Alla "blåbär" var inte mogna.

Årets första DM är nu avklarat med arena Lidan.
Intmetesäsongen är nu igång direkt efter avslutad pimpelsäsong (måndags).
Grejerna plockades fram i går eftermiddag och nästan allt var med förutom ett par spön som ändå inte skulle behövas. Tafsfodralet fick vara som det var och mäsk tog man något man hade hemma. Delade med mig till Blom så att han fick de sista blodisarna från pimpelsäsongen och ut och kör.
Vi fiskade den övre delen av standardsträckan. Från röret och nästan fram till affären. Nedsträms oss satt ett annat gäng som även de hade en kula.
Min inställning till tävlingen var väl inte 100% utan det fick bli som det blev. Lottningen avklarades och på min sektion drog Blom nummer 10 och fick kantplats nedåt. på 9:an satt Mästerfiskaren Askolin och jag hade plats nummer 8. På min vänstra flank satt Pierre och Jan. Hade tänkt mig att med den sista vackans värme skulle ha fått braxarna att löpa amok och äta som besatta. Grundmäskning med ganska mycket mäsk toppat med jokers, majs, frusna maggot och levande maggot samt lite havregryn. Allt för att få pankorna att stanna på platsen. För om de kom till mig så skulle de inte vilja gå någon annan stans.

Starten gick och Blom började dra fisk med en gång medans jag själv inte hade ett pet på grejerna. 2 maggot och 2 minimaskar ratades som pesten. Ingen annan än Blom drog fisk så jag vätte upp Lilja-mäsket. Började mäska innan jag gick ut med löjspöt. Napp direkt och det var fin löja som nappade. Men om vartannat så kom det minilöjor som fick Raftsjöns mörtar att likna monster. Fick 28 löjor och en mört innan jag gick ut och testade långspöt igen med samma resultat som tidigare. Tillbaks till löjspöt men trimmade nu upp löjmäsket med jokers och det blev lite bättre fart på löjorna. Drog 31 löjor innan det fick vara nog och testade långspöt igen. Driftade lite längre denna gången och fick något som jag tror var ett dragande. Ut igen och först när jag kom 3-4 meter nedströms mäskplatsen så bråkade det igen. Funderade på om det var gräs där med som drog i grejerna men avvaktade. Snart så lyftes flötet och en liten brax håvades. Ut på mäskplatsen och flötet ställde sig inte upp. Fisk direkt, Ny brax, ny håvning. Gott tänkte jag nu är de här. Många drift senare insåg jag att det endast var lyckoskott. Blom satt oförtrutet och plockade fisk och Askolin ville inte vara sämre utan plockade på rätt bra han med. Mäskade ut på lite varierande sätt men fick ingen respons på hur de ville ha det serverat och testade med att låta bli att underhållsmäska. Skillnaden märktes inte över huvud taget. Ut med 9:an och det dör direkt. Jaha tänkte jag. Mäsket har glidit ned för kanten och nu står de där fena-i-mun. Men icke det heller. Hur man än betedde sig med mäsket så spelade det ingen roll. Oavsett om man lade hårda eller mjuka bollar. Fullmatade bollar eller loosfeedade. Ingen skillnad alls. Så likgiltiga har jag aldrig varit med om att Lidans braxar agerat.

Nappen som blev var som små gräsdragningar ibland för att nästa stund studsa omkring som en guttaperkaboll över vattnet. Vissa gånger ställde sig flötet någon millimeter högre och vandrade lika sakta som om det varit en kräfta som tagit betet. Allt för att i nästa stund vara napp on-the-drop. Flera gånger hände det att jag anade ett napp men inte mer. Drog upp för att kolla betet för att se en lina som var tjock som lillfingret av slem. Knepigt värre med andra ord. Undras vad som gjorde att de var så kinkiga idag, eller har de inte riktigt kommit igång trots vårvärmen. Enda förklaringen jag har är att det var frostnatt. Och det brukar ju sätta ned nappfrekvensen markant. Har ju illasinnade minnen från Nossan som jag nollade i för ett par år sedan på INT-mete. Och nollat har jag bara gjort där och på mete-SM i Östersund så det hör ju inte till vanligheterna.

Vägde in 6,5 kilo som ändå räckte till en tredje plats på sektionen. Och det var ju högre vikter desto närmare kanten man kom. Säger nu inte att det beror på kantplatsen för Blom hade nog tagit det vart han än suttit på sektionen för han bemästrade de kinkiga fiskarna på ett utomordentligt sätt och fick över 12 kilo följt av Askolin på 7,5 kilo. pierre hade 5,5 kilo så det var tätt mellan oss.
Daniel Blom segrade på B-sektionen med 12 kilo kinkiga braxar.

På A-sektionen så gick Giganternas kamp mellan Lidandräparen Rosenkvist och hemmasonen Challe. Vid snabbt spörsmål med deltagarna var alla överens om att Challe tagit hem sektionssegern. Men som vanligt så är det svårt att bedömma och Rosenkvist vann med 22 kilo över Challes 18.
Så redan efter första tävlingen har Rosenkvist lagt sig i pole-position inför resterande DM seger då han redan nu är 10 kilo före 2:an Blom. Svårt att plocka in då jag tror att det är Göta Kanal och Potatislagret Mariestad som är kommande arenor.

