Landslagskval i Svartån 9-10/6-2018

Kvalhelg 2 var förlagd till Svartån i Örebro. Senast jag var där så var det i det närmaste ofiskbart med allt för mycket ström så att det knappt gick att fiska men denna gången skulle detta inte vara problemet. Sträckan ovanför naturens hus är nu till stora delar renoverad och ger fina förhållanden att komma åt Svartåns vatten utan risk att rasa ned då de gamla kanterna murknat och det under många år inte gått att anordna några tävlingar där. Men nu som sagt är det aldeles prima där igen

Förberedelserna flöt på som vanligt och inget skulle lämnas åt slumpen. Mycket av allt ifall om att det skulle vara mycket av någon typ av fisk. Löja räknades ju inte så de grejerna kunde man ju lämna hemma. Men de låg ju i fodralet laddade och klara så det skadade ju inte. Feeder är inte tillåtet under kvalet så där var valet lätt. Match-spöt lämnades hemma i sista sekund för det skall väl inte bli sådant fiske utan de rapporter jag fick var gällande precis som en lärd fiskekollega sa innan. Inrikta dig på Brax, brax och brax.

Så det stämde ju med vad jag planerat för och även förtävlingen innan gav ju indikationer om detta så det var bara att köra på. Sovmorgon med första upphämtningen 05:30 för färd upp till Örebro med mellanlandning i Årnäs. Knepigt att man knappt får plats 3 personer i en V 70 med takbox och en stor släpkärra bara för att meta lite mört !!
Men uppresan gick fint och alla samlades och förberedde sig på vanligt vis och lottningen förkunnade att vi var 3 skaraborgare (av 4) på C-sektionen men det är ju en individuell tävling så det är ju bara att köra på. Platsen var mitt emot tankstationen och uppåt mot kröken. Såg direkt att just min plats skulle vara prima med matchspöet då det var in emot hamnen ovan tankstationen. Och just det, spöt var ju hemma!!!

Värmen visste vi skulle bli påtaglig under helgen och det var frusta drickor i mass för att kunne hålla nere temperaturen på det mesta och kylväskor fick flyttas runt i skuggan av något träd för att inte smälta ihop. C 6 med Mikael Hjelm på C7 som var sista platsen och J-P satt på C-sträckan närmare tanstationen. Blom satt på siata A och det var ju ingen höjdarplats då det säkerligen skulle vara endast ett par platser från kant som skulle ge fisk då strömmen var i det närmaste noll. Semesteraktiviteter hade ökat på tack vare det varma vädret så det var mycket båtaktiviteter och förberedelser med alla båtarna.

Starten gick och jag mäskade upp på 2 platser 13 meter och 5 meter. 13-platsen grundades med först en jord/lerblandning  för att fylla upp eventuella hålor med gers och toppade sedan med ett ordentligt lass med jokers och mäsk. 5-metaren fick endast rent mäsk och bara 2 golfbollar i storlek. Såg nog ganska brutalt ut på 13 m men det var ju mestadels lera/jord. Sedan var det bara att vänta in starten och jag testade 5:an först för att låta fisken ställa sig tillrätta på 13 och ganska snart så sjönk flötet och jag krokade sträckans första fisk- en gers. Fortsatte och plockade 8 till innan Hjelm lyfte upp sitt i ytan för att se vad som gick där och lyfte upp en sarv på säkert 50 gram! I detta läget låg vi nog 1:a och 2:a på sträckan då det var noll aktivitet på dem som fiskade med T.A.P.

Men efter en stund så kom det upp någon fisk här och var och då var det betydligt större fiskar än dem jag fick och jag testade med att lyfta upp mitt 5 meters i ytan och fick en liten abborre men den var inte större än gersarna. Så jag varierade mellan att testa T.A.P och 5:an men på långplatsen tog det ett bra tag innan jag fick en brax på 2-3 hekto som blev den enda fisken jag fick därute. Bommade 2 napp till som känndes som brax de med men inte ville följa med upp. Plockade även fran ena löjspöt för att fiska i ytan och fick småabborrar som var riktigt små men de var redan predatorer då en av dem spottade upp ett gli på bryggan.
Kunde summera dagen med en hel del stolpe ut. Dels på självförvållade och dels på strömförhållanden och den uteblivna braxenfesten.

