Abborrjakt Jämtland runt

Dagens resa började mot Gåxsjön vid Lövåsa. Vi skulle kolla om vägen var plogad in och i så fall köra in där. Väl framme vid vägen såg vi att den var plogad så in det bar. Snöytan på vägen var ganska mjuk av de senaste dagarnas töväder men ingen fara. Halv-vägs in vid vändplatsen blev läget värre. Ytan var inte längre lika bra skrapad och vägen blev plötsligt ofarbar. Turligt nog så klarade vi av att backa tillbaks till vändplatsen. Bara att bita i det sura äpplet och fara vidare till Hotingsjön. Ryktena går ju om de enorma abborrar som dragits där senaste året med en topp på 2,8 Kilo och det lockar ju.

Löste kort på bensintappen och fick tips av ortens trollingkung som lämpligt nog stod i kassan för dagen. Parkera vid ishallen och gå ut på vänstersidan av ön till höger var tipset. Sagt och gjort så styrde vi kosan däråt. Började strax innan ön och fiskade oss bort längs med öns vänstersida. Flera hål innan det hände något men när jag satt lite längre i ett hål kände jag en stöt. Gjorde ett lockryck och en ny stöt. Halade upp en 150-grammare och släppte snabbt ned med en omedelbar ny stöt och en ny 150-grammare. Ned igen och det smäller till. Linan gick av uppe i spöt och änden låg kvar i hålet. Rafsade åt mig linstumpenoch kände att jag rev något på vägen upp. Knöt om pirken i stället för att riva upp ett annat med all fisk borta som resultat. Efter detta fick jag endast en fisk till medans Rasmus plockade lite men kom endast upp i 7 stycken. Vi förflyttade oss tillbaks till gårdagens Rudsjön då nappet var  bättre där. Väl framme så gick vi ut i området där Matilda blev av med pirken under gårdagen. Fick fisk direkt så valet var helt korrekt. Fortsatte sedan in i området vi fiskat i under gårdagen med att testa många hål från dagen innan då gammelhål brukar samla fisk. Men inte idag. Fcik i stort sett ingen fisk i gammelhålen och bestämde mig för att gå bortanför där vi fiskade dagen innan och så fort som jag kom ut på oborrad is så fick jag fisk i strort sett i varje hål. Varierande storlek på fisken med 1-10 fisk i storlek 30-200 gram. Ganska försiktiga napp men alla satt med svald krok så man undrar hur man kan missa några hugg över huvud taget. Fick sedan ett OK-hål. Direkt vid lodning kände jag en stöt i spöt med en missad fisk. Nytt lockryck och en ny stöt. Krokade och halade upp en 6-hektos. Snabbt ned igen och så fort linan sträckt upp kom nästa stöt. En 4-hektos fick syna isens ovansida. Fick 3 till innan jag rev en och det var slut på det roliga. 1,5 Kilo på 1,5 minut då det som tog längst tid var att kroka loss fisken. Det är ju inte helt urtråkigt. I morgon blir det nog en sväng till Sundsjön vid Pilgrimstad på vägen hemåt då vi måste åka hemåt inför helgens serieavslutning med Knallen och Fävren cup på söndag. Hoppas bara att fiskstorleken blir samma då. Det är ju skönt när det svarar tillbaks i spöet när man krokar och man inte behöver gissa om fisken sitter kvar eller inte.

Abborrjakt på Rudsjön

Dagens fiske på Rudsjön. Kollade väderrapporten inför dagens fiske med ett regnväder på väg västerifrån med en massa vind. Vaknade på morgonen och det ven från träden ordentligt så jag väntade lite med att väcka barnen. Efter en stund lugnade det ned sig så att jag tyckte det blev OK. Det får gå så länge det går. På eftermiddagen skulle det komma in kraftigare vind och nederbörd i form av regn över Jämtlandsfjällen. Gick ut vid gården och började med att fiska av oss det värsta på grundvattnet med fisk i strort sett i varje hål. Inte många men ändå. Matilda tjoar till då det kommit en kluns och bitit över hennes krok. Springer över till henne men då smäller linan av i iskanten.****** sa Matilda och knöt på en ny pirk. Bra start ändå tänkte jag. Vi har ju inte ens kommit ut på djupet där de brukar gå så det ser ju bra ut. Efter en stund tycker Matilda att det är dags att göra det vi åkt hit för. Ut på djupet och dunka efter luns. Föret på gårdsidan var bra men i skoterspåren gick det som på ett dansgolv över mitten av sjön. Då jag gått i raskare takt än de övriga så slog jag ett hål och inväntade de andra. Skickade dem vidare norrut då djupet var för grunt, ca 5 meter. Föret härifrån var värsta tänkbara. Slask med en tunn skarehinna över gjorde det mycket jobbigt att ta sig fram. Endast Ronja kunde gå uppepå. Kom ut till rätt djup och stannade. Endast Rasmus fick napp under tiden vi fiskade där. En abborre på ca 2 hg. Eftersom det blåste så pass mycket och regnet skulle komma beslöt vi oss för att gå tillbaks till gårds-sidan. Dels för att få lä, dels för att få fisk. Det får gå på fram tills regnet kommer. Lät de andra gå före för att tråka ut nån fisk men de hade ingen humor så jag fick gå tomhänt från djupet. När jag gått ikapp de andra så slog jag ett hål och fiskade mig inåt. Napp direkt men det blev bara ett öga. Fortsatte Österut längs med kanten och fick fisk i de flesta hålen. Hittade på lite bättre fisk men inga över 3 hg. Hittade dock ett par grynnor som kan vara bra att veta om inför framtiden. Abborren stod idag på 2-4 meter på kanterna till dessa grynnor. Rasmus blev av med en krok på fisk och jag själv rev en luns men de räknas ju inte så vi bommade idag. I morgon får vi se vad det blir. Antingen Gåxsjön Lövberga eller om vägen inte är plogad så far vi till Hotingsjön i Hoting. Där har de ju dragit stora lunsar det senaste året. Största på 2,8 som inte längre räknas till gris utan snarare svin.