Nu får vi plocka i ordning alla grejer inför stundande SM i Svartån Tranås. Ett vatten ingen av oss fiskat i tidigare. De hade dock en tävling där i helgen med högsta vikt 6 kilo. Och det var inga blåbär där heller då det var många namnkunniga deltagare som har en hel del rutin.

Lite rutin finns det i vårat lag och jag får där ses som det svarta fåret i sammanhanget. Efter lite lag-snack efter dagens tävling så är nog taktiken inför SM avklarad och alla har fått sin uppgift inför tävlingshelgen. Så nu är det bara att utföra.

Ur askan i elden.

I Måndags var det pimpelavslutning på Klövsjön i Jämtland.
I morgon är det metepremiär i Lidan på Skaraborgs första DM.
Kontrasterna är stora då man byter ut den kära skryllan och isborr emot en 740 kombi laddad till bredden full av meteprylar. Hur de är i skick har jag inte kollat upp utan får starta med den status som de hade när jag avlsutade förra året. Jag tror att jag har fått med de flesta grejer som kan tänkas behövas nu i eftermiddag. Jag har även gjort mitt 3:e maskplockningspass för året. Mäsket är blandat och larverna står i kylen. Undras bara vad man har glömt?
Men hur svårt kan det vara? Det är ju bara ett gäng med blåbär som skall göra upp i en serie i Internationellt mete.
Ligger ju 4,5 meter efter de andra redan i spölängd men det måste ju vara så att fisken går inte så långt ut just nu utan att jag når till dem med mina långspön. Ja som ni förstår så har ingen sponsor knackat på dörren för att överlämna något T.A.P till mig i år heller. Så det är bara att köra på i vanlig stil med Daiwaswinget i högsta hugg.
Till och med Bus-Micke har nu ett så där förbaskat långt spö så nu är jag väl ensam om detta. Men ensam är stark, glöm inte det.
Blåbären som det skall tampas med (troligtvis) är: Daniel Blom, sektionssegrare på VM. Challe Fasth, Onödigt att skriva om för det skulle bli för långt. Patrik Rosenkvist, minst ett SM-brons och det är säkert mer. Patrik Ceder, Svensk mästare. Pierre Erikson, pånyttfödd metare som bara ökar. Thomas Askolin, en mästerfiskare på alla de sätt. Paolo Assio, fiskaren med mest grejer i hela Norden och även en av världens största kärror för den delen. Pelle Hagman, som tar till alla trix som finns för att vinna. Har t.ex krokat gädda för att lämna av på grannens plats (min). Mikael Hjelm, rookin med så långt spö som är tillåtet och har ägnat dygnet runt för att lära upp sig på finliret.
Så vart kan man stå i detta startfältet. Det är inget annat än att ta tjuren vid hornen och köra på.
Gunde har sagt det och även jag. INGENTING ÄR OMÖJLIGT !
Vi får se hur det går i morgon och under tiden vi fiskar så har väl sötbärsträdet redan slått ut i full blom.
Sötbärsträdet i blom redan en vecka efter påsk.

Summering vintern 2014

Ja då var det dags att summera vintersäsongen 2014 då den för egen del är definitivt avslutad.
Grejerna ligger på totaltork inför nästa säsong som vi får hoppas blir mycket mindre med mil i bilen så att man får vara lite mer hemma hos nära och kära i stället för att tillbringa halva vintern sittandes i en bil. Endast 2 tävlingar och ett träningspass på egna distriktets sjöar är nästan ett bottenrekord i sig. Bara 2008 kan ha visat sig sämre med 17 mil till närmaste! tävling på Siksjön i Hällefors. Det året gick samtliga fiskepass norrut.
Men först en summering av de sista tävlingarna.

Som jag skrivit tidigare i korta inlägg så var ju Raftsjön under all kritik med Jämtlandsmått. Isen var dock bra med 50 cm och ganska lättgått före. Mitt egna resultat var ju inte någon höjdare men dessa småmörtar klarar jag inte av och tafs fiskar jag ogärna så det var väl ändå helt OK att plocka dessa microber på. Evert, eller krossen från Vänsjö som han även kallas gjorde dock klart bäst ifrån sig ifrån vårat gäng.

Fredagen på Vikfjärden var en tävling med goda minnen från förra året med en hedrande 5:e plats vilket är helt klart godkönt med tanke på vilka deltagare som fanns på plats. Gick iväg till samma område som jag delade gladeligen med Mikael Engvall som alltid är trevlig att fiska kompis med. Vi valde var sin sida om en sten som stack upp. Mikael frågade mig efter en stund vad jag gjorde för att bara få lite större fiskar då han bara fick de mindre. För efter en timme hade jag bara fått 2 mindre fiskar och resten fina medans Mikael hade tvärtom. 2 fina och resten små. Gick då över med en krok till honom och det var väl tur att han inte frågade tidigare för då hade han säkerligen klått mig. För i slutdelen av tävlingen var det ombytta roller och Mikael spurtade som besatt och fick ihop 5,1 kilo. Själv fick jag strax under 6 kilo och kom på en mycket god 3:e plats. Och allt taget på 3-krok.

