Helgens tävlingar

Ja nu i helgen finns det lite alternativ att fiska på.
På Lördagen är valet lätt då FK Knallen kör sin serie. Jag gissar på att det blir på en fisk-rik sjö i Göteborgsområdet.
Kul fiske med olika segerplatser varje gång så att man inte behöver sitta i knät på varandra.
På Söndagen finns fler alternaitv men de som lockar mest är Stråken och Alsen.
Stråken kan ju nte vara lika trög som senast utan att fisken visar sitt rätta jag med argsinta abborrar.
Alternativt Alsen vid Askersund där Vattnan anordnar serietävling. Varierande fiske med många alternativ. Det kan ge lika mycket oavsett om man fiskar efter liten eller stor abborre. Även om det är Vätternvatten så beter sig fisken inte samma som i just Vättern där de kan vara mycket svårflirtade. Man kan pimpla på som vanligt och fånga bra med fisk på alla metoder. Vanligt 3-kroksfiske, tafsfiske, Väner-pirk (som inte fungerar i Vättern), balanspirk och mormuska. Allt beroende på vilket humör fisken är på för dagen. 5 troliga vinnarställen som jag har varit med om är:
1 Vänster från starten in i den stora viken där det plockas många mindre fiskar.
2 Direkt vid starten. Fast det är nog inte troligt nu då all snön har smält till helgen.
3 Sundet ut mot vättern där det brukar fiskas efter lite störra fiskar på djup mellan 1-8 meter
4 Runt ön där vägen till Tibro viker av. Brukar ge större fiskar och vara ganska ofiskat då det inte brukar nappa såvärst bra om inte de större är där.
5 Inloppet i Alsen kommer inifrån Askersund till höger från starten och om det inte är av-ruskat där så kan det vara ett grymt fiske där. (Minns RST-pimpeln då alla i toppen suttit där).
Kommer nog vara många som satsar på sundet då det kommer att vara snabb-gått. 1 veckas mildväder med ett dygns bra kyla kommer att ge blankisar. Hoppas bara det inte kommer puder på den innan helgen för då blir det halkigt för många.

Grumsfjorden idag

Efter det klena resultatet på Borgviksjön igår så hade förhoppningarna sjunkt lite inför dagens fiske på Grumsfjorden.
Att det skulle bli bättre fiske idag tvekade jag inte på en sekund men att det inte skulle visa sin allra bästa sida var jag också ganska säker på.
Eftersom gårdagen var lite kylslagen. Speciellt för Ronja som vann sin klass med sina 10 fiskar och 52 gram om jag inte minns fel. Så valet var lätt denna dagen som skulle bli likadan vädermässigt. Det blir läsidan idag!
Tog det mycket lugnt vid utgången och stannade i skogen så länge som möjligt. Gick sedan runt närmsta udde för att få lä. Såg att där satt ett ordentligt manskap redan så vi stannade innan dem för att inte böka in oss i klungan.
Fick i ordning grejerna sent och såg så att alla i klungan nog redan halat upp en eller ett par fiskar. Skönt att se att det i alla fall nappar! Innan jag fått i grejerna halade även Ronja upp sin första och andra fisk. Fick i mina grejer och det nappade omeddelbart. Samma storlek som igår men betydligt fler i hålen. De 4 första hålan gav ca 30 fisk var. 5:e hålet ett bomhål! Fiskade sedan runt i området men då kom Ingemar Lindgren och hälsade på. Han har ju fiskat här förut och skrämt vettet ur varenda kvarvarande abborre. Troligtvis eftersom han var väldigt fiskesugen så kikade han ner i de flesta hål och då är det kört. Trögtänkt som jag är ibland så kom jag inte på vad jag skulle göra. Fisken hade ju redan sett Ingemar! Tänkte ut en listig plan. Jag kom ju ihåg vart han gick på isen så jag avvek från denna rutt och började få lite fisk igen. Gick till bomhålet och testade så javisst han hade skrämt hit fisken med. Fortsatte på den inslagna vägen och borrade mig in på område där de omöjligt hade kunnat se honom och vips så var det fullt ös igen. De sista hålen gav bra med 46 borrar som max. Intressant att se att om man fick någon större abborre så var det bland de 15 första i hålen för att sedan krympa till pygmé-storlek. Plockade ändå ihop ca 350 abborrar som vägde 3,7 Kg medans Ronja fick 333 gram. Nästan alltihop i första hålet. Hon började frysa sedan.
Jesper Dybeg visade att han var Herre på täppan denna helgen (med) och tog en förkrossande seger med över 12 Kg. 2:an Blom hade 7,6 Kg och Bo Khilestad 6,4 sedan var det yightare i resultaten nedåt. Själv hamnade jag precis utanför prisplats. Challe vann Veteranklassen och J-H tog nog 12:e platsen i senior.
Fejden mot Evert 6-2
Han får skärpa till sig nu om det inte skall bli ut-klassning i år!
Fick även första tipset om ställe att fiska på vecka 9 av ett par trevliga grabbar från Sveg.
Utanför Ytterhogdal har de 2 sjöar som skall rymma gott om storabborre. Kanske man kan orka dit på Söndagen efter SM om man hittar något passande boende.
Nu till helgen kör serien igång med knallen så de hiyyar nog en trevlig sjö som vanligt. Börjar återfå lite självförtroende nu efter förra årets djupdykning så nu får grodan passa sig. Kom inte upp på prisplats i helgen men hade inte räknat med att vara så pass nära med tanke på förutsättningarna. Känns bra!
På Söndag anordnar Tärnan tävling på Stråken vid någon badplats. Ring telefonsvararen för vidare info.