Abborrjakt på Ölavattnet

Dagen tillbringades på Ölasjön öster om Ytterhogdal. Målet var att få tag på lite grövre abborre och blev tipsade om denna sjön. Vi for från Svegs stugby och löste kort i tappen och stack vidare. Framme vid den södra vägen in såg vi att den inte var plogad men flera bilar åkt där innan. Redan i infarten var vi nära att köra fast men beslöt oss för att köra vidare. Lite längre in blev den värre men det fanns ingen möjlighet att vända. Snön skrapade i underredet hela vägen fram till sjön men helt plötsligt var den plogad fast från andra hållet. Har ni inte 4-hjulsdrift välj den norra vägen! Vi hade fått några hotspots av Svegarna som skulle provas så det var bara ut på isen för enligt ryktena innan skulle det vara torr snö på isen. 2 steg senare insåg vi att så var inte fallet. Pulsade så långt det gick i skoterspåren och vek av norrut genom ett sund. Borrade ett hål för att testa djupet. Ned med en 55:a med 10:ans krok på 3 meters djup- inte ett napp. Gick vidare medans Rasmus testade andra sidan av skoterspåret. Fortsatte genom sundet och ut på öppet vatten och slog ett hål på 5 meters djup. Samma visa här, inte ett napp medans Rasmus ropade att han fick några loppor. Gick över det öppna vattnet mot vindskyddet. Började 40 meter ut på 6 meters djup och fortsatte närmare land och vek av mot vänstersidan. Hade 2 lyftnapp på 5 meters djup men inget mer. Fick en mört närmare land och Rasmus som vek av mot höger fick ett par loppor direkt. Gick runt udden för att testa men det blev inget där. Bytte till mindre grejer för att se om man i varje fall kunde få en abborre men icke. Gick tillbaks över frivattnet och testade in mot en vass mot fastland men samma visa här. Rasmus testade lite längre ifrån sundet och fick även ett par här. Själv gick jag in i sundet igen och testade innanför området Rasmus fått fisk i början fast närmare öarna och började äntligen få lite fisk. Bara smått men ändå. Att få stå bredvid hela helgen medans alla andra gottar sig är ju bedrövligt så detta kom som en lättnad. Alla fick ju abborre till slut men storleken var ju inte den som vi hade hoppats på. Inte en fisk över hektot gjorde att dagen fick underkänt. Det skall ju vara gott om grov fisk i sjön. Hoppas det blir bättre i morgon på Rudsjön.

Helgens SM

Har nu vaknat upp i stugan i Sveg efter helgens Pimpel-SM.

Har haft problem med internetuppkopplingen så därför har inläggen inte kommit fram.

Summeringen av Lördagen är suverän. Matilda tog silver i ÄDJ och Ronja tog brons i YDJ. Vilket resultat!

Blom blev 9:a i Senior och Challe 8:a i Veteran.

Från distriktet tog Bernt Olsson en 5:e plats i ÄHV, Benny Svensson 5:e, Anders Rotsén 10:e och Daniel Ahlgren en 23:e plats i Senior.

Daniel Leek från Horred blev ”pålurad” en storfiskpirk på morgonen och svarade med att dra luns och krossa allt motstånd i ÄHJ med 4884 gram vilket hade räckt till en 8:e plats i Seniorklassen. Bra jobbat allihop.

Blev lite känslomässig när bägge ”töserna” tog medalj och fällde en tår.

På Söndagen var det Lagtävling och jag följde Ronja nu med. Ronja som troligtvis är den yngsta medaljösen genom tiderna med sina 6 bast var lite trött denna dagen. Det tar ju lite på krafterna att ta medalj!

Fick fisk i första hålet men sedan gick det trögt. 3 fiskar med långt mellanrum avslutades med att vi fick tips om att de fått grov fisk på mellanvattnet med 6 meter till botten så satte vi på en stor enkelkrok betad med maggot för att kunna meta upp en större fisk. Några minuter senare så började hon hala och upp kom en av de minsta abborrar jag såg i helgen. Synd att den inte vägde 6 gram mer för då hade det räckt att tvåla till ASFF som knep bronspengen före Lidköping med 5 gram.

En fjärdeplats är ju inte dåligt i ÄHJ med tanke på att det var 1 sexåring, 1 ÄDJ, 1 förstasäsongsfiskare (bäst för dagen) och en ÄHJ. Mycket bra jobbat!

Idag skall vi ut på Ölavattnet vid Ytterhogdal för att leta efter lite större fisk för att i kväll åka upp till paradiset i Jämtland för att fortsätta på sjöarna runt Strömsund. Börjar säkerligen på Rudsjön (Gris-sjön) för att se om vi kan slå Daniels nya rekord som han fick på Lördagen med 1023 gram. Grattis Daniel. Synd att du inte fick fler på Lördagen.

Kommer att rapportera om fisket så fort vi har lite paus och internet-tillgång, troligtvis i kväll.

