Seger idag på Gåxsjön

Återigen en solig dag i Jämtland.
Gick ut tillsammans med Rasmus. Matilda, Evert och Thomas.
De andra började vid en vik som såg giftig ut medans jag själv valde bortre kanten för att vara själv. Såg lovande ut med lite vass invid land. 20 meter ut började jag fisket på 1,5 meters djup. Hade inte ett napp så jag beslutade mig att mata på utåt. I andra änden av viken tog de andra samma beslut och Thomas var den raskaste av dem. Vid höll jämna steg utåt och Thomas signalerade att han fått en 4.hetos. Tog en sväng bort från honom så att jag inte skulle förstöra fisket för honom men det var bara en i det hålet. Vi korsade våra linjer och jag fick också en fisk. Nästa hål och det rasslade när linan sträckte upp och jag fick närmare 20 innan jag lodat djupet. Såg att Rasmus och Thomas också fick fisk hundra meter bort så jag slog ett nytt hål. Började fyra meter under iskanten.och fiskade mig nedåt med Kinne 55:an och det tog en stund innan jag kom till botten. Fick fisk på alla djup då det var 10 meter djupt. Fick en ny påse isatt i skryllan då första påsen var full. Klockan var då bara halv tolv så man undrade hur mycket det skulle bli. Tittade upp och såg att vid inte längre var ensamma därute utan nu var vi 50 man i klungan. Ankar berg kom och slog ett dröm hål mitt i klungan och plockade 7,5 kilo i ett hål men sedan var det sporadiskt fiske. Gick till in vägning en med 13222 gram som räckte till seger idag. 10,2 kilo i den första påsen som var upp-plockad på mindre än en timme taget i två hål. Nytt PB och äntligen har jag slätt Albin.
Matilda slog även hon PB med 5,2 kilo. Vackert Tilda.
Thomas fick ihop 12 kilo och blev snuvad på andraplatsen med 12 gram
Mycket skönt att se att man kan vinna även om inte sjön heter Viken.
I morgon blir det Vikinganappet i Gällö med tillhörande kvälls tävling innan vid far mot måndagens tävling på Stor hamra.

Långfredagspimpel i Jämtland

Dagens tävlingar gick i solens tecken.
Morgon tävlingen på Viksfjärden så gick jag, Matilda och Tettinen till samma startplats.
Hade fått ett tips om ett område som kunde innehålla lundar. Starten gick med flera bom hål. Flyttade mig in mot vassen och började få lite fisk. Var dock sporadiskt med fisk. Testade efter en stund med en mindre pirk. En Heden skog 25:a i hel silver meden ownerkrok #18 Fick direkt mer fisk med denna. Fick lite blandade storlekar med övervägande abborre. Sista hålet blev det bästa med 16 borrar innan slut skottet gick.
Fick ihop 4,7 som räckte till en sjätte plats strax efter Sonny. Ankar berg segrade drabbningen med 7,5 kilo.
Maria Ahlgren som gjorde sitt första påsk pass fiskade också bra och blev 3:a.
Eftermiddagen blev för mig en bister tävling då jag gick åt helt fel håll och inte hittade på någon fisk förrän sista halvtimmen men fick ändå ihop 1,9 kilo. Knoppen hade här den tyngsta påsen med över 9 kilo mestadels mört.
Glädjande så har nu Patrik E Olsson hittat en gryende form kurva och knep en 7: e plats på Hammerdalssjön.
I morgon väntar Gåxsjön Kakuåsen som det förra året vanns på 36 kilo på en 5=timmars tävling.
Hoppas bara man hittar på fisken så att man kan ha ett roligt fiske.

Stig Hillman vann på stor-Raftsjön

Föga förvånande att Stig vinner i Jämtland.
Han har ju en förmåga att toppa formen lagom till påsk.
Gick som vanligt ut åt höger för att testa området som vanligtvis är av spärrat. Isen är ovanligt tjock så det är ingen fara med isen här heller.
Fick abborre i de första hålen och hoppades på ett skapligt fiske. Matilda hade direkt kontakt med stor fisk. Fortsatte mot land och det började nappa microber till mört. Fick två hektosborrar i rask följd och sedan lucka med microber igen. Två nya borrar och stopp igen. Efter nästas abborre så gick solen i moln och och det blevdet v bara mört. Fortsatte närmare land in mot en sten och fick lite större mörtar. Lyfte en halvmeter och de nappade bättre. Fick en gädda och sedan var det tomt. Satt kvar och försökte få igång mörten igen men det var något större som nappade två gånger om. Matilda sa att hon såg knappen och ett par sekunder senare var det hennes tur med två snabba bumlingnapp. Satan att det skall nappa stor fisk när man har fjol grejer på.
Petade ihop 1,7 Kg som inte räckte någonstans idag. Rasmus blev bäst av oss idag med 2898 gram och en fjärdeplats. Till och med Evert slog mig idag så nu står det 14-3

