av en mört till och sedan en liten abborre. Men det var ingen fart på dem efter detta heller så jag valde att rata bort dem och fiska oss tillbaks.

Ville se hur det låg till på motsatt kant mot Sundbergs ställe så jag borrade oss däråt. Och ingenting hände förrän jag kom in till udden och fiskade på 1 meters djup. En skaplig borre kom upp och i nästa hål kom det 2 till. Var helt o-borrat här och hoppet var fortfarande uppe. För om det är så fin fisk på 1 meters djup så kan det ju gå fort om man får igång dem. Men det blev bara någon enstaka emellanåt. Och det verkade inte spela någon roll om hur grunt det var bara det fanns vatten under isen.  Hål-raddan som vi gjorde på morgonen var välbesökt under dagen så det var ingen mening att gå dit och bakmeta dem. Så man fick summera dagen med att det bara blev 23 abborrar och 2 mörtar strax över 3 kilo med ett snitt på 122 gram.

Var ju naturligtvis inget att komma med då fenomenale Sonny drar till med 33 pannor. Tror nästan at konten vägde samma som Sonny. Grymt bra jobbat. 2:an hade 23 kilo så det var ju en komplett kross. Roc´
n Roul vann Veteranklassen på 29 kilo och nytt PB. Bra jobbat Roul. Ronja fick ihop 1,6 kilo ochvar lite besviken på att hon inte kom över 2 kilo men hon fick ju en ny art så det var ju kul.
Fina fiskar på Sporrsjön.

Nu är det bara att verkligen ladda batterierna inför morgondagens 5-timmars på Gåxsjön Lövberga. En sjö som kan bjuda på allt. småfisk, klunsar, gashål huggkroksätande gäddor mm, mm
Men en sak är säker. Man får hålla i spöet i morgon för det kommer nog gå åt en hel del i morgon för dem som inte är beredda på vad som kan hända där. Men kul skall det bli. Äntligen är vi igång.

Kör försiktigt så ses vi i morgon

Trubbel till påsken? Fiske i paradiset.

Då börjar det tryta på isfiskesäsong.
Är ju alltid med blandade känslor man åker iväg till påskpimpeln. Å ena sidan så väntar fantastiska fiskemöjligheter med alla sorters fisk. (Inte gädda och lake) Å andra sidan så vet man att efter detta så är is-säsongen över. Antiklimax!!!!

Detta året blir det lite ändringar då det för 2 veckor sedan var 60 cm is på Storhamra inför OS-pimpeln som nu sedemera har blivit inställt då vårvärmen har slått till och redan en vecka innan så kom det bittra beskedet. Raskt försökte Svegarna med att anordna på fågelsjö men även där har Mats Pettersson satt käppar i hjulet och nallat drivmotorn till ismaskinen så den har blivit överhettad och gett isen en oförtjänt värmebölja. Nu får vi se vad det blir på annandagen vad som bjuds i fiskeväg och i synnerhet var.

För den gamla planeringen som vi kört de senaste åren med övernattning i Sveg innan OS-pimpeln låter o-nödig och man får se vart den tävling finns som ligger längst söderut. För hur det är med isarna så ska de vara säkra för att jag ska ge mig ut. För det kommer ju en säsong nästa vinter igen.

Men nu ska vi gotta oss så länge det går och ge de svullna Jämtlandsborrarna en dust. Och man får väl se om man äntligen kan få väga in över 5 kilo vilket har varit min emesis detta året. Trots att man har fiskat på Viken, Tolken, Alsen och Mälaren för att nämna några. Så kan man summera att denna säsongen inte har varit någon höjdare för min del. En seger i Värmland och några prisplatser är ju inte direkt godkänt.

För när man går längre så går man för långt och då man stannar i starten så är det uselt fiske där. Men det kanske är just ett sådant år? Sverige är ju långt och det är olika förhållanden överallt och det sköna med att åka till Jämtland är att allt nollställs inför varje tävling. Och de dagar det är 2 tävlingar så är det ju dubbla chanser att göra en bra prestation. Bara att ladda om och ladda rätt.

