Borlängemästerskapen 2017-03-12 på Ösjön.

Slaget om Runn är nu avgjort.
Slaget som går en dag på Runn i Falun och en dag på Ösjön i Borlänge som även den hör ihop med Runn. Same, same but different. Är som en annan sjö men innehåller även den småfisk men med fler inslag av lite bättre fiskar. Efter lördagens misslyckande på Runn så var det ju bara att hålla sig ifrån de andra och försöka att hitta ett eget fiske som är så mycket bättre än alla andras.
 
Men förberedelserna efter en natt på lugnets camping var att man var i god tid till lördagens tävling och kunde förbereda sig i lugnan ro. Och allt eftersom så dök de deltagande upp i en allt stridare ström så man kunde tro att Jonas Strid var där men han höll sig på surviken idag så det var ju inte fallet. Tänkte då att nu behöver man en ordentlig laddning av röta och vad kan vara bättre än en ordentlig Möllergnuss innan start så det fick bli fallet.
Hårdgnugg innan start.
 
Nu kan väl ingenting gå fel idag. Bara att kolla vart alla går och se ett folktomt område där man kunde vara lite för sig själv och då ha chansen att få mycket fisk och få behålla alla själv. Fanns ju ett chansalternativ att sitta kvar i starten då det emellanåt kommer in matfisk upp emot bäcken men där var det redan en som barrikerat sig så jag valde att gå iväg runt udden i alla fall. Men jag kollade först vart alla andra gick så man kunde välja av allt som blev över.
Bra att ha koll på vart alla andra går så man kan välja på det som blir över?
 
Men vi gick ut på isen och rundade udden. Och de flesta som gått runt den hade ju tagit sig långt in i viken och lämnat ett område ledigt som jag hade tänkt att stanna på andra gånger då det har vunnits där tidigare. Och det såg ju fantastiskt o-fiskat ut då jag inte såg några gamla borrhål. Men då det snöat och tinat om vartannat så är det ju inte alla hål som syns. Och det jag då inte visste var att det gått i alla fall 5 tävlingar på sjön tidigare i vinter så det var nog inte orört område ändå. Men då jag skulle gå över skridskobanan stötte jag på en gammal bekant.
Stephen Palmer on ice!
 
En gammal bekant sedan 79 som flyttat till Borlänge och bosatt sig så det var otroligt kul att träffa på honom igen efter alla dessa år. Har ju själv varit över och hälsat på dem hemma i Stafford ett antal gånger och även kraschat hans cykel då jag bodde hemma hos dem en sommar för länge, länge sedan. Krökte framgaffeln och fick svullna fingrar då det kom en bil på fel sida vägen. De har ju inte lärt sig köra på rätt sida där. Var ju lättare att fightas i skogen mellan skärmarna då vi tävlade mot varandra.
 
Men jag gick ut i ett folkfritt område och slog ett hål då starten gick men som det varit det senaste så var det ingen hemma där. Men jag fiskade mig utåt i viken för att söka av djupet men då jag kom närmare en mörtstuga så grundade det upp och vips så fick jag lite fisk. Men då jag i 2 hål fått 30-40 fisk så var vi redan en liten klunga och då dog fisket direkt. Men allteftersom så försvann de andra och det började nappa lite igen. Men klungan fortsatte bortåt och då jag kännt ett par grövre fiskar så nötte jag på i området men till slut var det ingen alls som nappade istället. Hoppades då på att det varit en supersur dag då alla som kom förbi i stort sett inte hade fått fisk. Men då kom en förbi och skvallrade om att någon hade fått 4 kilo i ett hål så var det ridå ned.
 
Men jag testade lite till i ett oborrat område där jag fått lite bättre fisk tidigare men det var helt rent på fisk där. Men i startviken fick jag några småpinnar till så jag kom upp i 103 fiskar och kom över 2 kilo vilket inte var den vikten jag behövde idag utan gav mig en 63:e plats idag. Samma som Björn Ölmdal fick i veteranklassen so kuriosa. Men det var flera som fått nästan lika dåligt som mig i alla fall och även en hel del duktiga is-krigare så man behövde inte känna sig skamsen över insatsen. För av dem som fiskat i samma del som mig var det nog inte många som slog mig. Men det är bara att krypa till korset och inse att man alltsomoftast behöver traska iväg långt på denna tävlingen. För startdelen har varit kass alltför många gånger nu.
 
Och om det funkade med morgongnusset vet jag inte riktigt. Jag vann ju i alla fall mina hål och troligtvis delen av sjön. Men det hjälper ju föga när det krävs 5 gånger mer i vikt för att vinna. Men Möller kanske sög tillbaks lite bondrötejord från brallorna för det lilla äcklet hade ju tvättat byxorna!!! Och vem f-n gör det innan en sånhär tävling? Vet inte om han tyckte att de var kontaminerade med något fuffens men hur det än var så följde han upp gårdagens fina 4:e plats med en seger idag och det unnar jag honom. Bra jobbat Andreas. Nästa gång byter vi nog byxor helt!
Kung byxlös Andreas Möller dominerade på Ösjön idag.
 
Men det fanns andra som fegade och inte vägde in så helgens behållning blev nog att Samuel Larsson hade brutit av sitt pillespö till sundet han med. Men det får man väl äta upp till påsken? Var ju även en del som inte vägde in på Runn heller. Tråkigt då man vill jämnföra lite vikter med dem man brukar ha som antagonister. Men man får väl fiska bättre så man får jämnföra sig med dem somväger i i stället! Kul annars med att träffa alla likasinnade. Kommer ju folk från hela Sverige för att vara med på denna tillställning. Några lyckas och några inte. Men så skall det ju vara. Hade det varit samma sak varje gång så hade det ju heller inte varit så skoj som det är. Fanns ju en del som fick gös idag med och det smakar nog lax i pannan det.
Korvkön ringlade sig framåt. Men det måste nog varit Möller som vägde in samtidigt.
 
Kul tävling men nu får man nog ändra attityd och traska omkring på nya ställen för fisk finns ju och det gäller att knäcka koden. Och på vissa ställen är låset redan lite dyrkat då det finns mer fisk där. Och då det finns mer fisk är det lättare att reta upp dem. Men nästa gång så!
 
Sköt nu om er så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Sören S

5 kilos påsen är svår att nå.

Svar: Det ska klaras av. Innan SM!
Tomas Leijon

2017-03-14 @ 08:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0