Spelade kandidater på pimpeltipset

Kandidaterna som blivit spelade på tipsraderna i respektive klasser är utan spelordning:
ÄHV Jan-Erik Person
  Sara Rantala
  Elin Tyllman
  Anna Mattson

Intressant  variation i klasserna med många duktiga fiskar som inte kommit med på listan.
Hoppas alla får ett trevligt fiske ute på isen.

14 Timmar till start

I morgon bitti skall närmare 600 pimpelfrälsta göra upp om vem som är bäst på pimpelfiske i Sverige.
Förhållandena ser goda ut med snöfall dagen innan tävling. Tror inte det påverkar fisken nåt speciellt eftersom det redan var snö som täckte hela tävlingsområdet. Kalle och gänget jobbar på hårt som vanligt men är nog klara med det mesta inför morgondagens drabbning.
Pimpeltipstävlingen är avslutad  med ett varierande tips från er.
40 olika "spelhästar" har fått era markeringar med 2-6 olika alternativ i klasserna. Får se i morgon vilka som går bäst i era val och vem som är bäst på resultatfiske. Troligtvis kan jag ha resultatlistan redan Söndag morgon då jag har sållat och renskrivit spelraderna. Vilka ni har spelat på får ni inte reda på innan start av respekt för de tävlande.
Det kan sätta griller i huvudet på vem som helst att veta att man är favorit.
Ni som åker dit i morgon bitti. Glöm inte att svänga av på rätt vägar så att ni inte gör som Thomas som var så pass i pratartagen att de glömde svänga i Örebro mot Karlstad och hamnade i Mariestad. 1,5 timmar i onödan.
Han gör nog inte om det i morgon utan hittar rätt på isen i stället.
Kör nu försiktigt till Grums i morgon så att vi alla ses där.
Och Patric, Daniel och Thomas. Se till att proppa i den gamle en massa pasta så att han kan hålla ångan uppe på Söndag med.

Blanka pirkar?

Hur blank skall egentligen en pirk vara och hur får man det?
Många av de lärde tvistar än idag om hur blank en pirk egentligen skall vara.
Oavsett vart i vårat avlånga land man befinner sig så finns bägge kategorierna eller snarare alla kategorier.
Likväl som att man har en som säger att pirken skall ha hyperfinish så finns det de som säger -nä mossgrön är OK. Sen finns det allt däremellan. Jag har försökt sälja pirkar med hyperfinish på många ställen men ibland har jag till och med fått frågan varför jag måste ha dem så blanka för då funkar de ej och de vägrar att köpa. Nästa gång har jag kommit dit med ärgade pirkar och de har köpt som om de vore skogstokiga och aldrig sett en liknande vinnarpirk. Själv säger jag att det är olika tillfällen som gör den ena pirkglansen bättre än den andra. Klara vatten med (eller utan) jagande fisk skall över lag ha blanka pirkar. Humusvatten och grumliga vatten skall ha dovare klang i ytan. Ingen regel utan undantag. Vid djupfiske hävdar jag att finishen spelar mindre roll än vid grundfiske.
Varför då?
Jo på djupet finns det väldigt lite ljus kvar så frågan blir då i stället. Räfflad eller inte.
En räfflad pirk ger ju lite oväsen ifrån sig och bromsas marginellt tack vare ytan. Detta kan i vissa fall locka fisken till hugg lite bättre.
När och hur skall man putsa pirkarna och med vad?
Ja det beror på grundmaterialet i största fall. Ädelmetaller ärgar medans rostfritt blir i stort sett intakt. Skillnaden blir då när man putsar upp dem. Ädelmetaller får en mycket blankare yta än rostfritt.
Ett litet tips är att om man har en pirk som inte skall användas för dagen tar man av krokarna och lägger den löst i byxfickan. Medans man går så putsar fickans tyg ytan för varje stag du tar. På detta sättet får du den bara lite blank men helt OK.
Som putsmedel kan man använda såväl Autosol, Häxans kopparputs eller något liknande. Viktigt då att torka av dem så väl som det går för att få bort den fräna lukten från putsmedlet.
Alternativt kan man ta vanlig ketchup. Bara lägg på det på pirken i ett par minuter och torka av med hushållspapper. Detta kan man ju göra till och med på tävlingsplatsen då det oftast finns korvförsäljning.
Passa på att gynna arrangörerna med att köpa en korv eller två och ta lite av ketchupen på önskad pirk. Ät upp dina korvar och torka av pirken. Klart!
Kommer nu att putsa lite pirk som skall med till Grums på pimpel-SM.
Skall testa ett nytt medel (för mig) som införskaffades på Örjan Bengtssons (ÖB).
Får se om det funkar eller inte, Har ju autosol om det inte går.

Tänkte även ha en liten tävling gällande SM.
Kinnevikens spel och gambleavdelning ber er att välja ut en fiskare i varje klass förutom arrangör på individuella SM på Lördag. Glöm inte herr och dam i alla åldersklasser.
Skicka in erat tävlingsbidrag till [email protected] så kan ni vinna ett pimpelset.
Resultatet av eran fiskare får lika många poäng som sin platssiffra i resultatlistan. Alla resultaten räknas ihop och lägsta resultat vinner. Om eran fiskare inte kommer till start eller att ni glömmer någon klass får ni sista invägda resultatet+1. Om det blir lika resultat vinner den som har flest 1:or, sedan 2:or i fallande skala. Är det fortfarande lika blir det fler priser. Senaste inlämning av detta är på Fredag 22 Februari 2013
Priset delas ut så snart jag hinner rätta de inlämnade bidragen. Kommer ju som sagt att åka norrut på Söndag så det kan ta en vecka innan det är färdigt

