Orsa match open

Då var prologen avklarad i Lillån.
Gick ned på morgonen för att mäska upp inför stundande fiske.
Tog med mig matchspöt och lade ut med mask samtidigt som jag feedrade ut mäsk på platsen. Jag hade ju turligen dragit peg 5.
Under tiden jag feedrade gled flötet åt vänster och genast nappade det en brax. Den klev av precis när jag fick se den.
Kastade bort feedern och fick kasta det sista för hand. Nådde precis med överhandskast och fick ut allt mäsk.
Fiskade en timme innan jag gick tillbaks för att äta frukost. Hade då fått 3 abborrar och 7 braxar. Vem var det som sa att det är svårfiskat i Lillån?
Tyckte resultatet var helt OK och undrar hur det blir när masker fått verka en stund. Det var en hel del fin fisk uppe och vältrade sig så det bådar ju gott. Får se när nästa pass blir. Det tar ju säkert 3-4 minuter att gå dit.

Frammeuju j

Efter en resa Norrut så kom vi fram till Orsa.
Resan gick fint men i Mora så kom det en ordentlig åsk-skur som hette duga.
När vi passerade loket såg vi nästan inte detta för allt regn.
Loket är där samlingsplatsen är emellanåt när det är pimpeltävling på Siljan.
Väl framme kollades sträckan vid Lillån upp. Den såg fin ut med lagom beväxtlighet och skyddad för vind.
Fick även trevligt besök av Jörgen och Terese. Gick även på en rundvisning om fiskesträckan för framtida fisken,
Kommer nog att gå ner i morgon och förmäska lite inför kvällen. Ser ju ut som ett ställe som kan passa mig.
Sparsamt med växter men de finns. bj j hela vägen. Kan bli kul.

Äntligen !

Efter ett år av väntan så skall det nu bli av.
Semestern började ju redan för en vecka sedan men med tanke på vädret såg vi till att trimma hemma först.
Häckarna har klippts, i varje fall 3 av 4. Huset har målats i varje fall på en gavelspets eller vad det heter.
Gräset är snaggat så att det skall likna Greven fast grön.
Tattarburken är laddad och takboxen fylld av fiskespön och utrustning. 1 maskburk modell större är laddad.
Utrustning finns med för mete, spinn, fluga och havsfiske. Kanske inget blir använt men jag skulle nog själv bli förvånad om inget blir blött.
Resan startar vi i morgon med att fara till Dalarna med inriktning mot Orsa.Kalle Moreus hemstad som är en av Ronjas favoriter. Stormen är förvarnad om våran ankomst och vi får väl hoppas på att hans namne håller sig borta för väder-rapporterna åker ju jojo fram och tillbaks med hur vädret skall bli.
Ena stunden kalasväder för att nästa bli mulet med inslag av regn. Vad det blir får vi se.
Hur länge vi skall stanna och skrämma Masarna vet vi inte. Heller inte vart vi tar vägen senare. Kanske blir det att skrämma måsarna i Bohuslän?
Har hört att det som vanligt är fullt med makrill på kusten så det måste väl vara Mats Petterson som har sett till att det skall bli fler Gaisare i Sverige.
Väl i Orsa kommer vi säkerligen att testa sträckan där Orsa Match Open går av stapeln i Augusti.
Kan ju tyvärr inte delta då vi har vårat sista DM på Söndagen. Startfältet består ju av en massa goa gubbar såväl från Sverige som Norge. Kanske Strengselrudarna skall dominera här med som de gjorde i LBM.
Nåväl det skall bli så himla skönt med en semester-resa som vanligt utan krav på att vi MÅSTE göra det ena eller det andra. Bara ha det gott och göra det man känner för.
Kanon

