Cancerpimpeln på Skattkärrsviken 2017-02-26

Som hela helgen har varit så var det även en pimpeltävling emot cancer i Skattkärr som är en del av Vänern. Valet var att antingen åka dit, Till Kyrksjön i Mölltorp eller till Lien i Östergötland där det var cancerpimpel där med. 3 goda alternativ som alla 3 kan erbjuda bra fiske där Lien nog är det säkraste av dessa. Valet gick då till Skattkärrsviken som är den enda av dem som kan erbjuda norsabborre om det är rätt dag.

Vi for iväg en full bil och Ahlgren fyllde upp bägge sina sittplatser så även hans bil var full. Väl framme så möttes många förväntansfulla fiskare och tipsen haglade. Hade som plan att gå rakt över snett åt höger för att fiska mig inåt i viken men blev alldeles rådvill av alla goda råd. Åt höger gick jag ju senast till färjeläget med 0 fiskar som resultat så den gick bort. Kollade sedan lite vart alla hade gått och det var ganska jämnt fördelat åt vilket håll folk gick så vi valde att gå vänster in emot silona där det emellanåt kan vara bra fiske antingen på småfisk eller matfisk.

Gick däråt och stannade ihop med Jensen och fick lite ytterligare tips om hur botten ser ut och vart det brukar nappa. Gick vidare en liten bit där det skulle börja grunda upp och stannade utanför team TOPP vid en rad med pålar som gick ut ifrån vassen. Starten gick och vi började fiska. Kännde ingenting och heller såg jag ingen som drog fisk så jag fortsatte bortåt. I nästa hål var det 30 cm grundare och då jag lodat in och sträckt upp linan så hade jag krokat en i hakan. Ner igen och det nöp direkt. Nästa hål och fisk direkt. Fick 7 stycken ganska snabbt i skaplig storlek (tävlingsmässigt). Trodde då att man gjort helt rätt idag och gått dit där fisken nappar fint men ganska snart så grusades den tanken.

Fortsatte runt omkring i området men det blev bara sporadiska fiskar så det var bara att flytta vidare. Ut på brantkanten där Jenssen nu hade gått ut men inte ens han fick mer än någon fisk emellanåt.  Så jag fortsatte bort mot silona och rekade djupet. Men längst in i viken satt en som suttit där i stort sett hela tiden förutom för en lite avstickare så jag och Ronja gick dit. Ganska snabbt fick en fisk syna ovansidan av isen men gersar räknas ju inte så det var bara att släppa tillbaks. Fortsatte in till vassen på 1 meters djup men det blev även här bara någon enstaka. Och om det var rätt storlek för dagen så skulle nog ingen komma över kilot.

Skuttade över till silosidan där det var helt oborrat faktiskt trots att det var många som gått däråt. Där nappade det i vartannat hål men alldeles för mycket mört så det blev inte mer än 32 abborrar som vägde 7 hekto. Och så dåligt kan det inte vara så att det räcker någonstans. Man fick annars bara hoppas på de andra hade fiskat bättre men tyvärr så var det inte speciellt mycket bättre. Blom hade högsta vikten av oss och jag var långt ifrån sist av oss. Men hade vi slått ihop alla våra påsar så hade det ju inte räckt med våra 7 påsar emot dagens segrare som hade 10 kilo matfisk.

Bara att lyfta på hatten och gratulera segerherren som skall vara en Vänerexpert. Vart gick han då. Jo rakt över in i viken! Sablar också, det var ju dit som var meningen från början att vi skulle gå. Svårt att avgöra när man skall gå på magkänsla eller lyssna på goda råd. Är ju så himla lätt att vara efterklok. Men jag har ju inte gnuggat mot Möllers byxor så det får nog bli en omgång snart igen. Han har ju fått in flytet på dem då han for till Lien idag och rodde hem en hedrande 3:e plats. Så karantäntiden har nog gått ut.

Men kontentan av denna helg är att även om man inte fiskat bra så har man ändå gjort något bra då man förenat nytta med nöje och sett till att det blir mer pengar till cancerforskningen. Och det är en vinst i sig. Så se till att ta med så många som möjligt nästa gång tillfälle ges.

Grattis också till Thomas Askolin som segrade på tävlingen på Kyrksjön idag med 3,7 kilo. Även Stefan Holst skall gratuleras då han vann cancerpimpeln på Lien. Grym den killen. Speciellt i Östergötland. Han har nog vunnit varenda tävling där vi har varit båda två. Får väl följa honom som ett frimärke på kuvert nästa gång man far dit.

Sköt om er så ses vi.

Pimpeltävling på Viken 2017-02-25

Då har Tibro SFK anordnat en pimpeltävling på sjön Viken väster om Karlsborg. Det är ju den enda sjön som jag lyckats vinna på 2 gånger på 2 helt olika ställen och på 2 olika fiskesätt och har haft en hel del kul där men man vet ju aldrig vad sjön har att erbjuda. Ena gången vräkfiske för att emellanåt vara öken. Men på något sätt är det alltid någon som knäcker koden och har skapligt fiske ändå.

Dagen till ära var man ju lite matt i kroppen efter veckan som gått och några större utsvävningar fick det inte bli. Och senast så behövdes det ju verkligen inte så jag startade i samma vik igen tillsammans med Ronja, Charlie Malmgren och Felicia från Stockholm som gjorde sin första pimpeltävling. Med sig hade hon sin mamma som även hon var med och fiskade. Kul med debutanter varenda gång. Synd att det inte är fler som låter barnen vara med.

Men vi började i startviken efter lite genomgång om hur man gör och redan i första hålet fick jag 9 abborrar i rask följd och var nöjd med mitt val. Nu skulle det bara lokaliseras på vilket djup de stod men efter en timme och endast 31 abborrar så var man inte lika nöjd längre. Hade då klotat en större fisk som inte ville ta igen därav att jag bet mig kvar i området. Men flyttade mig ut emot Vattnans stolthet som satt på grundåsen utanför och hade plockat ihop 41 fisk då så jag slog ett par hål men fick bara en ensam krake. Fortsatte bort emellan stenöarna och hittade en liten håla där det fanns lite fisk.