Roy Svenson vann på Åsunden

Dagens fiske på Åsunden i Ulricehamn blev en tillställning i lätt snö och sydliga lätta vindar.
Var lite i valet och kvalet om man skulle åka till Åsunden eller Stora Delsjön i Göteborg. Valet föll på Åsunden då det är en säkrare sjö att leverera. Gick tillsammans med Henrik över till motsatt sida av starten. Har ju varit med om riktigt bra plockefiske där med mindre fiskar så det skall ju vara säkrare än säkrast. Trodde inte på att di grove var i stöten denna dagen. Precis där jag tänkt drilla mitt första hål var ju redan Laila Vuotilainen. Kan garantera att jag inte hade satt borret mer än 2 meter ifrån där hon startade. Talade om för henne min tänkta start med lite tips om detta hörnet och gick längre in längs med vassbältet. Starten gick och alla tre fick fisk i första hålet. Endast Laila lyckades att få mer än 1. Fiskade mig in mot vassen och testade in i en vasskanal mot en brygga för att få några stycken i mynningen till rännan. Fiskade mig utåt med endast ett par lite större fördelat på många hål. Knalle-fiskarna till vänster om oss gick vidare och hade endast var sin fisk fick jag senare reda på. Jompe kom förbi en sväng men utan att lyckas. Gick sedan in i vassen för att testa om de stod inne i vassen eller i den inre rännan som går 15 meter in. Inte ett napp. Gick då ut i mynningen igen och fick ett 10-tal fiskar men det blev mycket pet på grejerna efter en stund. Bytte då pirk och krok till lite mindre och fick de genast att nappa bättre. Fisket dog ut och jag fiskade mig bortåt där Knalle-fiskarna suttit men gick närmare vassen. Fick där helt plötsligt en 50-grammare som bet i följt av en mört. Gick vidare in i nästa kanal som var större än den förra och halv-vägs in nöp det en 150-grammare följt av 5 mindre i en rask takt. Fortsatte resten av tävlingen i denna kanalen och fick som mest 17 abborrar i samma hål. Vägde in 3,7 Kilo vilket normalt skall ge en sistaplats på sjön men det hade varit trögt på många ställen idag. Segrade gjorde Roy Svenson som visade att han var någe vidare. Bra jobbat Roy.
Roy fick ihop 7,4 Kilo idag tätt följd av Andreas Möller och Thomas Askolin (Mäster) på samma vikt 7242 om jag inte minns fel.
Juniorerna Samuel och Edvin var lika bedrövliga som vanligt så jag får väl betala dem bra så att jag kan slå dem någon gång på Åsunden. Betalda läggmatcher är ju så populärt nu för tiden.
10-2 är ställningen i Evert-kampen så jag får väl känna mig lika stark som Villa BK just nu som spöade Västeråsgurkorna idag. Heja Villa! Eller hur Mats?
Gav mig till och med på Farbror Groda idag. Igen! Deffar du inför påskfisket?
Förresten så blir det en till som skall åka med till paradispimpeln i Jämtland under påsken. Peter Tettinen idag med 6,6 Kg skall åka med och kanske till och med fiska veckan före med. Sicken gottegris!
På Delsjö-pimpeln var det också trögt denna dagen men gårdagens segrare Jari Strandén höll formen uppe och gick segrande därifrån med över 4 Kg. Branell Senior vill visa att gammal är äldst och tog över Storfiske-rollen från Junior och tog dagens största fisk med en abborre på 1,1 Kg.
Nu är det bara att ladda igen för på Lördag är det Pimpel-SM på Grumsfjorden som gäller följt av våran storfiske-raid norrut. Hoppas bara det inte är för mycket snö däruppe. Ronja har ju korta ben.