Mera fiskevatten

Igår började våran semester.
Har tänkt att åka till Orsa för att se hur Masarna har det även sommartid.
Får se när regnandet lugnar ned sig så att det är nån mening med att åka.
För egen del är det väl lätt att sysselsätta sig då det alltid finns fiskevatten i närheten men de andra kanske inte vill fiska HELA semestern. Att bara sitta i husvagnen och lyssna på smattret går ju an ett litet tag men sen börjar det krypa i kroppen.
Visst så behövs vattnet också då vatten-nivån i Vänern fortfarande är låg.
Såg även att Norrmännen lyckades bra på LBM.
Stort grattis till bröderna Strengselrud och Sperstad.
Man kanske får toppa från Svenska sidan och åka dit nån gång så att det blir någon match.
Verkar ju vara fiske som passar mig.
Var ute på midsommar vid Naven i Vänern och tog ett par fina braxar.
Bra att testa lite på krokningar emellanåt så att man kommer ihåg det när vi fiskar vid potatislagret den 4:e Augusti
Enda chansen är att di grove är där i mass och att Rosenkvist får en kråka i näsan eller nåt liknande.
Annars blir det inget DM-guld i år då han krossat oss andra med sin fina vikt från Lidan.
Ja nu menar jag inte hans vikt utan fångstens vikt.
Får se när nästa fiskepass blir men inte idag.

Seger idag i kanalen

Årets andra deltävling i Internationellt mete gick idag av stapeln i Göta Kanal Töreboda.
11 glada fiskare samlades för att göra upp om placeringssiffror inför nästa års SM-deltagande.
Drog B 3 vilket gjorde att jag hamnade mellan Askolin och Blom. Undras om min plan skall hålla idag eller om den är allt för bräcklig.
Satte ihop match och feederspö för fiske på andra sidan. 9-metarn fick idag agera pushihopspö med 7 metarn som backup. 2 löjpiskor om nu löjan skulle komma igång är ju ett måste i denna delen av kanalen.
Hade mäsket för feederplatsen klar sen tidigare men blandade ihop 1 Kg Super cup för att användas till långspöna.
Hade 1 Kg till om kanalen skulle vända andra sidan till i reserv och ge oss ett bra fiske.
Redan vid lodningen såg jag en av fördelarna med T.A.P eller pushihop.
Med 9-metarn så fiskar man strax innanför 7-metersplatsen och vid lodningen såg jag att det var en liten ränna strax innanför 7-metersplatsen. Intressant med lite avvikelse på botten.
Starten gick och jag grundade med 6 apelsiner och en extra med lite finklippt mask och några pinkies i som topping. Fortsatte med feedern för att lågga mäsket så koncentrerat som möjligt på andra sidan.
Starten gick och jag började glad i hågen med 2 pinkies och en mask. Förhoppningen är ju alltid att det skall vara bra fiske. Första driften så hade jag ett dragandes i betet men fick den inte att ta ordentligt. Blom på vänsterflanken däremot drog fisk i stort sett direkt och fiskade så det nästan skummade om ytan. Småbraxen och snorluvor om vartannat med någon mört instucken emellanåt. Vi andra fick bara se på medans han dammsög botten på allt levande. Själv fick jag bara döda ting som 2 bruningar (löv) och en skaplig pinne. Gick över med matchspöt och fick ganska snart en abborre men sedan inget mer. Tillbaks till 7:an med något litet dragande igen. Såg då ett par vakringar under spöt och började med löjpiskorna. Men som så ofta förut så ville de inte vara med och det blev inte ens ett pet på grejerna. Kom då ihåg efter en timmes fiske att pushihopspöet var färdigt så varför inte prova denna planen nu då ?
Sagt och gjort så skulle en bättre presentation infinna sig. På med 2 pinkies och ut. Körde med 1 grams flöte på detta och det hann knappt ned innan det stack iväg. Bom på första nappet men andra krokades. På vägen in så skulle glasfiberspöt kortas ned så det blev ett par brända fiskar tack vare detta men några fick jag upp och nappningen blev betydligt bättre. Gick tillbaks till 7:an men nu nedbantat bete till 2 pinkies även här. Fick direkt en braxen på första driften och loosade några pinkies över platsen. Skönt att få denna braxen på 2 hg och komma ikapp Blom som fortsatte med att plocka smått. Finklippte en nypa mask och ytterligare pinkies och lade i en liten boll. Nästan direkt kom det en abborre och nöp , och en till. Sedan kom det en lite större abborre men det såg konstigt ut. Den hade med sig en kompis som var avundsjuk så jag håvade dem bägge. Kul grej men den fritt simmandes abborren som raskt åkte ut i kanalen igen och den fångade i nätet.
Askolin till höger hade en ännu trögare start än mig men kontrade med att fånga en gädda.
Sedan kom en skaplig regnskur och eftersom jag inte har parasoll så betade jag på en mask och började bära upp väskorna under ett närliggande träd för att inte bli helt genomsurt. Såg då från trädet där jag stod tillsammans med Roos från Skara att det var napp igen och att det säkerligen var en braxen. På med regnjackan och ut och krokade och visst var det en braxen. Gött. Allteftersom tiden gick så nappade det bättre och bättre  och till slut så nappade det till och med skapligt. Kul att det kan hända lite även på denna sträckan av Kanalen.
Åskmolnen gick omring oss men inte i närheten men varierande väder med regnskurar och hagel varierat med vindstilla och tryckande hetta eller kraftig vind och hagel i regnet. Så vi fick nog allt väder på en gång.
Slutsignalen ljöd och vid invägningen hade jag knåpat ihop 1940 gram och slog Blom med 2 hg.
På andra sektionen vann Rosenkvist före Challe och har nästan dödat serien.
Patrik stoltserar nu med 2 ettor och de enda som kan hota honom i totalen är jag eller Ceder.
Det som gäller då är att vinna vid potatislagret och för Patriks del  mer än 15 kilo i nätet och jag skall ha minst 25 kilo.
Inte omöjligt men heller inte troligt fast jag vägrar att gratulera Patrik till segern ännu.
Det är ju inte över förrän den feta kärringen sjunger.
Glad efter sektions-seger i Göta Kanal Töreboda.
Vad som är bättre än detta nu är att i skrivande stund så sitter Matilda på planet hem ifrån sin praktik-period på Gilham Fishing Resort i Thailand.
Fick en förklaring av Matilda om en fiskare från Sverige som var på besök och undrar om det inte var Emil som var där. Får väl se några bilder imorgon då hon har kommit hem