Vänern idag

Tog mig ut en morgonsväng med Ronja, Matilda, Rasmus och Filip.
Åkte iväg till Lötefjorden igen klockan 6 och åkte de 15 kilometrarna via Örslösa för att glida ut på blankisen med sparken. Gick mycket bättre med halkbroddar och spark. Hann göra 2 hål innan de andra som gick kommit fram utan napp. Fortsatte i området och efter en stund började det nappa lite för oss alla. Blandad storlek på fisken men idag var det även lite småfisk som nappade. Fick bra i de hål där man kom på fisken men lika fort som det börjar så slutar det. Testade lite med balansen när jag fick en 4-hektos men kännde inget på den.
Vi flöt runt på området och hittade fisk lite varstans men det blev aldrig någon riktig fart på dem under morgonen. Ruskigt svårt att hålla kvar fisken då de jagar efter smånors som de var fulla med i magen. Gav oss av hemåt före 11 för att förbereda Jämtlandsresan som vi startar inatt klockan 02:00 Får se vilken väg vi tar upp. Antingen via Sundsvall som är 10 mil längre men en timme kortare eller så tar vi Inlandsvägen upp.
Om vi kommer i lagom tid till Östersund så blir det nog ett stopp på Eastern Palace för lite Mongolisk buffé innan vi drar upp de sista 10 milen till Strömsund. Morgondagens tävling blir ju på Raftsjön så det får ju bli en hand-duk med för att inte tappa spöet efter all mört. Får se om segervikten på de 3 timmarna kan komma över 10 Kg.
Den gode Peo förvarnade mig om att det kunde vara trögt i Jämtland nu över påsken men han kör ju inte med Kinnepirken. Kanske han skall prova den nya Bralle-pirken 37 mm som skall lanseras i morgon.
Nästan Världspremiär förutom Bralle själv och några utvalda testpiloter. Bralle vann ju Eisenhovers pokal för största fisk under Knalleserien på denna pirken.
Skall åka förbi och hämta larver på vägen upp i morgon så att det skall finnas pinfärska Svenska larver att tillgå under helgen. Maggotarna har precis kommit så de skall nog räcka över helgen.
Skönt att få ett par pass med riktig fisk här hemma innan man åker upp för att fiska de Jämtländska bestarna.
Jo man får ju säga så eftersom de flesta fiskarna som vi har fått upp har varit stora som fingrarna. Och det är väl storleken på maten för de som skall åka hiss i helgen?
Så Ahlgren och alla andra (som inte är på turné) får ta med sig alla barn de kan hitta och ge sig ut på vänern med korvgrillning och liknande så att barnen får se hur det egentligen kan vara. Lötefjorden är ordentligt vassklippt så om man var där för länge sedan känner man inte igen sig.
Vägbeskrivning:
Från Lidköping. Kör till Örslösa och sväng höger mot Söne. Åk rakt igenom byn och fortsätt till det gamla mejeriet. Det är en vit byggnad på vänstersidan precis före bäcken. Sväng vänster in på grusvägen. Ett par hundra meter in är det en y-korsning med ett rött hus mitt i. Tag höger mot Söne hönsgård. Följ vägen mot fotbollsplanen men när ni ser målen skall ni svänga vänster och kommer då ned till båthamnen. Parkera där och följ skoterspåren. Ni kommer att märka när ni är rätt för det är massvis med borrhål.
Att fiska längre ut eller in är troligtvis ingen mening då det inåt är grundare och dyigt, medans utåt är det lotteri om det är fisk. Om det är fisk så kan det vara hur bra som helst, annars öken!
Har ni tur så är siken där så håll koll ned i hålen och om ni ser någre skuggor fara förbi i hålet så lyfter ni grejerna dit. Men kroka dem försiktigt då de är mjuka i munnen och ni kommer då att tappa dem.
Ta vara på er så ses vi nästa gång.

Vänern levererar!

Tog mig ett litet morgonpass på Vänern idag.
När jag gjort mina sysslor inför Jämtlandsresan så blev suget för stort.
Plockade fram skrylla och borr . In i shoppingvagnen och iväg till Vänern.
Hade fått tips om att Lötefjorden var skaplig dagen innan så kör i vind jag testar. Har inte varit där på 18 år men jag hittade fram ändå. Väl framme såg jag att shit! Halkbroddarna ligger i den andra bilen. Det var bara att jalka ut på blankisen bort mot där jag senast hade fint fiske. När jag kom fram satt storfiskar-Anders och ett gäng till som var ute och finfiskade. Svarvade ett hål ett hundratal meter innan jag kom fram till dem napp direkt. en hektosabborre och 2 saftiga mörtar. Fortsatte ut i gattet och fick ett hål med 6 matabborrar. Fortsatte runt i området och fick lite blandat med fisk, fast bara abborre. Kom man på dem så small det bara och balansen åkte i. Fisken var som tokig när de väl var framme men de var lika snabbt borta som de kommer. Största borren vägde styvt halvkilot så det var lite förvarning om kommande helg.
Kommer nog att bli en liten morgontur i morgon med. Fast då vill jag ha Ronja med mig så att hon får känna på lite riktig fisk innan det tar slut här nere i Södern. Blir en kort tur med sparken så slipper hon gå och kan koncentrera sig på fisket i stället. Sen får det bli att packa bilen inför stundande resa.
Hoppas bara att vädret är snällt under påsken så att vi får ett par veckor till på Vänern.

Helgens tävlingar som varit

Ja på Lördagen hade Skaraborg sitt första DM i mormuska.
Tävlingen gick av stapeln på 2 av Höjentorpsjöarna som vi fått låna av Skövde AFK.
Vi samlades på isen för genomgång av fiskevattnen och regler. Vi fick tolka dem så gott vi kunde.
Några gick igenom till Stallsjön tror jag den hette. Men själv gick jag mot bron till Skärvalången då jag hoppades få hjälp av strömmen för att mäska dit hela sjöns bestånd av vitfisk. Första hålet fick jag 2 mörtar och en abborre och beslöt mig för att detta skulle vara mitt markerade hål. Släppte i 2 mäskbollar som clementiner med några pinkies i. Sedan inte ett napp. Gick inåt land och testade runt lite grand för att låta mäsket uti göra verkan. Fick någon ströfisk här och var men hittade ingen struktur på fisken. Gick ut till mäskhålet efter 45 minuter för att få inte ett napp. Gick inåt igen efter lite ytterligare mäskning för att återigen få någon ströfisk här och var. Bestämde mig sen för vart jag skulle ha mäskhål 2. Lade i en pytteliten boll stor som en pottekula spetsad med lite bloodworms för att genast få en liten mört. Ny boll och ny mört. Gjorde samma sak 4 gånger men sedan var det stopp. Gick ut igen för att testa huvudhålet men det var ingen där nu heller. Gick in igen till mörthålet och fick 2 lite större mörtar och började hoppas. Brände ett par lite större när jag gick runt men ingen ville med upp. Missade massvis med napp så något gör jag fel. Tappade en hel del när jag varpade också. Blev ganska ryckigt då man hade bråttom och fisken minimal. Fick ihop 820 gram som räckte till en silverpeng. Segrade i klassen gjorde den omutlige Daniel Ahlgren. Dagens totalsegrare heter föga förvånansvärt Charles Fasth som var den ende som fick över 2 Kg och enbart mört. Han körde med en Charles special turbo mormuska som förhoppningsvis är den enda av sitt slag i fiske-Sverige men ändå ett vinnarvapen. Laila Vuotolainen segrade Damerna och Allesandro Henåker vann Juniorklassen, även han fick över 1 Kg. Fiskedagen var strålande och nästan vindfri så det blev en fin dag på sjöarna ändå. Fast nästa år väljs nog en annan sjö där chansen att få lite mer existerar. Tack Daniel för arrangemanget.
De legendariska medaljörerna från Skaraborg. Foto PEGTO

