Lag-SM Internationellt mete 2016 Norsholm Göta Kanal.

Helgen som var avgjordes i Göta kanal vid Bråttom sluss vid Norsholm.
Ett ställe som är hårt men ack så rättvist. Efter tidigare besök så tar kanalen inga fångar och gör man det minsta fel så är det i stort sett kört. Minns första gången jag var där och var lika enfaldig som vanligt och satsade på stor fisk och blev helt sist i det SM:et. Men å andra sidan hade jag fått sitta bredvid 2 duktiga fiskare som på 2 helt skiljda sätt bemästrade kanalen med stor skillnad på hur de fiskade.
 
Lördajen satt jag bredvid Phil Ackerly som dominerade med mörtfiske på feeder och matchfiske. På söndagen bredvid Jörgen Storm som fiskade T.A.P och löja. Bägge skiljde sig markant ifrån mitt fiske och det kan ju ha varit mitt fiskesätt som gjorde att de hade mer fisk att fiska på då jag själv knappt fick napp. Det slutade ju med att Jörgen vann och Phil tog silvret om jag inte minns fel.
 
Ett besök till i kanalen och det började gå åt rätt håll och man tänker varje gång på vad speciellt Jörgen sa till mig redan innan starten om hur man skulle göra och det stämmer bra. För Jörgen är ju en som vill utveckla fisket och klå motståndarna på lika vilkor utan en massa hysh-hysh. Är säker på att han har ett och annat äss i t-shirtärmen och med all respekt. Det får han ha för inte ens jag talar om precis allt. Men de som tiger och mörkar som jag sett så många gånger ger jag inte så mycket för.
 
Men åter till helgen:
Fredagen ägnades åt hantering av larver och transport till tävlingssträckan och de flesta var där men resten av mitt lag (Challe, Blom och Eriksson) skulle först komma på lördagens morgon. Så det blev en stillsam natt i husvagnen men det var välbehövligt med en god natts sömn innan helgens batalj.
En glad gubbe som ser så pass glad ut att man kan tro att han vunnit Orsa Match Open!
 
Vaknade vid 6-tiden och började med att lufta de larver jag skulle använda då beten och mäsk är minst lika viktigt som betespresentationen i krondiket. Och det är många rutinerade och duktiga metare med på tävlingen som i år hade 17 startande lag.Borde varit mer men nu är det så att en hel del lag endast tänker att det blir så låga vikter och så liten "turchans" i kanalen så de inte kommer. Men till dem kan man bara beklaga och inse att här skall det fiskas efter vad som bjuds och denna sträckan är som sagt hård men rättvis. Så det spelar ingen roll om man vinner på 1 eller 50 kilo utan det är förhållandena som styr.
 
När larverna konditionerats började man att plocka fram övrig utrustning och bära ut till startplatsen och språkade lite med de flesta man stötte på. För som Jonas Strid sa så är vi som en stor familj och det munhuggs lite gott åt alla möjliga och omöjliga håll. Tips in i det sista och försöka hålla sin "gameplan" så hemlig som möjligt. För alla hade nog något som skulle kanske vara avgörande i helgen. Men roligast var nog att Idol-Ekman var på plats trots att han inte skulle fiska.
Kristian Ekman i egen hög person visade upp sig redan innan start.
 
Lottningen gav oss nummer  mitt i sektionen och det spelar ju ingen större roll då sträckan är väldigt jämn och det kan vara så att de 3 kantplatserna kan vara bättre första dagen för att sedan bli i stort sett värdelösa dag 2. Men det är ju skönt också att inte sitta på kanten för många tycker att det är lika med en seger och jag trivs bättre att slå ur underläge.
 
Planen var att fiska på dött och matfattigt mäsk så jag hade tagit med resterna från de 2 passen som gjordes i Töreboda som gick över förväntan med 2 segrar (1 kantplats). Mäsket blandades med jokerblandningen som Blom hade leemat upp med den äran och fisket kunde börja. Det var ganska blåsigt så det skulle bli en ny utmaning bara att hantera T.A.P som hade lånats av Challe. För jag hade aldrig fiskat i sådan blåst förut. Ren sidvind!
 