Fjollfiske på Borgviksjön

Den stora fisken lyste med sin frånvaro på SM-vattnet som ligger längst från starten om 4 veckor.
Startade utanför utgångsplatsen med en 55:a och 10:ans krok i hopp om att det i varje fall skulle vara något sånär vettigt Vänerfiske. Efter flera missade napp bytte jag till mindre grejer och krokade en grann 10-grammare. Efter detta blev det ett sökande efter lite större fisk på olika djup. Fick fisk på alla djup utan att hitta någon större om man inte räknar monstret på ca 40 gram. Fick vandra omkring en hel del då Ronja började frysa i snålvinden. Detta fisket kommer inte att kännas igen om ett par veckor då det börjar bli mer vårfiske. Visst fanns det större fisk men de ville inte nappa. Gick en sväng med Vänerpirken då vi vandrade omkring men 8:ans krok var inte modellen för dagen och pirken var nog större än fisken som nöp maggotarna från kroken. Satt även med 55:anoch tafs med blodis och det nappade OK. Lämnade detta fisket för att se om det kommit igång större fisk någon annanstans.
Så var inte fallet utan det var småloppor i vartenda hål. Roul som fått sitta ostört där vi började hade petat ihop 4,2 Kg och blev 2:a i Veteranklassen. Kanske vi skall kalla honom för Värmlandstrålen snart?
Jesper vann Seniorklassen med 3,3 Kg och högsta vikten för dagen hade en Dam-Veteran med 4,6 Kg
Samtliga påsar hade övervägande loppor men Jensen lyckades få ett par skapliga när han fick gå själv en liten stund. Man får aldrig lämna denna mannen ifred!
Det viktigaste för mig med mina 1,7 Kg var att det nu står 5-2 i fejden mot Evert.
I morgon får vi hoppas att vi kommer i kontakt med de bättre borrarna för jag skall byta til 10-centimetaren i morgon.
Knallen körde på Åsunden idag med Inge Svensson som segrare med 16 Kg fångat på en liten fläck. Samma fläck delades av 2an och 3an så det var lite prickfiske ändå på sjön.

Inför för-SM i Värmland

Nu närmar sig helgen då många för första gången skall fiska på ett Väner-vatten.
Kommer säkerligen att bli en annorlunda upplevelse för många.
Att olika vatten har olika förutsättningar vet ju alla, men Vänern är även den speciell.
Nu är det ju på en vik en bit ifrån Vänern men den beter sig nog som de flesta Vänervikar.
Frågan är ju om de vill bjuda upp till dans för dagen eller inte. Har nors-abborren gått in så ändras förutsättningarna radikalt. Tror ju absolut inte att det kommer att vara samma förutsättningar nu som under SM-helgen.
Hoppas att det inte blir allt för bra denna gången och öken på SM. Det vore ju att skruva upp förväntningarna och rycka bort det framför näsan.
Många härifrån som fiskar i Vänervatten fiskar ju enbart med Vänerpirken. En säker pirk som alltid lockar fisken till hugg. Tyvärr så har Normark slarvat bort verktyget så att den pirk de säljer idag är en spikrak pirk utan möjlighet att blanka upp så som originalet. Säkerligen finns det mer än 100 olika försök att tillverka denna pirken så att den blir identisk med originalet men bara i bästa fall komma halv-vägs. Har själv pirkar upp till 160 mm som väger 120 gram. En pirk som endast används vi höstens båtpimpel.
Har nu plockat fram några av mina egna klenoder för att blöta dem i helgen för inte skulle jag fara dit utan dem apterade. Riktigt så dum är jag inte!
Även balansare skall naturligtvis med ut men fjollgrejerna får nog lämnas hemma.
Ett tips till dem som inte använt Vänerpirken tidigare:
Sitt inte och fiffla med grejerna utan ordentliga lockryck så retar ni upp abborren till vansinne. Ni kan inte göra för stora lockryck med denna pirken. Var heller inte rädda för att använda den största då den bara lockar mer.
Pirken kan fiskas med grova linor. Själv använder jag oftast 0,30 för att kunna ge på fisken ordentligt. Det brukar inte fegas när det nappar på denna. Sedan om man skall ha lång eller kort länk beror på hur de är i stöten.
Bra fart-kort länk. Mesiga och försiktiga-lång länk. Kan även vara bra med tafsfiske under denna pirken med en enkelkrok i storlek 2-4. Gärna betad med ett gäng maggot eller ett öga. Får man tag på råttsvanslarver kan även det fungera ypperligt. Om det skulle behövas bloodworms skulle jag själv bli förvånad men ingenting är omöjligt.
Ibland blir ju även Vänerabborren fjollig!