På Söndagen anordnade Knallen en tävling återigen på Strängseredssjön.
Åkte dit med en förhoppning om att vi skulle få ett ordentligt vårfiske.
Gick ut på isen tillsammans med Hjelm och tipsade lite om ställen som jag vet om. Såg då att Thörneling och Benny gått precis dit mitt förstaval var att starta. Johan Mattson valde alternativ 2. Fasen också då får jag testa utanför kyrkan i stället. Första hålet första fisken och en 60-70 grammare. mmm tänkte jag och hoppades på att få ta fram balansen. Ett par hål senare så insåg jag att detta var en bonusfisk idag så balansen fick vila. Efter ett par hål nöp det i ordentligt och linan small ganska snart. Vet inte om det var en gädda eller borre men pirken var borta. Knöt på en ny och testade runt. Lärde mig en ny grynna samt ett par grundkanter på vägen men mycket mer än så blev det inte. Såg att Benny och Thörneling satt kvar i området där de startade och var lite avis men lät dem vara ifred ändå. Blev förvånad då Benny plötsligt dök upp hos mig med en dryg timme kvar och då endast hade fått 7 fiskar. Trodde att han skojade med mig men det stämde säkert. Fortsatte runt grundet och fick lite ströfisk men det var ju inte detta jag trodde att vårfiske på denna sjön är. Petade ihop knappt 1,5 Kg som kanske räckte till en 10:e plats.
Segrade gjorde regerande Svenska junior-mästaren Daniel Leek som bland annat hade en luns på knappt kilot. Han hade utöver denna endast småfisk han med men 3,7 Kilo räckte för att han skulle vara värst för dagen.
Bra jobbat Daniel!
Challe blev 2:a med 3,5 Kilo.
Daniels luns påminnde mig om att det är endast 4 dagar kvar tills vi är uppe i Republiken Jämtland för att kanske få oss själva någon luns på kroken. Chansen är ju lite större där än hemma hos oss.
Vi skall försöka hinna till Torsdagens tävling på Raftsjön där det vankas kombinationsfiske med hälften abborre och hälften mört. Sedan blir det runt Hammerdal fredag och lördag för att på söndagen åka till Vikinganappet på Landsomsfjärden. Fortsätta och övernatta i Sveg innan måndagens 5-timmars på Storhamrasjön i Noppikoski.
Är sedan säsongen slut?
Vet ej eftersom det fortfarande är bra isar på hemmafronten och till och med ett snötäcke.
Var ju även ett gott tecken då vi åkte förbi Trandansen mellan Skara och Falköping. Vi såg inte en enda trana så säsongen kan ju inte vara slut efter detta?

Historiskt DM i Skaraborg

Nu till helgen blir det DM i Skaraborg.
Inte vilket DM som helst utan Mormuska-DM som kommer att gå av stapeln på en av Höjentorpsjöarna.
Arrangerar gör våran egen NM-hjälte Daniel Ahlgren. Vilken sjö det blir av dem får vi se på Lördag då vi i första hand har valt en liten sjö som ingen av oss har fiskat på (förutom Ahlgren som varit där en gång för 20 år sedan utan fisk)
Om det är så att det kommer fler än beräknat så byter vi till en större sjö men jag tror nog att den skall räcka till.
Många är nyfikna på hur tävlingen går till och hur man gör för att lyckas. Ingen av oss har ju mäskat tidigare under vintern så det blir något nytt för oss alla och vi får hjälpas åt att tolka reglerna.
Hoppas allt skall flyta på smärtfritt och att vi har en kul stund på isen.
Om ni vill ha lite tips om hur det går till så går det bra att insupa kunskap på FK Jokers blogg där Mäster Kent "kant" Adell har lagt ut en del.

Andreas Möller sopade banan med hemmafiskarna på Vristulven

Dagens fiske på Vristulven blev en trevlig tillställning.
Leif Svensson hade arrangerat en bra tävling och rekommenderas att göra det igen!
Sölade lite medvetet i starten för att låta alla gå ut till sina platser så att jag kunde ha startviken för mig själv.
Mikael Andersén kom ju i vanlig tid så han gick ut på isen samtidigt som mig. Vi gick och sölade för att få tiden att gå fram till start och jag passade på att tipsa honom om några hotspots i sjön om det skulle vara tomt där vi var. Mikael började lite närmare udden än mig och började hala direkt. Själv fick jag endast nån fisk i varje hål men inte mer. Blev av med pirken i början på en fisk men den var nog inte så stor utan jag hade inte knutit om linan på ett tag och får skylla mig själv. Såg att Micke fortsatte att hala så jag drog mig sakta därifrån. Fick ingen vidare snurr på dem men märkte att gick man djupare blev fisken större men färre. Fortsatte tillbaks mot starten i sakta mak då mäster Börjesson kom och talade om för mig att jag satt helt fel. Han tipsade mig att byta område så jag gick efter en stund dit. Efter ett par bomhål trodde jag inte att det var en bra ide men sen träffade jag på ett grund med lite fisk. Fick till och med någon som närmade sig hektot. Fortsatte inåt mot en sten som Mäster tipsat mig om men det var tydligen fel sten. Det finns ju en hel del stenar i sjön. Fick ändå mitt bästa hål där med 25 fiskar i på 70 cm vatten. Kul fiske när fisken sitter i handen direkt. Vägde idag in 3,8 Kilo som normalt är en bra vikt på sjön men i år var den nog medel. Har ju dock testat ett område jag själv inte fiskat på speciellt mycket trots att det var "hemmasjön" när man var med i Götene SFK. Tror nog inte det är någon i Götene som pimplar längre så det var bra att byta klubb.
Andreas Möller som var på sjön för första gången lyckades göra alla fel man kan tänka sig. Till och med få mest fisk av alla. Bra jobbat Andreas!
En till som får ses som nybörjare på sjön är ju mannen med det långa visitkortet Patrik Ernest Grodan Tomten Olsson som kom på en andra plats. (han måste ju gjort alla fel han med?)
En annan som blev lättlurad idag var Anders Gustavsson som blev itutad att det fanns en massa grov fisk i sjön (jag såg ingen). Han kontrade med att dra upp en abborre på nästan 8 hekto. Detta blev tävlingens största fisk. Grattis Anders! Börjar bara bli en ful ovana av dig att endast vara med på de tävlingar som det är pris till största fisk och sopa hem tävlingen.
Sist men inte minst. Leijon-Evert 14-2 Kom igen nu Henrik! Du kommer väl gå fram som en Ångvält i Jämtland?

