Landslagkvalet avslutat i Lidan 2017

Helgen som gick har kvalet till landslaget i Internationellt mete avgjorts i Lidköping.
Lite som 10 små negerpojkar då det faller ifrån en efter en som missat sin chans till avancemang till VM eller EM. Men så är det ju varje år och förundrar mig lite. Man är ju med i ett kval för att försöka komma med som landslagsman genom att till höra de främsta i Sverige och få representera sitt land. Om man då inte fullföljer så är det en kortsiktig satsning och det är läropengar i allt. Och om man då kan lära sig nåt på de sista tävlingarna så har man ju vunnit kunskap i sig. Men det är ju min uppfattning.

Själv ställde jag upp som kantmetare och det var väl tur det för ena kantmetaren hade fått förhinder och det skulle då annars blivit endast en kan som hade ett störningsmoment. Och jag är ju likt en hockeymålvakt-bäst på att vara i vägen så det skulle nog passa mig. 2 sektioner med landslagssuktande metare skulle nu göra upp om vilka som skulle få åka vart och det skulle bli en strid in på mållinjen och varje fisk var viktig. Själv kunde jag fiska helt utan anspänning och inrikta mig på T.A.P för att lära mig hur spöt fungerar och hur man gör rätt rörelser och samtidigt mäta mig mot de bästa. Kantplats hade jag men trodde inte det skulle hjälpa speciellt mycket med gällande förhållanden med ett Lidan med rekordlite vatten och i stort sett o-befintligt med ström.
Tom Östlund finjusterar inför starten på lördagens fiske.

Jag valde kant nedåt och Pelle Hagman tog kanten uppåt. Allt för att få lite krångel med vass omkring mig som skulle få mig att vara lite mer precis i utlägg och indragningar. Valde att köra med top 5 då det såg lite för tight ut mellan spötopp och flöte på top-4  och fiske på 11,5 meter totallängd. Andreas Sandberg som satt på första peggen på min vänstra sida  skulle fiska 13 meter, bolo och löjpiskor. Själv skulle jag enbart fiska med T.A.P

Och efter 12 kilo i Göta kanal så var ju förhoppningen att det skulle bli braxrejs de lux idag då man hade kant nedåt men det grusades redan då man släppte ut flötet och insåg att det var avsaknad av ström. Var ju mest ytström som flyttade flötet och det brukar sällan bli något vidare. Men man kan ju ha fel. Det var ju en hel del löja i vattnet och frågan var om man skulle få problem med dem eller inte.

Mäskade med 3000 bremes med toppning av lera med jokers och klippt mask för att locka braxarna.
Starten gick och en god grund lades ut med det mesta kastat medans toppingen koppades och man var precis färdig då startsignalen gick. Började optimistiskt med lite grövre grejer och en mask på och flötet dök direkt vid utlägget. Men då jag plockade med lite annat så väntade jag för  länge med krokningen och flötet smög upp igen. Detta var hälften av alla napp på mask!!! Andreas frågade om det var någon fart på bottenfisken men fick svaret att han fick bedömma själv med 6 småmörtar på första timmen. Andreas valde att fortsätta med löjan vilket var ett gott beslut.

Efter en timme mäskade jag på lite igen och fick lite mer nappfrekvens men långt under förväntan och det varierades mellan småmört och abborrar. Missade en gång och fick en löja men det får man ta. I vanligafall så är det ju en hel del löja som bara tar grejerna så man inte kommer ner till fisken stod står på rad den ena större än den andra men inte idag. Om det beror på det låga vattnet, den obefintliga strömmen eller att man är kass på att fiska vet jag inte men vikten hade räckt till en 5:e plats idag och det helt utan att fiska löja så det var positivt. Andreas Sandberg som fiskat i stort sett hela tävlingen efter löja vann sektionen på 5425 medans jag hade 1,3 kilo. Godkänt ändå tycker jag. Men skulle nog valt fiska med top-4 då jag drog av en del fisk då det var svårt att hålla sträck på linan. Andra sektionen (djupdelen) vanns av  Marcus Enström på 8635 gram.