Förstod då varför Heikki Vuotolainen hade fått såpass mycket fisk en annan gång där för då vände jag 10 meter innan denna hålan. För om man gick ur hålan så nappade det ingenting. Men säg det som varar för evigt och när det återstod 1,5 timme så dog det ut fullständigt för mig me jag bet mig kvar och sakta fiskade jag mig tillbaks mot starten men hittade ingen fisk. Så jag lyfte på häcken och traskade tillbaks till starten för att slå ett par hål i samma område där jag började men missade fisken med ett par meter. Ceder satte sig på fisken och plockade nog ett halvkilo i de sista hålen. Och då han rapporterat om 5-6 kilo efter 1,5 timme så kände man sig ordentligt distanserad.

Men in till invägningen med 115 fisk och 3.3 kilo så räckte det till en 5:e plats efter Ove Rosén följd av Anders Rotsén båda på 6 kilo. 3:a blev den Mästerlige Askolin på 4,8 om jag inte hörde fel och Ceder 4:a på 3,7 kilo. Ronja petade ihop 13 fiskar och vägde in 400 gram. Blev lite förvånad över Heikki som drog fisk varenda gång jag kollade mot honom som bara vägde in 2,2 kilo. Och tänk vad lätt man kan lura sig när man tittar på andra. Men fantastiskt kul att Felicia fick sin första pimpelabborre med så hon blev belönad med en krok så att hon har när hon skall ge sig ut igen. För det måste hon då hon tyckte det var riktigt kul.

Västsvenska pimpelserien avslutade idag på Jogen men då vi inte hade något med slutstriden att göra vare sig uppåt eller nedåt så kunde man ju lägga upp för en smash av Möller rätt i krysset så han kunde gå förbi mig i serien och det skall bli intressant att se hur det gick. Vet i alla fall att Inge gick ut med blindkäpp då han använt öga för mycket som agn och körde på ren rutin. Kontentan av detta var att han gick och tog hem hela serien och är honom väl förunnat då han bemästrar de flesta sjöar han kommer till. Bra jobbat Inge och stort Grattis. 2:a i serien blev Osynliga mannen Mats Petterson och Andersén knapade upp på 3:e platsen. Grattis till er med.

I morgon har Tibro en tävling på Kyrksjön i den bortre delen och inte på Viken som sagts tidigare då den delen av sjön har blåst sönder. Själva åker vi upp till Skattkärrsviken för att vara med på Pimpelfiskare mot canser vilket man gärna ställer upp på. Och helt fantastiskt att man kan få beträda Vänerns is nu i vinter igen. Väntar ju på en riktig vinter så man får ta sig ut på hinnafiske så man får bryta lite i grejerna. Men det får vi väl se när nästa tåg går på detta fisket. Är ju obeskrivligt även om man varit i Jämtland. Same,same but different.

Nu skall det komma snö och/eller regn till i morgon så jag ber alla att köra försiktigt i morgon bitti o-avsett vart ni åker. För det är ju även pimpelfiskare mot canser på Lien i Östergötland. Och även där kan det vara skitkul fiske. Så det är bara att välja och vraka just denna dagen med olika tävlingar. Alla 3 tävlingar kan vara allt mellan himmel och helvete så vi kan bara hoppas på att alla har det riktigt bra i morgon.

Sköt om er så ses vi.

Skaraborgs DM 3 på Lerdala-Lången 2017-02-19

3:e och sista deltävlingen i Skaraborgs pimpel-DM gick idag av stapeln påLerdala-Lången med utgång på Melldala-badet. En tävling som skulle avgöra vilka som får gå vidare till SM i Stockholm nästa år. Och aldrig har det varit mer o-förutsägbart än i år. I seniorklassen var det rena vilda västern och Pelle Hagman ledde på 5 poäng med Claes Thörneling hack i häl. Många hade chansen att ta sig till SM, så även jag. Trots en 7:e och en 13:e plats så var det fortfarande möjligt.

Att det  sedan skulle avgöras på denna sjö som är otroligt lynnig utan att man kan sätta fingret på vad som styr så var alla eniga om att det skulle bli en "sur" tillställning. Inte att det skulle regna och man blev våt utan att fisken skulle lysa med sin frånvaro. Vädret har ju satt käppar i hjulen i parti och minut men emellanåt skall ju fisken ändå äta så helt omöjligt är det ju ändå inte.

Förra gången jag var dit så hade jag fint fiske i badviken där man går ut och gick inte mer än 150 meter ut på isen. Men idag trodde jag inte på det utan med lite tips så drog jag rakt över sjön för att fiska på sjöns djupaste område utanför OK Klyftamos stuga bredvid sjön. Djupet kommer ned i hela 6 meter i normala fall men nu var det nog bara 5 kvar. Men jag, Ronja och Bralle började där men inga klunsar stod där men snart så fick jag ett sånt där detvarkanskenappändå! Drog upp och såg pirken följas av en liten slamsa som visade sig vara en abborre av den mindre kalibern men den klev av precis under isen.

Insåg att det var ohållbart att fiska där så jag fortsatte in emot vassen. Fick lite fisk men först när jag satt nästan inne i vassen nappade det fler i hålen. Kikade ned och såg att det stod fullt med fisk runt pirken och bara blängde på grejerna. Frustrerande att se hur mycket fisk det finns men inte få dem att nappa. Så himla typiskt Lången. Har ju varit där ganska många gånger sommar som vinter och vet hur fina abborrar det finns där och har fyllt skryllan 2 gånger om vid 2 tillfällen. Men när sjön visar denna sidan så är den mindre kul.