Bernt Andersson visade klass på Tolken.

Dagens fiske bedrevs på sjön Tolken väster om Ulricehamn.
Kom ut på isen där det drog lite snålblåst med sydliga vindar men den stora lampan var tänd så det skulle inte råda någon nöd på oss.
Gick norrut som förra gången med siktet inställt på det område jag hittade lite bättre fisk på senast.
Evert tog följe men avbröt på grundåsen till grundet. Fortsatte själv ett par hundra meter för att börja dagens fiske.
Borrade mig i en linje mot den lilla ön på nordsidan och fick endast någon enstaka fisk. Evert ringde då jag närmade mig ön och hade då inte kännt ett enda pill på grejerna. Han kom ikapp mig och vi sökte ihop en liten stund. Kom innanför grundkanten vid ön och fick 2 snabba fiskar. Kul att få dem men det var dags att byta grejer. 55:an med 12:ans krok är ju lite väl kaxigt då det var max 2 meter djupt. Fortsatte fram och tillbaka i detta området och började fiska i mina egna gamla hål. Fick sporadiskt med fisk men när det väl nappade så gick det fort. Som vanligt så kom det förbi en fritidsfiskare som kollade läget och gick vidare ut mot Evert. Han kom tillbaks efter 40 minuter och höll med mig om att det var trögt idag. Retligt nog så hade han haft ett hål där han fick sig en middag med abborre i kassen. Såg direkt att han fått mer än mig på denna lilla stunden. Evert satt kvar i området och viftade emellanåt med armarna så jag tänkte att det bara var att gratulera om han fiskar på sådan fisk och sitter själv så jag lät honom vara ifred. Borrade mig in mot fastland och fick fisk i ett par hål i rad. När de väl var i hålet så bara det rasslade så fort det kom ned för att sedan bli helt tomt på 2 röda. Knepigt värre.
Brände ett par bättre men gick tillbaks till det tidigare området. Gick igenom gammelhålen igen med fisk lite varstans. Borrade mig utåt grundkanten och fick mitt bästa hål för dagen 10 st.
I slutet så kom det igång lite bättre men det var aldeles för sent så när slutsignalen gick fick jag gå och väga in mina mediokra 2,4 Kg.
Bernt Andersson segrade med över 8 Kg. Bra jobbat Bernt!
Får nu ladda om inför morgondagens drabbning på Vristulven. Kommer nog att bli en hel del folk där då fisket har varit bra där under vintern. För de som fiskade Västsvenska mästerskapen där för ett par år sedan får troligtvis se en betydligt bättre sida av sjön än senast. Till och med Mats satt och svor då över storleken på dem men kommer troligtvis att få någon fisk som är större än pirken. Haha!
Kan nog skylla min vikt på urladdningen på Viken förra helgen för nu blev jag ju krossad av både Grodan och Ahlgren. Får skärpa till mig om jag inte skall bli förnedrad av dem i morgon.
Angående Evert så brände även han sina stora fiskar så ställningen är nu 13-2 till Leijon-Kungen

Tolken och Vristulven i helgen.

Knallen har fått byta sjö p.g.a flera olika skäl från Åsunden till Tolken.
Tolken är även den en bra sjö men stor skillnad i fisket. Fisket bedrivs oftast på djupt vatten men har börjat återhämta sig lite på grundare vatten sedan SM:et för några år sedan då det tog hårt på grundabborren.
Det troliga är att fisket kommer att ske på 5 meter eller mer så det är att rekommendera med lite grövre linor och större pirkar än på Åsunden. Tolken är ju så härlig med att vinnarplatsen inte är samma någon gång. Det gäller att söka av vart det står fisk i rätt storlek för dagen och att man använder sig av rätt metod.
Minns en gång när jag följde med Bernt Andersson som inte direkt är ett blåbär och satte mig inte alls långt från honom. Började med en stor enkelkrok som satt på efter förra gångens fiske så jag var tvungen att testa om den funkade där. Satt sedan i 20 minuter och halade medans Bernt knappt fick napp bredvid. Även Mats sprang omkring som en sportig guttaperkaboll utan speciellt mycket fisk. Efter detta övergick det mer och mer i 3-kroksfiske och Bernt seglade förbi och vann tävlingen. Han hade då gått 20 meter längre än jag åt sydväst och kommit över en grundkant och drog så som bara Bernt kan. Imponerande!
Valet om Vristulven eller Sulviken för mig på söndag är lätt. Sulviken kallar jag för surviken då jag ännu ej har haft något vettigt fiske där men jag kommer att åka dit igen. För de som är pris-sugna så är det ändå en bra tävling då jag tror alla får pris på ett prisbord som saknar mot-stycke i södra Sverige.
Vristulven ligger ju också väldigt nära då det endast tar en halvtimme dit och fisk lär man få. Hoppas bara att man hittar de bättre fiskarna. Kommer säkerligen att testa de vikar jag testat under 15 års tid för att någon gång skall det finnas fisk där i stället för att stångas i klungan ut åt höger dit de flesta kommer att gå.

