Serietävling 5 på Tolken 2017-02-18

Tävling nummer 5 i Västra pimpelserien på Tolken var dagens uppdrag.
Tolken som är en sjö med många sidor och kan lika gärna vara ökenfiske som att vara ett hetsigt lopp på Le Mansbanan. Men förhoppningarna var inte särskilt höga från min sida då det inte har varit någon vinter att tala om än så länge. Temperaturerna har ju fladdrat mer än Micke Engvalls påsar på sör-älgen och inte gett något stabilt intryck än så länge vad som kan kallas vinter.

Vi samlades som vanligt vid bondgården där ytorna fylldes med ditresta pimpelfiskare från alla håll och kanter men ingen var särskilt uppåt i gissningsleken gällande dagens drabbning. Men ut på isen gick vi och då jag väl kommit ut på isen med dubbar och galoscher monterade så var det endast 12 minuter kvar av utgångstiden så det blev att göra en rokad i planeringen direkt. Kollade över vart de flesta hade gått och reviderade fort att jag för en gångs skull skall göra tvärtom emot alla andra!!!

Planen blev att börja i starten då det är många gånger som det sagts att det varit kanonfiske där då uppgivna fiskare har begett sig hemåt och avslutar där. Fisket på Tolken brukar ju hållas på djupt vatten men jag visste att det var grunt där men så fick det bli. Och om det inte var några hemma där så skulle man fiska sig bort emot den stora ön tills man hittat på dem.

Dagens startplats på Tolken

Första hålet slogs på knappt 4 meters djup och naturligtvis var det ingen hemma så jag började förflytta mig längs med stranden mot udden med skapligt avstånd mellan hålen. Men efter ett 10-tal hål kikade jag på de andra som fanns inom synfältet och det var ingen vidare aktivitet så jag fortsatte borrandet. Vid udden vek jag ut emot ön och följde åsen för att innan ön vika norrut emot djupet på norrsidan av ön där jag kännde till ett djupgrund som emellanåt levererar skapligt med fisk.

Men strax innan jag nådde fram dit så kom ett gäng fritidsfiskare med spark och skridskor dit så jag vek av emot den lilla ön norröver med 100 steg mellan hålen. Väl inne vid ön började man träffa på några andra tävlande men det var bara Engvall som fick lite fisk. På insidan av ön gick det en råk som inte såg särdeles kul ut så jag vände tillbaks och tog utsidan av ön och fiskade mig mellan de andra som fick lite fisk.

Och efter 1,5 timme då jag bytt ut till tafs så hände något magiskt. Det var lite tyngre i lockrycket och jag tog upp och kollade. Tro det eller ej men jag hade fått en abborre!Nästa hål och ännu en som jag till och med kännde nappet från. Nu hade jag nog plockat ihop 10-15 gram på över 10 meters djup så jag höjde mina förhoppningar. Men då det var liiiiite för liten fisk för mig där så fortsatte jag ut och tänkte runda den stora ön på baksidan. Men då jag närmade mig ön så blev det ändå djupare och var nog 12-14 meter djupt.

Hade ju aldrig fiskat där tidigare men hittade en vitfläck och slog ett hål. Vips så var jag uppe i 4 fiskar och säkerligen över 20 gram nu. Nästa hål och det blev lite mer kul då jag fick ett 10-tal i det och även nästa levererade. Nu började storleken variera och jag fick fisk som vägde något med 3 siffror så nu började det hetta till. Var ju ingen överdriven fart men då Ahlgren kom från andra hållet och hade fått ändå sämre så var det ju inte lockande att fortsätta bortåt så jag fick träta på och göra så gott som jag kunde av situationen.'

Förhoppningen var ju att det var en ökendag över hela sjön och att man kunde hänga med trots den bistra starten. Nu började även Ahlgren få lite fisk och vi turades om att vara värst. Nappen som kom var av det synnerligen mesigare slaget och det var nätt och jämt att man kunde registrera nappen. Desto större fisk desto mesigare napp. SÅ jag trätte på runt min lilla fläck tills det bittra slutet och summerade ihop 62 fiskar som vägde strax över 2 kilo. Ahlgren hade färre och vägde in 1,2 kilo så jag fick stoltsera med den segern i alla fall.

Men då man träffade på de andra så märkte man snart att det inte varit liknande fiske överallt och de flesta hade fått sin fisk på 3-krok och nappen varit ordentliga. Men de jag pratade med hade alla fått fisken riktigt djupt. Till och med djupare än oss. Så det var fel val att gå in i den "grunda" delen av sjön idag men det kan ju lyckas nästa gång! Inge Svensson hade på sig osynlighetsvästen idag och på honom fungerade den för honom såg jag bara på land. Men Mats Petterson saknade den så mycket att han bara var tvungen att vinna idag så han skulle få ha den nästa gång. Men vi vet ju alla att den inte funkar på Mats!

Nu blir det att ladda om batterierna inför morgondagens DM3 på Lerdala-Lången. Även det en sjö med många sidor som vi bara har längtat att få beträda igen. Men förutsättningarna är ju inte särdeles goda om ett gott fiske där. Trots att det varit kanonfiske där de senaste gångerna vi haft tävling där så är ju även den en sjö som kräver stabilitet. Och som sagt så har det ju inte varit det än så länge denna vintern för i morgon skall det även bli flera plusgrader och sätta käppar i hjulet för kung Bore. Och då Lången är en grund sjö redan innan så finns det ändå mindre nu när grundvatten-nivån är ordentligt låg.

Finns ju en 6-meters håla men där brukar det ju bara bli brax och björkna som man får väl jaga på och söka efter 5-10 grammare om man nu kan få dem till att nappa. Hoppas jag har fel men det är nog tyvärr den storleken som gäller i morgon. Särskilt o-kul då det inte passar mig och jag behöver en riktigt låg platssiffra för att kvala in till SM i Stockholm. Men under har ju skett förut och Gunde säger ju att ingenting är omöjligt så hoppet är inte helt släckt. För det kan ju räcka med att få en eller två klunsar i morgon så är nog saken biff!

Kör nu föriktigt för det kan vara förrädiska vägar nu när temperaturen skiftar som den gör. Blixthalka kan förekomma när man minst anar det.

Ta hand om varandra så ses vi!