Men vi var ett pärlband där som plockade lite fisk och det var ju inte bara abborre som kom upp utan även mört, snorgärs, gädda, löja, björkna och brax. Vore ju kanon för mormuskafiskarna där som ett eget paradis. Men då det nappade mindre och mindre och storleken var under all kritik så började jag springa över sjön då goda råd var dyra. Det gällde ju en SM-plats!

Visste ju ett grund i mitten men missade detta då det var ingen skillnad alls mellan hålen så det var bara att fortsätta över till inloppssidan. Patric hade ju forslat sig dit och inte lämnat den så då måste det ju finnas fisk där? Jag slog ett par hål i viken bredvid Patric och fick nägon liten loppa innan jag fortsatte över till samma vik som honom. Men han hade fått i stort sett samma sorts fiske där och det var ju inte det jag hoppats på. Men det var samma visa här med att det stod fisk runt grejerna och bara blängde. Men med lite tur så retade man igång dem så att man kunde få en eller två i hålet.. Helt plötslig ropar Ronja att hon trodde hon fått en öring.
Ronja med en öring från Lången!

Fascinerande med denna fisken är att jag själv var mindre än Ronja då jag började fiska där och har aldrig fått se eller höra om någon som fått nån. Att de finns där visste jag då de kommer ned ifrån silverfallen dit till och med Tidan-öringen kan vandra upp från Vänern. Med det var asgrymt att äntligen få se en live. Och att de var så fina och starka tyder på att de har det riktigt bra där de bor. Men man undrar vad de verkligen äter här men det visade sig snabbt då den spydde upp 2 nyätna abborrar.
Småabborrar är riktig öringgodis i Lerdala-Lången.

Slutsignalen gick och man fick lomma hem med endast 62 småabborrar som tyngde ned vågen till 699 gram och jag visste redan då att det inte skulle räcka. Men gladare ändå fick man bli då Albin blev 2:a efter Ahlgren som båda två troligtvis kvalade in till SM. Grattis på er bägge. Men det hade inte varit särskilt mycket bättre för de andra men i startdelen hade det i alla fall kommit upp lite finare fiskar. Så det var ju lite surt att man denna gången valde att traska iväg då de bättre stod i starten. Största fisk togs av Laila Vuotolainen som fick det fina priset för detta.
Laila tog dagens största fisk.

I lagtävlingen var det en bitter strid om den sista lagplatsen till SM. Lidköpings B-lag med Challe, Bralle och Albin/Patric var ju redan klara och A-laget med mig, Ahlgren och Blom redan var så akterseglade att det inte fanns någon chans så stod det mellan de rivaliserande Tibro och Tärnan. Och om jag inte misstog mig så var det Tärnan som gick segrande ur den striden. Challe blev segrare av Vandringspriset som bäst i distriktet alla klasser för 5:e gången och blev även Lerdalamästare med dagens högsta vikt.
Pokaler i mass till Charles Fasth. Tur att vandringspriset står i lådan  då det är en riktigt ful gubbe i lådan.

Vi hade även finbesök från Värmland och vi var ju inte sämre än att vi lät dem ta hem med Morgan Rhen som segrare och Lennart Khilestad som tvåa. Kul att ni var nöjda med tävlingen. Jag skrämde nog upp er med att måla fan på väggen om hur fisket skulle bli.

Men nu får vi se hur det blir till nästa helgen får vi se men det kan till och med bli 2 dagar i rad på Viken. Och det är en sjö där förhoppningarna skruvas upp av mig varenda gång jag far dit för man vet aldrig hur den är. Robert lade nyss upp en film på FB där de plockade fisken på balans precis under iskanten. Och det vet man att så är det ibland. Fisken kan nappa som besatt likväl som att den kan vara som döda sillar. Men det är sällan. Gäller mest att hitta de som vill nappa. Det är även en sjö som kan ge riktigt grova fiskar som Patrics på 1845gram i minnet. Hade samma dag en abborre i hålet som nog väl kunde varit gammelmormor till den och var flera storlekar större. Men den finns kvar då den missade balansen 2 gånger.

Och då det finns nors i sjön så kan det även vara läge till att lufta vänerpirken. För om man hittar ätande norsabborrar så är det ju det allra bästa. Men när man gör det vet man ju aldrig. Själv har jag vunnit på sjön både på norsabborre såväl som på småabborre utan bonusar. Men först får vi se att det blir där i första hand innan  man kan smida planer. Men jag säger som Albin. Det blir kul!

Sköt om er så ses vi

Serietävling 5 på Tolken 2017-02-18

Tävling nummer 5 i Västra pimpelserien på Tolken var dagens uppdrag.
Tolken som är en sjö med många sidor och kan lika gärna vara ökenfiske som att vara ett hetsigt lopp på Le Mansbanan. Men förhoppningarna var inte särskilt höga från min sida då det inte har varit någon vinter att tala om än så länge. Temperaturerna har ju fladdrat mer än Micke Engvalls påsar på sör-älgen och inte gett något stabilt intryck än så länge vad som kan kallas vinter.

Vi samlades som vanligt vid bondgården där ytorna fylldes med ditresta pimpelfiskare från alla håll och kanter men ingen var särskilt uppåt i gissningsleken gällande dagens drabbning. Men ut på isen gick vi och då jag väl kommit ut på isen med dubbar och galoscher monterade så var det endast 12 minuter kvar av utgångstiden så det blev att göra en rokad i planeringen direkt. Kollade över vart de flesta hade gått och reviderade fort att jag för en gångs skull skall göra tvärtom emot alla andra!!!

Planen blev att börja i starten då det är många gånger som det sagts att det varit kanonfiske där då uppgivna fiskare har begett sig hemåt och avslutar där. Fisket på Tolken brukar ju hållas på djupt vatten men jag visste att det var grunt där men så fick det bli. Och om det inte var några hemma där så skulle man fiska sig bort emot den stora ön tills man hittat på dem.