Claes Thörneling starkast på Jogen

Dagens fiske på sjön Jogen resulterade i dagens trippel från Tidaholm.
Claes Thörneling vann  före Patric Ceder med Anders Rotsén på 3:e plats.
Lätt uträknat så tog de hem lagsegern ihop med Heiki Vuotolainen. Grattis Tärnan!
Började själv dagen med att lämna av Blom på högerkanten för att testa om det fanns fisk hemma utanför båtskjulet. Gick vidare med Challe och Bralle. (de är inte bröder) ut på flaket i sydänden av sjön. Vid senaste tävlingen hade det varit ofiskat där så det borde fibbas en massa fisk kvar. Såg att på högerflanken kom Askolin och Benny ut samt en Skarafiskare. Valde att stanna tidigare för att fiska oss upp på flaket. Fiskade mig uppåt och runt på flaket utan ett enda pill på grejerna. Det börjar bli en ful ovana att bomma fatalt i början. Såg att Benny fick lite fisk. Thörneling som satt längst in till höger i viken flyttade sig längs land mot Inge-vassen medans Ceder satt och plockade fisk till höger om badplatsen. Gick vidare in mot land fortfarande utan napp! Kom intill land vid badplatsens vänstra sida för att vika av nordväst . Hittade ett hål med lite sten på botten. Wow! jag fick fisk.
Plockade 4 i det hålet och borrade runt detta och fick fisk i de flesta fast dock små. upp till 6 stycken som mest men i de flesta hålen var det endast 2 svårtrugade loppor. Harvade runt här för att testa i slutet med tafs. Vräkte upp samma grejer som på Tolken vilket jag trodde skulle vara helt kass. En 55:a på 1,5-2 meters djup med en rackarns liten enkelkrok betad med 4 blodisar. Första hålet 10 st för att i andra ge 8 st. Fortsatte resten av tävlingen med detta men det var för sent och jag petade endast ihop 1,4 Kg. Omkring 7:e plats och det är bara att inse att jag inte är värdig att åka på SM i Dalarna nästa år. Grattis alla andra som kvalat in!
Får se fram emot lite riktigt fiske nästa helg i Värmland med för-SM på tävlingsvattnet. Riktigt Vänerfiske räknar jag med och lär ju plocka med en och annan Vänerpirk i lådan. Balansare skall heller inte glömmas för om det blir nors-abborrfiske skall jag inte missa detta.
Hoppas vi ses i Värmland nästa helg.

Tolken idag.

