Internationellt mete 2017 Skaraborg/Norra Älvsborg Göta Kanal Töreboda.

Nu har det varit lag-DM i skaraborg i Göta kanal. Denna gången var lag-DM sammansatt till en koncentrerad helg och tillsammans med norra Älvsborg. Detta för att det skall bli mer som en "stortävling" och att vi kan få fiska på andradagseffekten om det nu blir någon. Det blir även lättare med betesbeställningar så det kan vara att rekommendera detta för fler distrikt att slå ihop sina tävlingar om det finns möjlighet.
 
Ett litet aber bara att norra Älvsborg endast har en enda dag som lag-DM och att vi då skulle bli själva dag 2. Men så är det och om det blir någon andradagseffekt så får ju i alla fall vi ta del av den. Och förhoppningarna var lite uppskruvade efter vårens fina fiske då jag slog till med personligt rekord på 11 kilo. Och detta på ett ställe där jag har knapat ihop strax över 2 tidigare! Även de som varit där över sommaren har ju tydligen haft ett fröjdigt fiske.
 
Men åter till lördagens tävling där det var 3 lag från Skaraborg och 2 från norra Älvsborg som skulle äntra kanalens kant. Lidköping, Tärnan, Tibro från Skaraborg och 2 gånger FK TOPP från norra Älvsborg. Många rutinerade fiskare och även debutanter skulle blöta grejerna under lördagen.
Sträckan i Töreboda är en o-störd sträcka där man inte blir störd av cyklister eller bilar där man sitter då vägen går på andra sidan och "våran" gräsplätt gör det lätt att rigga upp grejerna precis som man vill och tycker.
 
Planen var samma som i våras och mäsket blandades ihop på samma sätt förutom att jag bara hade i pyttelite casters då jag inte hade speciellt mycket på lager. Till vänster satt Bagarn från Tärnan och till höger Pierre Eriksson från Tibro så det skulle ju bli en match emellan oss på sektionen. Lasse plockar upp brax även om det inte finns några och Pierre plockar fram löjspöt om det tryter så det är ju skärpning som gäller.
 
Starten gick och det var ökenfiske som gällde. Såg att det kom upp någon enstaka fisk av den mindre kalibern så jag tog fram löjpiskan för att säkra att inte nolla. Och efter första timmen kunde jag summera 6 löjor och inte ett napp ute på T.A.P men då kom första fisken och stor var den inte. Men i alla fall fisk. Fick lite fisk under en timme men sedan blev det ökentorka igen. Spelade ingen roll vad man gjorde därute så blev det inte ens ett pet på grejerna så jag fick nöja mig med 260 gram på hälften löja och hälften bottenfisk och en andraplats efter Pierre som piskat löja och skåpade ut mig och Lars så det hette duga.
 
Fisket hade varit snarlikt över hela sträckan och det var endast 2 stycken över kilot med Trollhättans stolthet Johan Mattson som vägde in dagens högsta vikt på 1,8 kilo. Våran egen stoithet Tomas "krossen" Askolin som fläskade upp en gädda och kunde väga in 1,3 kilo. Ställningen i Skaraborgs DM var jämn med Tibro på 7 poäng, Lidköping på 8 och Tärnan på 9, Jämnt så det förslår. Men grabbarna från FK TOPP var värre över lag.
Trollhättans stolthet väger in dagens högsta vikt.
 
Thomas Askolin blev dagens bäste Skaraborgare.
 
Hem och ladda om inför söndagens drabbing och lägga upp en ny plan som kan funka. För detta gick ju inte alls planenligt då alla fiskar var som bortblåsta. Inte ens kräftorna var där och störde (i alla fall inte för mig).
Och för att lyckas så krävdes ett smärre mirakel som inte ens jag kunde tro på. Då vi var descimerade i deltagare och endast 2 i laget så väntade straffpoäng. Och då krävs det att både jag och Challe vinner samtidigt som en ur vart lag nollar och det är ju o-tänkbart. Sedan måste de andra resultaten blandas mellan lagen men det är inget att tänka på.
 
Tanken var att nu skulle det bli fläskafiske och planen var att vara wildandcrazy och köra hårt. Men de som varit i kanalen så behövs det inte så mycket här och man får tänka minimalistiskt. Men på söndagen var vi ju bara 3 lag på plats så det kan nog funka ändå. Det överblivna mäsket från dag 1 blandades upp med 1 kilo 3000 bremes! Ja ni läste rätt Bremes i kanalen!!!!! Ja det har funkat förut så varför inte? Sedan ett knappt kilo supercup som fick blandas ihop med gardons bara för att hålla konsistensen rätt. Det är ju lite olika hur det binder och emellanåt binder det ihop lika väl som vetekli! Sedan ett halvkilo leemade frysta jokers.
 
Hade tänkt mig att braxarna kommit in på arenan och då ville jag ta väl hand om dem så det skulle bli en saftig bädd för dem att stanna på om de kom till min plats. Idag skulle bara T.A.P användas av mig så jag grundade med 75-80% av braxblandningen som jag sedan toppade med mörtblandningen ihop med leemade jokers och ett knippe klippta maskar. Detta skulle sedan få ligga och gotta sig och dra in så mycket fisk som möjligt.
 
Och det tog inte överdrivet länge innan en brax hade tagit min krok som agnats med en pinkie och 2 blodisar. Men Pierre som var min högra hand idag satte ned foten och kontrade direkt med 2 raka och även Jan P på min vänstra sida drog upp en. Och det tog en stund innan jag kvitterade Pierres ledning och toppade med en fin abborre. Sedan följdes vi åt ett tag med var sin brax emellanåt och jag toppade upp mäskplatsen lite emellanåt. Hade ju ingen lera i förutom det som låg ihop med jokersen så det var ju rent mäst jag dyngade ut. Eller rättare sagt koppade ut.
 
Märkte att det gav svar på mäskningen och loosade lite larver samtidigt som 4 snabba bollar lades ut och sakteliga ökade nappfrekvensen. Pierre fick dock större braxar än mig och de som var större missade jag i krokningen. O-rutin eller kinkiga fiskar? Ja det var nog en blandning. För även om det var fina fiskar vi fiskade efter så var ju nappen fjolliga de lux! Flötet ryckte till och sedan var det ingen rörelse. Inga lyft, inga flötessänkningar utan man kunde ana att flötet rörde sig i sidled. Man lyfter spöt och det är tungung. Knepigt värre. För nappen från snorluvorna var rena monsternappen jämnförelsevis.
 
Men nu släppte det ordentligt emellan regnskurarna och efter att det stod 12-8 till mig i antal braxnar så ökade det för min del och gick i stå för Pierre och trots att jag missade minst ett 20-tal braxar så kunde jag summera 28 braxar mot Pierres 13. Kännde på mig att det skulle räcka trots att han hade fått större och vägde in ett nytt PB för kanalen med 12 kilo prick. Pierre hde ca 7,5 kilo och även det är en ansenlig vikt.
Nytt PB i kanalen 12 kilo prick.
 
I lag-DM segrade Tibro före Tärnan och sist naturligtvis Lidköping..
 
Skör nu om er alla så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0