Dagens startplats på Tolken

Första hålet slogs på knappt 4 meters djup och naturligtvis var det ingen hemma så jag började förflytta mig längs med stranden mot udden med skapligt avstånd mellan hålen. Men efter ett 10-tal hål kikade jag på de andra som fanns inom synfältet och det var ingen vidare aktivitet så jag fortsatte borrandet. Vid udden vek jag ut emot ön och följde åsen för att innan ön vika norrut emot djupet på norrsidan av ön där jag kännde till ett djupgrund som emellanåt levererar skapligt med fisk.

Men strax innan jag nådde fram dit så kom ett gäng fritidsfiskare med spark och skridskor dit så jag vek av emot den lilla ön norröver med 100 steg mellan hålen. Väl inne vid ön började man träffa på några andra tävlande men det var bara Engvall som fick lite fisk. På insidan av ön gick det en råk som inte såg särdeles kul ut så jag vände tillbaks och tog utsidan av ön och fiskade mig mellan de andra som fick lite fisk.

Och efter 1,5 timme då jag bytt ut till tafs så hände något magiskt. Det var lite tyngre i lockrycket och jag tog upp och kollade. Tro det eller ej men jag hade fått en abborre!Nästa hål och ännu en som jag till och med kännde nappet från. Nu hade jag nog plockat ihop 10-15 gram på över 10 meters djup så jag höjde mina förhoppningar. Men då det var liiiiite för liten fisk för mig där så fortsatte jag ut och tänkte runda den stora ön på baksidan. Men då jag närmade mig ön så blev det ändå djupare och var nog 12-14 meter djupt.

Hade ju aldrig fiskat där tidigare men hittade en vitfläck och slog ett hål. Vips så var jag uppe i 4 fiskar och säkerligen över 20 gram nu. Nästa hål och det blev lite mer kul då jag fick ett 10-tal i det och även nästa levererade. Nu började storleken variera och jag fick fisk som vägde något med 3 siffror så nu började det hetta till. Var ju ingen överdriven fart men då Ahlgren kom från andra hållet och hade fått ändå sämre så var det ju inte lockande att fortsätta bortåt så jag fick träta på och göra så gott som jag kunde av situationen.'

Förhoppningen var ju att det var en ökendag över hela sjön och att man kunde hänga med trots den bistra starten. Nu började även Ahlgren få lite fisk och vi turades om att vara värst. Nappen som kom var av det synnerligen mesigare slaget och det var nätt och jämt att man kunde registrera nappen. Desto större fisk desto mesigare napp. SÅ jag trätte på runt min lilla fläck tills det bittra slutet och summerade ihop 62 fiskar som vägde strax över 2 kilo. Ahlgren hade färre och vägde in 1,2 kilo så jag fick stoltsera med den segern i alla fall.

Men då man träffade på de andra så märkte man snart att det inte varit liknande fiske överallt och de flesta hade fått sin fisk på 3-krok och nappen varit ordentliga. Men de jag pratade med hade alla fått fisken riktigt djupt. Till och med djupare än oss. Så det var fel val att gå in i den "grunda" delen av sjön idag men det kan ju lyckas nästa gång! Inge Svensson hade på sig osynlighetsvästen idag och på honom fungerade den för honom såg jag bara på land. Men Mats Petterson saknade den så mycket att han bara var tvungen att vinna idag så han skulle få ha den nästa gång. Men vi vet ju alla att den inte funkar på Mats!

Nu blir det att ladda om batterierna inför morgondagens DM3 på Lerdala-Lången. Även det en sjö med många sidor som vi bara har längtat att få beträda igen. Men förutsättningarna är ju inte särdeles goda om ett gott fiske där. Trots att det varit kanonfiske där de senaste gångerna vi haft tävling där så är ju även den en sjö som kräver stabilitet. Och som sagt så har det ju inte varit det än så länge denna vintern för i morgon skall det även bli flera plusgrader och sätta käppar i hjulet för kung Bore. Och då Lången är en grund sjö redan innan så finns det ändå mindre nu när grundvatten-nivån är ordentligt låg.

Finns ju en 6-meters håla men där brukar det ju bara bli brax och björkna som man får väl jaga på och söka efter 5-10 grammare om man nu kan få dem till att nappa. Hoppas jag har fel men det är nog tyvärr den storleken som gäller i morgon. Särskilt o-kul då det inte passar mig och jag behöver en riktigt låg platssiffra för att kvala in till SM i Stockholm. Men under har ju skett förut och Gunde säger ju att ingenting är omöjligt så hoppet är inte helt släckt. För det kan ju räcka med att få en eller två klunsar i morgon så är nog saken biff!

Kör nu föriktigt för det kan vara förrädiska vägar nu när temperaturen skiftar som den gör. Blixthalka kan förekomma när man minst anar det.

Ta hand om varandra så ses vi!

Pimpeltävling med Örebroarna på Alsen i Askersund 12/2 2017

Jag och Ronja for norrut till Alsen i Askersund som är en Vätter-vik. Planerade för att försöka få lite fler fiskar än vanligt och då föll lotten på att våldgästa Örebroarnas 5:e serietävling. Resan upp gick bra och vi fick se ett par älgar bredvid vägen som klarat sig från höstens jakt och Ronja trodde det var de 2 bröderna från björnbröder som skojsade med varann.

Hade sett på Stanges sida om vart det var tillåtet att fiska innan så planen var redan hemifrån att gå in i hamnen om bara Ronja orkade gå. Hade ju varit lite tröttsamt med de sena kvällarna och tidiga mornarna det sista så man kunde bara hoppas. Men Ronja visade sin mest taggade sida och frågade redan innan starten för utgång gick om hon skulle börja gå och i så fall vart innan jag hann komma ut på isen. Så jag visade henne vilken väg hon skulle gå och det var ju bara att runda en ö och följa efter de andra som jag räknat med skulle gå dit.