Det var en kylslagen morgon på sjö Bredaredgården idag.
19 friska minusgrader fick hela landskapet att se ljuvligt ut i sitt skimmer.
Kom sent ut som vanligt men hade heller ingen brådska då jag valt ut en ny offerplats för mitt fiske. Förra gången gick jag så långt jag hann åt höger bort bland öarna för att inte ha napp den första timmen. Avslutade då mitt på flaket ihop med Albin och Micke för att knepa ihop 4,2 Kg. Tänkte mig att hit är det nog många som går så det skiter jag i. Valde istället att gå vänster om Vindön för att leta grundkanter på denna sidan. Här hade jag ju aldrig varit. Gjorde 15 hål innan jag fick första nappet. en 150 grammare fick åka hiss en våning upp. Hade gjort 50 meters luckor men valde nu att korta ned dem. Nästa hål gav 3-4 fiskar. Fortsatte att borra runt denna fläcken och såg att de drog fisk på åsen mellan starten och Vindön, samt att de fick lite fisk ännu längre bort utanför en ö. Bestämde mig för att stanna kvar en stund eftersom det var fin storlek på fisken. Såg att en efter en som satt längre bort gick ifrån. Och när Engvall kom förbi hade han endast 4 fisk. Bra att jag inte gick vidare då det nappat dåligt där. Fortsatte i mitt område och brände en fin fisk. Nytt lock och ett ordentligt lyft i 55:an men ingen där. Nytt lockryck nytt lyft men fortfarande ingen fisk. Lyfte upp för att konstatera att kroken var väck. På med en ny i storlek 10 med 2 maggot på men fisken var borta. Fick lite ströfisk men inte lika bra längre. Gick ned på tafs med blodis för att konstatera att det fanns småfisk kvar. Harvade lite väl länge i området med allt för lite fisk innan jag bestämde mig för att flytta. Gick iväg till en mindre klunga 10 minuter bort. Var inte mer än en kvart kvar då jag körde ned tafsen på ca 8 meter. 2 Lockryck och ett litet duttande så krokade jag första. Ned igen och dunkade i botten med ett efterföljande lockryck och ett dutt - nästa fisk. Fick närmare 1,5 Kilo i det hålet så det blev ju en bra avslutning. Vägde in 5,6 Kilo vilket blev godkänt för dagen. 5:e plats och bara enstaka gram från att tvåla dit självaste grod-kungen. Men viktigast av allt 3-2 i matchen mot Evert
Högsta vikten i min klass var 6,8 Kilo medans A-klassen vanns på 7,8 Kilo
I morgon är det Jogen som gäller så det får bli en rokad i spöna och pirkarna så att man kanske kan få det till att fungera där. Både skillnad på djup och snittvikt på fisken.

Tolken i morgon.

Knallen har serietävling på sjön Tolken väster om Ulricehamn i morgon Lördag.
Denna sjö har tydligen varierat under en längre tid i fisket. Fisket har över lag varit bra men för ett antal år sedan lades ett SM på vattnet och det blev lite för mycket för fisken så allt grundfiske försvann. Fisket som har bedrivits har ändå varit gott men fisket har skett på sjöns djupare delar. Verkar som om det börjar sakta, sakta återhämta sig på de grundare delarna men det går sakta. Ungefär som torskfisket på New Foundland med ett fiskestopp på 15 år resulterade i endast en 10 %-ig ökning av torsken. Går man för hårt åt någon sjö får man sota för detta länge.
Visst kan man lägga samtliga tävlingar på Åsunden och Tolken men det blir nog heller inte uppskattat med samma fiske hela tiden men med ett ständigt dalande resultat.
Nej någon sursjö kan man ha lika kul på som ett fläske-vatten. Det är ju lika för alla.
Men visst är det kul om det nappar lite bättre emellanåt.
Ungefär som i Jämtsjöarna. Men kan gå bom en stund för att sedan vräka upp fisk i oftast lite bättre storlek.
Man kan komma till deras fläskasjöar och i stort sett kamma noll för att nästa gång bara borra ett hål och låta väderkvarnen flyga.
Så se till att fisketrycket inte blir för hårt eller för litet på era sjöar. Knallen verkar ha god koll på detta så fråga dem om hur de gör om Ni undrar.

Mitt i veckan

Så här mitt i veckan funderar men mycket inför helgen.
Vilken sjö blir det på Lördag? Hur blir fisket på Jogen på Söndag?
Förbereda sig på gnetfiske eller abborrslakt?
Allt har sin tjusning.
Hur blir vädret på helgens tävlingar? Mer än 10 minusgrader? Snö?
Ja det är bara att avvakta och se hur det blir. Såg att knallen fick ställa in sin onsdagspimpel. Tråkigt för dem.
Holst segrade i vanlig god stil på Järnlunden. Han är ju lite småduktig både på pimpel och mete.
På metet har jag slått honom men på pimpel har jag inte varit i närheten (ännu). Kan ju bero på att jag just inte varit i närheten av honom då han i varje fall mest fiskar på hemmaplan och där har jag inga hotspots att gå till utan i vanlig ordning trott att jag kan bäst själv.
Men att hitta nya ställen som är bättre än dem som de själva har hittat och ärvt av tidigare storfräsare är ju som nålen i höstacken.
Fråga kan man ju göra, men det gäller ju att lyssna på dem och ta ut det bästa av alla tips.
Djupkartor är ju en sak som man borde kolla upp innan man beträder isen på en tävling. Djup eller grundkanter brukar ju vara bra medans toppar eller djuphål kan vara bättre ibland.
Funderar lite på SM-vattnet hur det skall bete sig. Det är ju ändå Vänervatten vi pratar om.
Lynnigt vatten med höga toppar och djupa dalar. Men som inbiten optimist så tror jag att för-SM kommer att bli bra för att SM skall bli bättre. Hoppas bara att abborren är i tagen dessa dagar.
Får tipsa er om att kika på Matildas blogg med länk till vänster.
Läsvärt för att kunna vårda sina vatten bra. Knallen verkar ju redan ha uppmärksammat detta tänk och varierar sina vatten utifrån detta.
Funderar även på vart vi skall åka vecka 9 för att hitta "di grove". Vi vill ju alla fall ha lite kul fiske. Kan ju bli en test på "hemlijaure" nån dag med.

