Fiske i väntan på IS !

Oktober är slut och Novembar knackar på dörren. Ett mellanläge så att man kan tro att man är från Sundsvall som vill kalla sig Sveriges mitt. Mellan 2 älvar, mellan 2 höjder. Mellan Norr och Söder.. Men vi är mellan 2 säsonger!!!
Metet har ju sin sista!? tävling i helgen med Matchman i Norrköping som grande finale med många elitmetare på arenan. Själv låter jag bli. Men då abstinensen gör sig påminnd får man prova på lite alternativ.
 
För de "vanliga" fiskarna så har de flesta tagit upp sina båtar för länge sedan och gnäller på att det inte finns någon fisk i sjön. Men som vanligt tar de upp båtarna innan själva fisket skall börja. Det finns ju även de som har sina på trailer men det finns alltid undanflykter för att sätta i. Många vill ju bara fånga de prickiga fiskarna och kan då inte böja sig för att fiska randiga eller melerade dito. Men viss förståelse för de väder vi har haft det sista så Vänern är ju en stor sjö och de små sjöarna i närheten har sällan ramp.
 
Och att då sträcka sig till småbåtar eller kajaker för att komma åt dessa pärlor är ju inget att tänka på. Se bara på Rosenkvist som lägger ned hela sin själ på att fiska med en portabel båt ihop med sina barn och har en lysande framtid med detta om det inte kommer "kungar" som beter sig som de har förstånd och skriker åt folk att de inte får vara på "deras" vatten. Detta trots att de inte har mer rätt än andra att vara på ställena. Fiskekort gäller men vissa måste ju bara gapa för att de kan. Men tomma tunnor skramlar mest. Det vet ju alla.
 
Själv har jag inte blött en pryl förutom då vi var på Hökensås där det var lite mediokert fiske. Så nu började abstinensen bli allt för stor och jag fick grunna lite på vad jag skulle göra. Vissa ställen ger ju periodvis gott om fisk och då även från land. Det underlättar ju om man som jag inte har någon båt att lattja omkring i. Rapporterna hade kommit till mig om att fisket vid Ullersundet var över och all betesfisk hade lämnat området sedan någon vecka och då var det ju bara att chansa på vilket håll de stuckit åt. Österut mot motorbåtsklubben var ju dött och norrut visste jag inga bryggor som kunde fungera så det fick bli västerut mot Järnasundet där Jag varit tidigare och haft varierande fiske.
 
Sagt och gjort så bar det av dit för söndagens väder skulle väl ge lä i stormen (inte Jörgen utan vinden). Lite utrustning plockades ned i form av pimpelspö, jig-spö och Jerkspö. Man vet ju aldrig vad som erbjuds så det gäller att vara förberedd. Väl framme var besvikelsen stor då min bedömning om att få lä i sundet var heeeeeelt borta då det blåste precis rakt in från hela Dalbosjön med starka vindar. Så jag tog med mig pimpelspöt med en 80 mm Bergmanpirk och 10:ans 3-krok och ett jig-spö för att om det var militärklädda fiskar inne skulle jag plocka fram jerkspöt.
 
Enkel kär gammal utrustning funkar alldeles prima.
 
Gick ut i blåsten med en hink att sumpa fisken i om det skulle bli något och bestämde mig för att börja med pimpelspöt för det var jag mest sugen på. flyttade mig längs med bryggan tills jag kom till min favoritplats och det var svårt att känna pirken ens i vinden. Men plötsligt tyckte jag att jag hade något där  och sträckte upp och det var en skaplig abbis. Ja det var ju kul så jag fyllde hinken med vatten och sumpade första. Släppte ned igen och det hann knappt sträcka ut linan innan nästa satt. Drog sedan 8 till i rask takt och tänkte att nu fyller vi hinken så har vi abborre till kvällsmat.
 
Men lika fort som de började så slutade det och även test med jiggen som inte gav något och testande runt om på bryggorna uten ett pet vad jag kunde känna i alla fall. Så var jag redan nedkyld och det var obehagligt att stå på bryggan då vinden stötte i båtarna så att hela bryggan ryckte så var det svårt att hålla balansen. Dels att vinden nästan blåste omkull en dels att rycken var ganska ordentliga så var det bäst att ge upp. Men känslan av att dra ett par abborrar på pimpel var ju alldeles, alldeles underbar som Askungen hade sagt. Så till alla kan jag säga att det är en högtid att gå ut på bryggorna och pimpla för förr eller senare träffar ni rätt och utrustningen är enkel så det är bara att köra på.
 
Det övriga fisket runt om är ju som det borde. Grov Gädda fångad i Vänern på 16 pannor nyligen är ju inte fy skam. Hade ju suttit som en smäck för team blockstopp under förra helgens SM. I Lidan går det rykten om en grann gös vid kanothuset på 2-siffrig vikt. Och jag är den som är minst förvånad. Skönt skall vara att den släpptes tillbaks. 100% säker på att det går många vampyrer av denna dignitet i Lidan just nu då jag har sett massvis av dem tidigare men ingen fiskar efter dem. För inte kan det finnas gös där!!!
 
Mekenfisken fick det ju ganska lugnt i år och mig veteligen var det bara Challe som hade känn av den. Men själv har jag ju inte fiskat mer än de tävlingar jag deltagit på. Men det var ett tag sen jag hade känn av den. Och då hade både jag och Wallin på den inom loppet av en halvtimme. Mäktig fisk som man skulle vilja veta vad det är. Men nästa år blir det nog nya chanser.
 
Sätt nu på vinterdäcken och ta hand om varandra så ses vi snart.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0