Skälet till att man fick runda ön var att bryggan ut till ön skulle fortfarande vara intakt även efter våran tävling. Skadar ju en hel del med att traska på trä med halkbroddar. Liknelsen blir väl som på Revsundssjöns kvällstävling vid sågen då man måste runda udden för att komma in i viken som ligger alldeles bakom sågen. Same, same but different. Neb vi rundade ön och fortsatte in i hamnen och då Ingemar Lindgren inte var med så skulle det väl bli lite fisk över till oss andra. Han vann ju R.S.T där den gången då man fick gå in i hamnen och fiska på jagande fisk men själv hade jag för dålig koll den dagen och missade detta. Ungefär som när man får fiska ovanför bron i Hammerdal.

Var ju en del folk där men jag hade faktiskt räknat med fler men det var ju en hel del duktiga fiskare där så det skulle nog bli en timmes fiske där och sedan öken med kommande flytt från området. Vi valde att gå in i hamnen en bit för att se ordentligt åt vilket håll fisken stod. Starten gick och jag började fiska i mitten av bryggan. Men det blev 2 bomhål direkt och jag såg nog bara Henrik och Rosén få fisk så jag trodde att det blev fel val för dagen. Men i 3:e hålet blev det 30 fisk och även Ronja signalerade att hon hade få ett par stycken då hon satt kvar i sitt första hål.

Nästa hål och 50 fisk i det och hoppet var tänt igen. Rosén satt fortfarande kvar i sitt första hål precis som Ronja när jag borrade ett par hål till. Ronja sa då att: Pappa jag har 87 fisk nu! Hade helt tappat fokusen på omgivningen då det äntligen var lite nappe. Rosén bytte hål då det tröt efter ca 180 fisk och själv hade jag 130 när Ronja sa att nu hade hon allt fått 100 i sitt första hål. Men då fisk nummer 101 kom upp så var det slut. Fantastiskt duktigt av en 10-åring att klara av att dra upp så mnga fiskar utan ett enda trassel eller krok som fastnat någon stans.

Men allteftersom så blev det mer sporadiskt med fisk och en del folk försvann från våran del. Satt ändå kvar och letade efter de som var lite större. Men jag fick gå över till tafs då det var mycket missade pill och då satt varenda fisk och jag satt länge i ett hål och fick nog ett 80-tal i det. Men det blev allt för många bomhål eller bara enstaka fisk i vissa så det slutade med 255 fiskar som vägde 3,6 kilo och var ju inget att komma med i tävlingen. Men i alla fall kul fiske!

Längre ut i hamnen satt Stange och hade hittat bra med fisk och öven ett bättre snitt och på vägen hem pratade han om fiskar upp till 100 gram. Och jag som inte sett en över 25 idag! Han petade ihop 451 abborrar och vägde in dagens högsta vikt på 10090 gram. Och det var väl tur det för honom att bli BIB med då det var 3 klass-segrare i samma bil.
Hamnen i Askersund var sig inte lik efter tävlingen.

Ronja som hade petat ihop 133 fiskar och vägde in 1,8 kilo och fick sin efterlängtade kilospåse var redan då nöjd med sin prestation visade sig ha fiskat så bra att hon även slog alla andra juniorer idag såväl killar som tjejer både yngre och äldre.
Nöjd Ronja som var bästa junior idag.

Dagens värsting Stange Flankeras av Per Häll och Benggt-Ove som även de var klass-segrare idag

Efter tävlingen skulle vi fördriva lite tid då vi skulle hämta mor i Skövde så frågade jag Ronja vad hon ville göra. Och då ville hon ut och fiska. För det var ju så himla kul! Så vi valde att köra bort till bryggan som gick ut till ön då vi hade hört rapporter om att det gick lite bättre fisk där. Vore ju kul att få upp snittet lite idag. Så jag tänkte att jag skulle testa att varpa lite och plockade fram varpen med singelmyska på för att försöka lära sig tekniken. Det krävs ju en del träning för att få det att flyta på.

Så vi gick ut på sista bryggan och slog ett hål mitt i där de tävlande hade farit fram och sänkte ned myskan. Och redan vid nedsläppet så nappade första fisken och man fick ganska tarvligt varpa upp fisken. Men det är lätt gjort att bara dra som vanligt. Men edan i första hlet hade jag fått 17 borrar och 1 mört. Alla med bättre snitt n i hamnen. Och de följande hålen var likvärdiga. Nappade oavbutet på myskan och jag tänkte då testa lite med pirken för att se om det blev någon skillnad.

Och då jag släppte ned pirken så blev det genast fart på fisken men sedan dog det rätt av. Undrar bara på om det var metoden eller att det mörknade som gjorde det- för sedan blev det inte särdeles många i hålen. Så vi fick ge oss och börja styra kosan hemåt. Kul att i alla fall ha fått lite fisk men härligast var att se Ronja skina mer än solen idag då hon tyckte ändå mer om fisket idag och var riktigt nöjd med sig själv. Laddar friskt för att kvala in sig till SM då sista DM-tävlingen går av stapeln nästa helg om jag inte minns fel.

Sköt nu om er så ses vi nästa gång

Distriktskampen R.S.T 2017 avgjord.

Nu har vi klarat av R.S.T i pimpel för 2017.
Av namnet att döma så är det en distriktskamp mellan Örebro, Värmland och Skaraborg där Skaraborg brukar prenumerera på bronsplatsen medans de övriga två varierar kosten med guld och silver. Men precis som Kenneth Lilja så kan Skaraborg slå ned som en blixt från en klar himmel och ändra på rangordningen.

Men förberedelserna kunde ha varit lite bättre... På fredagen fick man ta en ofrivillig tur upp till Örebro då larverna hade skickats till fel adress. Men tack och lov så fick jag god hjälp med leverans halvvägs. Tack för det. Men att då hämta hem Ronja efter klockan 10 och börja förbereda sig är ju långt ifrån optimalt då man var ordentligt trött efter en hård arbetsvecka innan. Men strax efter midnatt var allt packat och man kunde få krama kudden en liten stund i alla fall.

