Lätt fiske på Busjön

Då var HDH:s 3:e tävling avklarad.
Arenan var Busjön norr om Edsbyn och 3 sörlänningar samåkte upp!!
Jag, Andersén och Möller for iväg från Leijon Mansion kvart i 3 på morgonen och styrde kosan norrut.
 
Väl framme hade vi haft varierande temperatur och den lägsta jag såg var 9 glada minusgrader. Men på plats var det 6 och en strålande dag låg framför oss.
Utgång på Busjön.
 
Ett drygt 100-tal hade samlats denna fina dag för att se om det var lite fisk som ville bita över krokarna och jag stannade vid starten för att se vart alla gick. En god spridning av folk och ganska få kvar i starten gjorde att jag stannade vid första vassudden ca 20 meter ut och väntade in starten.
 
Starten gick och borret  gick snabbt igenom isen (12 varv) och pirken släpptes ned. Hann bara göra ett lockryck innan första fisken åkte upp. Ned igen och ny fisk. Ned och 1 lockryck och ny fisk. Bra start att få 3 fiskar i hektosklassen i första hålet! Missade sedan några napp innan det dog där och även nästa hål missades fisken men sedan var det tvärstopp. säkert 15 hål innan nästa fisk och det provades runt såväl in i vassen på 40 cm djup och ut på mitten av sjön på 3-4 meter. Samma resultat överallt med någon sporadisk fisk emellanåt.
 
Och att det var lätt fiske menar jag att det var lätt att borra, gå och bära hem fångsten.
 
Då jag hörde att de flesta hade ändå sämre resultat så fanns ju hoppet kvar och jag stannade i området tills alla lämnat motsatta sidan i slutet. Gick då över för att bakmeta deras hål och inte skulle störa dem med isborren men det var helt ogjort jobb. Den sista halvan av tävlingen var ganska döfödd för egen del och hade knappt napp över huvud taget.
God spridning på manskapet ute på isen idag.
 
Och tillbaks till invägningen möttes man av många fladderpåsar ända till dem som kom från norrsidan var tillbaks. Högsta vikten idag var på 5,2 kilo i Veteranklassen och Seniorklassen vanns igen av Stefan Spännar som kopplar ett järngrepp om cupen. En bra placering av honom i morgon och saken är biff.
 
Bäst i bilen blev Möller med 2,5 kilo vilket renderade i en 4:e plats och Andersén petade ihop 1,5 kilo och själv fick jag med mina 11 fiskar 1050 gram.
 
Viktigt också att poängtera att på Tenningen vägde jag inte in alla fiskar utan hittade en bamsing som inte blev invägd så då slutar jag att diskuttera om jag slog Bror eller inte. Men jag har i alla fall väckt den sovande björnen och fick storstryk av honom idag då han på ett 30-tal fiskar fick ihop 1,6 kilo. Kanske ett lite fjolligt snitt på fisken men ändå. Bror slog mig idag och det kan jag inte komma undan!
Men det är nya tag i morgon och nya insatser. En sjö man inte vet ett dugg om ännu men i morgon vet man väl allt!
 
For förresten igenom Järvsö på vägen till boendet men jag såg varken Barbro eller nån travhäst så de finns nog inte! Men nu ska vi göra Färila osäkert och gå ut och äta så att vi med förnyade krafter kan ta morgondagens utmaning.
 
Mats får väl fortsätta med sin stöpträning på hemmaplan och det är väl bäst att han gör det så det inte återigen blir grus i maskineriet på ismaskinen. För nu får isläget krypa söderut.
 
Sköt nu om er så träffas väl vi de lyckliga själar som får ge sig ut på is i morgon igen.
Ni andra får ha det bra hemma.
 

Kommentarer
Postat av: Bror E Olsson

Hejja Piraten!! Imorrn går vi får att få minst 2 kg:)

Svar: Jag ska fånga fisk i andra hålet med!
Tomas Leijon

2015-12-12 @ 18:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0