Dag 2 och nya insatser. De 10 små negerpojkarna hade nu descimerats med 3 man och det blev en liten rokad på platserna och jag skulle sitta på Andreas plats. Skulle ju inte hjälpa mig då han knappt fiskade mer än löja men jag bestämmde mig för att plocka fram förlängaren och köra 12,5 meter för att hålla mig nära hans mäskplats från dag ett. Mäskningen skulle bli rester från dag 1 med 2 nya kilo bremes men hjärnan hade fått någon form av släpp då de låg kvar hemma och jag fick kika om jag hade något annat med mig och tog då super cup i stället. Blev en blandning som såg intressant ut och nu skulle man få se vad det skulle generera.

Starten gick och jag bollade ut en ordentlig grundmäskning återigen toppad med jokers och mask. Grannen Blom som satt på min vänstra sida idag skulle även han enbart fiska T.A.P men hade även bolospöt laddat. Nu skulle det bli en värdemätare som hette duga. Kollade längre bort och pekade ut de som skulle vinna idag och jag satsade på Tommy Lindblom medans Blom trodde på Adell. För som det verkade så var det helt strömfritt idag och då har det inte dragit in något vidare med fisk utan bara centrerat dem på sektionerna. Blom trodde på vassdelen medans jag trodde på den öppna. Och det var ett antiklimax liknande senaste lag-SM i Lidan då man hade mörkerlottning i dagarna 2 och det var strömlöst. Kantplats då är ÖKEN. Man har fisk i början för att sedan få någon sporadisk emellanåt. Lite annorlunda om det strömmar.

Startade liknande gårdagen och testade omedelbart mask som inte hade fungerat under lördagen utan då var det blodis som gällde och flötet dök direkt. Men det var småmört nu med men betydligt fler abborrar och emellanåt var det någon bättre mört. Och efter en stund så kom det även någon björkna men det tog lång tid innan det blev någon brax för min del. Tommy Lindblom å andra sidan hade en kanonstart direkt och avgjorde sektionen med den goda starten före Marcus Enström. För egen del så envisades jag med att fiska grovt och efter halva tiden så var nog det mesta över för min del och alldeles för sent började jag med fjollgrejerna och blodisar som de nöp omedelbart. För det var bara småfisk kvar och Blom är ju en sjujäkel på dem så jag räknade med att han hade dubbla min vikt med alla fiskar han fick men där hade jag fel och klådde han med 5,4 kilo och det blev ännu en fjäder i hatten. Men skälet till att det dött ut var att det kommit in gädda på platsen och Blom hade sett den ett par gånger medans jag fick på den efter slutsignalen. Men jag fick bara upp en nyfjällad mört istället men det var kul att elasticen drog ut lite,
Lördagens segrare på sektion B Andreas Sandberg höll i trådarna och räknade upp resultaten redan innan alla plockat ihop sina grejer och det visade sig att Andreas plockat den sista landslagsplatsen som delades ut.

Resultaten visade att de som fiskat bäst under denna serie och sedan bildar Sveriges landslag i internationellt mete.
VM-laget består av:
Daniel Blom
Anssi Lehtevä
Andreas Sandberg
Så det är ju inga duvungar precis som skall representera oss. Men visst finns det fler duktiga fiskare i Sverige som inte är intresserade av att vara med men annars så är det ju gräddan av gräddan som gått vidare och vi önskar er alla skitfiske på era uppdrag. Ro hem guldet nu!

Sköt om er så ses vi

Internationellt mete 2017 Skaraborg/Norra Älvsborg Göta Kanal Töreboda.

Nu har det varit lag-DM i skaraborg i Göta kanal. Denna gången var lag-DM sammansatt till en koncentrerad helg och tillsammans med norra Älvsborg. Detta för att det skall bli mer som en "stortävling" och att vi kan få fiska på andradagseffekten om det nu blir någon. Det blir även lättare med betesbeställningar så det kan vara att rekommendera detta för fler distrikt att slå ihop sina tävlingar om det finns möjlighet.