Eftermiddagen så fiskade vi av Hammerdalssjön och nya områden skulle testas. Gick ihop med Evert ut till platsen där Matilda startade förra året med fina fiskar. Sagt och gjort så gick vi till udden nedströms kyrkan och startade. Skojade lite med Evert  att redan innan han fått i grejerna fråga om han fick något då han var färdig före mig. Satte mig ned och hörde bakom ryggen när jag släppte ned: Leijon vi får flytta oss, det är för grunt här! Kände då en liten stöt i spöt samtidigt och lyfte upp en 150:grammare och frågade. Vad är problemet? Kaxigt och jag fick äta upp det snabbt. Många hål och ingen fisk så drog vi oss utåt. Fick några sporadiska fiskar men inte så att jag var nöjd. Gick då upp till den gamle Greven som fick sitta aldeles ostörd utanför kyrkan. Blev då mycket besviken när han satt med tafs och plockade microbmörtar. Gjorde ett hål och fick en microb och bestämde mig för att gå vidare. Greven tipsade om ett grund som jag försökte hitta men insåg att jag inte skulle lyckas då det var mer än 10 meter vart jag än borrade. Gick då över mot land på andra sidan och borrade mig uppåt. Fick fisk i första hålet på ca 8 meter. Gick sedan en lov in bakom en ö med säkerligen 25 bomhål. Evert hade då även han gått över så jag frågade om vi skulle gå ut och dunka på djupare vatten vilket han tyckte lät bra. Gick ut i höjd med det första hålet och fick fisk direkt.. Fortsatte fram och tillbaks i området med fisk i stort sett varje hål. Även Greven kom över och var med och delade på fisken i våran lilla "klunga" på 6 man. Vägde sedan in 3,3 kilo vilket räckte till en 8:e plats och storseger över Greven.

På Lördagen var det dags för fiske på Gåxsjön Lövberga. Hade ju varit på denna sjön en gång tidigare för 8 år sedan. Det var det första året som jag spenderade i Jämtländska paradiset. Kunde då inte transportera mig någon längre sträcka för Matilda var ju bara en liten skit på 9 år då så det fick bli utanför startvassen. Hade ändå kul bara av att se alla klunsar som hade plockats upp. Minns inte om jag själv hade på någon mer än på Malmsjön det året. Denna gången bestämde jag mig för att traska iväg. Och varför inte slå följe med självaste Greven. Tog sikte på honom och traskade iväg. Tänkte att honom går jag snart ifatt. Ökade steglängd och permitet men inte förrän han stannade hann jag upp. Undra om det beror på att han är en pigg gamling eller att jag själv börjar bli till åren?
Fick då lite tips även denna dagen och valde alternativ 2 så att just vi inte skulle fiska på varandra för bådas skull. Började bredvid vassen för att fiska mig in i den en sväng och ha hål att gå och bakmeta. Glesvass och gammelhål brukar ju fungera i Jämtland. Fick endast en fisk första vändan så när jag kom ut ur vassen gick jag direkt en sväng. Fick då ett par stycken och borrade ett par hål till. Hade ganska god koll på dem som satt utanför och de fick inte speciellt bra med fisk men jag ville låta gammelhålen vila så jag gick en sväng utåt. Gick då längre ut än de flesta och fick nån fisk här och vart men efter några hål rasslade det i grejerna när jag släppte ned Kinnepirken. Snabbt fick jag en 2-hektos. Ned igen och det nöp i något bättre. Väl uppe tyckte jag att den fiske kan jag nog styra in i hålet utan att använda huggkroken. Väl uppe med nosen i hålet så lyfte jag och kroken drogs ur fisken. En liten ramsa kom inombords och jag släppte ned igen. Fisk direkt och fin den med. Tog det lite lugnare denna gången och bestämde mig direkt för att ta fram huggkroken. Tittade ned och såg att den var lika stor som den förra. Krokade i underläppen och drog upp en abborre på 1570 gram! Blev som förstummad då jag uppskattade vikten till 5-6 hekto i vattnet. Ned igen och ny fisk. Fast denna gången klev den av i stort sett direkt. Gjorde några hål till men inga fler klunsar. In i gammelhålen och nu började det nappa lite bättre. Fick 5-10 fisk varje varv jag gick och jag behövde inte vänta länge innan jag gick igen. Fanns fisken där så nöp dem direkt. Vägde in 5 kilo som resulterade i en 21:a plats. Var ganska tätt emellan resultaten men jag njöt åt den stora fisken jag fick. Bäst ur vårat gäng var Bokstavsmannen Patric E G T Olsson med en 10:e plats. Greven slog mig med 2 hg så då hade jag ändå fiskat bra då jag räknat med storstryk, om inte pulvrisering efter gårdagens kross på honom.
Gammal var äldst men jag hade också långa spön!
Varierande fiskar från Gåxsjön Lövberga. Den understa är sådana vi fiskat efter i vinter på hemmaplan. I mitten en bonusfisk på 5 hg ca och överst en Luns på 1570 gram.