Benny Svensson Tibro SFK undrar även om det är några som kommer att anordna pimpeltävlingar över påsken för de arma själar som inte åker till Jämtland. Han funderar på att anordna tävlingar eventuellt på Stråken eller någon annan sjö om det går att enas så att alla kan vara med. Är det så att någon funderat på arrangemang så kontakta Benny så att det inte blir krockar för isen lär ju ligga över påsk med.

Helgens tävlingar

Ja nu börjar det gå åt refrängen på vinterfisket.
Fisket blir ju bara bättre och bättre desto längre isen får ligga och i år ser det ut som att vi får pimpla även efter påsk som vanligt tillbringad i Jämtland.
Vi har nu fyllt stugorna till bredden så om det är en enda till som vill med så får de höra av sig snarast så att vi kan boka fler stugor.
Lördagens fiske blir Knallemästerskapet på Åsunden Uöricehamn. Utgångsplats återkommer de till när de varit ute och kollat råkarna som går på sjön.
Åsunden är en fiskrik sjö där man fiskar grunt (under 4 meter) efter fin fisk. Kommer man rätt så får man mestadels mat-abborrar men man kan även ha ett grymt fiske efter 10-50 grammare och även där fylla de flesta skryllorna.
Minns en tävling för inte så länge sedan då 19 Kg inte räckte till pris. Kanske det inte blir lika mycket nu men man vet ju aldrig.
På Söndagen anordnar Tibro SFK öppen pimpeltävling på Vristulven. Utgång från badplatsen vid Böja.
Fisket på Vristulven är normalt efter "loppor" men i ansenlig mängd. Sjön har enligt rykten blommat upp i år då den gör det emellanåt precis som Lerdala-Lången. Fisket exploderar då och det är bättre storlek på fisken över större delar av sjön och mycket matfisk fångas. Kan ju bli bra vikter här med om ryktena besannas.
Bägge dessa tävlingar är öppna för alla så det är bara att komma dit och deltaga.
Kommer ju inte vara något som stör i helgen då Villa åkte ut mot Sandviken som blev övermäktiga i gårdagens 5:e avgörande hemma. Snöpligt att åka ur denna semifinal med facit efter full til 2 vunna, 2 oavgjorda och en förlust.
Att förlora i förlängning eller på straffar är ju rena lotteriet. Tror ändå att Hammarby tar hem guldet på Söndag.

Heiki Vuotolainen hade tyngst påse

Idag gick den årliga 5-timmarstävlingen på sjön Viken av stapeln.
Kom dit i tid idag. Till och med före arrangörerna Tibro SFK men inte före Blom.
Packade ur bilen och inväntade de andra som droppade in i allt stridare ström. Kände då att den isande vinden som idag blåste rakt in i grusgropen skulle ställa till det lite grand. Ville ju inte frysa lika mycket som igår.
Kör i vind, jag går rakt över till min lilla vik som ibland håller en del fisk och ibland med skaplig storlek.
Viken är ju ganska liten så är man inte ensam så blir det fort tomt om det över huvud taget kommit in någon fisk där. På vägen över såg jag att det var 3 man på väg mot viken men 2 vek av norrut och Rasmus stannade utanför. Började i sundet in till viken men första hålet var tomt. Skall det inte vara någon fisk här idag?
Nästa hål och fisk direkt. Hann få 17 fiskar innan det dog. Nästa hål var det bara en i men nu visste jag ju att det finns fisk inne. Fortsatte inåt med 10 hål innan nästa fiskar dök upp som en trio. Misströstade lite och tänkte att det finna säkert fisk på andra kanten av viken. 15 hål senare var jag åter i mynningen och funderade på vad jag skulle göra nu. Antingen ut i blåsvädret eller försöka om igen i viken. Det fanns ju fisk så varför nappar de inte.
Lämnade skryllan och borret för att gå ett varv i de gamla hålen för att testa av viken igen. Kom in till hålet där jag tidigare fått 3. Full fart i hålet och 24 små gynnare låg på en hög bredvid hålet. Nästa hål 38 stycken följt av 25 i nästa. Kanske det var så att de skrämdes av borrandet? Gick nästan en timme i gamla hål och när det sedan var tomt i alla så var jag tvungen att borra nytt. Slog en rad mellan de gamla hålen och fick fisk i alla. Varför nappade de inte första svängen?
Fortsatte att borra runt mellan hålen men svängde även ut på de områden jag inte borrat på tidigare. Fick väl fisk i vartannat hål men sedan gick jag tillbaks till de hål jag inte fått fisk i tidigare och hade ett litet race emellanåt.
Sista hålet river det till en större fisk och spöt slinter ur näven och far rätt ner i hålet. Rackarns så snabbt sliter jag fram balansen för att se om det finns någon mer grover under isen. Döm om min förvåning när jag får upp spöet ganska omgående. Tittar på den och ser att kroken är rätad. Tittar sedan på klocka och ser att den blivit 2.
Packar ihop och går hem över isen för att väga in 7190 gram med ingen fisk över hektot. De flesta på ca 20 gram.
Det visade sig räcka till seger idag. Men det var nog mest för att jag skulle fiska för Ahlgren också idag då han är på väg hem från NM i pimpel där han blev 6:a och bäste Svensk Senior.
Lotta Engvall å andra sidan var ju grym när hon krossade alla. Både herr och dam med sina 7,7 Kilo var hon en klart värdig vinnare av NM.
Tur att inte Micke fiskade igår för då skulle han fått diska igen.
2:a blev Patrik E Ohlsson med 6,6 Kilo
Värst för dagen var ändå Heiki Vuotolainen Tärnan som fick ihop 10,5 Kilo
Kerstin Nordin fick dagens största abborre idag på 1,1 Kilo
Såhär ser en Vinnarpokal ut.

Gott att få höra på sportradion på vägen hem att Villa slog Sandviken idag och kan avgöra på hemmaplan på Tisdag. Heja Villa!

