Feskehälja och Munksjön

Nu är jag matt!
Efter 2 dagars fiske med en hel del bilåkande skall jag försöka summera helgen som varit.
Drog iväg till Åmål på Lördag morgon 05:00 för att runda vänerns södra delar och åka till de västra delarna.
För att förklara detta för Dalmasarna så är Vänern en aning större än Siljan.
Resan tog ca 2 timmar och väl där så var jag bland de första på plats. Det var dock några som var ändå sugnare så de hade redan gått över hela sträckan för att se vart fisken gick. Allteftersom så dök den ena efter den andra upp och alla trevliga ansikten fick ses igen. Efter ett tag kom de och sa att jag var tvungen att lotta då det endast var jag kvar och ett par sena återbud gjorde att det fanns ett par lotter kvar. Fick reda på att det fanns en riktigt åtråvärd plats kvar som många ville ha. Tänkte att lotten har aldrig varit på min sida men denna gången var den det. Nummer 114 på grässlänten var i min ägo men min andra lott var inte så dum den heller. Nummer 152 var rakt nedanför parkeringen och där brukar det simma en hel del björkna och löja. Eftersom jag inte sett någon aktivitet från löjorna så föll valet på gräs-sträckan. Platsen såg ut att vara endast ett par nummer för högt upp men då det inte satt någon på 115 så skulle det bli bra ändå. Lodade upp platsen och märkte att jag inte kom ut i djuprännan från min plats så man får se om fisken kommer upp på kanten till mig. Plats 116 nådde rännan och hade minst en meter djupare att fiska på. Starten gick och jag provade 7:an utan framgång. Bytte snabbt till 9:an och i andra utlägget fick jag en braxen. Trögt fiske men trevligt sällskap med Crister från Åmål och Karin från Malung på min vänstra sida. Efter en halvtimma hade jag 4 fiskar 2 braxar 1 björkna och en liten abborre vilket var mer än jag sett någon få så långt mitt öga nådde. Tävlingsledarna gick runt och sa att det var klart tyngsta påsen än så länge då det i stort sett inte kom upp någon fisk alls. Efter detta började de få lite fisk i djuprännan och även på brygga 1 där det kom upp den fina mörten efter den andra. Fick även höra att Jansson från MK 820 börjat plocka på T.A.P vilket inte borde fungera där enligt mig men jag kan ju faktiskt ha fel ibland!
Fick lite ströfisk och avslutade med 4 småbraxar nednför fötterna och en påse på 1,9 Kilo.
Visste att Jansson fått mer och rykten gick att det var någon som fått mer än honom. Det visade sig vara fler som fått fisk, mest småmört och småbraxen. Jag tror att min vikt räckte till en 9:e plats vilket jag är nöjd med då det är min bästa placering än så länge på denna tävling men jag skall nog kunna slå denna med. Nästa år?
 
På Söndagen var det dags för Munksjön i Jönköping med Lag-DM 2 i Internationellt mete.
Manfall i laget gjorde att vi endast hade 3 man i laget men inget är ju omöjligt.
Tog platsen längst åt Telia med vetskapen om Bloms fiske efter småmört förra gången gjorde mig sugen på att träna på dem.
Blandade ihop 3 Kg Trabuccomäsk som skulle testas och starten gick. Lade huvud-grunden på 7:an och matchplatsen. Testade direkt med 7:an och 5:an för att förflytta mig till matchplatsen. Ingenting händer någonstans mer än att Pelle Hagman får sporadiska mörtar på matchspöet. Efter 2 timmar var han nog fortfarande ensam om att fått fisk. Klockan tolv får jag i rask takt 3 mörtar på matchspöt för att återigen bli stendött. Undrade om vi bytt till tradmete i Storsjön och nöp mig i armen. Det gjorde ont!
Långsamt fick alla var sin fisk så att de kunde väga in med 13:20 hände något. Nu var det inte bara Pelle som fick fisk utan alla började dra samtidigt! Körde med 7:an resten av tävlingen med singelmaggot på en 14-krok och missade en hel del fisk men spurtade mot Pelle. Pelle tar då till fula knep och får en gädda till att ta mörten han fått på T.A.P och sedan få den att släppa på min plats. Efter detta fick jag inga fler napp.
Spurten räckte inte och jag fick storstryk av Pelle. Jag hade 980 g och Pelle ca 2,5 Kg. Challe tog sin sektion medans Micke fick stryk på sin. Håkan defilerade på sin kantplats och säkrade Tärnans DM-titel.
Synd bara att det skulle avgöras på straffpoängen men ändå. Grattis Tidaholm!
Nästa Lördag är det R.S.T i Örebro och jag hoppas att det är många Skaraborgare som åker dit. Det blir nog 2 bil-laster från Lidköping/Götene och minst 1 från Tidaholm. Skövdefiskarna skall ju åka så nu kan vi ju få fullt lag då vi även har Damer och Juniorer med. Träna upp på löjfisket då det enligt rykten är bra fart på dem just nu men glöm inte de vanliga spöna för bottenfisk.
 
Förresten så var det is på bilen i morse. Vintern närmar sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0