Särna-nappet och Grande Finale på Kyrksjön i Bottnaryd.

Efter påsken i Jämtland så vatr det en resa neråt på måndagsmorgonen till Särna för att deltaga i byatävlingen på älven där och träffa några andra pimplioter innan säsongen avslutas. Och det var en trevlig resa ned med en hel del ren längs med vägen men alla flyttade på sig så det blev ingen söndags-stek med i bilen.

Men väl framme och ut på isen så gick jag ut till samma vik som året innan. Och man var förvarnad om att isen på Grövelsjön var så tjock att det inte gick att använda skruvdragare. Så det var att ta på veven igen för här behövs det ju inte så många hål. Förkylningen hade ju inte gett med sig mer än att näsan slutat rinna men orken fanns ju inte där. Så man hittade hela klungan på plats och min del där jag fick lite abborre på förra året var ledigt så jag slog mig ned där. Men inne på mörtrakan var det smälltjockt så det fanns ingen möjlighet att slå sig in där.

Men starten gick och man såg inte en enda veva upp någon fisk men helt plötsligt var det tyngre i mitt spö så jag kunde hala upp en abborre utan att ha kännt napp redan i första hålet så det bådade ju gott. Men ridån gick sakta nedåt allteftersom tiden gick för det var endast de som satt så långt in att isen började gå uppåt då den lyfts i kanten och det var faktiskt en gång det blev en ledig lucka som jag kunde knö mig in men gav snabbt upp eftersom jag inte fick något napp alls. Och det häftigaste som hände där var när en fiskebroder körde fast med borret då en liten ispropp släppt från borren och det var med mycket möda som borret kom loss, Detta mycket tack vara att det var en som hade yxa med sig ut så man kunde krossa isen omkring.

Men efter detta var min ork slut så jag började traska tillbaks med planen att fiska där ingen annan var och då med min kära Vänerpirk för att få någon annan konstig firre då all fisk räknades. Så jag hittade en o-borrad fläck och borrade ett hål. Fram med Vänerpirken och hala ut att 10-tal meter och stannade och ryckte lite. Inget napp och mer lina repades av. Fortsatte fiska mig nedåt men fick avbryta då mina 30 meter inte räckte till för att nå ned till botten. Mörker. Så det var bara att traska vidare.

Utanför starten träffade jag på lite andra pimplioter igen och de hade heller inte fått något så det känndes tröstlöst. Och när inte ens Sven-Göte haft napp så insåg jag att det var nog bättre att gå upp och käka korv. För nu blir det inte så många korvar framöver för det tryter ju på säsongen. Patrik å andra sidan fiskar bara bättre och bättre på denna tävlingen och kunde nu plocka hem 4:e platsen med 2,1 kilo. Värst blev ju Thomas Axelsson som myskade upp 3,9 kilo mört inne i viken. Han är ju lite småjäklig med sin myska. Han drog ju över 10 kilo på Borgsjön under lördagen.

Men jag vägde själv in min fisk som tryckte vågen ned till 29 gram. Inte dåligt då jag inte hade ett napp!
Men under veckan har man funderat på om man verkligen skall avsluta säsongen så här. SÅ om det blir någon tävling på hemmaplan så får det allt bli den med. Och trots hård värme så kunde det anordnas en kula på Kyrksjön i Bottnaryd. Så det var bara att skruva på race-skären igen och ge sig ut på isen. Vi var ju 10 stycken som skulle slåss om fisken idag och sjön är ju inte överdrivet stor. Den är som bensintjärn formad som ett U och en bensintjärn i varje ben. Och man hade fått lite tips vart jag skulle gå men var det rätt utgångsställe för det?

Men jag och Ronja startade direkt vid utgången och fiskade oss längs med kanten mot bron. Och efter ett par hål fick jag första borren. Men den var solitär och man fick borra några hål till innan nästa fisk nappade. Man kikade åt båda håll men det var inga som fick några större mängder så det var bara att fortsätta bortåt. Bortåt bron började det nappa lite mer och det var blandad storlek på fisken. Men man var lite orolig eftersom de som gått bort i nästa del inte kom tillbaks men de kom snart en efter en och sa att det bara var mört och gädda i farten.