Jari Strandén bäst på Anten

Dagens fiske blev som ett nytt vatten för mig.
Nytt utgångsställe och mina hotspots avruskade. Området var endast en liten del av Anten och man kunde välja på att fiska på den Östra eller Västra sidan. Mitt uti var det för djupt. Såg dock att det gick en grundås mitt på sjön som sträckte sig in under den södra avruskningen. Jag och Henrik chansade på att det skulle bli tillräckligt grunt på tävlingssträckan och gick dit. Fiskade en bit och hittade toppen på vårat område som tyvärr var 15 meter som grundast. Blev lite lurade av avruskningarna då vi följde riktningen på dem från västra sidan och såg några fiskare på andra sidan med ruskorna till höger om sig. Visade sig när bi kom närmare att det inte var ruskor utan angelsprättar som synts på så långt håll. Ruskorna satt till vänster om dem vilka inte syntes utifrån. Tillbaks in på tävlingsområdet och närmare land fiskade vi oss allt närmare en mindre klunga som satt intill vassen. När vi sedan kom in på 3 meters djup så kom de första nappen vilka visade sig vara lite mindre abborrpinnar. Såg att även de övriga satt och plockade småfisk. Bytte till mindre grejer och fortsatte. Det kändes lite tokigt att fiska 10 grammare med 10:ans krok. Fick ett hål där jag kände lite grövre fisk men  brände ett par stycken. Släppte då ned balansen och fick napp direkt. En abborre på ca 3 Hg som drogs fri i iskanten. Sedan var det bara små igen. Fortsatte i området eftersom jag kände lite större fisk men fick dem inte till att ta riktigt. Ganska kuperad botten med abborrar som stod på kanterna var melodin för dagen. Henrik hittade en grundrygg som gav lite fisk. Såg även att den lilla klungan drog en hel del fisk men tjurade mig kvar vid min vasskant. Efter halva tävlingen närmade jag mig klungan och Peter Lind var som en furiös skogshuggande Finne som höll på att kvista för glatta livet. Det knakade och brakade om honom så att man inte behövde titta för att veta vart man hade honom. Lite bättre snitt på fisken här men jag fick ändå för dåligt. Gick förbi klungan och hiyyade en liten brant ned från grundet de satt på och drog ett par snabba. Fick lite glada hejarop av Peter som fortsatte ut på grundet men vände inåt igen. Fick lite blandat resultat i hålen men kände även här lite större fisk emellanåt. Knepigt när de bara gör nån stöt då och nån stöt då.
Fiskade runt i området tiden ut och gick tillbaks till starten. Vägde in 3,7 Kg som räckte till en 5:e plats för dagen. Visade sig vara rätt val av sida på sjön då högsta vikten på västra sidan var Daniel Ahlgren med sina 3,8 Kg. Valet av område till slut var också rätt då 4 av 5 pristagare i B-klassen suttit här och Peter Lind med sina styva 7 Kg blev 2:a i A-klassen. Endast besegrad av Jari Strandén för dagen med sina 8 Kg.
Evert får vakna till nu för ställningen är  9-2 i Leijonfavör. Börjar känna en viss lukt av groda med men det är nog bara inbillning. Så bra luktsinne kan jag ju inte ha!
Morgondagen blir det Åsunden i Ulricehamn som gäller för i varje fall mig och Henrik. Challe och Bralle åker till Stora Delsjön i Göteborg för att delta i Delsjöpimpeln som även den är en kul tävling. Fisketrycket har dock varit hårt här så det blir endast denna tävling på Delsjön. Många tävlingar de senaste åren har satt sina spår samt att ryktesvägen anglas det upp en hel del grovabborre som samtliga dräps. Synd för beståndet i sjön. Kanske det blir bättre med att lämna sjön ett tag så den får chansen att återhämta sig.
sundentävlingen i morgon skall bli kul. Hoppas bara man väljer rätt sida i morgon med. Den har ju varit lite tjurig emellanåt och inte gett fisk på sina vanliga ställen. Men men det är ju bara rykten. Skall testa om det stämmer i morgon.
Tävlingen är öppen för alla så det är bara att pallra sig dit även om de har sitt DM samtidigt.

Anten och Åsunden i helgen

Nu i helgen kommer det att gå 2 st tävlingar anordnade av FK Knallen.
På Lördagen är det på den anrika sjön Anten väster om Alingsås. Fisket på denna sjö är ganska lynnigt för att ena gången vara öken och nästa gång alldeles, alldeles underbar!
Normalt sett brukar men fiska efter lite större fisk då det är en fiskrik sjö om man kommer rätt. Många gånger så är en balanspirk att rekommendera. Den kan ju påminna en del om Grumsfjorden men troligtvis inte så gott om småfisk som i Grums. Vart man skall gå i sjön vet jag inte för jag har endast fiskat där 2 gånger och fått skapligt i en liten vik. Kommer nog bli att gå dit i morgon med om man inte hittar en djupkarta så att man har en chans att hitta grynnorna ute i sjön. Fiske kan bli på alla djup men det kan vara bra att ha pirk med lite storlek och vikt och inte vara för blyg i krokvalet. Vet många som aldrig kör med mindre krok än 12:or där men uppåt vet jag ingen gräns.
Detta är den 5:e deltävlingen i deras serie men alla är välkommna.
På Söndagen har de sitt DM på sjön Åsunden i Ulricehamn med utgång inne i stan Det kan bli kul fiske men mer om det i morgon för nu fick jag finbesök av Herr Ahlgren som skall hjälpa mig med min kassa-apparat.
Ses i morgon.

Heiki Vuotolainen Skövdemästare

Idag var det tävling på Lerdala-Lången.
Vädret mulet med endast lite vind som motsats till gårdagen i Värmland.
Vi samlades vid Melldala-badet hade våran genomgång och gick ut.
Hade bestämt mig tidigare att testa extremt kortfiske för en gångs skull. Det blev ändå kortare då jag hade glömt mina thermobraller. Avvaktade in i det längsta att gå ut på isen men Ronja var sugen så vi gick ut ändå. Det hade räckt med 2 minuters utgångstid för oss så vi ställde ner grejerna och gick och språkade med de närmsta. Börjesson, Hössli, Hertzberg och Bror Wahlfridson är ju alltid trevligt att prata med. Väntan var olidlig med ovetskapen om hur fisket skulle bli. Starten gick innan vi hann reagera då tävlingstiden var 4 minuter tidigare än våra klockor. Stack iväg till skryllan och slog ett hål. Sablar, inga hemma! Tog ett par snabba steg in mot badviken för skall man fiska extrem så ska man. Mitt i badviken blev mitt andra hål och redan vid lodning nöp första fisken. Släppte ned och pirken ville inte hela vägen ned. Det nöp direkt. Kollade då ned i hålet och såg fisk under isen. Vevade raskt upp 4 varv på rullen och drog ett par snabba. Rev en fisk och då var det kört. Nästa hål samma visa. Borrade mig fram och tillbaks i badviken och var som grundast inne på 4 dm vattendjup. Även där var de som tokiga. Endast små snabba lockryck då det var så grunt att pirken slog i istaket om man tog i för mycket. Fanns det fisk så nöp de ganska omgående. Testade en stund med gammelhål men den melodin var falsk för dagen.
Fisket avtog sakta och sista halvtimmen gick jag utanför badviken och där nappade det likadant. Förstod ganska tidigt att sjön visat en av sina bättre sidor och gissade på en segervikt på över 10 Kg.
Vägde själv in 4,9 Kg som räckte till en 3:e plats efter Patrik Ceder på 8 Kg och Ahlgren på 5,6.
Såg även att herrjuniorerna som suttit 200 meter åt höger hade haft kanonfiske med 7 och 8 Kg i påsarna.
Dagens segrare blev dubble Svenske mästaren Heiki Vuotolainen från Tärnan Tidaholm med 10,5 Kg med blandad fisk. Han satt vid utlopps-sidan där även herr-segraren Ceder satt. Klart bra område då de fått en hel del bättre fiskar i påsen. Martin Lidén gjorde come back på pimpelarenan i samma område men fick betydligt mindre fiskar än de andra herrarna. Kul ändå att se dig tillbaks.
Nu är det bara att paketera pirkar hela veckan som gäller innan SM-helgen om 2 veckor. Sedan bär det av att leta efter di grove någonstans i Sverige. Men innan dess är det Knalle-tävlingar som gäller för hela slanten skulle jag tro.
Ha koll på Knallens hemsida för att få reda på vilka sjöar det blir.