Vi börjar ju på Vikfjärden på torsdagen och senast vi var där så vann väl Thomas Larsson där då han hittade ett område med skapliga mörtar. Själv blev jag 3:a med bara borre. Men det är ju helt annorlunda denna gången och vi får se vad som bjuds nu. För om lekabborren gått in för lek så står de väl i vassen och det kan då bli ganska ordentliga vikter om man gör rätt. De vikar som var kass senast kanske är helt vinnande denna gången. Och det går ju fort då man väl hittar fisken. Såg ju på Strengelsrud som hade lika ökenfiske som mig på första halvan av tävlingen men avslutade med ett par smörhål och bara vräkte upp fisk. Själv gick jag åt andra hållet och hade knappt napp. Engvallarna satt och fläskade mört i parti och minut men det gällde ju att träffa rätt också!

Och när det gäller Pimpelsport cup så är det en rafflande avslutning som kommer att ske på landsomfjärden på påskdagen. Allas våran byxgrabb leder ju den efter fina poäng i Norrdonsnappet. Kan bli en kul avslutning för honom om han kan ro detta i land. Men kanske jag kan sätta käppar i hjulet för honom och gnussa lite innan start och ro hem en seger där. För som Gunde säger- ingenting är omöjligt.

Ska bli intressant att se vilket tema det är som gäller detta året. Är det abborre eller mört som dominerar? Går de djupt eller grunt? Nya hål eller gamla? Plockefiske eller klunsar? Ensam eller i klunga? Blankt eller matt? Bete eller inte? Dessa frågor skall ju besvaras under helgen och först efteråt så kan vi summera vad som har gällt.

För sedan är det ju bara att plocka ihop alla grejer och göra den årliga rokaden och plocka bort de korta spöna och ta fram de långa. Redan efter en vecka kör det igång med Kinnekulleträffen i trolling som Morelius skall försöka plocka hem SM-titeln. Vi får se hur de går. Men det återkommer jag till efter påsken. För nu skall vi passa på att njuta till fullo och hoppas på att vädrets makter är oss nådiga över kommande helg.

Så ta vara på varandra och om ni tvekar någon gång om vart ni skall gå på isen så lyssna på den onde anden och gå höger.

Sköt om er så ses vi till påsk i Jämtland.
Kör försiktigt

Pimpel-Sverige! Vi har ett resultat.

Då har vi avklarat årets upplaga av SM i pimpelfiske 2017 i Burträsk!
Skellefteå med Urban Olofsson i täten höll i tävlingen och arrangemanget var helt klart godkänt. Området var skapligt med plats och det hade fåtts dit lite lokala folk som sålde och visade lite av vad trakten hade att erbjuda och det är mycket välkommet. För många av oss fiskare hinner inte med att åka runt och kolla på nejderna och det är ju inte alla som får äran av att åka till dessa trakter.

Stugorna som vi bokat på plats var helt OK och avståndet var ju inte alls att klaga på då det låg precis intill. Även maten testades på byn och segrade gjorde Värdshuset med hästlängder. Nästa gång blir det dit igen. För dem som undrar så finns det även övernattningsmöjligheter där med.

Men för våran del så vart det en låååång resa upp på fredagen och tiden var tilltagen så att man skulle kunna råka ut för både en och 2 fadäser med vägbyggen eller eventuella andra förseningar men det gick bättre än planerat och vi kom fram en timme innan beräknat. Men lite sega efter resan var det bara att äta och plocka i ordning larver inför lördagens tävling och sedan försöka sova ikapp. För även om resan gick bra upp så åkte vi ju ändå hemifrån vid 3-tiden på fredag morgon så lite möra var vi.

Våra kamrater hade ju som sagt varit på träningsläger sedan mormuska-SM och anslöt med husbilen på plats och hade förståndigt nog tagit en ledig dag  från fisket på fredagen för det frestar på att borra i isarna som är liiiite tjockare än vad vi är vana med. För er som kommer uppifrån får vi väl säga att det ibland är problem med att borra fast borren så att den står upp innan man är igenom isarna. Och att då komma upp och det är 42-46 varv med turboskär är en paradox emot vad vi är vana med.

Åter till fisket så var det på lördagen individuell tävling och Det fanns inga helt givna favoriter till segern då det var nytt vatten för de flesta. Var ju en del som var där 95 på SM men minnena från det SM-et hade bleknat hos dem flesta. Men Kenneth Lilja hade ju allting uppskrivet och karta på vart fisken stod senast så han hade ju en fördel med detta. Skulle han till och med kunna ro hem sitt andra guld?????