Bernt Olsson vassast på Kyrksjön

Dagens tävling på Kyrksjön blev en blåsig historia.
Strålande solsken var ett givet inslag på Tobro SFK:s årliga Kyrksjötävling.
Missade själv att starten gick 09:00 så vi vart lite sena istället för att vara i god tid.
Kom ut på isen en kvart efter de andra som redan spridet ut sig på isen. Gick som vanligt till sundet mellan de 2 stora öarna och hann precis fram till startsignalen. Slog ett hål och släppte ned på ca 7 meters djup och fick fisk direkt. 12 stycken i första hålet men det mest  glädjande var att Alstrand junior som satt bara ett 20-tal meter ifrån mig ihop med Mor och Far fick även han fisk direkt. Det värmer ett fiskehjärta att höra äkta fiskeglädje för varje fisk som kom upp. Speciellt då han kommenterade att : men pappa får du också fisk! Härligt. Ta med fler unga ut på isarna nu då fisket börjar komma igång på alvar.
Fortsatte sedan inåt för att kunna få fisken grundare men tji fick jag. 2 bomhål inåt gjorde att jag flyttade utåt i stället. Fick fisk så fort det var lite djupare så det var bara att fortsätta på den inslagna banan. Fortsatte in i sundet med förhoppningen om att det skulle vara lite större fisk där men det var samma visa där. 15-40 gramsabborrar var modellen för dagen. Satt i sundet tills det gått ca 2 timmar och var då så genomkyld att jag inte längre kännde fingrarna. Fick fisk i nästan varje hål bara det var någolunda djupt. Fortsatte in bakom ön för att värma upp mig och det var MYCKET skönare bakom ön. Funderade på om det var så det kändes att pimpla på Bahamas men det var nog ändå en överdrift. Satte mig i området där klungan suttit i början men nu var det bara Blom kvar där. Kände inte så mycket som ett pet där medans Blom plockade lite sporadiskt. Efter 45 minuter där var jag varm igen och kunde tänka mig att gå utåt igen. Slog följe med Blom för att leta upp grundet. Vi gick en bite och slog hål. 5,5 meter djupt så jag träffade direkt. 1 lockryck och fisk. Säkerligen på över hektot. YES tänkte jag innan jag fortsatte med flera bomhål. Fortsatte en bit till och kom av grundet och då börjar Blom dra direkt medans jag inte hade ett enda känn. Blom gick sedan vidare medans jag vände tillbaks för att testa kanten på grundet. Första hålet-30 fisk. andra hålet 12 osv. När slutsignalen gick hade jag inte haft ett enda napp grundare än 5,5 meter och trodde då att så var fallet för alla innan jag träffade Albin och Rasmus som fiskat på max 2,5 meter. Albin hade inte fått något vidare medans Rasmus hittat 1-3 hektosfisk och petat ihop 4,1 Kilo som räckte till en andra plats. Blom blev slagen med endast ett par gram och själv så petade jag ihop 3844 gram som räckte till en 5:e plats. Inte så mycket som man hoppats på innan men en placering som blev helt OK. Speciellt eftersom jag aldrig placerat mig i toppen på denna sjön och fick även slå flertalet som normalt sett går bra här. Matilda som startade i Dam-klassen blev 2:a och Ronja fick fisk och vann igen.
Störst och starkast idag var ändå Bernt Olsson Tibro som sällan gör bort sig på denna sjön. Bra val av teknik och plats som vanligt gav honom den dominerande påsen med 6,9 Kilo om jag inte hörde fel. Bra jobbat Bernt.
Pelle Ernst fiskar inte bara bra i lag utan även här och vann Veteranklassen med 5,7 Kilo. Härligt Nesse!
I morgon blir det sjön Viken med utgång grusgropen i Rosendala som bataljen äger rum.
Vi skall komma i lite bättre tid i morgon då vi vet att starten går 09:00
Får väl även lyssna på sportradion om hur det går för Villa mot Sandviken i morgon. Räknar med att det blir en till hemmamatch nu på Tisdag eftersom de förlorade snöpligt i förlängningen igår.
Imponerande av Sandvikens lilla klack på ca 33 personer att över-rösta Villas 4600 man starka klack.
Idogt dunkande på sina trummor igår har gett mig lätt tinnitus. Men tanken på att de små trumslagarpojkarna borde ha ordentlig träningsvärk idag gör mig ändå lite skadeglad!
Heja Villa!
Förresten Henrik. 12-2

Valle-abborre

Hade i måndags inne en kille som ville testa på att pimpla som bad om lite tips.
Han köpte lite utrustning med en Kinnepirk 55 mm i spetsen som rekommenderas för större abborre.
Ut for han med sin kamrat på isen under onsdagen på en ej namngiven sjö i Valleområdet. På kvällen ringer telefonen om att de har något att visa. De kom hem till mig och jag plockade fram våg och kamera för att föreviga fisken som visade sig vara rejäl. 1450 gram närmare bestämt och ännu en nöjd kund.
Att som nybörjare fånga en sådan fisk är inte dåligt över huvud taget och många är väl de "storfiskare" som aldrig fått en liknande. Bara att lyfta på hatten för denna storfiskare som säkerligen inte pimplat för sista gången.
Jonasson-Beltin med en grandios Abborre.

För alla som vill ut och fiska i helgen så kan jag varmt rekommendera helgens tävlingar.
På Lördagen arrangerar Tibro SFK en öppen pimpeltävling på sjön Kyrksjön i Mölltorp.
Sjön kan beskrivas med att man får fisk på de flesta ställen i sjön i varierande storlek. Dock brukar det inte vara de allra minsta utan snittet brukar vara skapligt. Kommer man rätt på sjön så hittar man skapliga fiskar på 1-5 hekto så då kan det gå fort att fylla skryllan. Djupet man fiskar på varierar det med. Allt från 0,5-10 meter är vanligt. Att gå långt på sjön är inte alltid nödvändigt då man kan ha bra fiske direkt i startviken såväl som hela vägen runt. Ta gärna med sådana som aldrig fiskat förut då det är en bra provapå-sjö där alla lär få fisk.