Ett litet aber bara att norra Älvsborg endast har en enda dag som lag-DM och att vi då skulle bli själva dag 2. Men så är det och om det blir någon andradagseffekt så får ju i alla fall vi ta del av den. Och förhoppningarna var lite uppskruvade efter vårens fina fiske då jag slog till med personligt rekord på 11 kilo. Och detta på ett ställe där jag har knapat ihop strax över 2 tidigare! Även de som varit där över sommaren har ju tydligen haft ett fröjdigt fiske.

Men åter till lördagens tävling där det var 3 lag från Skaraborg och 2 från norra Älvsborg som skulle äntra kanalens kant. Lidköping, Tärnan, Tibro från Skaraborg och 2 gånger FK TOPP från norra Älvsborg. Många rutinerade fiskare och även debutanter skulle blöta grejerna under lördagen.
Sträckan i Töreboda är en o-störd sträcka där man inte blir störd av cyklister eller bilar där man sitter då vägen går på andra sidan och "våran" gräsplätt gör det lätt att rigga upp grejerna precis som man vill och tycker.

Planen var samma som i våras och mäsket blandades ihop på samma sätt förutom att jag bara hade i pyttelite casters då jag inte hade speciellt mycket på lager. Till vänster satt Bagarn från Tärnan och till höger Pierre Eriksson från Tibro så det skulle ju bli en match emellan oss på sektionen. Lasse plockar upp brax även om det inte finns några och Pierre plockar fram löjspöt om det tryter så det är ju skärpning som gäller.

Starten gick och det var ökenfiske som gällde. Såg att det kom upp någon enstaka fisk av den mindre kalibern så jag tog fram löjpiskan för att säkra att inte nolla. Och efter första timmen kunde jag summera 6 löjor och inte ett napp ute på T.A.P men då kom första fisken och stor var den inte. Men i alla fall fisk. Fick lite fisk under en timme men sedan blev det ökentorka igen. Spelade ingen roll vad man gjorde därute så blev det inte ens ett pet på grejerna så jag fick nöja mig med 260 gram på hälften löja och hälften bottenfisk och en andraplats efter Pierre som piskat löja och skåpade ut mig och Lars så det hette duga.

Fisket hade varit snarlikt över hela sträckan och det var endast 2 stycken över kilot med Trollhättans stolthet Johan Mattson som vägde in dagens högsta vikt på 1,8 kilo. Våran egen stoithet Tomas "krossen" Askolin som fläskade upp en gädda och kunde väga in 1,3 kilo. Ställningen i Skaraborgs DM var jämn med Tibro på 7 poäng, Lidköping på 8 och Tärnan på 9, Jämnt så det förslår. Men grabbarna från FK TOPP var värre över lag.
Trollhättans stolthet väger in dagens högsta vikt.

Thomas Askolin blev dagens bäste Skaraborgare.

Hem och ladda om inför söndagens drabbing och lägga upp en ny plan som kan funka. För detta gick ju inte alls planenligt då alla fiskar var som bortblåsta. Inte ens kräftorna var där och störde (i alla fall inte för mig).
Och för att lyckas så krävdes ett smärre mirakel som inte ens jag kunde tro på. Då vi var descimerade i deltagare och endast 2 i laget så väntade straffpoäng. Och då krävs det att både jag och Challe vinner samtidigt som en ur vart lag nollar och det är ju o-tänkbart. Sedan måste de andra resultaten blandas mellan lagen men det är inget att tänka på.

Tanken var att nu skulle det bli fläskafiske och planen var att vara wildandcrazy och köra hårt. Men de som varit i kanalen så behövs det inte så mycket här och man får tänka minimalistiskt. Men på söndagen var vi ju bara 3 lag på plats så det kan nog funka ändå. Det överblivna mäsket från dag 1 blandades upp med 1 kilo 3000 bremes! Ja ni läste rätt Bremes i kanalen!!!!! Ja det har funkat förut så varför inte? Sedan ett knappt kilo supercup som fick blandas ihop med gardons bara för att hålla konsistensen rätt. Det är ju lite olika hur det binder och emellanåt binder det ihop lika väl som vetekli! Sedan ett halvkilo leemade frysta jokers.