Upp och börja ladda med kaffe... nä just det , det var ju gott om slut i burken. Jaja får väl köra på ändå. In med det sista i bilen och Ronja på plats så åker vi och hämtar Challe för vidare färd till Donken så man kunde få lite koffein i sig. Fina vägar hela vägen upp och det var fler som hade haft bra före dit för det var till och med Värmlänningar där innan mig! Ja de har ju inte speciellt långt de heller till Mölltorp så jag var inte särdeles förvånad.

Men ganska snabbt så fylldes parkeringen till brädden med R.S.T:are men även utbölingar från Västra pimpelgänget med ett par bilar. Kul att de dök upp. Även FK Topp var representerade men det var en stackars sate som fått åka själv. Men ändå, lika välkommen. The moore the merrier!

Så när det kommer till förberedelser och planering så var grundplanen att gå till sundet och bara fortsätta bortåt tills man sprang på fisken. Men Ronja såg lite matt ut så vi avvaktade i starten där det ibland kan vara riktigt bra. Men det var ganska många som stannade i startområdet då Habo hade haft tävling där nyss och segerplatsen var just där. Men efter ett par hål och inte en enda stöt i grejerna och endast ett fåtal fisk som man sett att andra fick så frågade jag Ronja om hon kunde tänka att flytta sig.

Sagt och gjort så gick vi rakt över sjön till vänstersidan av sundet och Ronja hade hunnit halvvägs då jag slog första hålet och 3 snabba fiskar kom upp. Innan Ronja kom fram var jag redan i 3:e hålet och hade 6 fisk. Skönt att hitta fisk men det var i djupaste laget med ca 8 meter så jag bytte till 66:an för att snabbare komma ner till fisken för den hann ju inte ned medans fisken var i stöten. Men skulle den bli för stor för fisken och skrämma dem? Ett par hål senare trodde jag inte längre på detta. Inget drag med väl fisk.

De var ju inte många, men små. Som man brukar säga. Testade inåt men så fort det grundade upp under 7 meter så nappade det inte. Men det blev ju bara enstaka fiskar ihålen så jag fortsatte bortåt sundet. Och ju närmare sundet jag kom så blev det grundare och grundare me jag körde på. Och helt plötsligt fick man enstaka fiskar inne på 2 meters djup. Ja det är ju lättare än 8 meter så jag fortsatte igenom sundet. På sydsidan av sundet djupnar det raskt och på kanten så fick jag flera fiskar i samma hål. säkert 5-6 stycken!

Fortsatte i området på varierande djup och som grundast fick jag fisk på 1 meter! Men de var fruktansvärt ensamma och man fick mest sitta och titta på då de satt ute på frigrundet och plockade fisk efter fisk. Även där ganska små. Visste att jag låg riktigt dåligt till så jag måste hitta den större fisken för att komma ikapp för jag fiskar inte ikapp 3 timmar på den här sjön utan bonusfisk. Och helt plötsligt så klöste det i en fin pjäs men den ville inte följa med upp. Skönt att känna att man i alla fall är i närheten av grov fisk. Nästa hål och ännu en bränd luns.

Men efter dessa 2 brännda fiskar så var det nästan omöjligt att få fisk så jag gick tillbaks förbi udden och testade där jag började få fisk. Hann med 2 fisk innan slutskottet gick och kunde summera 52 fisk på 1,4 kilo. Detta skall man kunna få i ett hål i denna sjön så mn visste att det var ordentlig aktersegling idag och jag gissade på vinnarvikter på 7-8 kilo när jag traskade hemt med min lätta skrylla. Ronja hade 12 fisk på 400 gram. Blom å andra sidan som suttit i klungan bl.a hade fiskat betydligt bättre och hade nästan 7 kilo vilket var dagens högsta vikt.
Blom ser onekligen lite smånöjd ut då han har korats till R.S.T-mästare 2017

Challe hade även han fiskat bra och vann veteranerna i god stil och Ronja vann YDJ. Bäst av allt var att det var fler i klassen idag. Det var fler Skaraborgare som fiskat bra idag s det var extra spännande att höra om hur det hade gått i lagtävlingen  och då Värmland basunerades ut som hedrande bronsmedaljörer så var det skräll nummer ett. När sedan Örebro lästes upp som silvermedaljörer så var den fantastiska skrällen ett faktum
Skaraborg hade lyckats vinna R.S.T !!!!  I pimpel!!!!

Vinnarlaget från Skaraborg med Vuotolainen, Thörneling, Vuotolaninen, Kronvall, Blom, Fasth, Eriksson och Ek. Bra fiskat av er!
Foto: Daniel Ahlgren

Och nu får vi se vad som sker i morgon för Skaraborg har DM i mormuska och jag vill hellre lära mig att pimpla först så det blir nog Alsen vid Askersund och vara med på Örebroarnas 5:e serietävling. Hade som plan att Ronja skulle få köra med Makitan som vi vann på canserpimpeln så jag köpte mig en adapter för detta men gapet på Makitan var för litet så det får bli handvev i morgon men med nya skär på borren. Får köpa en fullvuxen skruvdragare så att vi får testa den så snart som möjligt. Kan nog utveckla Ronja som fiskare att ha bra grejer.

Nej, nu vilar vi upp med lite mello och laddar för nästa pass på isen.
Ta hand om varandra så ses vi.

DM 2 Skaraborg på Stråken 2017-02-05

Då har Skaraborg kunnat genomföra sitt andra DM i pimpelfiske på sjön Stråken. Denna gången i den norra delen där jag trodde att jag inte hade fiskat förut. For iväg och hämtade Blom i Skara då Ronja blivit lite magsjuk under natten. Men resan gick fint och vi rullade lugnt in på samlingsplatsen som var ett par kilometer innan rondellen i Mullsjö.

Hann ut på isen innan alla gått iväg vilket inte hör till vanligheterna och hann till och med att höra det sista på genomgången. Satte mig ner och drog på halkbroddarna och språkade lite med Blom, Rotsén och Thörneling. Fick se ett sjökort som Rotsén hade med sig och tyckte att det såg lite bekant ut och fick då en rättelse av Thörneling om att jag visst hade varit där tidigare. Och när jag gått utanför udden kännde jag igen mig. Och jag har ju varit där vid ett flertal tillfällen.

