Landslagkvalet i Lidan 5/6 maj 2018

Denna helgen har det varit första deltävlingarna i landslagskvalet 2018 i flötmete. Vårfisket i Lidan skulle bjuda på fiske och som de flesta vet så är det ju aldrig detsamma i Lidan under våren. Mört och brax skall in och leka men man vet inte riktigt hur långt de har kommit i sina bestyr. Skillnaden mot de flesta åren det sista var att bara under denna helgen som även löja skulle räknas i kvalet. Detta kunde ju ge lite huvudbry om botten fisken var vresig och löjorna på bettet.
 
Men naturligtvis så var det ju inte löja som jag tänkt att prioritera utan det var mina vänner braxarna som skulle få första tjing även om jag visste att det var mycket löja i vattnet. Det som satte lite huvudbry var då det hade tränats på löjfiske uppe vid kanothuset och det blev även 2 braxar och 1 Id på detta och då kanske det var så att fisken gått in på grundare vatten och skulle fiskas med kortspö i stället för 13 meter ut. Det kan ju vara så att man går över ån efter vatten. Men även bottenfisken skulle få en beskärd del och det laddades med mask, jokers och maggots i alla dess former. och planen var att köra efter braxen hela helgen men beredskap fanns för löjfiske med.
 
Jokerna testades med de som vi tog hem veckan tidigare med en extra beställning av larver till lördagen om nu något skulle gå på tok med dem som vi tog in veckan tidigare, Jag hade leemat en del och resten fick krypa genom såll under veckan och jag skulle se vilka som klarade sig bäst. Och då jag tog upp de som fått bada så blev jag lite bestört för de såg ganska unkna ut men jag tog hälfen på nytt bad och hälften leemade jag upp. De såg helt livlösa ut men vi får se hur de blir över natten.
 
På morgonen togs paketen fram och larverna såg aldeles prima ut nu och det var fart på allihop. De som legat i leem i en vecka var även de fina så det var bara att köra på. Kan säga att de som fick bada 1 gång till slängdes under söndagen då de inte ville komma igång. Men en ny laddning larver kom och leemades upp och de såg inte starkare ut än de som var leemade sedan en vecka tillbaks så nu vet jag nog ändå mer bestämt vart man skall ta larverna ifrån för att få duglig kvalitet. Men nu var det mäskblandningen som stod inför dörren.
 
Planen var att kora med bremes 3000 och de leemade jokersen och en doftad lerblandning som skulle trimmas med hackade mini boilis och carameldoft 1/2 liter frusna maggot i grunden och en deciliter hackad mask. Det mesta skulle läggas ut i grunden oavsett vart jag hamnade och löjmäsket var ju bara att blöta upp. Lottning gick av stapeln och jag hade ställt mina grejer högst upp på sträckan så det var ju inte konstigt att jag lottade 4:e platsen från andra kanten!!!!!!   Men tack Mikael för att jag fick låna din kärra. Får nog skaffa mig en så snart som möjligt. Den jag har duger ju inte.
 
Men min plats D4 var på udden nedanför gräs-sträckan och där har jag aldrig haft något vidare braxenfiske utan det brukar mest vara mört på denna lite grundare sträcka. Min vänstra granne Björn Widergren fick sitta inne i kröken ovanför udden och min högra hand blev Jens Jungevick som flankerades nedströms av Daniel Åslund som har firat triumfer i kvalet tidigare och var i Belgien på landslagsuppdrag förra året. Så det var många duktiga fiskare som skulle tampas om fisken.
 
Mäskning och en ordentlig laddning läggs ut på T.A.P och ett par bollar på 5-metaren som blev lagom utanför vasskanten och kanske det skulle bli lite brax och Id som det blev för löjmetarna? Starten gick och jag testade direkt med 5 metaren och en mört bet tag direkt följd av ett par blyga napp innan det dog ut där och skulle så förbli de närmaste 3 timmarna trots mängder av försök. Så ut på T.A.P och efter en stund så blev det i alla fall en brax som ville nappa och sedan var det mest småfiskar innan ytterligare en brax nappade. Jens kontrade då och började plocka brax även han. Daniel syntes men varenda gång jag kollade så koppade han men jag såg aldrig honom få något.
 
Fisket böljade fram och tillbaks med brax, mört och björkna som de vanligaste fiskarna men jag kunde ju konstatera att Jens skulle ligga bra till för det var han som jag såg fick tveklöst flest fisk och Björn ökade på med mörtarna och det gick bara snabbare och snabbare. Trodde att jag hängde med någorlunda efter Jens för Daniel han koppade ju bara! Björns fiskar var lite mindre storlek än de jag fick och längre bort så såg det inte ut som att de fick något vidare. Men jag skulle få kämpa lite hårdare om jag bara kunde knäcka koden. Och efter 3 timmar så ändrades fisket för mig.
 
Jag koppade ut lite godis och i nästa utläggblev det brax. Upprepade detta ett par gånger och var fascinerad över responsen. Men säg det som varar länge!  Efter ett par fiskar blev det mindre bra igen så jag testade 5-metaren och det bara smackade. 12 mörtar och 1 björkna på rad. Ett par av mörtarna fick håvas så det var bra fiske härinne men sedan tog det slut där och blev inget mer så det var bara att fortsätta med långspö och T.A.P med blandad kompott. Då säger Jens att Daniel nog ruschat förbi och det var efter varje fisk han drog som han koppade!
 