Taktikplanering

Inför stundande DM i Göta Kanal håller hjärnornas krig på för fullt.Tävlings-sträckan kan liknas den vid Norsholm i Östergötland fiskemässigt.Surt fiske efter småfisk med ett fåtal inslag av större fisk som braxen och gös.Emellanåt kan det vara en del loja i vattnet och vem vet, det kanske är löjorna som gäller? Fick ju en del idéer om hur man kan gå tillväga under fjolårets SM då jag ena dagen satt bredvid Phil Ackerly och andra bredvid Stormen. Bägge vann ju sina sektioner och Stormen vann ju som bekant totalen.Bägge fiskade helt olika då Phil rullspöfiskade upp segervikten medans Stormen dag två satt med T.A.P halva tiden medans han kontinuerligt mäskade för löjan för att andra halvan av tävlingen fiska hem dem och guldmedaljen. För det första skall nya tackel knytas med tunna linor och lätta flöten. Detta gäller även för löjfisket. Jämnförde mitt tackel med Jörgens och de var identiska med skillnad på att Jörgen hade betydligt tunnare lina, mindre krok, pinkies istället för maggot och halva vikten på flötet. Sänkena var hos mig ett par större medans Jörgen hade stylsänken av mindre format i massor för att få kroken sakta dalandes. Löjan är ju ganska så mycket kinkigare än de är i Lidan. När det gäller långspöfisket så såg jag vikten av att hålla still tacklet över mäskplatsen och jobba med det på plats. Men eftersom jag inte har något T.A.P och ingen ännu har sponsrat mig med ett. (jag blev ju ändå nittonde man på SM) Så det blir till att improvisera. Jag kommer att köra med ett niometers pushihopspö. Detta vill säga att jag tar mitt niometers långspö med en kortare rev så att det blir likadant som ett T.A.P. Same same but different. När man får fisk på detta får man helt sonika skjuta ihop spöet för att landa fisken då man annars får fånga flygfisk på volley..När det gäller mäskningen kommer jag att ha två mäskplatser. Den på långspö kommer jag att använda mig av ett finare mäsk medans jag på matchplatsen kommer att använda mig av ett braxmäsk med lite mat i..Matchplatsen kommer att läggas på branten på motsatt sida för att se om lunsbraxarna finns och kan hållas kvar.Löjmäsket kommer naturligtvis att vara med men vi får se om det blir sådant fiske. Det skall ju eventuellt bli regn på Söndag och då brukar ju inte löjan vara i stöten utan då blir det nog mörten och gersen som dominerar. Kommer dock att ha en hel del mask med som vanligt. Kanalen slår ju om ibland med bra fiske också och då gäller det att vara beredd.