Smart av Thörneling för då blev han av med mig då jag hade i alla fall något att gå på. Annars hade jag slaviskt gått i hans fotspår. Skälet till att jag inte kännde igen mig var att vi gått ut från andra sidan. Men då jag gick iväg hade jag bestämmt mig att gå förbi ön och fiska på bortersidan där jag visste att det kunde gå både många och stora fiskar emellanåt. Tidaholmarna hade föredömligt ruskat av de stora råkar som gått på båda sidorna om ön och även talat om att man fick gå förbi på land.
Föredömlig avruskning på båda sidan om ön.

Började fiska på 3-4 meters djup och hade satt mig så att jag inte skulle synas om jag nu skulle råka få någon fisk. De enda som kunde se mig var Börjesson och Hössli som var de enda som gått iväg förbi råken. Spännd av förväntan så togs jag ned på jorden då jag började med 4 bomhål. Men i 5:e var det ett påslag som jag tippar på att det var en bättre fisk. Då hade jag kommit ut på 7-8 meters djup och när det planade ut så vände jag och gick inåt 10 meter vid sidan om första raden. Fick 7 abborrar av mindre dignitet i ett hål men fortsatte tillbaks in emot ön för att glida längs med kanten.

Såg ett träd som fallit i vattnet och provade där och fick ett par snabba där. Och då det endast var 2,5 meter djupt så testade jag med 25:an och det nöp direkt igen. Nästa hål och fisk direkt. Sedan blev det ett par bomhål och jag gick utåt med 45:an istället. Borrade mig tillbaks närmare öns södra sida och fick en 150-grammare på 2 meters djup men den verkde även den vara ensam. Fortsatt runt ön på västra sidan och fick någon enstaka då jag fick se Kurt och Leif komma på utsidan av ön.

Vände tillbaks fram och tillbaks ett par vändor men bara någon enstaka som ville nappa. Kurt kom då över till mig och Hössli hade smugit dit från andra sidan så jag slog ett hål 10 meter innanför där jag startade och fick en matabborre följd av en hektos och hoppet tändes igen. Men det var ack så få i hålen så då även Leif hade kommit dit så drog jag iväg till Anderséns hörna och i andra hålet fick jag 4 snabba och fisk direkt i hålet därpå. Skönt att jag fick sitta själv där.

Men efter ett par hål så kom även Hössli dit och jag flyttade iväg till ytterligare ett par fällda träd. Hössli tog det andra trädet och vi fick omeddelbart var sin fisk. Nästa hål och fisk igen. Men det var aldrig några serier i hålen så det blev någon enstaka emellanåt. Men Hössli den fulingen tittade ned i hålet innan han lämnade för att återgå till ön för fisken var som bortblåst. Och det blev ett fasligt borrande de sista 40 minuterna med lika många hål helt utan napp och man fick summera 37 fiskar som tyngde vågen till 2,5 kilo.

Det var ju ett fall framåt i alla fall och man har fått se ännu en ny sida av Stråken som fortsätter att gäcka mig. Men en 8:e plats är ju bättre än senast och hoppet om en SM-plats är nog inte borta. Benny Svensson å andra sidan motbevisade att blixten visst kan slå ned 2 gånger och vann seniorklassen med 4,6 kilo. Challe var dagens värsting och ensam över 5 kilo så jag hade i alla fall hälften av högsta vikten. Kul att Lidköping redan vunnit lagserien med lag 2 och det är bara att lyfta på fiskesmäcken.

Nästa helg är det R.S.T-pimpel på Kyrksjön i Mölltorp och då kommer Värmlänningar och Örebroare på besök så vi får väl hoppas att alla Skaraborgare sluter upp mangrannt för att ge dem en match. Kyrksjön är ju en sjö med gott om fisk så det är ett ypperligt tillfälle att ta med juniorer för det kan vara kanonfiske redan i starten. Fisk i alla storlekar men man skall nog inte koncentrera sig på microber för då blir man nog akterseglad.

Sköt om er i veckan så ses vi på Kyrksjön på Lördag

Västsvenska pimpelserien Södra Stråken 2017-02-04

Stråken idag. Västsvenska pimpelserien med utgång i de södra regionerna. Då får man se vad detta lynniga vatten har att erbjuda. Samlade i starten dit jag, Ronja, Challe och Patric hade samlats med de andra fiskarna och begav oss ut på isen. Försökte inte ens gnussa med Möller utan tog lite kel med Mats i stället då han hade ledarvästen på sig. Allt i ett försök att få lite magi över på min sida.

När vi kom ut till isen stod Wulf där med en djupkarta och visade oss lite hur botten såg ut i starten då han insåg att vi inte kunde ta oss någon längre sträcka idag heller. Tack för det Wulf! Så vi begav oss ut till närmsta grundet som inte låg speciellt långt från utgången och språkade med de andra latmånsarna som inte gått iväg. Vi spred ut oss och sökandet efter grundkanten började. Var ganska bra med och slutligen var även toppen hittad och det var inte 2 meter djupt utan snarare 1. Vattenståndet är även här väldigt lågt och det finns ju risk att grundtoppar ligger precis under isen.

Men efter att ha testat av hela startviken och det var inte många som fick fisk så började vi förflytta oss mer söderut. Och ja Peo, det var åt höger! Vi fiskade oss bortåt och gick förbi några angelfiskare och efter 1,5 timme fick jag första fisken som nappade på bra. Konstigt att den nappade på så hårt då jag trodde att de var jättekinkiga. Men det var fler som fick fisk i området så det fanns ju lite hopp om att det skulle bli fler. Och det blev det men de var mäktigt konstiga för de nappade på ordentligt och direkt men det var bara en åt gången.