Men jag kunde till slut väga in knappa 9 kilo fisk  som räckte till en andra plats efter Daniel som hade 13 kilo och min spurt räckte för att gå förbi Jens och kipa andrapålatsen för honom. Vilken start på mitt kvalande! Så nu var det bara att ladda om till dag 2 då vi kunde hoppas på andradagseffekt av de 30 startande på lördagen då Patrik Lindberg tyckte att han behövde skönhetssömn och skulle komma under söndagen i stället.
 
Dag 2 Söndag
Nu skulle det bändas brax och man hoppades på en plats långt in på någon av sträckorna och då det var en plats som tillkom och ändå hade mäskats på lördagen så var det en förhoppning om att få den då ingen annan ville ha den då det är min favoritplats på hela sträckan men alla andra hatar den så var det ju mörker när Hossa plockar den. Men jag drog B7 som var kantplats nedåt på den övre sträckan så det blev ju ridå ned men det är ju bara att göra så gott det går av det. På min vänstra sida satt just Patrik som var laddad upp till tänderna med extra krafter av skönhetssömnen under lördagen. Jag tyckte nog han var extra snygg med. Innanför honom satt Daniel Åslund och jag vet inte vad jag skall göra för att bli av med honom!
 
Nu byttes mäsket ut mot Brune som trimmades på samma sätt som mäsket gjordes dagen innan med samma tillbehör. Skillnaden var att idag blötte jag inte upp något löjmäsk då jag var övertygad om att det var brax som gällde. Spöna plockades fram men sattes inte upp utan det blev 5,9 och T.A.P med 4 olika toppar. Sträckan vanns på lördagen av Marcus Enström på löja men ändå ratades löjfisket till fördel för bottenfisk.
 
Samma start som under lördagen men nu började jag med T.A.P i stället för säkerligen var det där det var uppmäskat. Hade tagit bort förlängaren då det skulle  blåsa skapligt idag och jag startade med braxrig. Och ganska snart nöp första braxen och lades i nätet men innan nästa brax lades i nätet brännde jag säkerligen 15 braxar och man var lite fundersam vad som gick fel. Koppade ut men det blev inte samma respons som under lördagen. men det plockades lite varierande fisk och jag fick gå ned på 18-krok och blodis för att få fisken att ta. Konstigt när det är så mycket fisk på platsen. De bara drog lite lätt i grejerna och spottade raskt. Kaske det berodde på att det inte var Toftamask?
 
Men det gick skapligt kantplats till trots men avmattades och det gick i skov med nappet men det var mest små draganden och missade braxar. Plockade även på långspö men ingentig, inte ett napp på 5-metaren. När det var en timme kvar så skedde något knepigt. Helt plötsligt så stannade strömmen och det började strömma uppåt? Det som annars var konstant ström med problem att hålla botten med 5 gram. Helt plötsligt kännde jag att jag blev blöt om foten ??? Vattnet hade snabbt höst sig 15-20 cm och det tog en bra stund innan det sjönk ned igen. Känndes nästan som att det var en liten minitsunami som kom. Har i alla fall inte varit med om det annars.
 
Men efter detta så gick det i stå och det var omöjligt att få ordning på fisket men Patrik ökade på å det värsta. Jag var säker på att både han och Daniel hade dubbla min vikt men det skiljde endast 1 kilo till Patrik och 1 hekto till Daniel. Så de 2 braxar jag brännde i slutet efter att ha lyft dem ca 2 meter hade gjort att jag gått förbi dem. Mot sektionens segrare Ken Adell som hittat en kantplats mitt inne på sträckan drog ihop 23 kilo och krossade allt motstånd. Såg lite ut som i tisdags när Thommy Lindblom vann på 14 kilo med grannar som bara fick 2 kilo. Kan till och med varit samma plats!
 
Men jag få summera min premiär på landslagskval med 7 poäng som borde lämna mig på runt en 14:e plats som OK även om jag inte är nöjd med söndagen som blev stolpe ut. Kunde ju ha räckt med att plocka fram löjpiskan i stället sista timmen för att få ihop ett kilo och plocka 2 placeringar. Men å andra sidan så kunde man ju ha fått upp några av alla de braxar man brännde. Var visst återkommande problem hos många med att det var svårt att kroka fisken. Kul bara att Hossa som spydde galla över min favoritplats. Han var ute och funderade som professor Baltazar efter halva fisket då han fick en idé och sedan fläskade han upp fisk så han blev 2:a på sträckan.
 
Men nu får vi ladda om inför söndagens DM 2 vid potatislagret i Mariestad (Tidan) och sedan en ledig helg innan Sensas Open återigen i Lidan och sedan nästa landslagskval i Svartån Örebro i början på juni. Sedan har jag dålig koll på om det är sommaruppehåll eller inte men semester ska vi ha.
 
Sköt nu om er så ses vi 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0