Men efter en snabb koll på kartan hittades ett område som kunde vara giftigt och avståndet var inte övermäktigt så jag satte iväg förbi sundet och ett stenskravel där det fanns en djupränna som kom in emot skravlet vilket såg ut som ett givet lunsdragarställe. Lyckligtvis var det lite folk där och just där jag bedömde att det skulle vara 2-3 meter var det helt rent på folk så det fick bli min startplats.

Isen hade varit helt ren innan men under morgonen så började det snöa och lade att skikt ovanpå vilket säkerligen inte gjorde att det blev bättre förutsättningar. Och jag som hade räknat med surfiske hade inga större förväntningar på att det skulle hållas hov under isen med skogstokiga abborrar räknade numera med riktigt ökenfiske. Men det är lika för alla och trägen vinner som dem säger. Så man får lita på sina instinkter och göra det bästa av det.

Startskottet gick och hålet svarvades färdigt. Ned med den tilltänkta vinnarkombinationen och loda djupet. 1 lockryck och hoppsan! en 50-grammare direkt. En 30 grammare nöp direkt när kroken kom ned och jag bara mös. Helt själv och plockefiske på ett SM! Nu går det vägen idag tänkte jag men det var fruktansvärt tomt i hålet efter dem. Nytt hål och fisk direkt. Me återigen tomt efter den. 2 bomhål och återtest av första hålet. En lilling kom upp och efter den nöp en till men då gungade det så härligt i spöt och livet var underbart. Men då den kom upp till iskanten satte den sig i kanten och kroken lossnade. Surt.

Men då vet jag att de finns här så det är bara att tråka ut dem och invänta att de som nu hade kommit till platsen gick vidare. Men allteftersom det försvann folk från platsen och jag gick iväg en bite bort för att låta hålen stå och dra så kom det bara upp någon enstaka fisk härochvart. Så när jag bakhålsfiskade hade ju även klockan gått långt men förhoppningarna var höga. Men tyvärr var det ingen fisk som ville komma igång. Synd då att man klotat en luns i början för annars hade jag lämnat stället i tid istället för att stanna kvar i området.

Satt och funderade då det endast återstod en halvtimme varför det inte nappade någon mört ens. Men hålet efter så fick jag bekräftat att det fanns för där fick jag säkerligen 2 kilo mört efter en abborre. De sög i sig 3-kroken så fint så det var inga problem med mörtfisket. Men tyvärr så visade det sig att jag gått för långt denna dagen och då fisken aldrig kom igång (eller inte fanns) där jag var så slutade det med 13 fisk och strax över halvkilot. Blev ju top-100 i alla fall med min 100-plats tätt följd av Daniel Ahlgren. Och det är ju gott sällskap att en så duktig fiskare som han kunde bli slagen av mig visar ju att det inte bara är att ställa ut grejerna och tro att det är dem som gör jobbet. För även om man kämpar som en gris så går det ju inte alltid att hitta det där fläskehålet vareviga gång.

För det var ju så att det kunde räcka med ett fläskehål då det fanns fisk i sjön. Och fina med. Björne fläskade ju upp en kulting på 1,3 kilo och många andra visade upp fina fiskar i påsarna som de hade slått mig med bara en av dem men de flesta som fått en hade fått fler med. Var ju en del som satt på fisken mer eller mindre hela dagen och det är ju inte svårt att skita när röven är full som de säger.  Och Möller var ju en av dem så han fiskade till sig en 8:e plats och får godkänt.

Men på invägningen så vart man ju lite avslagen då man efteråt vetat vart man skulle gått för att hänga med och att det var ju att springa in i klunga eller dess närhet för att få fisk svider med. För jag vill ju helst hitta fisken själv utan att gå på de "säkra" ställena och trängas med dem andra. För det är ju även surt i klungfisket om man vill flytta sig 5 meter men är så nedborrad att man får gå ett par hundra meter för att hitta någon ny yta att borra i. Men man får glädjas åt alla andras framgångar. Inte ens Lilja mäktade med mer än en 26:e plats. Men han hade ju 5 gånger min vikt i alla fall. (menar påsen)
Glädjande att se en segrare i Anders Bergman hjärtligt jubla efter sitt SM-guld flankerad av Noras stoltheter bröderna Eriksson. Leif och Olle som ju direkt inte är några blåbär i dessa sammanhang.