Hade tänkt mig att braxarna kommit in på arenan och då ville jag ta väl hand om dem så det skulle bli en saftig bädd för dem att stanna på om de kom till min plats. Idag skulle bara T.A.P användas av mig så jag grundade med 75-80% av braxblandningen som jag sedan toppade med mörtblandningen ihop med leemade jokers och ett knippe klippta maskar. Detta skulle sedan få ligga och gotta sig och dra in så mycket fisk som möjligt.

Och det tog inte överdrivet länge innan en brax hade tagit min krok som agnats med en pinkie och 2 blodisar. Men Pierre som var min högra hand idag satte ned foten och kontrade direkt med 2 raka och även Jan P på min vänstra sida drog upp en. Och det tog en stund innan jag kvitterade Pierres ledning och toppade med en fin abborre. Sedan följdes vi åt ett tag med var sin brax emellanåt och jag toppade upp mäskplatsen lite emellanåt. Hade ju ingen lera i förutom det som låg ihop med jokersen så det var ju rent mäst jag dyngade ut. Eller rättare sagt koppade ut.

Märkte att det gav svar på mäskningen och loosade lite larver samtidigt som 4 snabba bollar lades ut och sakteliga ökade nappfrekvensen. Pierre fick dock större braxar än mig och de som var större missade jag i krokningen. O-rutin eller kinkiga fiskar? Ja det var nog en blandning. För även om det var fina fiskar vi fiskade efter så var ju nappen fjolliga de lux! Flötet ryckte till och sedan var det ingen rörelse. Inga lyft, inga flötessänkningar utan man kunde ana att flötet rörde sig i sidled. Man lyfter spöt och det är tungung. Knepigt värre. För nappen från snorluvorna var rena monsternappen jämnförelsevis.

Men nu släppte det ordentligt emellan regnskurarna och efter att det stod 12-8 till mig i antal braxnar så ökade det för min del och gick i stå för Pierre och trots att jag missade minst ett 20-tal braxar så kunde jag summera 28 braxar mot Pierres 13. Kännde på mig att det skulle räcka trots att han hade fått större och vägde in ett nytt PB för kanalen med 12 kilo prick. Pierre hde ca 7,5 kilo och även det är en ansenlig vikt.
Nytt PB i kanalen 12 kilo prick.

I lag-DM segrade Tibro före Tärnan och sist naturligtvis Lidköping..

Skör nu om er alla så ses vi!

Tradmete-SM i Bollnäs 2017

Då har man varit på ännu ett SM.
Trubbigt att avgryta mitt i semestern från ett soligt Kållandsö för att fara upp norrut för 4 timmars fiske men sagt och gjort så for jag ut på Torsö och hämtade Bosse för vidare fär upp mot Bollnäs där man ville visa Bollnäsarna att Vi från Lisch kan vara lite farliga trots fadäsen i semifinalen i bandy i våras. Men det stora orosmomentet var ju vädret då de flesta apparna inklusive Daniel Malmquist förutspådde regn medans andra trodde på finväder så det var ju en chansning att fara upp för en tältnatt. Men redan på vägen upp så såg det dystert ut mer än i Filipstad och molnen tornade upp sig.

Regnmoln?

Allteftersom så blev det bara mer och mer vatten i luften och till slut så var vi helt inneslutna inne i regnmolnet som kallas Bollnäs och vi fick slå upp tältet under ett lättare regn så att det skulle få "torka" lite under tiden vi kollade byn och åt lite mat innan golvet lades in och så även vi.