Blev sist på sektionen och inkasserade 7 nya poäng fick ihop 570 gram på mina 75 fiskar bestående av 1 brax, 48 gers och 27 abborrar. Hjelm 6 poäng och J-P 5 poäng så vi var outstanding sämst idag. Men Blom å andra sidan var ändå värre med 8 poäng då han satt på en av de stora sektionerna. Så nu var det bara att bryta ihop och komma igen för oss alla och planerna skulle smidas ihop så nu behövde vi bara få lite flyt i samvaron. Ge oss bara ett tecken!!! För på söndagen skall ju fisken ha krupit in mer än 3-4 platser på A-sträckan trots att det inte var någon ström men de har ju hela natten på sig. Och då kan det ju vara en fördel att sitta långt ifrån kantplats. Och det dröjde inte länge innan första tecknet visade sig.
Första tecknet!

När vi åkte förbi golfen såg jag bara en enda flagga-13 och nu var det dags att släppa det där att leta efter något tecken. Så det blev en kväll med rensning av grejer och vattendrickning för att ladda upp inför dag 2 som skulle bli ändå varmare. En god pizza på Monza satt ju fint den med. Och man kunde sitta utomhus med för den delen. Skuggan kom ju på kvällen så man inte brännde sig där med.

Dag 2
Söndagen började med molnigt väder men ganska varmt ändå så långbyxor behövdes inte. Men en doft av brandrök vart man än gick och det var visst skogsbränder lite varstans. Någon sa att det var branden i Kristinehamn som luktade men det var nog de bränderna som låg närmare. Men skumt att känna rökdoft så långt ifrån bränderna som vi var. Men vi for iväg till Svartån och valde idag en annan parkering som låg närmare sträckan men där fick vi dra på oss långbrallorna och Daniel Åslund skrattade åt oss när vi sa att det var för mycket mygg. Men han kännde sig väl bara som hemma!

Lottningen blev idag att jag skulle sitta på C7 och fick Blom som granne på D1 och Lisse på C6. Och det var samma laddning idag för nu skulle ju fisken redan stå på platsen. Redan vid lodningen var det en fisk och slog på lodsänket så det bådade ju gott. Det hände för flera i närheten så det var en indikation på att nu kunde det bli åka av. Gjorde ungefär samma laddning idag som under lördagen med skillnad på att det var dubbel dos med jokers på långplatsen. Även på 5-metersplatsen lades 2 stora bollar med jokers utöver de 2 golfbollar med mäsk som lades där. sedan var det tävling mellan mig och Blom om första fisken. Och jag kontrade med att jag tar i alla fall största fisken.

Starten gick och Blom plockade nog 11 fisk innan jag fick min första och då var vi nog lika. För han hade 11 mört och jag 1 brax. Men det blev inte den farten som jag hade önskat utan fisken tog på mellanvattnet och vägrade att gå ned på botten. Syrebrist, temperaturfel eller vad det berodde på diskutterades livligt men det lär vi ju aldrig få reda på. Blom och Lisse fiskade ifrån mig på var sin sida av mig och Blom satt som tur på D-sektionen och krossade den då han hade fisk under hela tävlingen. Lisse fick bra på matchfisket och blev väl 2:a efter Marcus. Men själv kunde jag bara klå 1 med mina 2,7 kilo fisk och det var helt ofattbart att det skulle nappa så trögt.

Fick ju inte ordning på något men fick många uppslag på vad man kan göra inför nästa gång med hur man kunde få igång fisken. För det spelade ju ingen roll vad jag än gjorde så blev det ingen respons. Men en udda kombination av 2 pinkies, 1 mask toppat med 3 blodisar skulle vara det som var bäst för mig. Men om jag missade en enda så nappade det inte. Fiskade jag med en pinkie och 2 blodis så var kroken tom innan den nådde botten. Fiskade man med ren mask eller maggot nappade ingenting. På 5-metaren fick jag 1 mört. Och alla andra skaraborgare hade gått upp 1 placering var förutom Blom som bytte en 8:a mot en 1:a. Bra jobbat.

Nu har vi bara kvar att träna in oss på kanalfiske då de flesta av oss behöver 2 st ettor och så många finns det nog inte att hämta o Norsholm i Augusti. Rengörning av alla delar och omgörning av en hel del tackel. Skall även rensa ur alla delar som man inte behöver då det är onödigt att bära en massa i tomme. Vi fick även veta att de dyra assistansförsäkringarna inte är så mycket att ha då en av kamraterna körde sönder sin bil och de kunde inte ordna fram en hyrbil till honom då det var söndag. Som tur är så ställer ju alla upp på varandra i denna fiskefamiljen och kunde ta hem såväl utrustning som personer till hemmatrakter. Men när det gäller reparationen och återlämnande av bilen så är det inte riktigt på det sättet man tror när man betalar stora pengar för en försäkring av detta slaget.