För våran del så blev det ingen vidare medaljskörd förutom för Heikki Vuotolainen som plockade hem en bronsmedalj i äldre herrveteraner. Men priset fick jag hämta och eftersom det var 1 April så var det ju dags för att försöka skoja med lite folk så det fick det bli. På med medaljen och ut på FB. Var ju faktiskt en hel del som gick på det och det var ju harmlöst så ingen skada skedd.
Jag tycker det är kul att skoja med folk! Men nästa gång.........

Söndagen var det dags för lagtävlingen och vi hade en plan för dagen med att fiska i sundet för att sedan gå in på den grundare delen men vi fick se vart alla andra skulle gå. Och direkt såg vi att det var många raska ben som stack iväg för att ta sig långt bort och lämmeltåget fortsatte. Ett tåg bort mot änden och ett mot vattenverket. Så vi gjorde snabbt en rokad då vi insåg att det skulle bli fullt vid sundet och startade vid bron vid starten.

De andra spred ut sig längs med rännan vid starten och bron så gick jag bortanför startfållan för att kolla om det fanns vatten under isen och någon fisk. Och visst fanns det vatten under isen men ingen fisk som ville nappa. Så efter ett antal hål längs med kanten och vassen så vände jag tillbaks till de andra som satt och plockade loppor i sakta gemak. Men det liknar ju inget sa vi och skulle gå utåt. Och vips var vi en man kort. Junior fick krokan mot låret och skar upp det så han fick avvika för att uppsöka läkarvård. Tur att vi var i starten!

Vi 3 som var kvar började med att söka fisk men det var lättare sagt än gjort. botten var som ett dansgolv och det skiljde sig inte många centimeter mellan hålen så det fanns inga kanter att fiska efter. Ahlgren började ta längre flyttningar och samtidigt som jag skulle sticka signalerade Challe att det fanns bättre fisk i området. Så jag slog ett hål närmare honom och fick en liten parvel för att sedan lyfta upp en 3-hektos. Gött nu kan vi bättra på oss. Challe kontrade med en han med och rev loss en i iskanten så nu kanske vi hade hittat melodin?

Ahlgren och Branell var ifrån oss och vi fortsatte i området då det stramar till och en 4-hektos kom upp. Var ju en bit emmelan fiskarna men med den storleken så kan det ändå bli vikt av det. Branell kom ut från omplåstringen men hade ingen möjlighet att röra sig fritt då han nästan såg strakbensopererad ut efter bandageringen så några längre utflykter var det inte att tänka på. Vi harvade omkring i området ihop med Noras Veteraner som även de fick nån finare emellanåt. Så fisk fanns det men de var svårtrugade.

Men det blev ingen vidare fart på dem så vi flyttade utåt till ett par damer ett par hundra meter bort som även de hade fått ett par klunsar. Och där fanns det även lite småfisk så det kom någon emellanåt. Och även här gungade det till i spöt. Men den fisken hängde bara med till iskanten och sedan var tävlingen slut. Ridå ned var det ju långt innan då vi hört att någon hade 270 fisk efter halva tävlingen och det var ju långt mer än vad hela vårat lag mäktade med under hela tävlingen och vi vägde in knappt 4 kilo. Och det blev ju en silvermedalj i jumbotävlingen då Gimo FFF lag 2 knep guldet 2 gram före (efter) oss. Svegarna hade ju rätt plan för dagen och hem guldet ett kilo före Competition och fyra fiskar.

Så man får summera helgen med att för Skaraborg var det bara Heikki som höll för trycket och vi andra failade. Men vi var ju inte ensamma och det var fler som fick krypa till korset då det inte är kända eller hemmavatten.
Heikki Vuotolainen. Skaraborgs stolthet 2017 hämtade priset dagen efter och steg även upp på pallen. Igen!

I Pimpeltips-SM var det rena vilda västern. Svårtippat å det värsta och många som normalt sett är ständigt i toppen fick se sig distanserade av många. Därmed så var det också svårt att få ihop en rad med så låg platssiffra som möjligt och spelhästarna snittade detta året på 19 poäng av de som var spelade. För att jämnföra så har man alla sina spelare på plats 19 eller bättre så ligger man över snittet. Snittet på en rad var 139 poäng och endast 5 segrare var på förhand tippade. Alltså var hälften av segrarna helt o-tippade av att placera sig. Riktigt skönt att se för en sån som mig för då kan man slå ur underläge och skrälla när folk minst anar det.