Daniel Blom Distriktsmästare.

Det räckte med 2 deltävlingar för att Daniel Blom skulle bli Distriktsmästare i Skaraborg.
Segervikten idag var en tiondel av Thomas "Rosa mössan" Larssons nysatta svenska rekord på 45183 gram
Grattis Thomas.
Daniel petade ihop 4,6 kilo på sjön Viken efter ett trögt fiske där de var svårtrugade för dagen.
Själv slog jag följe med just Daniel för att få en liten kurs i hur man skall pimpla. Man blir aldrig för gammal för att lära sig och tur är väl det.
Daniel väntade medans jag plockade ihop mina grejer och sedan bar det iväg bort mot sommarstugeviken.
Såg hela följet som var 10 minuter före oss som gick förbi den utvalda slaktplatsen för dagen. Puh, jag och Daniel blev själva. Daniel förklarade bottenstrukturen för mig och sin plan så jag satte av mer imot land för att prova en annan hotspot. Startsignalen hade redan gått då vi kom fram men jag skulle byta från tafs till 3-krok innan start så det fick ta den tid det tog. Väl färdig så borrade jag ett hål och släppte ned. Fisk direkt. Den var ensam men då vet man ju varje fall att det finns fisk i området. Slog ett nytt hål och en ny fisk fick syna insidan av skryllan. Fortsatte med 2 bomhål för att sedan få 4 i samma. Trodde då att jag var på rätt väg men oj vad jag bedrog mig. 7 bomhål senare fiskade jag mig utåt Daniel som äntligen började få fisk. Fortsatte bortåt ihop med Daniel men fick inte någon struktur på vart fisken stod. Helt plötsligt nappade det. Försiktiga napp där fisken ändå hade svalt kroken. Knepigt!
Såg att Bosse Khilestad satt längre bort och fick lite fisk men inga sådana mängder som man är van att se honom dra. När vi nått till vassön såg vi fler och fler som lämnade sommarstugeviken. Alltså var det lika trögt där. Fortsatte harva vi insidan av vassön. Men inte förrän Benny dök upp och började fiska utanför vassön började det nappa. Tänkte att jag skulle hålla koll på honom då han är sjön Viken personifierad. Var gång jag kikade på Benny så nappade det för mig. Fick bättre och bättre i hålen. (som max 24 st) Sedan gick Benny för långt ut så att han var svår att hålla koll på och då avtog fisket. Gick sedan tillbaks dit där Daniel hade börjat. Fick fisk i vartenda hål!
Detta hände även på vägen från grundet att vi fiskat av området utan ett enda pill för att sedan slå ett hål mittemellan de gamla och få skapligt (för dagen). Undras vad det är som spelar roll vid dessa tillfällen?
Petade själv ihop 2,5 Kilo som räckte till en 7-8 plats. 2,5 Kilo skall inte räcka någonstans på sjön men med dagens tröga fiske så räckte det halv-bra. Nästa DM på Jogen är det väl bara seger som gäller för att gå vidare till SM om nu chansen finns kvar.
Kul att Lagtävlingen i seniorklassen fortfarande är helt öppen. Den som segrar på Jogen går med största sannolikhet till SM Tärnan och Tibro har var sin delseger medans Lidköping har 2 andraplatser.
Kvitterade i Matchen mot Evert idag så nu står det 2-2
Får se när han vågar ställa upp igen.
Fast man får säga att han gjorde ett gott jobb igår när han hejade fram Villa till seger mot Västerås-gurkorna.