Sköt nu om er så ses vi nästa gång. Men nu är det inga planerade tävlingar inplanerade för min del innan Augusti så nu gäller träna, träna, träna.

DM 3 Göta kanal 3/6 2018

I dagens hetta har vi avklarat sista deltävlingen i våran DM-serie. 30-gradig hetta strålande sol och nästan vindfritt vid Göta kanal i Töreboda på Ludvigsons sträcka. En sträcka som är prima att ha tävlingar på då cykelstigen går på andra sidan kanalen. Även fisket kan vara bra men oftast segrar man på 1 kilo  Fjolårets händelser med segrar på 2-siffriga vikter kommer nog att dröja innan de händer igen.

Dagens plan var att lägga en grundplatta med urban soil som sedan toppas med utblandad super cup och lite flakes from hell som även Blom DY skulle få testa idag. Mask hade plockats och sorterats och även en frusen dl med maggot/puppor skulle få göra jokersen sällskap ovanpå mäskhögen.. Och efter lottning stod det klart att jag inte skulle få kantplats utan nästmitt i stället och det tackar jag för. Men sedan fick man planera varje steg med att skydda sig mot solen och dricka så mycket som möjligt hela tiden.
Dagens bästa vän med kalla drycker.

Uppladdningen skedde i rask takt och alla skyddade sig mot solen i mesta möjliga mån genom att hålla sig i skuggan. Det är ju svårt att skydda sig när väl tävlingen startat. Speciellt om man inte har något parasoll med sig så det är ju bara att göra det bästa av tillfället.
Pierre laddar med dagens häxblandning.

Mäskning och 14 grapefruktstora bollar lades i det klara! vattnet i Göta kanal. Ja vattnet var klart som en Jämtländsk sjö och man kunde se botten flera meter ut och även mörtstimmen  som simmade där. Men det var aktivitet lite varstans så nu var det bara att vänta och se. Vattnet grumlades ju upp lite när vi bombarderade det med våra mäskbollar. Men starten gick och vi kunde börja fiska. Blom DÄ på kanten följd av Askolin från platsen han dominerade ifrån i fjol. Sedan Micke Hjelm och jag sedan avslutades sektionen av Jens som satt längst in.

Började ganska snart att nappa lite mört men sedan trasslade flötet så jag lirkade lite men fick inte bort det så jag hystade in  spöet men när jag tittade upp så hade inte flötet följt med in och elasticen var ute ett par meter. Ja när man kör med fjollelastic  så känner man ingen fisk. Men det var bara att hålla i toppen så fick den jobba med elasticen och till slut såg jag braxen men då släppte den. Surt tänkte jag för det kan mycket väl vara den enda jag ser idag.

Men det kom fler allteftersom och även ett par mat-abborrar som var väldigt bångstyriga att få in . Testade inne på 4-metaren och fick både löja och mört men inget som dög. Men det svarade på mäskning men till slut hade jag nog övermäskat stället för det reagerade inte som tidigare. Och i slutet blev det blodisfiske istället för mask som det var tidigare. Men slutligen had ejag plockat upp 4 kilo fisk vilket räckte till en hedrande andraplats efter Askolin på sektionen vilket jag får vara nöjd med. Askolin hade 4,6 kilo så det var en bite upp till honom.
B-sektionen vanns av Blom DY på 6 kilo så det innebar att jag hade dagens 3;e högsta vikt.
Dagens resultat

Det var ju en salig bladning av resultat innan men nu rätades frågetecknen ut Och det var Daniel Blom som vann serien i år före Mikael Hjelm och Thomas Askolin. Själv fick jag nöja mig med en 8:e plats med 2+3
Men det är läropengar i allt och mycket man lär sig vid varje tillfälle så till slut skall man nog få ordning på spektaklet.
Daniel Blom Och Fula gubben. (Det är Blom som håller i gubben om ni undrar)

Men nu får vi trimma så mycket som möjligt för nästa helg är det landslagskval igen i Svartån Örebro. Och man får väl kolla hur Kristian Ekman gör för han vann ju en kula där i lördags och gäller nu som favorit till nästa helg.
Sköt nu om er så ses vi.