Nora-rycket eller Tour de Nora

Starten av Pimpelsport cup gick igår av stapeln på Norasjön, Vädergudarna hade varit oss lite nådiga men i senaste laget för att ge en stabil förberedelse för abborrarna. Själv hade jag gjort en del framsteg och även skördat några finare placeringar i mycket gott motstånd så nu skulle det bara vara att åka och hämta hem några poäng i PSC. För nu var det ju inte en sjö man åkte till för första gången och hade lite olika alternativ att välja på, så vad kunde egentligen gå fel?

Upp till Nora på morgonen efter gårdagens 6-hektosfiske på Strängseredssjön i bagaget och några poäng i cupen troligtvis så känndes det bra att kunna ge sig ut på sjön med tanke på att man fiskat ganska jämnt med storfräsarna som gått rätt direkt medans jag själv gått bort över 1 timme innan jag kom på fisk så har jag nog hittat det sätt jag skall fiska på. Flera alternativa kombinationer som är färdigladdat och redo att släppas ned.

Jag hade bestämt mig sedan tidigare att jag skulle gå åt vänster o-avsett vad mannen från Hackås säger. Och iväg till området där jag och Laila Vuotolainen varvade varandra och plockade fisk lite varstans och hade en liten inbördes kamp. Och glädjande nog var det inte några i närheten som kunde störa mig. Men med lite eftertänksamhet började det smyga in sig att det var inte en enda Nora-fiskare i närheten och här brukar det krylla av dem. Hmmmm knepigt tänkte jag men det var ju några (2 st) som gick längre bort emot utloppet. Men det skall bli kul det här att få sitta ensam på fisken. Tipsade även Askersunds stolthet om vart han kunde fortsätta plocka luns antingen på udden eller gös-grundet. Men själv tänkte jag då rakt inte gå dit.

Starten gick och jag släppte ned en 45:a med en 14-krok då djupet skulle stämma för detta men det var lite grundare än beräknat men jag kör vidare eftersom det kommer bli ett race om att få pirken snabbt både upp som ned för att poängskörden skall bli riklig i cupen. Första fisken kom i 3:e hålet så det var ju en besvikelse med 2 bom-hål först. Men allteftersom jag närmade mig land blev det grundare och grundare och slutligen bestämmde jag mig för att gå ned på 25 mm Kinne och direkt vid nedsläpp nöp det fisk nummer 2. Båda fiskarna hade nappat bestämt så det var inga tveksamheter där inte. Men det måste ha varit att det var ingen mer fisk där då det inte var ett enda pet på grejerna.

Fiskade mig ut emot en bråte och missade ett napp som känndes som en grövre bite men nappade inte igen så jag drog ned tafsen med bloodis på och ganska snart kom fisk nummer 3 men ingen luns. Fick höra om Den grova fisken som plockats upp på udden på över kilot av just Rehnberg så var det ju bara att gratulera. Men jag fiskade mig bort emot starten där jag möttes av Brallen som hade i stort sett samma resultat som mig och vi insåg då att vi var på fel del av sjön. Fick då tips om vart man skulle bege sig till så det blev tillbaks till starten då det nappade bra bortanför paviljongen och det var ju skönt att Ronja hade valt just att börja vid paviljongen då hon ville testa på att fiska själv idag och då det var juniorfiske där med Stormen för 2 år sedan så visste hon ju vad hon skulle göra.

Men utanför starten satt en och plockade lite fisk så 2 provhål togs på vägen men jag själv lyckades inte så jag traskade vidare till Ronja. Då hade det gått över 1,5 timme och jag hade 3 fiskar. På Norasjön!!!!!! Men första hålet hos Ronja gav mig 11 fiskar i mycket rask takt så var det mitt synnerligen bästa hål. Men sedan blev det bara någon enstaka fisk så när halva tävlingen gått skulle jag bege ig ut till öarna och leta klunsar. Men då jag precis gått förbi stora ön fick jag tips om att det nappade frenetiskt för alla och det var fina fiskar bortanför paviljongen. Men att det var en avruskning emellan nämndes inget om. Men jag vände igen och gick längs med ön och bort emot delen där den mängdfångande klungan satt med Mikael Engvall i spetsen.

Men mitt ute på sjön var det lite olustigt då isen började prata med mig så jag gick med lätta steg raskt vidare. Kom fram och såg just Engvall och vi brukar fiska bra tillsammans med mycket respekt för den andres linje så jag slog ett hål i närheten av honom för att se och lära samtidigt som jag själv kunde bättra på mitt eget resultat. Första hålet och 2 snabba. Ojdå var det så lätt här sade jag men det skulle jag aldrig sagt. För det var sista nappet jag hade trots en mängd hål emellan alla som satt och plockade i klungan så det var bara att bege sig hemåt då man endast skulle vara i vägen utan någon vinstchans så det måste ju till något drastiskt.

Så fram med Väner-pirken men det är ju inte rätt sjö för den och känslan infann sig inte så jag plockade upp och gick tillbaks till startområdet men ganska snart infann sig en känsla av att nu får det vara nog. Ingen chans till att komma upp i resultatlistan och ej heller känslan för ett mirakel på gång så gjorde jag något jag inte minns att jag gjort sedan ett DM på Örlen för 30 år sedan och gav upp innan slutsignalen ekat. Så en kvart innan slutskottet klev jag upp till vågen och det var med en skön känsla jag vägde in mina 20 fiskar till en vikt av 536 gram och tog ledningen stort. Men det kan också bero på att de flesta fortfarande höll på att fiska så det måste ju ha varit otroligt bra den sista kvarten.

För alla som kom in senare hade mer än mig och jag kan ju inte heller skylla på att jag varit på fel område då jag testat de flesta förutom bakom ön där segraren Jesper Dyberg 8.8 kilo tog en dominant seger före just Kapten Mikael Engvall 6 kilo som jag satt bredvid och plockade upp hela 2 fiskar medans han säkerligen plockade 25-30 st. Thomas från Värmland knep 3:e platsen men nu började vikterna krypa nedåt. Stromen har lagt in lite glidmedel i alla proteser och blir bara giftigare och giftigare nu inför SM på Mälaren. Men för egen del blev det en dag att krypa under en sten och gömma sig eller bara le åt det för det hade nog inte spelat någon roll vad jag än gjort idag för det var bara en sån där dag då precis ingenting stämmer. Hoppas bara jag inte varit i vägen för någon idag.

Men det är fascinerande att säga att jag varit både på Strängseredssjön och Nora sjön under samma helg och då fått mest på Strängsered. Så gnäll inte på den sjön nå mer!!!!! Det kan ju vara som på Sandsjön eller Milsjön och det är värre.
Men nu får vi hoppas att kung Bore är stark i veckan så att vi får köra igång med våran DM-serie på hemmaplan.

Sköt om er allihopa så ses vi