Glad idag

Albin tog sitt körkort idag.
Det blev sådan fart på honom att kameran inte hann med honom.

2 dagar vid karpsjön

Har varit och provfiskat i 2 dagar där vi satte ut karp i fjol.
Satte mig i den grunda delen med match och feederspö.
Mäskade upp en plats ca 20 meter ut och började fiska.
Fick fisk omedelbart men det var mört. Mört i massor så man kunde tro att man åkt fel och kommit till Järvträsk.
Flöttet hann knappt landa innan nästa mört nöp maggotkroken.
På feedern agnade jag med mask och majs och direkt det kom i så vibrerade spötoppen som om den gick igenom ett stim med löja. Lät man det vara en stund så avtog nappen och man befarade att agnet var slut men oftast var det inte det så jag testade att låta det ligga. Hade ett par napp som bara smällde till i spöt. Men mest abborre som kom upp.
Samma visa idag men utan abborrar. Inte en enda karp i någon av sjöarna var ju inte vad jag räknat med men kanske det kan bli någon tur senare i sommar för att kolla av läget.

Matildas fisk är nu officiel och en film från fighten går att ses på Youtube.
En mycket fin siamesisk karp på 103 lbs blev resultatet.
Fasligt nära störst då Världsrekordet ligger på 53 Kg
Grattis gumman.
När nästa fisk som redan är fångad blir officiell vet jag inte men håll koll på Matildas blogg så kommer nog även den snart.

På Söndag är det DM igen i int-mete i Töreboda. Har inga högt ställda förväntningar då det är en "sursträcka".
Kan ju dock ge en och annan fin braxen eller gös och då mångdubblas vikten på nätet.