På kvällen åkte vi till Länglingen och körde en liten kula som knappt skall nämnas då jag inte hörde hela ramsan med regler och blev diskad. Fick ändå 4390 gram på den lilla turen och hade ändå kul.

På söndagen var det dags för det klassiska Vikinganappet. Påskens höjdartävling!
Problemet var bara att värmen hade gjort sitt på isen på Landsomsfjärden så de fick tyvärr ställa in den och köra på Binnsjön som ligger bredvid. Hade aldrig varit på den sjön tidigare men hörde en hel del mummel om skitsjö och liknande. Men allt är väl bättre än de flesta av våra vatten hemma?
Hittade en liten vik att starta i och slog ett hål när startskottet gick. Fiskade en kvart i området och hade då 34 fiskar. Jaha tänkte jag. Det är en plockesjö. Men när slutskottet gick hade jag 35 fiskar. Altså fick jag en enda fisk på 3 timmar 45 minuter och jag hade inte ett enda napp till. Testade ändå hela arsenalen med allt från tafs till Vänerpirk. Agnet varierades mellan. Maggot, pinkies, mask och lysmask men ingenting gav resultat. Och jag vill inte trötta ut er med alla bomhål och tester som gjordes. Tänkte bara på att balansen provade jag ju inte.
strax över 500 gram är nog ett ordentligt bottenrekord för mig på Vikinganappet där jag aldrig har lyckats. Det är nog som med vårat DM att det har gått troll i det. Men förr eller senare släpper det.
Andersén eller den Beiga mannen från Knallen utan bil blev bäst av vårat gäng med bästa resultatet igenom toderna med en 4:e plats och slår nu Daniel Blom i totalen av Vikinganappet.
Bäst av alla blev Benny "Påven" Janson på 6,3 kilo tätt följd av Thomas Larsson som fiskat riktigt bra i år med. Men jag fick i alla fall slå honom ett par gånger i vinter så nu har jag slått alla 3 medaljörerna från senaste SM.
Segrarna på Vikinganappet med Bengt "Påven" Janson som förgrund.

Halv-idolen Arvid fick även han pris på Vikinganappet. Här med Landsomfjörden som bakgrund.
Arvid är första aspirant till att bli min nya idol om inte Kenneth Lilja skärper till sig och fiskar oftare.

Efter tävlingen beslutade vi oss för att inte åka till kvällstävlingen utan välja något "säkrare" vatten för att avreagera oss. Valet föll på Gjörvikssjön. 3 bilar med sydländska fiskare äntrade vattnet och jag och Andersén var de enda som varit där tidigare. Hörde hur flera av nykomlingarna skrattade om vartannat medans de fiskade då liknande fiske knappt finns att uppbringa i våra områden. Och ändå var det trögt!
Alla fick omkring 10 kilo fisk på 2 timmar och de flesta hade någon eller några gånger race i hålen. Undra vad de sagt om de kommit dit när det varit högtryck på fisket?

På måndagen var det då dags för Klövsjön nordväst om Strömsund. Kom inte ihåg sjön förrän jag tittade på kartan. Minndes då en kvällstävling för ett par år sedan då jag brände ett par grannare fiskar och fick skapligt snitt på fisken. Såg direkt att "mitt" område skulle bli rent från konkurrenter då de flesta gick längst bort. Började innan botten skulle börja variera för jag kom inte ihåg hur långt ut det var. fick snabbt 3 fiskar men tyckte de var aldeles för små för sjön så jag fortsatte. Evert som slått följe började plocka lite fisk allteftersom och fick sedan något bättre hål. Närmade mig Andersén som informerade mig om att det var inte Leijonfiske åt det hållet heller. Tog då en sväng iland med en hög med kläder då det redan blivit riktigt varmt. Det är ju lite skillnad från att stå i skuggan klockan 8 mot att vara i solen klockan 9:30. Började sedan om från utgångsplatsen men gick denna gången nordväst i stället för sydväst och nu fick jag lite fisk. Alltför små men ändå, det nappade. Grannen plockade upp en fin kluns på 1,3 kilo som visade sig vara tävlingens största fisk. Ett par hål senare nöp det till för mig med men min abborre hade halloweenkostym på sig. Grönmelerad och med huggtänder fick den simma tillbaks men pirken fick jag behålla. Tävlingens suverän blev Steve Björk ifrån Norsjö med sina 9 kilo. Kul då för honom som snart får avnjuta vår han med. Sytligt att han då bor där han bor när han inte uppskattar vintern. I och för sig så kunde han gå med på att byta med mig vintertid. Fast han skulle nog ångra sig i långa loppet..
Bäst från våran grupp blev Krossen från Vänsjö med 4,1 kilo och en fin avslutning på säsongen.