Årsmöte och R.S.T-pimpel

På tordagen hade sportfiskarna Skaraborg årsmöte.
Inga större händelser förutom att vi fått en ungdomsansvarig i Morgan Wahlfridsson.
Morgan kan få en kort intro  genom att han är en duktig fiskare och tillverkare av fiskeutrustning. Han har redan nu hand om ungdomarna i Skövde. Han har själv varit aktiv inom tävlingsfisket främst inom pimpel och internationellt mete.
Andra nyheten var att vi skall försöka klämma in ett DM i mormuskafiske i kalendern. Daniel Ahlgren skall bli den banbrytande ledaren för detta. Mer info kommer om detta senare när vi vet någonting mer om det.
Kvällen avslutades av Sten-Gunnar Steenson som visade lite från sista årets fiske då han gjort 2 resor med olika grupper av kamrater. En resa till Kroatien med tonfisk-fiske och en efter bla GT. Han hade med utrustning för att visa vad som användes och det var nu inga löj-tackel precis. De ordentliga popprarna var ordentligt demolerade av fiskarnas vassa tänder. Steenson är en underbar föreläsare så det var som vanligt mycket intressant.
Tack Steenson!
Sten-Gunnar Steenson med popperutrustning som Giant Travelly tuggat på.

Under Lördagen for vi upp till Nykroppa i Värmland för att fiska på Östersjön där det vankades R.S.T-pimpel.
Detta är en regionskamp där Värmland, Örebro och Skaraborg skall mäta musklerna mot varandra i en lagtävling. Man får ställa upp med hur många som helst men endast de högsta vikterna räknas för respektive distrikt och det skall vara minst 1 junior, 1 dam och en senior i laget.
Vädret var kallt och blåsigt med snö i luften i stort sett hela dagen.
Hade bestämt mig i förväg att inte gå för långt eftersom det sällan lönar sig här. Började innan den stora ön för att fiska av grundkanterna mellan öarna. Vet ju sedan tidigare att det är kuperad botten så det brukar ställa sig lite grövre fisk här. Jag, Matilda och Rasmus fiskade oss mot ön med Matilda och rasmus på grundryggen och jag själv på kanten österut. Väl framme vid ön så fiskade jag av vänstersida av ön bland annat där bävern fällt några trän- Det kan ju vara så att det samlar fisken likt vid en risvase. Resultatet av detta Rasmus 1 jag och Matilda 0. Träffade även Roul Steiner som fiskat den högra sidan av ön. Även han utan napp. Gick då rakt över viken till inloppet. Jag ville ju inte springa på Jenssen och Thomason som suttit still hela tiden. Första hålet vid avruskningen gav 9 borrar och i det andra 14 med 2 bommade halvkilos som vände vid hålet. Fiskade sedan på ett litet område på 20*20 meter med fisk i stort sett vartenda hål. Fick även ett par matisar men brände de flesta. Jag måste lugna ner mina rörelser! Satt kvar lite för länge innan jag flyttade mig till nästa område där jag bara hann slå ett enda hål och när jag fått 15 gick slutskottet. Vid invägningen hade jag ca 200 fiskar med en vikt på 3,2 Kg vilket räckte till en 4:e plats och Challe med 3,1 blev 5:a.
Dagens värsting till R.S.T-mästare blev Tarmo Kokko från SFK Trekroken Värmland som lade grunden till Värmlands seger i Distriktskampen som var ovanligt jämn i år.
Tarmo hade 4,4 Kg
Det skiljde endast 1,5 Kg mellan 1:an och 3:an
1 Värmland
2 Skaraborg
3 Örebro
Matilda gjorde bra ifrån sig när hon endast var några gram efter Laila Vuotilainen och Britt Lindgren Wasa.
Bra jobbat Matilda!

I morgon bär det av till Melldalabadet vid sjön Lången. Inte för att bada utan för att kora årets Skövdemästare i pimpel. Undra bara hur sjön är i år? Kan ju vara allt mellan himmel och helvete. Fisket kan vara grymt bra för att nästa stund vara öken. Det kan ju bli denna sjön som blir mormuska-arena längre fram. Vem vet?
Artrikedomen är ju god här för under en pimpeltävling för ett par år sedan kom det upp 10 arter!
Inte dåligt för att vara en pimpeltävling där endast abborre räknas. Slå det om ni kan!