DM i Lidan idag

Ja då var årets mete-DM avklarat för Skaraborg.
Började dagen med att plocka fram alla beten och åka ned till tävlings-sträckan som i stort sett var samma som vi brukar använda oss av vid det Internationella. Ändringen var att sträckan var lite längre. 5 platser ovanför cykelbron och några stycken på stenkajen längre ned.
Kom först till platsen och gick över sträckan för att kolla om det var någon aktivitet i vattnet.
Det var vindstilla så man kunde snabbt se att det var massvis med bubblor som steg upp över hela sträckan men mest mitt på tävlings-sträckan och ganska närma land. Att det finns gott om fisk i Lidan finns det ju inga tvivel om men frågan var om de var i nappatagen. När alla stövlar ut till sina fiskeplatser kan det ibland bli så att fisken skräms ut för att inte komma tillbaks under tävlingstiden. Men är fisken oskygg kan det ju bli lite väl mycket fisk att bära hem.
Lottade mig till plats 10 som blev uppstöms röret nedanför gångbron vilken är en grundare plats som man kan nå kanten med 9-metaren  där det ibland kan stå lite brax. Hann endast loda in 9-metaren när startskottet gick och började naturligtvis med den.
Flera drift och inte så mycket som ett pet på grejerna.
Gick över till 7-metaren med samma resultat. Bokstavsmannen Patrik e,g,t Olsson satt 2 platser uppströms mig och hade nog knepat ihop 10 fiskar innan jag gick in på 5-metaren.
Fick fisk ganska omgående på maggot men inte förrän jag började med majs så började det bli fart på nappet.
Ganska snart kom första braxen 20 cm utanför näckroserna, Fortsatte en stund med majsen men när det dog ut så testade jag av med de längre spöna för att fortfarande inte få någon fisk där.
Tillbaks med 5:an och direkt fick jag mört igen varvade med abborre.
Ahlgren kom o satte sig mellan mig och Patrik och började genast dominera med att plocka upp den ena löjan efter den andra. Efter en stund tröttnade både löjorna och han på detta så han började bottenmeta och fick efter en liten stund en braxen på knappa kilot. Missade något ytterligare napp men ingen mer i påsen.
Räckte dock inte emot bokstavsmannen som slog honom med ett par ynkliga gram.
Fisket gick i vågor för att en stund nappa frenetiskt med mört för att sedan bli dött. Nästa gång var det abborrar som nappade en stund och sedan dött. Nästa gång kunde det vara brax som nappade ett par stycken och sedan dött.Brände en fin björkna i håvningen och några tappade mörtar i vattenbrynet men i övrigt så stämde fisket bra.
Fick en skaplig braxen över kilot som gav en god fight på 5:an. Trodde faktiskt inte jag skulle få upp den för den var skogstokig i början men det lyckades.
Gick till invägningen med knappa 5 kilo fisk vilket idag räckte till seger. 2:an Roos från Skara hade lite över 2 kilo.
Det hade då inte varit så bra fiske som befarat med tanke på hur det såg ut på morgonen.
Ronja vann yngre damjuniorklassen före Moa Ahlstrand och Anette vann Damklassen före de andra 2 damerna så det blev storslam för Leijonfamiljen idag. Seger i alla klasser som Vi startade i är ju inte fy skam.
Challe vann Veteranklassen så det blev ännu en hemmaseger med dryga kilot i påsen. Trodde faktiskt att de som satt i vassen uppströms cykelbron och nedströms parkeringen skulle haft det bättre idag men det var näckrosor som gällde idag. Kan ha varit att de skyggade för sol-ljuset och ville ha lite skugga när det gassade som mest idag.
I lagtävlingen vann Lidköping med dryga 7 kilo med mig, Challe, Albin och Mikael i laget.
Andra laget hade 2,7 kilo
Lidköping vann även damseniorlaget med Anette och Ronja i laget.
Seger idag på DM i Lidan

Nu på Söndag har Tibro sitt mete mellan broarna i Tibro och nästa Söndag blir det DM 2 i Göta Kanal Töreboda.
Hoppas Åke Jejely kommer då och lär oss att fiska i Kanalen. Förra gången han var med så blev han 2:a med sin gös på 1,5 kilo som nappade på maskagnad krok under sitt rö-vita bullflöte.
Klassiskt flöte men inte ihopknippat med kanalen förutom för Åke

DM på Torsdag och lite Thailand

Nu på nationaldagen har Skaraborg sitt DM i traditionellt mete.
Tävlingen blir för en gångs skull i Lidan så vi hoppas att det kommer en del folk nu när vi slått på stort med att arrangera tävlingen där. Glöm inte att vi börjar fiska klockan 9:00.
Läget ser bra ut med en lugn Lidan och att vädret skall hålla i sig.
Hur det är med fisket vet jag inte då jag inte sett någon fiska där sedan Sensas Open.
Men det kommer troligtvis att bli Brax, mört och björkna som dominerar i påsarna. Förhoppningsvis håller sig löjan borta men man vet ju aldrig.
Tips inför helgen är långspön upp till 9 meter och ner till 4. Kanske bottenmete som reserv. Mask och maggot borde vara bästa agnen men majs kan också funka emellanåt.
Så det är bara att slå slag i saken och deltaga nu på Torsdag.