På Söndagen är det den traditionella 5-timmars på sjön Viken. Glöm dock inte att tävlingen startar klockan 9:00 med utgång 08:30 och slutar 14:00.
Fisket på Viken är även här varierande med skaplig fisk, normalt fiskad grundare än 5 meter. I Viken finns det dock nors så om man känner att det luktar gurka så vet man att man är rätt. Där det finns nors finns det också abborre i närheten. Det fanns ju dock nors i Mariestadfjärden i Söndags men de randiga var inte riktigt i tagen den dagen så det blev ändå inget vidare nappe.

I helgen är det även stortävling i Dalarna på Runn och Ösjön dit det säkerligen vallfärdar en hel del sportfiskare som vill testa vattnen innan SM nästa år.
Själv skall jag titta på Villa på Fredag då de skall sopa banan med Sandviken i 3:e semifinalen. Blir premiär för mig på Arenan. Får ju passa på nu för att det blir ju årets sista hemmamatch på Fredag då de åker till Sandviken på Söndag och spelar hem sin finalplats. Heja Villa!

Tero Supperi segrade på Fävren cup

Då var årets upplaga av Fävren cup avklarad.
I ett strålande väder gav sig 130 pimpelsugna i alla åldrar ut på isen.
Kom själv ut på isen efter startskottet gått då det var mycket prat , påklädning och kissepaus mitt uppi alltihop.
Då de flesta valt att springa iväg så började jag och Ronja direkt utanför starten för där hade vi ju aldrig fiskat. Märkte också att vi glömt att vi körde 2 och en halv timma söderut och där var det blankis och vi hade broddarna hemma! Beslutade för att borra oss utåt mot ön och slog hål med jämna mellanrum. Fick först napp i 7-8 hålet med var sin abborre i dessa. Borrade runt utan resultat och fortsatte Många bomhål senare var vi ute vid klungan som satt på kanten till en grynna innanför ön. Fick en mindre fisk och tappade ett par i iskanten. Borrade runt klungan och fortsatte in mot ön. Helt utan napp. Såg att fiskarna de drog var loppor och någon enstaka fisk med vettig storlek. Tog ett par hål i schweizerosten med 2 små som resultat. Testade även med tafs och balans utan ett enda pet. När jag sedan satte mig bredvid Bernt Andersson som förnedrade mig med flera snabba men mycket små fiskar bestämde jag och Ronja för att fiska oss tillbaks på grundare vatten. Lättare för Ronja att fiska då det inte är så mycket lina att hålla reda på och vi kanske kunde få någon lite bättre. Fortsatte hela vägen, även förbi hålen jag tidigare fått fisk i var det samma resultat. Kom till utgångsplatsen där en kille suttit hela dagen och endast fått några stycken. Vek då av till vänster där det fanns ett o-borrat område. Jag hade ju efter 3 timmar endast 5 fiskar och Ronja hade inte ens haft napp. Första hålet blev jag häpen. Det skrapade nere i hålet med många missade fiskar och 3 landade. Nästa hål 2 stycken. Hålet därpå 8 stycken. Så fortsatte det med fisk i stort sett i vartenda hål så jag spurtade fantastiskt. Var även nere med balansen och lyfte upp ett par och när det slutade nappa på den släppte jag ned vertikalen och lyfte ett par till.
Totalt fick jag ihop 2,3 Kilo vilket räckte till en ca 20:e plats och en ny brandsläckare i pris. Denna fläcken var 10 meter ifrån där jag började och jag undrar hur det hade gått om jag vikit av lite mer åt höger när jag gick ut för det blev ju 2,2 Kilo sista timmen vilket var ett ganska kul fiske.
Tero Supperi hade ett något jämnare fiske över hela dagen och plockade ihop 6,5 Kilo som var dagens högsta vikt.
Hörde även om resultaten från Mariestadfjärden med en viss Benny Svensson som segrare på 2 Kilo.
Synd att fjärden aldrig presterar mer än några fåtal gånger. Har själv inte varit med om vettigt fiske där de senaste 20 åren. Kan det vara för många stor-ryssjor längs med landkanten i Vänern som är boven?
Ligger ju en hel del överallt i Kinneviken.
Rapporterna ifrån Hindens rev låter inte lovande med isläget. Mycket varierande is med hål om vartannat.
Så mitt tips är: Ge er inte ut ännu!
Fiska i stället i Kellstorp eller Järna där det emellanåt är skaplig fisk både till mängd och storlek inne men ge er inte ut på öppna sjön.
Nästa helg är det ju Falumästerskapen på Runn och Ösjön men jag åker hellre till Kyrksjön och Viken 5-timmars som är traditionsrika tävlingar på 2 av skaraborgs bästa fiskevatten. Vore kul om det kom med många juniorer på tävlingarna. Det var ju skitkul att det nere i Horred idag var så många yngre med.
Mäktade förresten med att slå både Edvin och Samuel idag så jag kan känna mig stolt. Klarade inte av nykorade mästaren Leek som återigen fiskade bra med 4,7 kilo om jag inte minns fel.