Mikael Andersén vann på Strängsered

Dagens fiske på Strängseredssjön blev en medioker tillställning.
Hade lite uppskruvade förväntningar om att fisket skulle vara mycket bättre än senast.
Gick till det område jag fiskade på senast. Blev inte ensam här utan vi var 18 st i området. Inte så konstigt då de 4 främsta förra gången vi var här satt i detta område.
Startade lite lugnt för att iakta personerna i omgivningen om fisken flyttat på sig grundare eller djupare än senast.
Till min förvåning satt alla och stirrade som fån i sina hål utan ett enda vevande med armarna eller juckande med varpspöna. Ingen fick fisk! Satt kvar lite längre i hålet och kände en stöt. Sedan inget mer. Borrade runt utan framgång med flera bomhål som resultat. Efter en stund kom Peter Lind förbi och hade endast fått 4 fiskar. Och om inte han får mer, hur sjutton skall då jag kunna få nåt? Tog spöt och gick tillbaks till förstahålet och hoppsan! 2 små pinnar låg på isen. Ja då finns de ju här. Fortsatte en stund med 3-kroken. Men efter flera missade "pet" så gick jag över till tafs med blodis på. Då började det nappa lite varstans. Såg mig omkring och de flesta hade lämnat området. Såg att Ahlgren och Patrik smög längs vassen. Såg Patrik varpa upp småborrar emellanåt. Fick några hål med lite fler fisk i och förhoppningarna steg. Tibros stoltheter vandrade ut till mig och Patrik gjorde mörtdansen (eller var det små grodorna?) så att de skrämde bort varenda abborre som i sin tur spred ett illasinnat rykte till alla andra fiskar i sjön att de inte skulle nappa mer för mig. Han fick ju som han ville och bara de dövstumma fiskarna fortsatte att nappa. Det han inte räknade med var att fisken inte kunde se skillnad på mina eller någon annans utrustning så blev ju resultatet skralt. Flyttade mig tillbaks till vägbanken ganska raskt och hann få 3 raska innan ryktet hann ikapp mig. Patrik själv sprang som en gasell runt nästa udde för att frångå ryktet och spurta ifrån.
Jag fick 56 abborrar men vägde bara in 55 då den ena gömde sig i skryllan. Dessa vägde 1008 gram och räckte till en 6:e plats
Mikael Andersén vann A-klassen på 2,3 Kg med Charles Fasth på andra med 1,7 Kg
Var ju ändå inte så långt efter men nästa gång så får jag väl hålla mig undan från Patrik så han inte skrämmer ihjäl fisket igen!
Hoppas att det inte blir lika segt på Viken i morgon. För då!!!!

Helgens pimpelfiske

Ja nu är det klart vart vi skall fiska i helgen.
På Lördagen så blir det återigen på Strängseredssjön som vi var på premiären.
Skälet till denna sjön är säkerligen isläget. Fisket kommer säkerligen bedrivas ganska grunt, inte mer än 3 meter.
Fisket kommer säkerligen att vara bättre än senast då isen nu har legat minst en månad. Det som kan ställa till problem är att det har nu blivit ett lock med snö idag. Inga problem för förets skull men abborren kan bli lite trögare.
Kommer nog ändå vara skapliga vikter i morgon då jag slår på lite högre än Möller och gissar på en segrarvikt på 6 Kg eller mer. Fisken kommer troligtvis att vara av det mindre slaget så det gäller att hitta områden där man kan få lite serier i hålen. Utgången kommer inte att ske vid bensintappen utan i andra änden så åk lite längre mot Jönköping så ser ni starten från landsvägen.
På Söndag är det klart att vi kommer att ha DM 2 på sjön Viken med utgång grusgropen i vanlig god ordning.
Isen skall vara bra mellan 20-30 cm enligt Bernt Olsson Tibro SFK.
Fisket här kommer säkerligen också vara ganska grunt. Kanske inte lika grunt som Strängseredsjön men troligtvis inte djupare än 5 Meter. Fisken här kan hålla ett ganska gott snitt om man kommer rätt. Man gör nog rätt i att söka fisk med snitt över 50 gram. Här har jag för övrigt sett den största abborre jag har sett nån gång utan tvekan. Den gjorde 2 attacker mot balansaren som fiskades på ca 70 cm djup. Vid attackerna trycktes det upp en del vatten i hålet så att det guppade i hålet en bra stund. Fisken blev ståendes under hålet och det enda som fick plats där var ryggfenan. Trodde först att det var en gös men då vände den upp sidan och gled iväg. Såg då klockrent att det var en borre i storlek XXXL. Patric Eriksson kom förbi och slog ett par hål men gjorde även han som borren och gled vidare. Vid invägningen stod han där med ett brett leende. Jag såg redan på utsidan av påsen att han fått en luns. Gratulerade honom till nytt klubbrekord 1828 g och sa att det var stor skillnad emot den jag sett ett par timmar tidigare. Skulle inte förvåna mig om det var ett nytt Svenskt rekord som jag sett. Det är på tiden att någon slår Gary wickings stenåldersrekord från västkusten på Kärrs vatten. Fisken fanns ju kvar i sjön så om yrkesfiskarna inte slaktat den så är den nog ännu större nu. Hoppas man får på den igen då det inte är tävling så man kan släppa tillbaks den.
Nu kommer det nog inte vara jätteaktivitet på dessa för de brukar komma igång mer på vår-isen men vem vet?