Flyttade vidare längs med kanten och testade av så många olika kombinationer med pirk mellan 25 och 55 mm. Olika krokar och olika beten. Djupet testades av och det var ingen logik i vart det nappade utan det blev en härochvart. Tyckte i ett hål att det känndes som en bättre fisk så jag plockade fram balansen i ett desperat försök och började vid botten på 8 meters djup. Fiskade den uppåt och då jag sett den i hålet satt jag och rykte lite och kännde en stöt i spöet. Tittade ner samtidigt som jag krokade och sidan på en ordentlig kluns på säkerligen 1,5 kilo syntes. Men tyvärr var det över lika snabbt då den släppte omedelbart och inte ville den nappa igen heller.

Testade runt ett par hål till på samma sätt men ingenting hände. Så det var bara att gå tillbaks till pirk och 3-krok och fortsätta peta upp någon enstaka fisk. Längre bort satt Mats och Benny opch plockade men det var ingen mening att störa dem då jag ändå inte hade chans att plocka ikapp på samma storlek av fisk och behövde hitta lite bättre fisk för att komma ikapp. Mats kom då förbi och hade 2,5-3 kilo i konten och man kännde att man var distanserad.

Mats som gick omkring i ledarvästen trodde i sin enfald att det var en osynlighetsväst men jag kan tala om för dig Mats att så är inte fallet. Du syns ganska bra i den västen! Men jag sa inget till honom om detta då han fortsatte förbi i letandet efter mer fisk. Fortsatte tillbaks där det nappat tidigare och fick fisk direkt vid nedsläpp eller inte alls. Ingen konsekvens över huvud taget så jag kan ju inte säga att jag har blivit klokare på sjön idag heller!
Mats som blivit av med bacillerna från förra helgen var nog inte riktigt klok då han trodde att han var osynlig i ledarvästen!

Gnetade ihop 20 fiskar som vägde drygt halvkilot och har samlat ihop mer griller i huvudet gällande denna sjön än vad som är brukligt. Får väl ta rygg på Rotsén i morgon så att jag kan få en lektion i pimpelfiske på Stråken! Bäst för dagen var IS som petade ihop 3620 gram och var värst idag men han såg något enögd ut. Hade nog dåligt med beten i starten och fick göra som Kajsa Varg! Patric Eriksson Traskade iväg en bra bite och hittade lite fisk och plockade hem andraplatsen med 3252 gram fördelat på endast 41 fisk och klådde ledar-Mats med 12 gram.

I B-serien så dominerade Wulf igen med 3162 gram och tog väl härmed sin 3:e raka seger. Benny Svensson blev dagens skräll då han kom på andra plats med sina 3162 gram och börjar nog även han bli en förhandsfavorit inför morgondagens DM-tävling på en för mig ny sträcka av Stråken och vi får väl se om men någon gång kan lyckas där. Oddsen är ju ganska höga på att jag skall lyckas där men om Kenneth Lilja kan vinna SM så skall väl jag kunna lyckas där jag med?

Inte varje dag man får 2 lågvattenmärken på samma bild!

Men vi får se vad den norra sträckan kan erbjuda nu då det kom ett litet lock över isen i form av snö. Kanske bättre men det vet vi först i morgon. För med tanke på hur fisken åt idag så måste de vara utsvultna i morgon? Bara att köra på och göra det bästa av saken för det är ju lika för alla så helt omöjligt är det ju inte.

Kör försiktigt i morgon bitti så ses vi vid Stråken norr om Mullsjö!

Stråk-kvartetten i helgen?

För många år sean gjorde jag Fiol-läraren Tofta-Jonas glad då jag slutade spela fiol. Det var ingen skönlåt som kom ut men jag provade och vet numera att jag aldrig kommer bli violinist. Det är ju inte Jonas fel att jag inte lärde mig för han har ju även lärt upp riksspelemän samtidigt.

Men nu är det inte musik vi ska prata om utan helgens fisken. 2 gånger på samma sjö. 2 olika utgångar och 2 olika distrikt. Först på söndagen i södra änden med Västra pimpelserien och sedan på söndagen med Skaraborgs DM-serie. Lätt att tro att det är en fördel att vara ute på "samma" vatten men inte här. Det kan sätta griller i huvudet då Stråken är en mycket speciell sjö.

Stråken är en sjö med 2 utlopp och om jag inte har helt fel så rinner ena änden ut i Vänern genom Tidan och andra hållet rinner ut på västkusten. Vart brytpunkten är har jag ingen aning om men fisket kan vara ordentligt olikt i de båda ändarna. Mörkt vatten och abborrar som är av varierande kaliber och kvalitet. Det kan bli abborrar som är av det mjuka, slemmiga slaget och man kan få knallhårda aggressiva abborrar som riktigt fräser åt en när man skrapar upp dem i hålet. För då de spänner ut alla fenor och kröker kroppen kan det bli problem redan med fisk på ett par hekto då de fastna i hålet.

Har ju inte varit något hejdundrande fiske för min del där de senaste gångerna men hoppet finns ju alltid att hitta rätt storlek på fisken på rätt djup för dagen. För det kan likväl vara fiske på 10 meters djup som att det knappt är vatten under isen. Vissa gånger kan man med fördel fiska med balanspirk på grunt vatten för att plocka alla storlekar på fisk som att man sitter på 10 meters djup ned tafs för att plocka loppor.

Så det skall bli spännande att se vad sjön har att erbjuda denna helgen och man får se vad skillnaden är denna gången mellan ställena. Det finns ju dem som i stort sett alltid lyckas på sjön men jag har ännu inte greppat vad som krävs här för då jag kör på samma sätt som dem så lyckas det inte. Men vi får se om jag kan göra mera rätt i helgen än vanligt men det är att slå ur underläge då det finns många som klarar av fisket här. Per-Anders och Peter lyckas ju oftast då det gäller den södra delen och hela Tidaholms-gänget är riktigt vassa på den norra. Men det är bara att kämpa på och göra det bästa av det.

Kör nu försiktigt så ses vi mellan Mullsjö och Ulricehamn i helgen.