Knalleserien avslutad för året

Dagens drabbning på norra Sämsjön blev en blåsig historia.
Började med att gå ut mot ett grund jag mindes sedan förra gången ihop med Ronja.
Vek av för tidigt i sökandet efter grundet och gick mot minigolfbanan i stället. Såg att Mats började plocka lite fisk då de träffat på grundet. Fiskade mig in i den grunda viken innanför minigolfen med samma resultat. Inte ett pet!
Kom ut till grundet igen och då hade även Börjesson sällat sig till skaran. Mats svor och tyckte att han bara drog hektosfiskar och större. Ja det stämde ju mer än väl för största vägde 1,1 Kilo medans de andra (i synnerhet Mats) satt och drog loppor. Valde då att sätta mig bortanför de andra och med syn på Börjesson för att se hur han gjorde. Släppte ned min pirk och fick en hektosfisk direkt följt av en till. Borrade runt i området med någon enstaka fisk här och var. Tänkte då att det skulle nog smaka med balans om det är lite större fisk i farten. Sagt och gjort så fick balansen studsa i botten och upp ett par varv. Tog inte lång tid innan första fisken slök balansen. Inte så speciellt stor men den tog på ett bättre sätt. Ned med balansen igen och en ny fisk. Sedan dött. Vevade upp 5 varv och gjorde ett par lockande och ny fisk. Upp 10 varv till med samma procedur och ny fisk. Fiskade mig ända upp till 2 meter under isen där jag fick fisk med. Ned på botten och börja om. Satt en lång stund på detta sättet och plockade en fisk emellanåt. Sneglade bortåt Mats som drog fisk i storlek med pirken så jag fortsatte. Fisket dog ut så jag närmade mig Mats med balansen och hade ett litet stötande men inte mer. Släppte då ned en 25 mm pirk och fisk direkt. Tog 3 snabba innan det dog. Tänkte då att det är ju ingen mening att hålla på med dessa småskitar när det är bättre fisk i farten. Gick tillbaks med balansen i det tidigare området utan att känna något. Gick då längre bort mot land där de andra suttit tidigare och hittade en oborrad yta. Släppte ned och satte igång att locka.efter en stund nöp det i en hektosfisk följt av en till. Ett duns i botten och upp så slet det i en 4-5 hektos. Bytte hål och hann med att riva en fin till innan slutsignalen. Fick endast 31 fiskar med en vikt av 2,5 Kilo som räckte till en fjärde plats för dagen. Dock räcker poängen inte för att komma in i finrummet med de stora pojkarna så jag får hålla på i B-klassen ett år till.
Challe Fasth tog en stabil seger idag i A-klassen och klättrade in på andraplatsen i totalen.
Peter Lind vann ju serien och Andersén blev 3:a
Christer Henriksson tog det sista halmstået med en vinst idag. Jag tror han gick upp i A-klassen.
Stort grattis allihop.
Hoppas vi ses i morgon på Fävren cup bortanför Horred.
En kul tävling med oftast ett stort deltagarantal och stundtals bra fiske. Annars finns det som alternativ med Mariestadsfjärden som också är en öppen tävling för alla.

Pimpel-tipset avslutat.

Ja nu sådär en vecka efter Pimpel-SM i Grums har jag kommit hem och kunnat rättat raderna.
Många "skrällar" och några plumpar i allas protokoll har till slut korat en pimpeltipsmästare för året.
Med endast en plump genom Morgan Rehn som många tippat som segrare men i stället fick en 50:e plats.
Förutom denna plumpen hade årets mästare alla "spelhästar" på top 10 och med en summa av 92 poäng fördelat på 1 segrare, 3 st silvermedaljörer, en bronsmedaljör samt platserna 5,8,9 och 10 Gick Daniel Blom segrande ur denna strid Han hotades in i det längsta av en icke namngiven konkurrent som hade tre guld 1 silver och 1 brons i sitt startfält men tyvärr 3 startande som ej finns i resultatlistan p.g.a olika orsaker.
Grattis Daniel.
Det var ju inte alla som tjänade på att spela på sig själva men jag gillar det.
Tro på det ni gör och ha kul!
Daniel Leek var en av de som spelades och han gjorde inte någon besviken utan krossade sitt motstånd i Herrjuniorklassen.
För de yngre damerna var både Cecilia och Matilda spelade och tog Guld och Silver i ÄDJ.
Ronja (i mitten) var ospelad men stoltserar med sin alldeles egna bronspeng
Vidare upp i Jämtland med ett par bilder från våran tur
När det blir fart på abborren gäller det att hänga med.
Man blir ju lite smånöjd när man lyfter upp ett par kilo på någon minut men med denna storleken på fisk så går det fort.
Om det efter en liten kamp kommer upp fel art så blir man lite mindre nöjd. Det kändes ju som en riktig abborre.
Skymningens jägare i paradiset Jämtland. Ses till påsk!

Sundsjön igår

Var en sväng via en visit till Herr Benka till Sundsjön vid Pilgrimstad.
Sundsjön är den sjö som vi ser som en Schweizerost på påskdagen då vi far till Vikinganappet.
Fick tips av den gode PEO om vart vi skulle fara men med vetskapen om att det varit trögt även på de "säkra" ställena. Hittade utgångsplatsen och marscherade ut. Samtidigt så ringer den gode PEO och undrar varför jag ringde honom 3 gånger klockan 5 på morgonen. Hoppsan! Knapptryckningar i fickan kan ju ställa till problem. Får nog skaffa ny telefon snart. Hör ju inte alltid om det ringer heller.
Väl ute mitt på sjön skulle vi leta upp ett grundflak som skulle ligga mellan en vass på ena sidan och en ö på andra. Såg ett par veckogamla hål och testade där. Första hålet fick jag 12 stycken men inte den storlek jag önskade. Matilda ropade att det nappade bra hos henne och vi sprang dit.Hon satt på kanten till grundflaket och det var där som det stod någon fisk att tala om. Fick lite ströfisk men ingen vidare fart på dem. Mest nappade det på 7-8 meters djup. Gick över hela grundflaket på vägen tillbaka med endast ett par fiskar som resultat. De andra som hick på djupet hade bättre fiske. Kan ju summera veckans fiske med att man var tvungen att hitta gräsbotten för att få fisk. Har även hittat en hel del nya grundkanter att fiska på när det läggs tävlingar där. Min bild av bottentopografin i sjöarna har ändrats då jag har trott att det varit slätbotten på många ställen har visat sig helt fel.
De gånger jag varit där har jag haft oturen att missa de flesta grynnor som finns .
Att gnälla på trögt fiske är ju lite beige för att få 10-15 Kg på en dag är ju faktiskt ganska bra. Men man har ju höga förhoppningar på fisket i Jämtland. Kommer säkerligen bli andra boliner under påskhelgen.
Isläget ser kanon ut just nu då all snö har sjunkt ihop och de skall ju få 15-20 minus under helgen så att stöpet kan   frysa ihop och ge oss ett parkettgolv att gå på.
Återkommer senare mad lite bilder från resan.