Gräslig blåst på Gryveldammen.

Dagens fiske på Gryveldammen vid Älvdalen blev en blåsig tillställning.
Vindar på 10-12sekundmeter var utlovade men jag tror att det inte räckte. På Gryveldammens blankis blev det svårt att ta sig fram och grejer blåste ifrån några deltagare. Inte värre än att de fick tag på dem men ändå.
Själv gick jag efter tips från Thomas Larsson som vunnit där tidigare ett par gånger. Som vanligt lyssnade jag bara med halva örat och tänktesom alla andra barn. Kan själv.
Tipset var att ta sig så långt som möjligt bort på högersidan. Eftersom jag hade lite febersymtominnan start så valde jag att gå så långt jag orkar på utgångstiden men inte längre. Lämpligtvis hittade jag en intressant vik när det var 3 minuter kvar av utgångstiden. Måste vara nåt fel på den eftersom ingen annan hade gått dit men kör i vind. (eller lä) Startade på utsidan av viken och fick en liten pinne direkt, Flyttade mig närmare viken utan resultat. Kollade då upp mot viken och såg att det var en stor portal med banderollen: Välkommen hit Tomas. Här kan du få fisk och lä. Eftersom näsan rann i vinden som en ostängd kran så gick jag på det. Första hålet anade jag ett napp medans andra var det fullt ös. Fick 15 för Gryveldammen små abborrar men var glad för aptitretaren. Fortsatte runt omkring i viken och slog en lov runt en ö med endast ett par abborrar och en gädda som snöt pirken. Fick då på väg ut ur viken ett riv-hål med skaplig storlek på fisken. Nästa h¨l samma sak. Fisken var som tokig direkt. I andra riv-hålet small spöet av då det troligtvis blev knäckt av gäddan tidigare. Bytte spö och tog lite större pirk då jag inte fick napp grundare än 2 meter. Fortsatte runt i viken med ett par roliga hål till. När jag inte hittade fisken under en längre stund gick jag ifrån viken. Testade då utanför där jag startade och fick en liten pinne. Men när man knappt kunde sitta kvar på skryllan så bestämde jag mig för att gå i lä bakom en ö. Fick direkt  5 stycken i första hålet och 3 i andra. Sedan 2 bomhål.Kom då på att jag hade fjädermygg och slängde på ett par stycken. Direkt var det fisk som tog. Fick sedan fisk i alla hål. Fasen att man skulle glömma bort dem. Var ju lite sent att komma på dem med en kvart kvar. Nåväl, jag petade ju ihop nästan 4,8 kilo som gav mig en fjärde plats med 3 gram mindre än 3:an.
Segrade gjorde Grääs från Falubygden med 9,1 kilo och Stormen 2:a på 6,9.
Pelle Ernst som inte fiskade tiden ut blev 2:a i veteranklassen.
Kul sjö i alla fall.
Vad som gäller nästa helg får vi se då det är tävling i Trysil och jag får nog hindra Ronja även om hon bönaroch ber om att få åka dit. Per "chefen" Nilsson skvallrade om möjliga isar i kopparberg. Isläget där var 10 cm så det finns förhoppningar om att slippa åka allt för långt för att hitta is

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0