Så om man skall summera årets pimpelsäsong så har det varit upp och ned om vartannat. Starten på säsongen blev ju säsongens högsta vikt med 6,6 kilo och ändå har man varit på Storhamra 2 gånger, Jämtland över påsk och en gång på Tolken. Alla dessa skall kunna klå denna vikten jag fick på Stor-Tandsjön.
DM och Vikinganappet gick det som vanligt troll i. Men det släpper till slut.
Matilda tog NM-guld i Norge.
Challe blev mormuskamästare i Dalarna.
Peter Lindh krossade allt motstånd i Knalleserien. Välkommen till Jämtland på påsk.
Hela 12 man från området till påskpimpeln. Fler nästa år?
Isarna lös med sin frånvaro söder om Orsa. Med undantaget för Knallens eminenta isletare som gång på gång letade reda på hållbara isar. Tack för det!

Någon Kung eller Drottning av påsken kunde nog inte utnämnas i år då det var spridda segrare över hela helgen. Kanske i så fall Börre Omang från Ludvika som vann 2 tävlingar samma dag nere i Gällö.

Frågor har fått sina svar.
Stig Hillman vann en tävling på Gåxsjön med ett iskallt fiskesätt medans Mikael Rhenman nollade!
Jämtland levererade kluns.
Andersén åt en hel kartong med dammsugare
Snygg-Lars och Bernta skall åka till Skottland
PEO har långa spön men jag har fler.
Tettinen var övertränad och behöver ett par dagar på spa innan Trysil.
Svegarna kunde inte springa tillräckligt långt för sjön var för liten.
Lill-Thomas slog inte nytt PB under våra tävlingar.
Skryllan ökade inte i vikt mer än 6 kilo.
Flera tävlingar vanns på mört, fast inte enbart mört.
2 fiskar som räknades över kilot. En till mig och en till Patric O
Möller har vacuumpackat sina pimpelbrallor för att bevara formen.

Nu återstår endast att lägga upp alla vintergrejerna på vinden till förvaring fram tills i höst.
Under tiden kan man gotta sig åt de inlägg som Matilda just nu lägger in. Kolla gärna in på hennes blogg där hon testar nya saker åch slår PB i parti och minut. Länk finns ner till vänster på hemsidan.
Snabba omläggningar då jag själv missat i programmen och det redan på Söndag är årets första DM i Int-mete. Hade varit skönt med lite paus emellan men det blir lite paus senare då jag inte kan vara med på vårat trad-DM på Nationaldagen då vi skall inviga en ny farled i Vänern. Med pompa och ståt och många aktiviteter men mer om det senare.
Albin har fastnat för kustfisket just nu och åker omvartannat till kusten och fångar öring och sej.
Ronja väntar på att få börja meta och Frugan börjar återhämta sig från operationen. Sen skall husvagnen fram och planering för semester som i år blir tidig. Får se vart det bär av. Kanske vi ses någon stans under årets isfria månader?
Alltid kul att träffa på er alla någon stans.

Återigen. Tack alla Pimplioter för denna säsomgen och väl mötta nästa säsong.
Tack särkilt riktat till alla isletare som fått jobba ovanligt hårt i vinter. Minns Kalle som offrade skotern för att varna några fritidsfiskare som gått ut på dålig is. Tack även till Jörgen, Bosse och alla Knallens isletare som sökt av områdena med lupp för att vi skall få komma ut på is.

Steve Björk vann på Klövsjön

Säsongens sista pimpeltävling på Klövsjön i Jämtland.
På modiga nio kilo strålade han lika starkt som solen med kommentaren att är nu säsongen börjar.
Undrar om han vill överta PEO:s titel som greven av Sade?
Jag lyfte på kepsen för dagens segrare och tackar för denna säsongen.
Sköt nu om er alla pimplioter så kommer en längre rapport när jag kommer till ett tangentbord. Tidigast i morgon.

Gåxsjön idag

Pimpel idag på Gåxsjön Lövberga.
Följde efter en gammal vis man och insåg att även jag börjar bli till åren. Den gamle hade friska ben och var svår att komma ikapp. Väl framme på plats så började jag utanför en vass och fiskade mig in i den. Blev någon sporadisk fisk emellanåt.. Fortsatte ut på öppet vatten där det rasslade till och en tvåhektos kom upp. Ner igen och det suger i direkt och en fin abborre kom upp mot hålet. Fin men den går nog upp tänkte jag och försökte leda in den i hålet. Men det gick sig inte bättre än att jag drog kroken ur fisken. Ner igen och det suger i igen. Samma storlek på denna men nu tar jag fram huggkroken. Upp med fisken och där ser jag att den är betydligt större än jag trodde. 1570 gram vacker Jämtabborre låg nu i min skrylla. Ner igen och det river till en gång till men kliver genast av. Nästa håll en gädda så kroken fick åka fram igen. Fortsatte på inslagen väg med mycket bakfiske. Och många fiskar inne i vassen slutade med drygt 5 kilo i skryllan vilket var 2 hekto mindre än den gamle mannen.
Nu är det bara att ladda om inför Vikinganappet i morgon.
Patrik blev tia idag medans jag själv blev tjugoetta.