Men efter en god natts sömn kunde vi vakna upp och förbereda oss för lördagens drabbning och kollade över sträckan. Hade kollat upp lite dåligt med vart vi skulle fiska och hur förhållandena var men det var bara att köra på med de få tips man fått av goda vänner. Men d det var ganska exceptionella förutsättningar så var det ju ingenting som var normalt då vattnet hade stigit 3-4 decimeter och fortsatte stiga hela tiden och det mesta låg numera under vattenytan. Inklusive gångbanan runt sjön.

Gångbana eller kanotled?

Och när lottningen var klar gick vi ut och visst skulle det vara den sträckan som vi skulle fiska på med gångbanan och de som kunde vattnet talade om att vi skull nog försöka gå vidare åt höger precis som Peo brukar säga men det var ju ingen vanlig dag och med ryktena om en röjd mosse högre upp och mycket ovanliga förhållanden såg det ändå bra ut där vi satt och jag bestämde mig för att inte flytta från min plats direkt.
Startrakan ser ju lite giftig ut med de förhållandena vi hade.

Fisket började och jag började med 3,5 meters intill kanten för att börja plocka småfisk under tiden man hade koll på om det var någon som fick något längre ut. Men det var ingen som fick något så jag trätte på med kortspö och gjorde även en rev för 3-metaren så att det kunde gå fortare att få in småmörtarna. Men efter ett tag fick grannen 2 platser vänster om mig en brax på bottenmete så jag lade ut 5-metaren och flötet dök direkt och första braxen var krokad.

Men den var helt ensam där så jag testade på 9-metaren och bottenmete men ingenting hände. Så det var bara att ta fram fjollspöna som gör att man känner sig stor och stark då man kan bolla med spöna som Lilja gör.
Och det var inte mycket som hände förutom att det var småmört som nappade i omgångar men slutade allt för fort. Och då ryktena gick om att de som fått platserna runt ett dagvattenrör där det bara forsade ut höll på och bollade med den ena braxen efter den andra så insåg man att loppet var kört. Men visst kan saker och ting ändra då vattnet fortsatte att stiga med 1 cm i timmen. Så det var bara att sitta kvar på sin plats och hoppas på bättring.

Helt plötsligt fick jag en brax på kortspöt följt av ännu en mört och hoppet tändes igen. Ut med 5-metaren och ännu en brax. Kanon nu kör det igång. Måste ju bli bra för fisken i detta bakvatten som blir tänkte jag. Men då växlade det igen och Erik ett par platser vänster om mig fick ett par braxar i stället. Och med en halvtimme kvar så började det nappa för de flesta och jag hade till och med napp på 9-metaren. Men det blev bara mört ända fram till slutsignalen och jag fick väga in 1399 gram vilket jag fick vara nöjd med då jag var om inte värst så bland de värsta. Frågan var då hur det var på den högra delen som normalt skall vara den bästa. De som satt vid dagvattenröret var det ju inget att göra åt men hur många var det och hur var det för de andra?

Hade ju även hört att det var många som inte fick napp emellan braxfläskarna men fisket hade varit bättre däruppåt så min vikt räckte bara till en 19:e plats men jag få ändå vara nöjd. Jag gjorde en bra insats och fiskade helt rätt för sträckan och var ju helt chanslös mot högra sträckan då det var mycket bättre snitt däruppåt. Kul att se att det gick bra för andra Skaraborgare då Fredrik Ahlstrand knep en silvermedalj då han fått stå och fläska brax i strömfåran och Anders Rotsén tog en fjärdeplats men vart han stod vet jag inte. Moa Ahlstrand tog även hon en silvermedalj i yngre damjuniorer och jag fick se mig med 3:e högsta Skaraborgsvikt.
Skaraborgs stoltheter under trad-SM i Bollnäs 2017 Moa och Fredrik Ahlstrand.

Men efter detta så for vi direkt hem och jag får härigenom gratulera alla medaljörer då jag inte stannade på prisutdelningen utan fick åka bil hem mestadels i ljus lagom hemma till Usain Bolts sista lopp som han tyvärr inte vann utan en fuskare som i mina ögon alltid kommer att vara bränd.

Sköt nu om er alla och tack för en blöt men trevlig tillställning så ses vi.