När det gäller våra Thailandsresenärer så har de haft en fiskedag idag igen och man avundas dem att få bo och vistas på Gilham fishing resort.
När man ser bilder därifrån så ser man detta paradis då det gäller sommarfiske. Och när man sedan pratar med dem så förstår man att bilderna inte kan visa allt utan bara ger en liten vink om hur det är.
Dagens fiske bedrev Matilda och Erik Peterson från Nybro vid en av dammarna utanför Krabi.
Vid detta fiske fick Erik en fisk han sent skall glömma.
En Mekong-Mal på 150 lbs vilket i kilo blir ca 70 pannor och en god fight ståendes på stranden.
Erik med en fight med Mekong-malen och en guide beredd att håva besten.
En lycklig och utpumpad Erik med sin catch-of-the-day.
Det är bara att bita i det sura äpplet för Erik nu att äta rutten fisk vilket han sa om han skulle lyckas spränga 100 lbs-gränsen vilket han gjorde med råge.
Erik brände ett napp till men han får nog chansen någon mer gång.

Hur gick det för Matilda då?
Jo även hon brände ett napp, men fick en chans till och krokade en.
Matilda med en krokad fisk.
Hur det gick får ni läsa om på hennes blogg. (länk till vänster)
Men detta inlägget kommer någon annan dag då hon har ork att skriva om det.
Just nu i skrivande ögonblick är klockan 2 på natten i Thailand och troligtvis ligger hon och sover gott om inte blåmärkena ifrån spöet värker för mycket.
Om ett par timmar skall hon upp för ännu en arbets/praktikdag på Gilham Fishing Resort utanför Krabi i Thailand.

SM Internationellt mete 2013

Helgens fiske i Växjö var en ny upplevelse.
Har aldrig tidigare fiskat på dessa sjöar och hade turen att få prova på bägge två.
SM-dagen började med att Mikael och Challe hämtade upp mig 04:45 för att fara de 24 milen till Växjö.
Vilken lyx att inte behöva köra själv!
Kom fram 4 minuter innan anmälan så det var en god beräkning trots att vi tog sikte efter Stormen som vi trodde var en halv inföding i byn men ack vad vi bedrog oss. Vi fick dock en sightseeing på delar av Växjö vi aldrig annars hade fått sett. Tack Jörgen.
Väl framme så var det det vanliga att språka med folk och kolla in lite ny utrustning. Hittade en mäskbalja för att sätta på konten som var perfekt enligt mina önskemål.
Sedan lottning och drog en lott i Trummen på E 9 vilket var 4:e från kant.
Testade runt på min plats för att kolla ut djupet och det var ju som ett dansgolv gjort av Skanska.
Djupast på 7-metarn med kanske 7 centimeter till godo mot matchspöt. Ute på rullspöplatsen och inåt skilde det nog som max 2 centimeter. Och djupet var ca 1,5 meter.
Började med att mäska upp ordentligt på 7:an för att gå ut till matchplatsen med slangbella. Skyttet stämde bra och de flesta bollarna satt inom det området jag tänkt så så långt var jag nöjd.
Fisket började jag med 7-metarn och Strid till vänster med T.A.P Hade en massa dragande som liknade kräftnappmen ingen krokad fisk medans Jonas plockade ett 15-tal småmörtar. E 12 med Mikael Jeansson å andra sidan började med 1 karp, 3 braxar och en sutare innan jag efter 1 timme och 45 minuter fick min första fisk på feeder. Äntligen en brax som inte kom på kantplats. Vi alla trodde att nu börjar det rocka men rock´n rollen avtog direkt. Fortsatte att variera mellan 7:an, match och feeder. På 7:an tappade jag en mört i vattenbrynet och fick sedan tvärstopp när jag skulle flytta men fick bara upp ett fjäll stort som tumnageln. Fortsatte träta med feedern vilket var det enda som fungerade för mig och fick ett par mörtar och några braxar till och vägde slutligen in 1710 gram vilket gav mig en 5:e plats. 7 hekto från 2:a platsen men Mikael Jeanson var outstanding på sin kantplats med över 8 kilo på 7 fiskar. Jag slog i varje fall mina grannar så man får väl vara lite nöjd ändå.
Åter hos Challe som också fått en 5:a idag i Växjösjön träffade jag på Kristian Ekman från Alingsås. Han var ganska nöjd eftersom han fått en etta med dagens högsta vikt på 21 kilo. Mycket starkt jobbat Kristian.
Tänkte då att han får bli min mete-idol likt Lilja är min pimpel-idol.

