Jämnt i Lidan.

Intmeteserien avslutades idag med andra lagtävlingen som gick i Lidan.
Sträckan var efter cykelbron och nedströms med 2 lag startande.
Lottningen skedde och vi fick nummer 2 som innebar att jag som skulle fiska på D fick kantplats nedåt. Mot mig hade jag Mästerfiskaren Askolin som antagonist men jag hade ju kantplats så vad kan gå fel?
 
Planen var sedan länge att jag skulle lägga ut en matta med mäsk blandat med urban soil fyllt med alla casters jag hade i frysen vilket nu var en full godisbytta. Hittade även en flaska doftmedel som nästan var slut och tömde i denna med. Blandningen blev 2/3 delars mäskbytta och allt lades ut på 7-metersplatsen. Blandade 2 kilo underhållsmäsk. 1kilo bremes för att hålla braxen på rätt plats och 1 kilo mörtmäsk att lägga i vasskanten då det senast var så mycket mört. Samt en bytta med löjgröt.
 
Tanken med detta var att det skulle finnas mycket godis till braxen att stanna och mumsa på så att ingen gick vidare uppåt och ställde till problem. Löjfisket beräknade jag skulle pågå i en timme för att senare bytas ut mot långspön.
Började med 7:an för att se om det var drag direkt men hade inte ett pet på grejerna. In på 5:an för att kolla mörten med samma resultat. Askolin till vänster plockade fisk direkt så man blev lite frustrerad. När jag efter 20 minuter varierat fram och tillbaks mellan spöna med endast någon liten dragning testade jag löjan som jag mäskat för under tiden. Men inte heller här var jag nöjd. Många missade napp och heller inget rasande tempo. efter en timme plockade jag fram 9-metarn för att testa och fick fisk direkt. Och här hade jag inte mäskat mer än några förlupna maggotar!
 
Fick raskt några mörtar och björknor men inget race. Bollade ut lite mäsk även här och blandade mört och braxmäsk för att täcka upp. In på 7:an och nu fick jag lite fisk även här. Inte på mäskplatsen men väl ovan och nedströms. När det var tömt gick jag in på 5:an med ett par snabba napp och en liten mört i nätet så gick jag tillbaks till 9-metarn. Driftade ned lite längre nu och fick på en grann brax som släppte i ytan. Men strax efter fick jag ändå en som jag fick håva. Långa döperioder med korta intensiva nappruscher medans Askolin drog i ett jämnare tempo insåg jag att jag låg långt efter. Att jag behövde en bättre rusch för att komma ikapp var det ingen tvekan på och efter jag lät 7-metersplatsen vila en längre stund både från fiske och mäskning nappade det på ganska bra. Mest björkna men någon enstaka mindre brax och mört. Fick även ett par abborrar av den mindre modellen.
Askolin in action på den välansade Lidanstranden.
 
Kändes lite ovanligt med bara enstaka braxar och så få. Men det nappade på bäst när det strömmade och på olika ställen var gång så man blev inte klok på vad som gällde. Håvade bara 4 gånger medans Askolin håvade minst 10 gånger. Magkänslan sa att han hade 2-3 gånger mer än mig och invägningen började. A-sektionen vann Claes Thörneling över micke med ett halvkilo. B-sektionen vann Challe över Pierre men jag vet inte med vad. C-sektionen vann Rosenkvist med 8,2 Kilo mot Pelles 4. Sedan kom då min sektion och jag gissade att jag hade 5-6 kilo. Men när Askolin drog upp sitt nät blev jag förvånad då det var mycket småfisk han hade fått och vägde in 8,4 kilo. När jag drog upp mitt nät såg det ganska lika ut och det var det. Fick naturligtvis se mig slagen med 3 hekto då jag vägde in 8,1 kilo. Totalt i serien segrade Lidköping med 10 poäng mot Tärnans 14 och kilona behövde inte räknas ut.
 
Nu skall nog metesäsongen vara över för min del om man inte åker och testar efter karpen eller metar lite trollinglöja men fler tävlingar blir det nog inte. Får inrikta mig på regnbågsfiske den 4 oktober, havsfiske i sundet den 17:e samt havsfiske-SM 2 veckor senare. Även det i sundet. Sen skall det bara filas på pimpelgrejerna för nu närmar sig kung Bore. Hör gärna av er om det börjar bli några isar så att man kan lägga in en formtopp och dra dit.
 

Kommentarer
Postat av: Askolin

Rättelse, jag håvade 3 ggr varav den ena var onödig ;) Tack för god fight !

Svar: Men det såg ju ut som om du håvade heeeeela tiden.Tack för att du inte pulvriserade mig.
Ses på isen.
Tomas Leijon

2014-09-22 @ 18:47:21
Postat av: Storm

Snö i Noppikoski idag :-))

2014-09-24 @ 22:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0