Långfredagspimpel

Äntligen lite abborre!
Morgonens fiske på Vikfjärden blev en klar förbättring mot torsdagens. mörtmete på raftsjön.
Äntligen lite Jämtlands abborre och nästan 6 kilo renderade i en tredje plats distanserad av lillThomas som fläskade upp över nio kilo fisk, merparten mört.

Kvällstävlingen på Hammerdal blev ett testade av nya fiskeplatser och fisken hittades sista timmen och resulterade i 3,3 kilo fina abborrar och en. åttonde plats. Segraren hade 4,2 kilo.
Även Andersen fick fisk och slutade nia.
Mona Ahlgren vann sig en ny termos och Laila Våtinen fick ett supset.
Heja tibro!

Stackars PEO som tyvärr har fått se sig slagen av en liten pojke på båda passen idag kommer väl fiska som besatt i morgon för att sätta ungen på plats och visa att gammal är äldst på Gåxsjön Lövberga i morgon.

Dyberg vann mörtracet på Raftsjön

Kort rapport från dagen.
Testade av llite nya områden idag då det var bra före.Abborren var inte i stöten Så det blev mörtfiske för nästan hela slanten.
Jesper Dyberg dominerade fisket med 9 kilo mestadels mört.
Själv fick jag 1,2 kilo minimörtar som de flesta låg på 5 gram styck.
Nu kan det bara bli bättre och vi ser fram emot morgondagen i stället.

Bilen är lastad inför påskpimpeln.

Tiden bara springer iväg och i morgon bitti 02:30 är det dags att fara norrut.
Vissa ändringar blir det emellanåt och sista ändringen är nog inte gjord ännu då påsken ligger så pass sent i år.
Kul resa med många duktiga fiskare i gänget som kommer upp för att kunna matcha Norrlänningarna och den andra eliten. För vad sägs om Heikki Vuotolainen, dubbel Svensk mästare som åker upp med sin fru Laila som visar en gryende form och spöar Heikki allt som oftast nu i vinter. Mikael Andersén som har en formkurva med uppåtgående trend förutom en liten svacka nyligen. Henrik "Evert" Jonsson som endast var med en enda serietävling i Knalleserien och då sopade banan med oss andra. Peter Tettinen som segrade sista tävlingen på Ärtingen och därutöver har lagt en hel träningsvecka uppe i paradiset. Jörgen Bertilsson som åker upp för andra gången. Förra året var han lite blyg inför fisket men jag räknar med att armbågarna åker ut och vi får se hans andra sida med framskjutna placeringar. Claes Thörneling som debuterar i sammanhanget och det skall bli intressant att se hur han tacklar fisket i Jämtland.Att han är duktig vet vi ju sedan innan men det är skillnad att komma till helt nya vatten med så mycket fisk som det är där. Patric "bokstavsmannen" Olsson som alltid är giftig och kommer säkert att hävda sig återigen. Maria Ahlgren SM-brons om jag inte har fel har ju provat på detta fiske en gång tidigare och vet numer hur man skall göra för att fläska fisk. Har säkert fått lite extra tips av Daniel som gick segrande från isen på Hammerdalsjön senast det begav sig för honom. Tyvärr stoppar en spökande axel honom så vi får klara oss utan honom. Krya på dig Daniel. Men å¨andra sidan så blir det mer fisk över till oss andra då.

Skall bli kul att se frågorna som kommer att få svar under helgen. Hur långt springer Svegarna? Hur många tävlingar vinns av Stig Hillman och Mikael Rhenström? Kommer Lill-Thomas att slå sitt nya PB på 1640 gram och passera mitt på 1647?
Hur många fiskar över kilot?
Vinns någon tävling på mört?
Hur tung kommer skryllan att bli?
Käkar Andersén några dammsugare?

Frågorna är många och snart får vi svar. Synd att inte matjordsmannen Möller är med då han har haft mycket tur denna vinter. Kanske har han tvättat sina byxor inför öring/laxsäsongen så att lyckan är förbi?

Skall onekligen bli mycket skönt att få komma upp till Jämtland igen för jag undrar om det finns trevligare ställen att tillbringa påsken på med allt det innebär.
Det finns ju en hel del folk som har tillbringat 1-2 veckor redan för att acklimatisera sig och det är ju inte utan att man avundas dem.

Nej nu är det ett arbetspass kvar i eftermiddag och en kort skönhetssömn innan vi drar iväg med larvhämtning på vägen upp. Och i morgon klockan 16 så smäller det och påskpimpeln börjar på Raftsjön.

4 dygn till nedsläpp.