Blågrader

Äntligen blir det rått färg på termometern igen.
Det har nog varit på det berömda håret som Möller sa i veckan.
Blågrader som bara blir fler och fler de närmaste 10 dagarna gör att det ser poritivt ut inför kommande fisketurer.
Helt rena isar som kölden kan bita igenom ock stärka upp vårat underlag. Hoppas nu bara att det inte kommer en massa snö igen och förstör förutsättningarna.
Nu på lördag blir det Knallens serie. Sjö meddelas på fredag kväll.
På Söndag blir det DM 2 på sjön Viken arrangerad av Tibro SFK.
Att det skulle behövas byta sjö för DM:et tror jag själv inte, men alternativ finnes. Vart det blir på Viken som utgången sker ifrån får vi reda på på fredag kväll då isen testats igen.
Att det är sug efter pimpel märks då fler och fler bokar sina larver i tid för att försäkra sig om att det skall räcka även till dem.
Om man inte skall vara med på DM och bor lite längre Norrut kan jag varmt rekommendera Nora-rycket på Norasjön i Nora. (Mycket Nora i den meningen) Ett fiske som brukar ge bra med fisk och inte allt för långa sträckor att förflytta sig på. Vinnarplatser blir ju olika för varje år då sjön producerar mycket fisk. Knepigt då att Fåsjön bredvid är så svårfiskad i jämnförelse. Jag tror till och med att det rinner en bäck emellan dem.
Funderar fortfarande på vart man skall åka vecka 9 för att jaga storabborre. Ni får gärna komma med tips så att båda mina tjejer kan bli före Blom över kilos-strecket. Själv har jag 5 st. ¤ st från Rudsjön i Jämtland och den största från Trädgårdssjön vid Höjentorp på 1647. Det skulle vara kul att slå den och få sätta tillbaks den. Det var ju ingen vidare mat-fisk. Ungefär som att bita i en murken björk-stock. Bättre matfisk 2-5 Hg. Kanske det kan bli några nu i helgen?

Daniel Blom bäst på Flämsjön

Dagens fiske bedrevs på Flämsjön Skara.
En disig morgon med nån minusgrad över natten gjorde parkeringen på Flämslätts kursgård halkig.
Bra påminnelse till alla att ta på halkbroddar innan start.
Började med att komma ut sent som vanligt. Fick då se de flesta redan på sina platser så att jag kunde undvika dem. Som jag trodde så var grundet i förstaviken belamrat med flertal fiskare så det var ingen mening med att stånga sig in där. Såg också vart flera startade på ställen som jag inte trodde kunde ge någon fisk men det är väl jag som inte kan pimpla. Gick så långt jag hann på utgångstiden och började innan "vassön" mitt i sjön. Hade för mig att det var en grundås där men det var det inte. Tji! Flyttade mig med 20 meters luckor mot vassen för att runda den på vänster sida. Provade då av djup mellan 1,5 och ca 10 meter . Vågade inte gå höger då det satt en annan galning där också med Benka-skrylla. Trodde då att han ville byta eftersom min var extra fin idag på premiären. Det värsta var nog att han drog fisk medans jag inte hade ett enda pet på grejerna vid denna vass-rundning. Såg Blom och Jompe som satt och drog på ena sidan och Ceder och Mister Groda satt och fläskade på den andra. Skam den som ger sig. Jag skall hitta egen fisk. Efter 2 timmar med endast 2 små abborrar i skryllan men flertalet mörtar som fått syna ovansidan av isen hittade jag en liten fläck där även jag fick fisk. Grannen bortanför jublade då han fått 2 st fina borrar. Gick längs med vassen bortåt och petade in en här och där. Sista timmen blev även den skral med 2 borrar och ett ruskande av en luns. 50 abborrar med vikten 1030 är inte godkänt här!
Vid invägning visade sig Daniel Blom som härskare av Flämsjön med endast ett par gram mer än Patrik Olsson. Tredjeplatsen tpgs av Henrik "Evert" Jonsson som stannat på förstagrundet och fått fina fiskar.
Satan också 2-1 till "Evert"
Herrseniorlaget vanns av Tibro SFK med knappa 11 Kg följt av Lidköping på drygt 9 Kg.
Starkt jobbat Tibro som säkert satsar på en Dubbel inför nästa års SM som enligt rykten skall gå på Runn i Dalarna. Kul vatten för det finns ju en hel del fisk där även om storleken är sådär.
På Kyrksjön i Bottnaryd var Andreas "bloggmaster" Möller starkast och vann på drygt 3 Kilo.
Nästa helg blir det serietävling med Knallen på Lördagen och DM 2 på Viken på Söndagen.
Kommer säkert att bli bättre fisken nästa helg med bättre vatten som kan i varje fall passa mig bättre.