Högsta spelpoäng gav Daniel Ahlgren 101 poäng, Jonas Gustavsson 96 poäng och fjolårets Svenske mästare Martin Södergårds 64 poäng. Så de som spelat på dessa "säkra" kort var redan ute ur leken på detta. Men många välplacerade spelningar och de behöver ju inte vinna för att ge en vinnande rad.

Vinnande raden var faktiskt en rad som satt som en smäck. Pierre Welander prickade in 2 segrare och 3 övriga medaljörer. Samt ett par stycken precis utanför pallen. Och då hans sämsta kort för dagen var Björn Svensson i Äldre herrveteran med platssiffra 17 så var saken klar 55 poäng krävdes för att ta hem denna ärorika prestation att kunna sitt pimpel-Sverige Stort grattis Pierre!
Som kuriosa kan tilläggas att Pierre var närmast i utslagstävlingen med.

Han kom precis före giganterna Kaj Hagström och Lars Gullstrand som ständigt är i framkant av listan och även har vunnit var sin gång.

Specialpris kommer att delas ut till Annica Jonson från Norsjö som genom prestationen att plocka ut 6 st medaljörer kommer att föräras av ett Dala-spö Grattis Annica!

Nu är det bara att vila upp och slipa in en formtopp på påsken och hoppas att vi kommer att få fint väder och en ny folkfest. Lite varningar om ryktesvägen att det är risk för dåliga vägar till Storhamra men vi får hoppas att vädergudarna ser till att vägen håller. För isen skall nog klara sig fint.

Kör försiktigt och ta hand om varandra så ses vi till påsk!

SM i pimpelfiske Burträsk 2017 är igång

Nu har starten äntligen gått för årets upplaga av pimpel-SM.
Efter en saftig resa norrut till Skellefteås utkanter i en by som heter Burträsk så har vi landat och ladda både batterier och burkar efter en dryg resa. Men nu är den som sagt igång. Därmed kan jag skicka ut de "spelhästar" som har utsetts av Sveriges pimpelnördar runt om i hela Sverige. Och det är mycket troligt att de flesta av de som koras i eftermiddag till Svensk mästare i pimpelfiske.

För i pimpeltips-SM så gäller det att välja ut några säkra fiskare. En i varje klass och därigenom få poäng från sina spelhästar. Den som gör detta bäst koras till Svensk mästare i pimpeltips. Tipsen har haglat och det är mycket intressanta tips. Vissa spelar säkert och vissa chansar vilt. Men det skall bli kul att summera efteråt hur skickliga alla har varit. Bara gällande segrarvikten så har den varierat mellan 3 och 12 kilo med ett snitt på 6862 gram. Vi får se hur nära verkligheten det blir.

Totalt har 60 olika kandidater utsetts till spelhästar för dagen och det har inte kommit in 2 identiska rader. Vissa rader har liknat varandra men jag tror att det blir stor skillnad i slutändan ändå. Vi har ju skiljevikten att dra isär om det nu mot förmodan skulle bli samma poäng. Men även där är det som sagt stor variation på gissningarna. Några har vågat men de flesta lever enligt Jantelagen om "Du ska fan inte tro du är nåt" medans vissa hedersknyfflar vågar spela på sig själva. För det är ju därför alla är med - Att ta hem en SM-medalj

Men nu har starten gått så jag släpper den heliga listan till alla som cyberfiskar denna dagen och kan grotta ned sig i hur det Svenska folket tror att det går idag. Skälet att jag inte släpper den förrän nu är för att de som har spelats inte skall veta om nåt och få grodor i huvudet och beter sig anorlunda bara för att de är favoriter. Hoppas nu att alla får en fin dag på isen och att de bästa männen/kvinnorna får gå hem med en medalj om halsen.
De spelade är: (utan rangordning och helt utan konsekvens)
ÄHV 1416 Björn Svensson
YDJ 1902 Josefin Andersson
  1901 Ronja Leijon
  1903 Gisela Rimmevik

Skitfiske på er allihop så ses vi till invägningen