Men efter ett tag testade även jag att gå över i den bortre delen och när vi kom ut på djupt vatten igen (2 meter) så nappade det lite mer. Men det var ganska litet snitt på fisken här men i alla fall så nappar det. Och att klå resultatet från Särna var ju redan avklarat. Men inte ens badplatsen ville ge ifrån sig några finingar och 2 gäddor på kroken med en del mört blandat med abborren och ingen logik eller systematik i vart fisken stod så var det bara att blindborra. Och helt plötsligt fick man ett hål med lite fisk i men det var ingenting omkring, förutom ibland. Men jag petade ihop 75 fiskar och 1538 gram vilket gjorde att man lättare kunde avsluta säsongen.

Men suget var fortfarande stort så vi tänkte testa Stråken när vi ändå var i området. Så på med grejerna igen men när vi kom fram till vattnet såg vi att det var Game Over, Isen var inte i närheten av bra och vi satte aldrig ut foten på den utan begav oss hemåt istället. Så man får vara nöjd med att avsluta med en hedrande 4:e plats och nu är det bara den stora rokaden mellan korta och långa spön som skall göras. Men grattis till dagens segrare Sven-Åke Karlsson på  3225 gram följd av Inge Svensson 2925 gram och 3:a Mikael Johansson på 2059 gram.

Och på vägen hem åkte vi förbi trandansen och man blir förvånad över hur mycket detta spektakel lockar folk. Mängder av husbilar, husvagnar, bussar, personbilar så man undrar varför denna uppståndelse. Det är ju bara tusentals fåglar som är på genomresa. De äter upp det mesta de kommer över men då det blir spektakulärt så matar man in dem på samma ställe varje år så kan man ta parkeringsavgift av dem som vill stanna för att titta på fåglarna. Tänk om det kunde ses om på samma sätt med hur man går tillväga med den kinesiska skarven. En art som inte hör hemma här men har fredats och åter upp allt som kommer i dess väg. De öar de häckar på är helt stendöda och täckta med avföring som om de vore en parkeringsplats i Rumänien.

Skulle man se till att det småskaliga vattenkraften drogs bort samt biotopvårdade vattnen så skulle det kunna inbringa stora pengar då det gäller sportfiske. För kan de dra in stora pengar på dessa fåglar som mellanlandar varje år och orskar trafikstockningar samt livsfarligt för alla trafikanter då allt för många koncentrerar sig på tranor istället för att ratta sin bil. Totalt livsfarliga trots att gubbarna inte ens har basker! Och kunde man se till att rätt lobbyister jobbade för oss så kunde nog lagen ändras så att det inte ligger fullbelamrat med nät på lekbottnar och i samlingsvikar så skulle Vänern bli en riktig pärla året runt. Att önska att det inte gick båt-trafik och isbrytare på botten är ju en utopi men kanske även sjöfarten kunde lära sig planera sina frakter och inte sköta sina transporter på vintern.

Med dessa ändringar kanske man skulle kunna få igång ekofisket ordentligt med hållbara regler. Och kanske till och med barnen skulle kunna få äta inhemsk fisk i stället för Alaska polloc eller gud förbarme Norsk Fjordlax. Är ju skamligt att våra barn skall få sätta i sig dessa hemskheter och tro att det är normalt. Kanske till och med kan Spikens Fiskeläge mitt i Vänern börja sälja inhemsk fisk i stället för att importera dynga och exportera Vänerpärlorna.

Men det är ju inget man löser genom att skriva några rader här så jag får väl koncentrera mig på rokaden i stället. För nu åker vintergrejerna upp på vinden och sommargrejerna plockas fram. Men när det blir premiär för dt får vi se.

Sköt nu om er och ta hand om varandra så ses vi snart igen.
Tack alla sköna pimplioter för denna vinter.