Peter Lind vann på Stråken

Dagens tävling på Stråken går väl inte till värlshistorien som sin allra bästa dag.
Men det är ju liknande fiske över stora delar av pimpel-Sverige just nu.
Fisken betedde sig inte riktigt så som vi är vana att de gör. Varierandes mellan stora och små grejer nappade det sporadiskt på nästan allt, om det nu över huvud taget nappade. Fisken fanns där men ville inte riktigt ta. Man fick en här och en där utan någon konsekvens så att man kunde hitta ett mönster. Fick fisk mella 1 och 8 meter. Storleken var varierande på alla djupen. Fick i slutet i gamla hål där Per-Anders fiskat tomt i början av tävlingen.
Bästa hålet blev blyga 6 abborrar, 2 mörtar och en gädda. I övrigt var det enstaka fiskar och ibland 2.
Fisken nappade försiktigt (för att vara Stråken) för att sedan svälja alltihop i nästa andetag.
Isen var förhållandevis bra men vi får tacka uppåt för att det kommer minusgrader för så många plusdagar till hade gjort att vintern fått börja om.
Peter Lind drog det längsta strået idag med sina 3,9 Kg. Bra jobbat Peter. Du var ju över stora delar av sjön jämnfört med många.
Av Skaraborgarna Blev Challe värst i A-klassen på en 3:e plats följd av Daniel Ahlgren på 4:e
B-serien segrades av hans kungliga grodhet himself på 2,5 eller 2,6 Kg. Vackert Patrik!
Petade själv ihop 1,6 Kg och bemästrade i alla fall Evert så att det är kvitterat där.
Får se nu hur det går i morgon på Flämsjön då vårat första DM skall gå av stapeln med Skara SFK som arrangör.
Hoppas att jag får iordning skryllan innan dess. Det kanske kan behövas ?!?!

Bilder ifrån Stråken idag.
Fotograf Matilda Leijon

Stråken i morgon

Ja Knallen har lyckats igen!
De har trollat fram pimpelis på Stråken mellan Mullsjö och Bottnaryd.
Stråken är ett varierande vatten med mörka aggressiva abborrar som nästan fräser åt dig när de har fått åka hiss.
Fisket bedrivs på alla djup från 0,5 till 10 meter. Vilket som är bäst för dagen svarar vi på i morgon. Att det kommer att nappa i morgon är det ingen tvekan på men frågan är hur mycket smältvattnet påverkat riddarna. Allt mellan mormyska till balans kan göra sig gällande på sjön och nappen brukar inte vara blyga. Lättare att fiska då även småfisken biter i bra. Snittet brukar hålla sig på mellan 20-50 gram och om man kommer rätt så finns det en hel del luns här med. Det brukar alltid komma upp en och annan fisk över kilot.
Även på Söndag har de tävling på Kyrksjön i Bottnaryd. Förhoppningsvis åker vi inte dit då jag hoppas på att vi kan köra vårat första DM på Flämsjön. Svar kommer efter 18:00 ikväll
Nu finns det larver att tillgå med så de som hör av sig kan införskaffa sig detta i morgon.

Isläget idag

Efter det blida vädret blir man lite orolig då det inte är några större minusgrader på gång.
Hoppet är dock inte ute då Knallen är ute och letar säkra isar, dock på lite mindre sjöar. Svar kommer som vanligt på fredag eftermiddag/kväll.
Angående Skaraborgs DM på Flämsjön ser det just nu ut som att det blir men även där blir det svar på fredag eftermiddag/kväll. Isen är 12-15 cm över hela sjön med enstaka vindhål. Det skall ju bli blågrader emellanåt så hoppet finns ännu.
Alternativt så finns det andra tävlingar på Söndag. Örebro har tävling omkring Hällefors och Dalarna har eventuellt tävling på Runn. Även här blir det svar på fredag eftermiddag/kväll.