DM 2 Skaraborg på Stråken 2017-02-05

Då har Skaraborg kunnat genomföra sitt andra DM i pimpelfiske på sjön Stråken. Denna gången i den norra delen där jag trodde att jag inte hade fiskat förut. For iväg och hämtade Blom i Skara då Ronja blivit lite magsjuk under natten. Men resan gick fint och vi rullade lugnt in på samlingsplatsen som var ett par kilometer innan rondellen i Mullsjö.
 
Hann ut på isen innan alla gått iväg vilket inte hör till vanligheterna och hann till och med att höra det sista på genomgången. Satte mig ner och drog på halkbroddarna och språkade lite med Blom, Rotsén och Thörneling. Fick se ett sjökort som Rotsén hade med sig och tyckte att det såg lite bekant ut och fick då en rättelse av Thörneling om att jag visst hade varit där tidigare. Och när jag gått utanför udden kännde jag igen mig. Och jag har ju varit där vid ett flertal tillfällen.
 
Smart av Thörneling för då blev han av med mig då jag hade i alla fall något att gå på. Annars hade jag slaviskt gått i hans fotspår. Skälet till att jag inte kännde igen mig var att vi gått ut från andra sidan. Men då jag gick iväg hade jag bestämmt mig att gå förbi ön och fiska på bortersidan där jag visste att det kunde gå både många och stora fiskar emellanåt. Tidaholmarna hade föredömligt ruskat av de stora råkar som gått på båda sidorna om ön och även talat om att man fick gå förbi på land.
Föredömlig avruskning på båda sidan om ön.
 
Började fiska på 3-4 meters djup och hade satt mig så att jag inte skulle synas om jag nu skulle råka få någon fisk. De enda som kunde se mig var Börjesson och Hössli som var de enda som gått iväg förbi råken. Spännd av förväntan så togs jag ned på jorden då jag började med 4 bomhål. Men i 5:e var det ett påslag som jag tippar på att det var en bättre fisk. Då hade jag kommit ut på 7-8 meters djup och när det planade ut så vände jag och gick inåt 10 meter vid sidan om första raden. Fick 7 abborrar av mindre dignitet i ett hål men fortsatte tillbaks in emot ön för att glida längs med kanten.
 
Såg ett träd som fallit i vattnet och provade där och fick ett par snabba där. Och då det endast var 2,5 meter djupt så testade jag med 25:an och det nöp direkt igen. Nästa hål och fisk direkt. Sedan blev det ett par bomhål och jag gick utåt med 45:an istället. Borrade mig tillbaks närmare öns södra sida och fick en 150-grammare på 2 meters djup men den verkde även den vara ensam. Fortsatt runt ön på västra sidan och fick någon enstaka då jag fick se Kurt och Leif komma på utsidan av ön.
 
Vände tillbaks fram och tillbaks ett par vändor men bara någon enstaka som ville nappa. Kurt kom då över till mig och Hössli hade smugit dit från andra sidan så jag slog ett hål 10 meter innanför där jag startade och fick en matabborre följd av en hektos och hoppet tändes igen. Men det var ack så få i hålen så då även Leif hade kommit dit så drog jag iväg till Anderséns hörna och i andra hålet fick jag 4 snabba och fisk direkt i hålet därpå. Skönt att jag fick sitta själv där. 
 
Men efter ett par hål så kom även Hössli dit och jag flyttade iväg till ytterligare ett par fällda träd. Hössli tog det andra trädet och vi fick omeddelbart var sin fisk. Nästa hål och fisk igen. Men det var aldrig några serier i hålen så det blev någon enstaka emellanåt. Men Hössli den fulingen tittade ned i hålet innan han lämnade för att återgå till ön för fisken var som bortblåst. Och det blev ett fasligt borrande de sista 40 minuterna med lika många hål helt utan napp och man fick summera 37 fiskar som tyngde vågen till 2,5 kilo.
 
Det var ju ett fall framåt i alla fall och man har fått se ännu en ny sida av Stråken som fortsätter att gäcka mig. Men en 8:e plats är ju bättre än senast och hoppet om en SM-plats är nog inte borta. Benny Svensson å andra sidan motbevisade att blixten visst kan slå ned 2 gånger och vann seniorklassen med 4,6 kilo. Challe var dagens värsting och ensam över 5 kilo så jag hade i alla fall hälften av högsta vikten. Kul att Lidköping redan vunnit lagserien med lag 2 och det är bara att lyfta på fiskesmäcken.
 
Nästa helg är det R.S.T-pimpel på Kyrksjön i Mölltorp och då kommer Värmlänningar och Örebroare på besök så vi får väl hoppas att alla Skaraborgare sluter upp mangrannt för att ge dem en match. Kyrksjön är ju en sjö med gott om fisk så det är ett ypperligt tillfälle att ta med juniorer för det kan vara kanonfiske redan i starten. Fisk i alla storlekar men man skall nog inte koncentrera sig på microber för då blir man nog akterseglad.
 
Sköt om er i veckan så ses vi på Kyrksjön på Lördag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0