Tillbaks till stugan efter lite Thai-mat för att rätta till utrustning och vila upp sig inför Söndagens batalj.

Upp, käka frukost och dra iväg till anmälan klockan 7 för att lägga upp lite taktik inför dagen.
Vädret var bättre idag och endast ett par stänk kom ner under tävlingen vilket kan jämnföras med Lördagens 2 timmar regn.
Lottade mig på C11 vilket var nästkant utåt i Växjösjön. Undras om fisken har gått in för att ställa sig mitt på sträckan eller om de står kvar utanför? Gick en sväng bortåt för att titta och utanför tävlingssträckan var det fullt med småfisk i ytan. Kanske ett gott omen att den stora fisken har ställt sig på tävlingssträckan och tryckt bort de små?
Min peg dag 2.

Fisket började och jag följde min tilltänkta plan direkt.
Grundmäskning på 7:an och sedan slangbella på matchplatsen.
Började direkt med feedern med en del beten i för att få dem precis dit jag ville och gick sedan över till 7:an.
Bara smånapp och inte lika mycket rullande och vakande fisk här jämnfört med Trummen på Lördagen då de till och med gick precis utanför fötterna. Karpar och braxar avlöste varandra att retas för att inte nappa.
Efter en halvtimme fick jag första braxen följt av 3 till i en rask följd. och trodde att det var på gång men flera gånger under dagen inträffade det att man fick ett par snabba för att sedan bara ha problem med löjan.
Hade hört att det fanns så lite löja i sjöarna att det inte var någon mening att fiska på dem men det stämmer inte riktig. Jag hade så pass mycket och stor löja på platsen att det hade räckt ganska långt denna dagen braxarna till trots. Fick gå över till lysmask för att löjorna skulle låta bli kroken och kunde då få nån brax emellanåt. Sista timmen var löjorna i betydligt mindre mängd på feederplatsen och jag fick igång fisket lite bättre.
Fick lägga ut feedern för att låta den ligga stilla i en minut innan jag flyttade den 15.20 cm åt gången och då kom nappen som bara sjöng i spöt. Spurtade till mig 11,6 Kilo vilket räckte till en fjärdeplats för dagen och en nittonde totalt.
Får vara nöjd ändå trots att man hade större förhoppningar på både fisket och resultatet.
Jag med fångsten i Växjösjön.

Denna dagen slog jag bara den ena grannen men får hålla mig ganska nöjd ändå.

Åter till samlingsplatsen och prisutdelningen.
Kul att det var så många juniorer som fått chansen med denna typ av fiske och att föräldrar och klubbmedlemmar ställer upp med hjälpen som behövs.
 8 startande i yngre herrjunior har jag aldrig sett och det är ett gott omen.
Yngre herrjunior

I äldre herrjunior var det 3 startande men vilka fiskare de var. Om jag inte har fel så vann de sträckan på över 20 kilo båda dagarna.
Äldre herrjunior

I begränsade klassen var det 14 startande och Nille kände sig nog lite ensam då han var enda Norafiskaren på pallen detta året.
Begränsade klassen med Nille på topp.

I Seniorklassen vann Marcus Envall föga förvånande guldplaketten. Han vann ju även landslagskvalet och Örebro höst-träff för att nämna något om förra året.
Glädjande nog så hade Kristian Ekman Alingsås stolthet fiskat bra även dag 2 och knep silverpengen på högre totalvikt än 3:an som även han hade 1+2.
Kristian. Nu ÄR du min mete-idol!
Seniorpristagarna.

Titta nu noga på bilden så ser ni en tydlig markering.
Längst till höger står han ju. Kent "kant" Adell. Till och med på bilder så drar han kantplatsen och vill hör markera att kantplatserna är hans.
Detta trots att han blev slagen av grannen vid sidan om honom både placeringsmässigt och kantplatsmässigt.
Stormen drog ju både A 1 och A 12 medans Kant Adell endast fick ärva A 1 dag 2 av Jörgen för att dominera sträckan.