Tiden går och påsken närmar sig.
Här hemma är det kalla vindar men när det slutar blåsa så stiger värmen markant.
Fisket i Lidan blir bara bättre allt eftersom men jag skall inte själv pröva inom det närmsta.
Albin for ned till västkusten i fredags och skaffade kvällsmaten i form av 2 granna havsöringar som förtärdes med pressad potatis och hollandaissås. En sillöring och en räkätare. Var markant skillnad i smaken och räkätaren vann med god marginal.
Albin med en god räkätare.

Farbror Greven har tagit fram sina allra längsta pimpelspön och går segrandes från isen och Stormen var inte sämre han och vann på sitt håll. Andersén fick se sig distanserad trots att han hade längsta distansen till dagens tävling (46 mil)
Vad som gäller för våran tour så är inte allt spikat ännu. Boende är bokat och klart i Strömsund, men vad som gäller inför måndagen så är det ovisst. Söndagens kvällstävling är flyttad från sågen till Binnsjön som jag själv inte vet ett skvatt om. Fast i skrivande stund ringer Greven och talar om att det är en sjö som kan vara riktigt kul men man skall inte glömma tafsen i skryllan. Synd att man inte får chansen på Revsundssjön vid sågen men det blir nog bra ändå.

Hur vi gör efter denna är osäkert men ni andra kan ju höra av er hur ni tänker angående detta.
Alternativ 1 : Vi åker tillbaks till Strömsund och är med på den tävling som körs på måndag alernativt ner till Revsundssjön.
Alternativ 2: Vi bryter upp i Strömsund på söndag morgon och fortsätter efter tävlingarna ned mot Sveg för övernattning med alternativt Särnanappet som är en 3 timmars tävling inne i Särna eller avvaktar Svegarna om de har en tävling. De skall ha ett möte nu på söndagkvällen så vi får se hur det blir med det.

Hur som helst är det så att det skall bli kul att få åka till Jämtland igen dels för det goda fisket och luften. Dels för allt trevligt folk man kommer att träffa på. Både dem man har med sig hemifrån och de som redan är där och gottar sig ute på isarna.
Isläget i området: Varierande. På dagens tävling var det 70 cm is som på morgonen var hård och halkgaloscher var behövlig för att mitt på dagen bli pipig ganska långt ner i massorna.

Vädret som skall bli i helgen är minst sagt varierande beroende på vilken dag man tittar på väderrapporterna. Gällande Torsdagen så är det ena dagen regn hela dagen och lite plusgrader för att nästa dag vara soligt och någon minusgrad. Så det blir väl något mellanting.
Resten av påskhelgen skall bli soligare med ganska lite vind så det blir nog de lätta kläderna som åker på så att man kan röra sig på isarna.
Glöm nu inte att dricka mycket då man annars torkar ut i vårvärmen.

OBS!
Tänk även på att vårvägarna är förrädiska och att det som smälter under dagen rinner ut på vägarna och fryser under natten. M.A.O det är svinhalt på morgonkvisten eller i skuggdalarna.
Kör försiktigt.

Om 2 veckor är säsongen över.

Allting har en ände utom korven som har 2.
Nu kommer det oundvikliga avslutet för årets pimpelsäsong för min del.
Inget fiske sedan Storhamra och får vila mig i form inför stundande påsk-pimpel.
Alla 12 sängplatser är nu fullbokade och om fler vill följa med så får ni höra av er snarast. 3 Lidköpingsfiskare, 4 Knallar, 3 Tidaholmare och 2 Heja Tibroiter skall samsas i de 3 stugorna men schemat är inte spikat ännu. Vart vi skall fiska på annandagen har vi ännu inte bestämt då det kan bli någon tävling sydväst om Sveg så att vi får en del av hemresan avklarad samtidigt. I sådana fall bokas boende i Sveg. Troligtvis blir det stugbyn i Sveg där vi har härbärgerat de senaste åren vid flera tillfällen.
Efter denna helgen läggs pimpelgrejerna i malpåse tills nästa säsong. Högt upp på vinden skall de förvaras så att man inte minns hur det kan vara. Slät yta, starka isar(hmmm), trevliga människor och frisk ren luft.
Att det nu redan har övergått i sommarens trögandade pollenrika luft går inte obemärkt förbi då det ständigt påminns i andningssvårigheter och trötthet.
Sista passet blir ju ändå en höjdare då Jämtland som vanligt står för isar och fiske. Ett blandat fiske där alla kan få sitt lystmäte infriat. På de Jämtländska sjöarna räknas all fisk och även de som inte kan pimpla abborre kan hävda sig genom att meta mört eller annan fisk då allt räknas utom gädda och lake. Vet själv inte varför lake inte räknas för jag har aldrig sett en lake under mina pass uppe i Jämtland.

Orättvisan är stor i Sverige då det är stora kontraster i vårat avlånga land.
Här i Skaraborg är det full säsong med havsöringsfiske, mete och trolling. Även gäddfreaken har vaknat till och börjar ge sig ut. Allt detta medans det norrut fortfarande är bra isar.
Så här ser Lillån ut i vinterskrud. endast 2 veckor sedan.
Detta medans i Lidan är Id-fisket över. Norsen har gått ut i sjön igen och björknorna nappar frenetiskt.
Skall bli kul att höra hur det gick i fejden mellan Pelle och Pierre i lördags. Pelle lämnade handikapp till Pierre med lite gamla maggots i mäsket med kommentaren att "det förspånget behöver du ha"
Skönt att höra att munhugget startar redan innan tävlingarna gör det och att det inte bara är jag som får det.