17 Dagar till SM

Nu är det endast 17 dagar kvar innan SM går av stapeln i Värmland.
Många är väl de som funderar på taktik och fiskeställen. Hur kommer fisket att vara? Har den stora fisken kommit igång? Behövs beten? 3-krok, tafs, mormuska eller balans? Svaret kommer vi ju inte att få förrän den 23-24 Februari. Men att det kommer att ändra sig i fisket tvekar jag inte en sekund på. På för-SM kom det endast upp en mindre mängd grov fisk men det kommer säkert upp en bra skara med klunsar i vinnarpåsarna. Att "lopporna" kommer att vara bättre i bettet än då är jag säker på med. Kan ju bli något lågtryck som stör men annars så kommer nog de flesta att vara nöjda. I varje fall med fisket. Om det räcker till placering är ju en helt annan sak.
Vem som kommer att vinna? Ja det är ju oklart men det blir ju inget blåbär i alla fall. Vi är ju redan utsållade från DM-serien. Det kommer att vara någon ihärdig slitvarg som går rätt från början. Det krävs ju lite medgång även i valet av fiskevatten. Flertalet kommer ju att stanna i Grumsfjorden då det är långt att gå och på för-SM var det klenare fiske i Borgviks-sjön. Men detta var ju för 2 veckor sedan så mycket har förändrats redan.
Lite ny snö på isen vilken vi hoppas biter fast i is-skorpan så att greppet blir bättre. Hoppas bara att det inte kommer några mängder innan SM för då blir det tungt att gå.
Kalle och gänget kämpar på för att det skall bli ett bra arrangemang och har till och med varit ute och skottat isen på klena ställen för att kölden skall bita igenom. Delningsstolpar har tillverkats och börjat monteras på isen.
Förhandsfavoriter till medaljer är bland annat: Jesper Dyberg Nora-Gyttorp som alltid skall nämnas i förhandstipret och har redan en god start på säsongen. Thomas Larsson Gävle/Sveg som brukar vara bäst när det gäller och när det inte gäller är han bara väldigt duktig. Timo Jumisko Södertälje som är regerande Svensk mästare var inte med på för-SM men med sitt kontaktnät + att han har de kriterier jag nämnde ovan skall även han räknas som en het kandidat. I övrigt är det ju ett starkt startfält med många jämna fiskare som på rätt dag kan knipa titeln. Varför inte Steve Björk från Norsjöfiskarna? Kommer han rätt från start och märker att fisken är som hemma så blir han farlig.
Av damerna så är det väl inte helt otippat att Marie och Lotta kommer att placera sig i toppen. Vet inte hur Marie har det i förberedelserna med grövre abborre men jag vet att Lotta har Hjälmaren att träna på och det är ju inte allt för långt bort med det fisket men det kommer nog att visa sig lite fler "lunsar" i Värmland än det brukar vara på Hjälmaren. Hjälmaren har ju dock en snittvikt som är helt OK.
Kanske det kan skrälla en yngre förmåga i Dam-klassen. Förlåt Lotta och Marie. Jag menar inte att ni är gamla men det kan ju vara någon förstaårs-senior som kan klippa till. Tänkte först på Cecilia Alftin från AFK Flugan som är en duktig fiskare. Får rätta mig själv i efterhand! Cecilia fiskar inte i damklassen utan är fortfarande junior. Men det finns säkert fler som kan ställa till det för er.
Av Värmlänningarna är det i första hand Kjell-Ove Jenssen som kan ge en ordentlig fight. Han var ju top 10 på Revsunds-sjön förra året och bor med utsikt över vattnet så man kan faktiskt kalla honom hemmafiskare.
I veteran-klasserna tror jag att det kommer att vara en fight mellan Nora/Gyttorp och Värmlänningarna med inslag från Stockholm. Tänkte då på Björnee (tävlingsledaren från Forellen med den fina mustaschen) och Lasse Sundberg. De har visat sig behärska denna typen av fiske och kan nog få framskjutna placeringar enbart med sin energi samt att även de är duktiga fiskare. Lasse har ju varit med på NM ett otal gånger och det säger ju inte lite. Hoppas alla förbereder sig rätt och att vädret blir bra inför SM-helgen.

