Pimpeltävling med Örebroarna på Alsen i Askersund 12/2 2017

Jag och Ronja for norrut till Alsen i Askersund som är en Vätter-vik. Planerade för att försöka få lite fler fiskar än vanligt och då föll lotten på att våldgästa Örebroarnas 5:e serietävling. Resan upp gick bra och vi fick se ett par älgar bredvid vägen som klarat sig från höstens jakt och Ronja trodde det var de 2 bröderna från björnbröder som skojsade med varann.
 
Hade sett på Stanges sida om vart det var tillåtet att fiska innan så planen var redan hemifrån att gå in i hamnen om bara Ronja orkade gå. Hade ju varit lite tröttsamt med de sena kvällarna och tidiga mornarna det sista så man kunde bara hoppas. Men Ronja visade sin mest taggade sida och frågade redan innan starten för utgång gick om hon skulle börja gå och i så fall vart innan jag hann komma ut på isen. Så jag visade henne vilken väg hon skulle gå och det var ju bara att runda en ö och följa efter de andra som jag räknat med skulle gå dit.
 
Skälet till att man fick runda ön var att bryggan ut till ön skulle fortfarande vara intakt även efter våran tävling. Skadar ju en hel del med att traska på trä med halkbroddar. Liknelsen blir väl som på Revsundssjöns kvällstävling vid sågen då man måste runda udden för att komma in i viken som ligger alldeles bakom sågen. Same, same but different. Neb vi rundade ön och fortsatte in i hamnen och då Ingemar Lindgren inte var med så skulle det väl bli lite fisk över till oss andra. Han vann ju R.S.T där den gången då man fick gå in i hamnen och fiska på jagande fisk men själv hade jag för dålig koll den dagen och missade detta. Ungefär som när man får fiska ovanför bron i Hammerdal.
 
Var ju en del folk där men jag hade faktiskt räknat med fler men det var ju en hel del duktiga fiskare där så det skulle nog bli en timmes fiske där och sedan öken med kommande flytt från området. Vi valde att gå in i hamnen en bit för att se ordentligt åt vilket håll fisken stod. Starten gick och jag började fiska i mitten av bryggan. Men det blev 2 bomhål direkt och jag såg nog bara Henrik och Rosén få fisk så jag trodde att det blev fel val för dagen. Men i 3:e hålet blev det 30 fisk och även Ronja signalerade att hon hade få ett par stycken då hon satt kvar i sitt första hål.
 
Nästa hål och 50 fisk i det och hoppet var tänt igen. Rosén satt fortfarande kvar i sitt första hål precis som Ronja när jag borrade ett par hål till. Ronja sa då att: Pappa jag har 87 fisk nu! Hade helt tappat fokusen på omgivningen då det äntligen var lite nappe. Rosén bytte hål då det tröt efter ca 180 fisk och själv hade jag 130 när Ronja sa att nu hade hon allt fått 100 i sitt första hål. Men då fisk nummer 101 kom upp så var det slut. Fantastiskt duktigt av en 10-åring att klara av att dra upp så mnga fiskar utan ett enda trassel eller krok som fastnat någon stans.
 
Men allteftersom så blev det mer sporadiskt med fisk och en del folk försvann från våran del. Satt ändå kvar och letade efter de som var lite större. Men jag fick gå över till tafs då det var mycket missade pill och då satt varenda fisk och jag satt länge i ett hål och fick nog ett 80-tal i det. Men det blev allt för många bomhål eller bara enstaka fisk i vissa så det slutade med 255 fiskar som vägde 3,6 kilo och var ju inget att komma med i tävlingen. Men i alla fall kul fiske!
 
Längre ut i hamnen satt Stange och hade hittat bra med fisk och öven ett bättre snitt och på vägen hem pratade han om fiskar upp till 100 gram. Och jag som inte sett en över 25 idag! Han petade ihop 451 abborrar och vägde in dagens högsta vikt på 10090 gram. Och det var väl tur det för honom att bli BIB med då det var 3 klass-segrare i samma bil.
Hamnen i Askersund var sig inte lik efter tävlingen.
 
Ronja som hade petat ihop 133 fiskar och vägde in 1,8 kilo och fick sin efterlängtade kilospåse var redan då nöjd med sin prestation visade sig ha fiskat så bra att hon även slog alla andra juniorer idag såväl killar som tjejer både yngre och äldre.
Nöjd Ronja som var bästa junior idag.
 
Dagens värsting Stange Flankeras av Per Häll och Benggt-Ove som även de var klass-segrare idag
 
Efter tävlingen skulle vi fördriva lite tid då vi skulle hämta mor i Skövde så frågade jag Ronja vad hon ville göra. Och då ville hon ut och fiska. För det var ju så himla kul! Så vi valde att köra bort till bryggan som gick ut till ön då vi hade hört rapporter om att det gick lite bättre fisk där. Vore ju kul att få upp snittet lite idag. Så jag tänkte att jag skulle testa att varpa lite och plockade fram varpen med singelmyska på för att försöka lära sig tekniken. Det krävs ju en del träning för att få det att flyta på.
 
Så vi gick ut på sista bryggan och slog ett hål mitt i där de tävlande hade farit fram och sänkte ned myskan. Och redan vid nedsläppet så nappade första fisken och man fick ganska tarvligt varpa upp fisken. Men det är lätt gjort att bara dra som vanligt. Men edan i första hlet hade jag fått 17 borrar och 1 mört. Alla med bättre snitt n i hamnen. Och de följande hålen var likvärdiga. Nappade oavbutet på myskan och jag tänkte då testa lite med pirken för att se om det blev någon skillnad.
 
Och då jag släppte ned pirken så blev det genast fart på fisken men sedan dog det rätt av. Undrar bara på om det var metoden eller att det mörknade som gjorde det- för sedan blev det inte särdeles många i hålen. Så vi fick ge oss och börja styra kosan hemåt. Kul att i alla fall ha fått lite fisk men härligast var att se Ronja skina mer än solen idag då hon tyckte ändå mer om fisket idag och var riktigt nöjd med sig själv. Laddar friskt för att kvala in sig till SM då sista DM-tävlingen går av stapeln nästa helg om jag inte minns fel.
 
Sköt nu om er så ses vi nästa gång

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0