Mäskade ut det mesta på 11 meter med cupping kit, lite på 5-metersplatsen och 3 feedrar på andra sidan. Starten gick och jag lade ut med en micromask på och redan när jag höll på att ställa in spöhållaren så nöp en fisk och en abborre fick syna nätet. Sedan kom det upp lite fisk med jämnt mellanrum och efter ett tag så började även lite skimmers dyka upp. Och slutligen kunde jag väga in 1090 gram och en 6:e plats. Men jag borde ha kunnat knipit 4:e platsen då jag blev övermodig och inte håvade en liten brax som släppte i ytan
 
Nöjd med resultatet ändå och tankarna gick om hur man skulle lägga upp andra dagen. De andra hade fiskat skapligt med och vi låg efter dagen på en 5:e plats. Men planen blev att fiska med rent mäsk ihop med det leemade jokersen. Samma problem som många med hur man skall förvara larverna och många olika teorier hördes. Men mina som legat i torr tidning med leem i en stor kylväska var aldeles prima medans 2 paket som stått på kärran var skrot. Så det blev bara att jämna ut så att alla i laget fick så mycket de önskade och det blev nog bra ändå!
 
Tog och blandade upp jokersen med lika delar mäsk och klippte i en nypa mask för att blanda ut  i hela blandningen ihop med några pinkies om det nu skulle komma någon större till platsen. Starten gick och då vi nu satt på plats 3 så var det bara att göra så gott man kunde. Freddan på kanten och Jan Svensson på plats 2 så får man se vad som blir över till mig. Men döm om min förvåning då det nappar direkt på11 metersplatsen! 6 bollar med cupping kitet hade gjort susen och de stod på rad för att nappa.
 
Första timmen var sagolik och man tyckte att det där med fiske är ju aldeles för lätt. Men sedan dalade det lite men jag kände att jag hade bra sving emot grannarna. Men det var precisionsfiske som gällde. Det var en sträcka på 20-30 cm i bredd som det nappade på och det var precis på mäskplatsen. Kom man vid avsidan så var det bara gers som nappade. Tur då att det inte blåste lika mycket idag så man kunde hålla grejerna på rätt plats. Undra hur mycket man fått om man fiskat långspö denna helgen. Kan inte ha varit speciellt mycket då man inte kunde hålla mäskplatsen.
 
Fascinerande att se att jag inte hade ett enda napp på vare sig feederplatsen eller 5-metersplatsen under hela helgen och många andra hade kanonfiske på just dessa platser. På lördagen fick jag 6 löjor på löjpiskan då jag fiskade aldeles för grunt för dagen då de gick 1,5 meter ned. Och visst kunde man ha placerat sig någon placering bättre om man hårdsatsat på dem men man vill ju lära sig det andra fisket med. Men jag vägde in 1050 gram och en tredjeplats så nu var det bara att hoppas att de andra fiskat likadant för då ligger vi bra till.
 
Men då rapporterna började rulla in så hade jag tyvärr fiskat bäst i laget idag men det var många som hade en eller 2 i laget som fullständigt floppat så det var olidlig väntan innan resultatet kom fram och vi hade knaprat en placering och blev 4:a endast 2 poäng från bronset som kneps av Splash. Då det gällde de ädlaste valörerna så var det ändå jämnare där då SWEA och Constellation fått ihop samma platssiffra och Constellation vann tack vare flest sektionssegrar. Grattis till er bägge.
Segrande Constellation anno 2016.
 
Men för att summera helgen så får vi vara nöjda med ännu en framstående plats i ett mästerskap. Och själv ger jag mig MVG då det var ett nytt fiskesätt för mig och teorierna har stämt bra. Och ser man resultatmässigt så var jag med på top-10 listan vilket även det är gott. Att jag slog Lilja är ju samma sak som att jag vunnit i Lillån på Orsa Match Open. Och att man slog Adell så innebär det ju att jag är medaljör i EM!
 
Men att få det att fungera så pass bra redan är ett gott tecken.Nu skall det bara komma ett bakslag också så ligger vägen öppen för framtida segrar. Och det är ju inte många tävlingar kvar i år då det är Lag-DM2 och SM kvar i det Internationella för egen del. Men så mycket lättare det blev att presentera betet med spöt var riktigt fascinerande och man inser att det finns många möjligheter med detta. Så framtiden ser ljus ut och Peo har nog ändå inte helt fel med sina lååååånga spön!
 
Sköt nu om er så ses vi någon annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0