Distriktskampen R.S.T 2017 avgjord.

Nu har vi klarat av R.S.T i pimpel för 2017.
Av namnet att döma så är det en distriktskamp mellan Örebro, Värmland och Skaraborg där Skaraborg brukar prenumerera på bronsplatsen medans de övriga två varierar kosten med guld och silver. Men precis som Kenneth Lilja så kan Skaraborg slå ned som en blixt från en klar himmel och ändra på rangordningen.
 
Men förberedelserna kunde ha varit lite bättre... På fredagen fick man ta en ofrivillig tur upp till Örebro då larverna hade skickats till fel adress. Men tack och lov så fick jag god hjälp med leverans halvvägs. Tack för det. Men att då hämta hem Ronja efter klockan 10 och börja förbereda sig är ju långt ifrån optimalt då man var ordentligt trött efter en hård arbetsvecka innan. Men strax efter midnatt var allt packat och man kunde få krama kudden en liten stund i alla fall.
 
Upp och börja ladda med kaffe... nä just det , det var ju gott om slut i burken. Jaja får väl köra på ändå. In med det sista i bilen och Ronja på plats så åker vi och hämtar Challe för vidare färd till Donken så man kunde få lite koffein i sig. Fina vägar hela vägen upp och det var fler som hade haft bra före dit för det var till och med Värmlänningar där innan mig! Ja de har ju inte speciellt långt de heller till Mölltorp så jag var inte särdeles förvånad.
 
Men ganska snabbt så fylldes parkeringen till brädden med R.S.T:are men även utbölingar från Västra pimpelgänget med ett par bilar. Kul att de dök upp. Även FK Topp var representerade men det var en stackars sate som fått åka själv. Men ändå, lika välkommen. The moore the merrier!
 
Så när det kommer till förberedelser och planering så var grundplanen att gå till sundet och bara fortsätta bortåt tills man sprang på fisken. Men Ronja såg lite matt ut så vi avvaktade i starten där det ibland kan vara riktigt bra. Men det var ganska många som stannade i startområdet då Habo hade haft tävling där nyss och segerplatsen var just där. Men efter ett par hål och inte en enda stöt i grejerna och endast ett fåtal fisk som man sett att andra fick så frågade jag Ronja om hon kunde tänka att flytta sig. 
 
Sagt och gjort så gick vi rakt över sjön till vänstersidan av sundet och Ronja hade hunnit halvvägs då jag slog första hålet och 3 snabba fiskar kom upp. Innan Ronja kom fram var jag redan i 3:e hålet och hade 6 fisk. Skönt att hitta fisk men det var i djupaste laget med ca 8 meter så jag bytte till 66:an för att snabbare komma ner till fisken för den hann ju inte ned medans fisken var i stöten. Men skulle den bli för stor för fisken och skrämma dem? Ett par hål senare trodde jag inte längre på detta. Inget drag med väl fisk.
 
De var ju inte många, men små. Som man brukar säga. Testade inåt men så fort det grundade upp under 7 meter så nappade det inte. Men det blev ju bara enstaka fiskar ihålen så jag fortsatte bortåt sundet. Och ju närmare sundet jag kom så blev det grundare och grundare me jag körde på. Och helt plötsligt fick man enstaka fiskar inne på 2 meters djup. Ja det är ju lättare än 8 meter så jag fortsatte igenom sundet. På sydsidan av sundet djupnar det raskt och på kanten så fick jag flera fiskar i samma hål. säkert 5-6 stycken!
 
Fortsatte i området på varierande djup och som grundast fick jag fisk på 1 meter! Men de var fruktansvärt ensamma och man fick mest sitta och titta på då de satt ute på frigrundet och plockade fisk efter fisk. Även där ganska små. Visste att jag låg riktigt dåligt till så jag måste hitta den större fisken för att komma ikapp för jag fiskar inte ikapp 3 timmar på den här sjön utan bonusfisk. Och helt plötsligt så klöste det i en fin pjäs men den ville inte följa med upp. Skönt att känna att man i alla fall är i närheten av grov fisk. Nästa hål och ännu en bränd luns.
 
Men efter dessa 2 brännda fiskar så var det nästan omöjligt att få fisk så jag gick tillbaks förbi udden och testade där jag började få fisk. Hann med 2 fisk innan slutskottet gick och kunde summera 52 fisk på 1,4 kilo. Detta skall man kunna få i ett hål i denna sjön så mn visste att det var ordentlig aktersegling idag och jag gissade på vinnarvikter på 7-8 kilo när jag traskade hemt med min lätta skrylla. Ronja hade 12 fisk på 400 gram. Blom å andra sidan som suttit i klungan bl.a hade fiskat betydligt bättre och hade nästan 7 kilo vilket var dagens högsta vikt.
Blom ser onekligen lite smånöjd ut då han har korats till R.S.T-mästare 2017
 
Challe hade även han fiskat bra och vann veteranerna i god stil och Ronja vann YDJ. Bäst av allt var att det var fler i klassen idag. Det var fler Skaraborgare som fiskat bra idag s det var extra spännande att höra om hur det hade gått i lagtävlingen  och då Värmland basunerades ut som hedrande bronsmedaljörer så var det skräll nummer ett. När sedan Örebro lästes upp som silvermedaljörer så var den fantastiska skrällen ett faktum  
Skaraborg hade lyckats vinna R.S.T !!!!  I pimpel!!!!
 
Vinnarlaget från Skaraborg med Vuotolainen, Thörneling, Vuotolaninen, Kronvall, Blom, Fasth, Eriksson och Ek. Bra fiskat av er!
Foto: Daniel Ahlgren
 
Och nu får vi se vad som sker i morgon för Skaraborg har DM i mormuska och jag vill hellre lära mig att pimpla först så det blir nog Alsen vid Askersund och vara med på Örebroarnas 5:e serietävling. Hade som plan att Ronja skulle få köra med Makitan som vi vann på canserpimpeln så jag köpte mig en adapter för detta men gapet på Makitan var för litet så det får bli handvev i morgon men med nya skär på borren. Får köpa en fullvuxen skruvdragare så att vi får testa den så snart som möjligt. Kan nog utveckla Ronja som fiskare att ha bra grejer.
 
Nej, nu vilar vi upp med lite mello och laddar för nästa pass på isen.
Ta hand om varandra så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0