Micke och Challe-champ har ju redan lagt undan isborren och kört igång med vårfisket. Challe kunde ju inte avslutat bättre än med ytterligare ett SM-guld. Micke å andra sidan har beställt ett JÄTTE-långt spö så nu halkar man väl ner ett pinnhål i resultatlistorna.
Kommande dagar blir det förberedelser inför påskresan och de andra grejerna tänker jag inte ta fram före annandagen är till ända. Basta!

Knallens tävling blir inte av

Som de flesta förstått så var det inte riktigt med fullt alvar som gårdagens inlägg skrevs.
Gårdagen var ju 1 April så det var med glimten i ögat som inlägget lades om denna extrema nya sport. Men visst lät det intressant och kanske något för framtiden?
Det var ju några som svalde det med hull och hår och jag tänker inte nämna några namn över huvud taget.

Vad som gäller för helgens pimpelfiske får jag återkomma med då det känns mer lockande att åka på någon pimpeltävling längre söderut än Lofsdalen. Visst hade det varit lite kul att vara där med så att man får testa på den typen av fiske med. Stortävling är det ju där men fisket verkar ju vara något av surfiske med enstaka som träffar rätt och själv så behöver jag nog få upp självförtroendet en aning då det har varit lite väl surt för egen del.
Ovansiljan skall köra dubbeltävling i helgen så det låter troligare.

I går var det ju även havsöringspremiär och Matilda var nere på Tjörn med Schmitterlöv och blötte grejerna. Vadning var ju uteslutet för henne då hon inte fick vadarna över knäskyddet så hon fick spinnfiska från land och fick ett par stycken. Själv avvaktar jag med detta till pimpelfisket är över om det inte blir en lucka nästa helg i avvaktan på påskpimpeln.

Angående påskpimpeln så är 8 av 12 bäddplatser bokade ännu men Jörgen kommer hem från USA snart där han har varit och kollat på NHL-hockey. Visst är det också en is-sport men ändå inte samma sak. De som vill åka med på touren gör rätt i att höra av sig snarast så att det finns plats för på torsdag om 2 veckor bär det av. Och kul skall det bli att få möta både de glada Jämtarna och deras randiga riddare som bara står och väntar med öppet gap.

Här nere i Skaraborg är det full fiskesäsong för såväl trollare som metare och havsöringsfiskare så utbud finns. I Lidan så nappar björknorna redan som besatta och Idarna är urlekta. Likväl med stämen och norsen som redan varit uppe i Flian och är på väg ut. Får väl i sommar bli några pass för att se om karparna klarat sig i den stora sjön eller hur det nu har gått. Det är snart 2 år sedan vi satte i ett par tusen karpar men under förra året fick jag inte en enda trots flera försök både med och utan mäsk. Men skam den som ger sig, någon måste väl ha klarat sig?
Men detta väntar vi med tills den riktiga säsongen är över och pimplar vidare i 2,5 vecka till.

Knallen bjuder in till mormuskatävling på Åsunden

I brist på isar i södra Sverige inbjuder Knallen till Mormuskatävling nu i helgen på Åsunden i Ulricehamn.
Tävlingsledare Andreas Möller (abborrdräparen) informerar:
p.g.a den milda vintern har Borås stad sett till att tillverka en flytponton som är prortabel. Pontonen är uppblåsbar och har färdiga hål med 5 meters lucka så isborr är inte aktuellt. Pontonen är 400*400 meter och har således 1881 färdiga hål. Flytkraften i denna tingest är maximerad till 250 personer så när anmälningarna är klara och maxgränsen uppnådd kan inte fler deltagare tas emot. Däremot har det anordnats med supporterbåtar där man kan titta på tävlingen. Den lokala trollingklubben skall ställa upp mangrannt för att se till att ingen supporter blir lämnad på land utan kan följa tävlingen på plats.

Tävlingstider gällande helgen:
Fiskestart 09:00
Fiskeslut 12:00
Åter vid kaj 12:30

Prisutdelning sker så snart som möjligt efter avslutat fiske.

Regler: Sportfiskarnas förutom isdubbar som ersätts med flytväst. Halkbroddar är förbjudet på pontonen p.g.a punkteringsrisk. Fri mäskning.
Under Lördagen bjuds det på helstekt gris på strandpromenaden i Ulricehamn. Fullständiga spriträttigheter. Anmälan görs direkt till Andreas.
Prisbord: Totalsegraren får 5000:- samt 2 veckor på Gilham resorts i Thailand för 2 pers
I övrigt stort varuprisbord med sponsrade priser från Stjärnås sportfiske, Wollmars, Skene Järn, Olssons fiske.

Tänk på maxantalet på 250 man. Först till kvarn...