Kanalträning i Töreboda

Nu börjar det dra ihop sig till det slutgiltiga fisket för i år med de långa spöna.
Så det var hör tid att testa lite kanalfiske för att se om man klarar av detta och om man kan lura igång fisken som emellanåt kan vara lite svårflörtad i kanalen. Jagade efter fler fiskare men det blev tji på det och jag fick sätta mig själv på Ludvigsons sträcka. Fördelen är ju att man får välja plats då men jag tog bara platsen närmast parkeringen som min för dagen.
 
Att sitta själv vid kanalen är ju inte alls samma sak som att fiska i större flockar av individer och kan ibland ge ett helt otroligt fiske om man gör rätt för dagen. Och med det menar jag lagom rätt. Blir det för mycket av det goda så kan det slå slint fullständigt och man får besökare som är oönskade på platsen. Men så jäkla svårt kan det väl inte vara? Så jag plockade med lite frysta larver och urban soil och 1 kilo mäsk som backades upp med ytterligare 1 om det skulle behövas. Larverna var jokers, casters från pinkies och frysta pinkies. 1 liter mask hade plockats dagen innan men skulle troligtvis inte läggas i över huvud taget men man ska ju ha möjligheten!
Saftig start på morgonkvisten när man ska fröjda sig i Göta kanal.
 
Dunkade ut mäsk strax efter klockan 8 och idag skulle det bara göras 1 mäskplats. Det gäller ju att centrera nu när man har möjligheten då jag sitter helt själv. Det blev 11,5 meter men jag hade en liten kant i utkant av detta men valde att fiska uppe på kanten. Detta för att det skulle komma in lite åska på eftermiddagen och innan det så brukar det ju friska i och det är ju inget man vill hålla på med i friska vindar. Så 70% av det tilltänkta mäsket/jorden /beten kastades i på T.A.P 11,5 och det var bara att köra igång. Men jag gjorde det sista lilla retliga med de andra topparna innan jag började fiska.
 
Började naturligtvis med robusta grejer som jag brukar göra och det verkade som om det var något där försiktigt och drog och ibland saknades masken på kroken. Det visade sig senare att det var kräftor som var och drog i betet! Men efter flera utlägg utan fisk så gick jag över på fjollgrejer med 0,75 gramsflöte, 18-krok pinkie och minimask (hade ju inga blodisar). Ganska snart dök flötet och jag fick upp en liten mört. Nästa utlägg och det dök direkt och en abborre som följdes upp av sin broder i nästa utlägg. Men nu hade det gått en halvtimme och bara 3 fisk! Trodde det skulle vara lite bättre respons då man var helt ensam. Hur svårt kan det va?
 
Nappade lite i omgångar och slutligen började det bli en och annan liten brax men det blev inte de svaren som jag trodde det skulle bli. Men då det nappat ett par brallar så tog jag fram de riktiga grejerna igen och plockade ett par till. Och emellanåt så kom det en mat-abborre på ett par hekto som drog ordentligt i grejerna. Fantastiskt vad starka de är i förhållande till sin storlek! Men efter ett tag blev det lite sämre igen och jag bestämmde mig för att dynga i resten av mäsket så man kan ha nytta av det innan åskan kommer. Så sagt och gjort så lade jag ut det sista på samma plats som tidigare och det var bara att köra på.
 
Men effekten av ilägget av mäsket uteblev helt och det kom upp någon enstaka fisk emellanåt och det var brutalt vilka problem det var på platsen nu. Man ville ha ett litet bete som kom sakta dalande ned till botten utan att sötvattens-strömmingarna skulle komma och ge mig obehag. Flötet fick inte bära för mycket för då blev det inget av nappet. Och de flesta napp tappades halvvägs upp. Men till slut fick jag upp en  och det var nu konstaterat att platsen invaderats av kräftor. Var inte ett utlägg utan att de var där och drog i grejerna och lyfte man upp var det ingen fisk heller. Det var väl så mycket kräftor där så att fisken inte vågade sig dit!
 
Men jag letade på runt om och hela mäskplatsen var full av kräftor och det var sällan fisken hann före till betet så jag testade runt lite. Hittade en fläck 2-2,5 meter till vänster om mäskplatsen dör det stod tjockt med småmört och inga kräftor. Men nästa problem kom nu att Pelle Hagman var ju inte där idag så när jag drog upp mörten så kom en gädda och nöp mörten i ytan likt en öring tar en slända och det drog bra i elastiken innan den släppte. Men strax igen så nyper nästa gädda och den var nog ett bra stycke större för det var hemskt vad lång elastiken blev! Men samma visa igen och en sargad mört plockades upp igen.
 
Tibrokillarna hade ju varit på platsen 2 dagar innan och det var deras rapporter jag hade att gå på men dagens fiske blev jag inte helt klok på. För när jag fortsatte testa runt så stod det brax på höger sidan om mäskplatsen. Fascinerande att kräftorna kan trycka bort fisken från platsen så. För på mäskplatsen så var det jättesvårt att få napp medans vid sidorna nappade det omgående. Men det kan ju ha varit godiset jag tryckte i mäsket som attraherade kräftorna med?  Kan det ha varit för mycket av någon av ingredienterna då kräftorna verkade klättra på varandra på mäskplatsen. Hur svårt kan de va att mäska lagom?
Det ser mörkt ut på Törebodas himmel.
 
På eftermiddagen smög sig ett par regnoväder in och man väntade på att åskan skulle komma. Och det var ett par mörka moln som valde omvägar men till slut så vart man omringad av mörka moln. Och när Tor börjar tala i tungor så skall man passa sig. För att fiska med kolfiberspö i åska är inte att rekommendera. Så det var lika bra att packa ihop så snabbt man kunde så man slapp söliga grejer i bilen och jag hann precis. Fick 2 regndroppar på mig mellan att jag låste takboxen och att jag satte mig i bilen. Skråen ska ha tur som Evert sa.
Dagens fångst med lite styvt 6 kilo blandad fisk.
 
Nu får vi se vad man dragit för lärdom av detta och om man platsar i Lidköpings DM-lag nästa helg. Är ju stenhårt om platserna så jag står nog som reserv. Annars så är det 2 veckor kvar till sista kvalhelgen i Norsholm och där måste jag ju toppa formen om det ska bli någon uppgradering av min plats. Örebro gick ju riktigt öken men det är ju läropengar i allt. Och Göta kanal är ju Göta kanal o-avsett landskap. Men att det är ännu svårare i Norsholm råder ju ingen tvekan om men det är bara att göra sitt bästa. Hur svårt kan det va?
 
Sköt nu om er så ses vi snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0