Per Häll och Jimmy Johansson vann idag

Åkte upp till Alsen idag med Ronja, Albin och Micke Hjelm.
Var bestämt sedan tidigare att jag inte skulle gå så långt. Förkylning i kroppen och en tuff Ronja med eget isborr över axelnbetsämde att så var fallet. Skulle ändå se hur Ronja orkade med att gå med isborret och skrylla.
Gick vänster runt udden för att träffa på Mankan, Knoppen och Georg som stod och samtalade. Jaha tänkte jag, de skall vända tillbaks till startdelen när det lugnat ned sig. Jag och Ronja gick vidare en sväng och stannade utanför en vass. Tanken var att i denna viken har inte smältvattnet stört fisken och att det skulle vara full fart på fisken här. Efter 10 bomhål så fick jag min första fisk och det var en liten loppa. Fortsatte inåt vassen med tafs och fick ytterligare ett par loppor. Besvikelse eftersom de var så små så det händer ju ingenting i skryllan även om man plockar 100 sådana myror. Fortsatte längs med vassen och vid en kanal in i vassen nappade det i varje fall lite bättre men fortfarande inte bra. Fortsatte en bit till längs med land och såg några herrar som fick lite fisk. Albin ringde och strödde salt i såren med att dit han gått nappade det i varje hål och upp emot 30-40 stycken. Själv fick jag fisk i vart 7:e hål och nara ett fåtal. Talade om att jag ändå skulle fortsätta i området.
När jag släpper ner pirken så står de och gapar för fullt och jag lyckas träffa munnen på 18 av dem innan jag fick göra nästa hål. Där fick jag 20. Bra tänkte jag så nu är det bara att köra när jag väl hittat dem. Gjorde sedan 20 hål med resultat som tidigare. Fick endast på en mycket liten fläck så det tog snabbt slut. Fiskade oss tillbaks och jag testade vass-rännan igen. Den var nu mycket bättre och jag lyfte upp 25 raska abborrar. Eftersom Ronja gått i förväg så gick även jag tillbaks till startviken. Såg då Georg först som satt och vinschade för glatta livet, sedan näste man, och näste. Kul att se att alla får fisk men synd att inte Jag och Ronja var med där från början. Hann göra 2 hål med skapligt fiske i bägge innan slutskottet ljöd. Ca 200 fiskar med en viktpå 2070 som naturligtvis stod sig slätt för dagen. I starten befann sig Per Häll och honom släpper man inte fri ostraffat. Han segrade på över 8 Kg med 2:an Dyberg på 6. Sedan var det fallande skala med många storfräsare på top 10 listan. Ingen nämnd, ingen glömd. Men inga större skrällar. Den större fisken verkade inte vara i stöten då jag endast hörde talas om några få 2-hektos. Men nästa gång så kanske?
På Stråken så segrade Jimmy "brax" Johansson på 6 Kg och mycket mer vet jag inte från den tävlingen. Tror att Ahlgren blev 2:a eller 3:a så tomtekampen måste vara så jämn som möjligt. Darrar du Patrik?
Nåväl det är långt kvar på säsongen så mycket kan fortfarande hända.
Får se nu om det kan komma Skaraborgare mangrannt till R.S.T-tävlingen nästa helg på Östersjön vid Nykroppa i Värmland nästa Lördag. Sen så är det ju Skövdemästerskapen på Lerdalalången på Söndag. Kanske sjön blomstrar i år? Det brukar ju vara 20 år mellan blomstringarna och det är väl nåt sånt nu. Fyllde ju skryllan 2 gånger om vid 2 tillfällen den vintern. På en Kaj-37 och egenlimmad krok. Förresten så behövdes det inte något lim för när jag tappade limkulan så fortsatte det ändå. De svalde hela pirken så fort den kom under iskanten.
Snacka om flashback. Har inte varit med om något liknande sedan dess. Speciellt inte på tävling.

Daniel Ahlgren segrade A-klassen idag

Fjolårets bronsmedaljör på pimpel-SM i Jämtland Daniel Ahlgren segrade i A-klassen på Knallens serietävling.
En dag som inte går till historien som en av sjöns bästa dagar om man inte hittade på bonusfisk modell A+
Gick kort med Ronja idag och vi fick fisk i första hålen. var inte mer är en eller två små loppor i vart. Mycket trilskande för att få dem till att bita men när de väl tog så svalde de hela 3-kroken. Testade en stund med tafs men fick inte ett pet på det. Gick vidare längs kanten och testade olika djup men totalt sett blev det ingen jonsekvens i vart fisken stor utan det var bara att borra, borra och åter borra. Visste man om någon gammal risvase så hade det underlättat markant då de samlar fisken så gott det går. Det var även där flera klunsar stod och bara suktade efter pirk. Jan-Henrik Branell tog en ordentlig kluns på 1308 och leder nu Isenhowers pokal om säsongens största borre.
Själv fick jag endast 58 abborrar som vägde 1372 gram, Ronja nöjde sig med fisken från första hålet och engagerade sig i att borra hål istället.
I morgon bär det av till Alsen Askersund så vi får hoppas på lite bättre nappe där. Vädret och isläget är det ju inget att klaga på.Vindstilla och strålande solsken med någon vintergrad är propagandaväder som fån en till att längta till påsken i Jämtland. Men förvisso så kanske vi kommer dit även vecka 9 då vi skall jaga storabborre.
Glöm inte att det även är tävling på Stråken i morgon anordnad av Tärnan Tidaholm. Kan vara riktigt kul där med bara de aggressiva abborrarna vill bita. Glöm inte balansen där för är det rätt dag så slukar de balansen med hull och hår. (om det finns hår på den)
Evert-fejden tror vi att det är utökat till 7-2 men det var i varje fall jämnt idag då den högvördige Evert fick 133X gram
Nu blir det ingen fejd i morgon då Evert drar iväg med FK Trollspöt på Skärvalången på Klubbmästerskap.
Kanske nästa helg på R.S.T som går nästa Lördag på Östersjön vid Nykroppa i Värmland?

Sandsjön/Lysjön i morgon

Knallen anordnar serietävling nummer 4 i morgon på Sandsjön/Lysjön i morgon.
Sjön är en sjö med blandad kompott av fiskar men övervägande småloppor. Hittar man dock rätt så kan middagen vara räddad. Fisket sker troligtvis grundare än 3 meter och allt skall funka. Kanske inte Vänerpirk och balans men 3-krok, tafs och mormuska skall funka här. Påminner lite om Västmanlandssjöarna i sitt beteende så det skall nog bli kul i morgon.Sjöarna ligger söder om Borås på väg mot Tranemo.